Ulla Ullsokk Skrevet 16. juni #1 Skrevet 16. juni Jeg lot meg overraske av alle sterke følelser i en annen tråd, om hvem som skal kalles f eks farmor eller bestemor. Så da lurer jeg på hva man kaller seg når man et stebesteforelder og føler seg som en ekte besteforelder. Det høres jo litt kjedelig ut å være mormor og Kai, hvis Kai er verdens beste bestefar. Beste-Kai, f eks? Jeg har aldri fundert på dette før, men nå ble jeg nysgjerrig på hva folk gjør.
AnonymBruker Skrevet 16. juni #2 Skrevet 16. juni Besta og beste er vel vanlig? Anonymkode: 28851...5be
Seff Skrevet 16. juni #3 Skrevet 16. juni Tror de fleste bruker ulike "titler", for i tillegg til mormor, farmor og bestemor finnes det jo lokale varianter som mor, gommo osv. Så har jeg sett at noen løser det med å bruke fornavn i tillegg til "tittelen". Bestemor Kari og bestemor Ragnhild osv. Og noen bruker bare fornavn, det er jo liksom ikke hva de blir kalt som er det viktigste. 2
Ulla Ullsokk Skrevet 16. juni Forfatter #4 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Besta og beste er vel vanlig? Anonymkode: 28851...5be Det er jo bare to stk, tenk om det er 8 stk besteforeldre? 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni #5 Skrevet 16. juni Bruke fornavn på de som er partner til besteforeldre. Jeg er gift med farfar og kan vel være «verdens beste» selv om jeg omtales som Bente? Anonymkode: 48f79...f23 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni #6 Skrevet 16. juni Ulla Ullsokk skrev (18 minutter siden): Jeg lot meg overraske av alle sterke følelser i en annen tråd, om hvem som skal kalles f eks farmor eller bestemor. Så da lurer jeg på hva man kaller seg når man et stebesteforelder og føler seg som en ekte besteforelder. Det høres jo litt kjedelig ut å være mormor og Kai, hvis Kai er verdens beste bestefar. Beste-Kai, f eks? Jeg har aldri fundert på dette før, men nå ble jeg nysgjerrig på hva folk gjør. Alle disse tåpelige spørsmålene og diskusjonene i den andre tråden de finner man svar på i familiene. Fasit svar finnes ikke. Noe size passer ikke alle. Anonymkode: 53245...7b1 4
AnonymBruker Skrevet 16. juni #7 Skrevet 16. juni Datteren min kaller min stefar bestefar. Jeg har aldri tenkt på det som noe problem. Jeg skjønner ikke hvorfor voksne mennesker skal lage problemer utav alt mulig. For barna er det null problem å kalle alle besteforeldre, eller mormor/morfar og farmor/farfar. Folk må rett og slett ta seg sammen. Det er nok styr i verden, om man ikke skal begynne å lage problemer utav så ubetydelige ting i tillegg. Anonymkode: 685ff...b79 4
AnonymBruker Skrevet 16. juni #8 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Bruke fornavn på de som er partner til besteforeldre. Jeg er gift med farfar og kan vel være «verdens beste» selv om jeg omtales som Bente? Anonymkode: 48f79...f23 Enig. Man må ikke ha et eget navn for alle. Jeg er glad for relasjonene med mine bonusbarnebarn ( har ikke egne barnebarn ennå, og vet ikke om jeg noensinne får det heller) Jeg har vært i livene til mine bonusbarnebarn siden før de ble født, og er en lykkelig voksenperson som lyder navnet mitt Og kommer jeg ikke sammen med bestefar, så er jeg alltid etterlyst. Anonymkode: 7eb3e...3b3 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni #9 Skrevet 16. juni Stebesteforeldre har jeg alltid bare kalt ved navnet deres. Anonymkode: 4d353...b58 1 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni #10 Skrevet 16. juni Vi har ulike varianter med mine og våre barn. Mine foreldre er mormor og morfar. Så har vi en mimmi, en nana, et sett farmor og farfar (som er stefarfar), en bestefar, en stebestefar som bare bruker fornavnet og enda en farfar. Anonymkode: d339f...228 1
Ulla Ullsokk Skrevet 16. juni Forfatter #11 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Alle disse tåpelige spørsmålene og diskusjonene i den andre tråden de finner man svar på i familiene. Fasit svar finnes ikke. Noe size passer ikke alle. Anonymkode: 53245...7b1 Jeg synes bare det hadde vært interessant og hyggelig å høre hva folk blir kalt, jeg😊 Er på ingen måte ikke ute etter en fasit. Det er mange år til jeg trenger å evnt forholde meg til det selv, men hyggelig å tenke på. 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni #12 Skrevet 16. juni Jeg vet om en stebestefar som kalles bestepål! Det syns jeg høres fint ut, men er jo ikke alle navn det passer til akkurat Men altså, for et luksusproblem…. Bestemor, bestefar, farmor, farfar, mormor, morfar, gommo, goffa, beste, besse, mommo, mor, far, kjært barn har mange navn… Anonymkode: 11797...1d7 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni #13 Skrevet 16. juni Vi bruker kun fornavn på våre foreldres nye partnere. De biologiske besteforeldrene er mormor/morfar/farmor/farfar. Mine foreldre blir kalt BesteNavn av sine stebarnebarn. Anonymkode: 1510c...578 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni #14 Skrevet 16. juni Våre stefedre OG mannens pappa er alle Bestefar xxx, min pappa er morfar. ungene er nå ungdommer, og det har gått helt fint. bland kvinnene så er det bestemor, mormor, farmor og «navn». Anonymkode: 9dfc3...5aa
AnonymBruker Skrevet 16. juni #15 Skrevet 16. juni Vi har en stebestefar som er bestefar og en ekstra bestemor som er mommo . Anonymkode: 66c21...064
Daisy-love Skrevet 16. juni #16 Skrevet 16. juni I familien vår brukes det kun fornavn, selv om stebesteforelder er mer besteforelder enn biologisk. Vi har heller ikke tradisjon for hverken bestemor/bestefar eller ulike lokale varianter, så det blir litt feil når vedkommende ikke er faktisk forelder. Fantastisk menneske da, så ingenting å si på det, og det er ikke navnet som avgjør relasjonen 💛 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni #17 Skrevet 16. juni Jeg er bonusbestemor, og min bonusdatter bestemte at jeg skulle kalles bestemor ❤️. Glad, rørt og lykkelig for det 🙂. Barnet har meg, mannen min som er morfar, en mormor og en farmor. Anonymkode: c35ff...67d 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni #18 Skrevet 16. juni Vi har mormor og bestefar, og morfar og bestemor. Det funker for oss. Kan kanskje være verre når mormor også er farmor eller sånne ting, heldigvis har jeg bare søstre 😅 Anonymkode: f4ee1...691 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni #19 Skrevet 16. juni Her kom svigers direkte til samboer da jeg var gravid og sa at de ville bli kalt bestemor og bestefar. Svigerfar er stefar og jeg ble skikkelig overrasket over at tok det som en selvfølge at de kunne bestemme det. Jeg reagerte ganske sterkt som hormonell gravid, kanskje også fordi babyen ikke en gang var født (tror jeg var sånn 4 måneder på vei..) Nå endte det med at jeg ikke orket å ta kampen og mine foreldre var veldig fornøyde med mormor og morfar-titlene. Selv har jeg ikke kalt mine egne besteforeldre for mormor og morfar, så for meg var det sårt at pappa ikke er bestefar. Men jeg tenker relasjonen er det viktigste og hvis det er så viktig for dem så orker ikke jeg å overstyre det. Anonymkode: d4335...0a1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå