AnonymBruker Skrevet 16. juni #1 Skrevet 16. juni Jeg har en søster med to unger, begge to er helt ufordragelige, unnskyld uttrykket. Vi har sagt at de ikke kan være på hytta vår i sommer fordi jeg orker ikke å ha ungene hennes der. Våre unger og hennes unger kommer ikke godt overens. I fjor var vi på ferie sammen, en uke i syden, der vi leide ett feriehus sammen. Det grusomt for mine barn og meg, aldri mer. Så når hun spurte om de kunne være på hytta sammen med oss, sa jeg nei, vi vil være der alene. Hytta var eid av vår tante, men vi har nå overtatt, brukt bortimot 300 000kr for å få den orden. Min søster er vant til at hytta er «felleseie», der alle i familien har fri tilgang. Tante har de siste årene latt oss for disponere den ganske fritt, men vi kjøpte den altså av henne i år. Søsteren min har nå ringt rundt til hele slekta og fortalt at jeg nekter henne adgang til hytta. Hun sier også at hvis vi ikke orker å ha henne der med oss, må hun få to uker der alene med ungene. Men ærlig talt, dette er vår hytte nå. Og når mine unger og jeg ikke orker å ha barna hennes der så er det vi som har det siste ordet. Har nå blitt oppringt av både tante og mor som sier at vi må la henne få være på hytta enten sammen med oss eller alene, og at det å nekte henne adgang er oppskriften på dårlige relasjoner i fremtiden. Hadde du funnet deg i dette? Anonymkode: 8b2cf...963 3 7 4
AnonymBruker Skrevet 16. juni #3 Skrevet 16. juni Har du sagt til søsteren din hva grunnen er da, eller går du bare og ruger på den? Fortell henne at ungene hennes er en plage, og så lenge hun ikke har skikkelig oppdragelse på dem, så er det uaktuelt å oppholde seg over tid i samme bygning som henne og familien. Drit i hva familien sier. Det er din og ektefelles hytte nå, så dere bestemmer. Men fortell søsteren din hva grunnen er. Hvis hun ikke vet noe, kan hun jo heller ikke få gjort noe med det. Anonymkode: 7a6d6...8e6 23 13
AnonymBruker Skrevet 16. juni #4 Skrevet 16. juni Har du forklart henne årsaken? Anonymkode: cb7ee...287 4 9
AnonymBruker Skrevet 16. juni #5 Skrevet 16. juni Er din søster klar over at ungene hennes er uoppdragne? Synes hun ferien dere hadde i fjor var helt super, og kunne gjort det på nytt? Er hun av typen som lar ungene gjøre som de vil, og skylder dårlig oppførsel på alle andre? Jeg hadde latt henne bruke hytta alene. Jeg hadde ikke utsatt mine unger for hennes unger når ungene skal ha ferie og avslapning. En helg i ny og ne, ja, men ikke en ferie. Ferien er kort, og skal tilbringes slik at man får ladet batteriene. For familiefredens skyld hadde jeg sagt at hun kan få låne hytta, men at dere vil bruke den alene. Jeg hadde også passet på å leie den ut neste sommer, og gitt henne beskjed i god tid om at hun ikke kan bruke hytta neste ferie. Anonymkode: b6f9d...2b2 7
AnonymBruker Skrevet 16. juni #6 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har du sagt til søsteren din hva grunnen er da, eller går du bare og ruger på den? Fortell henne at ungene hennes er en plage, og så lenge hun ikke har skikkelig oppdragelse på dem, så er det uaktuelt å oppholde seg over tid i samme bygning som henne og familien. Drit i hva familien sier. Det er din og ektefelles hytte nå, så dere bestemmer. Men fortell søsteren din hva grunnen er. Hvis hun ikke vet noe, kan hun jo heller ikke få gjort noe med det. Anonymkode: 7a6d6...8e6 Hun vet det nok, uten at vi trenger å fortelle henne det. Barna er en pest og en plage, av typen som ikke tar nei for ett nei og gir blanke faen i hva voksne folk sier. Vi erfarte det på ferien i fjor, der kom vi nesten ikke ut døra før unga begynte å krangle, kreve, klage. De er utagerende og skriker hvis de ikke får det som de vil, ugreie mot andre unger, i dette tilfelle mine unger er de også. Søster irettesetter ikke. Det er absolutt alle andre som må tilpasse seg hennes unger. Hun er av typen som går i strupen på lærere og skolepersonell hvis de ringer hjem for å fortelle om dårlig oppførsel fra ungene hennes. Så det er helt nytteløst å snakke med henne. Vi tar ikke den kampen, prøvde i fjor, hun skjønner det ikke. Anonymkode: 8b2cf...963 5 7 4
AnonymBruker Skrevet 16. juni #7 Skrevet 16. juni Hadde nok sagt ja til noen dager på slutten av ferien, gjerne siste helg, men hadde stått på at jeg ønsket noen dager alene kun familien. Hadde aldri latt dem komme i begynnelsen, for da kunne de funnet på å ikke reise igjen 😅. Hvis ikke søsteren din forstår dette, er det HUN som lager dårlige relasjoner for fremtiden! Dette burde også foreldrene dine støttet deg i! Det er helt normalt å ønske å være litt alene på ens egen hytte! Anonymkode: 2192e...b2a 7 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni #8 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hun vet det nok, uten at vi trenger å fortelle henne det. Barna er en pest og en plage, av typen som ikke tar nei for ett nei og gir blanke faen i hva voksne folk sier. Vi erfarte det på ferien i fjor, der kom vi nesten ikke ut døra før unga begynte å krangle, kreve, klage. De er utagerende og skriker hvis de ikke får det som de vil, ugreie mot andre unger, i dette tilfelle mine unger er de også. Søster irettesetter ikke. Det er absolutt alle andre som må tilpasse seg hennes unger. Hun er av typen som går i strupen på lærere og skolepersonell hvis de ringer hjem for å fortelle om dårlig oppførsel fra ungene hennes. Så det er helt nytteløst å snakke med henne. Vi tar ikke den kampen, prøvde i fjor, hun skjønner det ikke. Anonymkode: 8b2cf...963 Sorry for å si det rett ut, men slike mennesker er en pest og en plage for hele samfunnet. De ødelegger ikke bare sine egne unger, de ødelegger jo for alle andre rundt også. De aller fleste unger er jo i utgangspunktet flotte vanlige mennesker, som blir tyranner hvis de ikke blir oppdratt i det hele tatt. Jeg hadde skygga unna lett. Ikke utsett ungene dine for disse, selv om de er slekt. De har nok av slike unger rundt seg på skolen som de blir tvangssosialisert med, det er dessverre flere og flere unger som rett og slett er svært uoppdragne og dermed blir helt ufordragelige. Anonymkode: b6f9d...2b2 9 1 11
AnonymBruker Skrevet 16. juni #9 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hun vet det nok, uten at vi trenger å fortelle henne det. Barna er en pest og en plage, av typen som ikke tar nei for ett nei og gir blanke faen i hva voksne folk sier. Vi erfarte det på ferien i fjor, der kom vi nesten ikke ut døra før unga begynte å krangle, kreve, klage. De er utagerende og skriker hvis de ikke får det som de vil, ugreie mot andre unger, i dette tilfelle mine unger er de også. Søster irettesetter ikke. Det er absolutt alle andre som må tilpasse seg hennes unger. Hun er av typen som går i strupen på lærere og skolepersonell hvis de ringer hjem for å fortelle om dårlig oppførsel fra ungene hennes. Så det er helt nytteløst å snakke med henne. Vi tar ikke den kampen, prøvde i fjor, hun skjønner det ikke. Anonymkode: 8b2cf...963 Du bør selvfølgelig si i fra klart hva som er årsaken. Anonymkode: 6719f...b3b 7 5
AnonymBruker Skrevet 16. juni #10 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hun vet det nok, uten at vi trenger å fortelle henne det. Barna er en pest og en plage, av typen som ikke tar nei for ett nei og gir blanke faen i hva voksne folk sier. Vi erfarte det på ferien i fjor, der kom vi nesten ikke ut døra før unga begynte å krangle, kreve, klage. De er utagerende og skriker hvis de ikke får det som de vil, ugreie mot andre unger, i dette tilfelle mine unger er de også. Søster irettesetter ikke. Det er absolutt alle andre som må tilpasse seg hennes unger. Hun er av typen som går i strupen på lærere og skolepersonell hvis de ringer hjem for å fortelle om dårlig oppførsel fra ungene hennes. Så det er helt nytteløst å snakke med henne. Vi tar ikke den kampen, prøvde i fjor, hun skjønner det ikke. Anonymkode: 8b2cf...963 Men da VET hun det ikke at det FAKTISK er årsaken. Jeg ser på mine nevøer og tenker "de kan jo være litt ufordragelige, men 🥰🥰🥰🥰🥰". Jeg tror mange kan ha det slik og trenger da å vite når det tipper over til at folk faktisk tenker "de er jævlig ufordragelige!!😡😡😡" Anonymkode: ebb02...369 7 4
AnonymBruker Skrevet 16. juni #11 Skrevet 16. juni Du kan jo si at hun gjerne må komme på hytta så fort hun har omplassert krapylene sine. 👹 Anonymkode: f0a97...aa5 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni #12 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sorry for å si det rett ut, men slike mennesker er en pest og en plage for hele samfunnet. De ødelegger ikke bare sine egne unger, de ødelegger jo for alle andre rundt også. De aller fleste unger er jo i utgangspunktet flotte vanlige mennesker, som blir tyranner hvis de ikke blir oppdratt i det hele tatt. Jeg hadde skygga unna lett. Ikke utsett ungene dine for disse, selv om de er slekt. De har nok av slike unger rundt seg på skolen som de blir tvangssosialisert med, det er dessverre flere og flere unger som rett og slett er svært uoppdragne og dermed blir helt ufordragelige. Anonymkode: b6f9d...2b2 Det er akkurat dette som er årsaken til at vi ikke orker henne og ungene. Barna mine har ikke et godt forhold til barna hennes, eldstemann på 5 år sa tydelig ifra i fjor at han ikke likte å være på ferie. Fordi X og Y var slemme. Og det var de faktisk, ordentlig vondt å se på og grusomme unger. Så vi gidder ikke mer. Søsteren min forsvarer deres oppførsel og lar de holde på sånn, da skygger vi heller banen, som du sier. Vi orker ikke den kampen. Jeg jobber med barn og er fullstendig klar over at unger ikke ER sånn, men BLIR sånn hvis de ikke blir oppdratt og satt grenser for. Barna til søster mangler grunnleggende sosial kompetanse og empati. Anonymkode: 8b2cf...963 2 4
AnonymBruker Skrevet 16. juni #13 Skrevet 16. juni Kan de komme på dagsbesøk? Evt. at de overnatter på en campingplass i nærheten? Eller at ungene kan komme en helg men at de må sove i telt. Anonymkode: 73538...85e 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni #14 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan de komme på dagsbesøk? Evt. at de overnatter på en campingplass i nærheten? Eller at ungene kan komme en helg men at de må sove i telt. Anonymkode: 73538...85e Det går ikke pga avstanden til hytta. Anonymkode: 8b2cf...963 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni #15 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg har en søster med to unger, begge to er helt ufordragelige, unnskyld uttrykket. Vi har sagt at de ikke kan være på hytta vår i sommer fordi jeg orker ikke å ha ungene hennes der. Våre unger og hennes unger kommer ikke godt overens. I fjor var vi på ferie sammen, en uke i syden, der vi leide ett feriehus sammen. Det grusomt for mine barn og meg, aldri mer. Så når hun spurte om de kunne være på hytta sammen med oss, sa jeg nei, vi vil være der alene. Hytta var eid av vår tante, men vi har nå overtatt, brukt bortimot 300 000kr for å få den orden. Min søster er vant til at hytta er «felleseie», der alle i familien har fri tilgang. Tante har de siste årene latt oss for disponere den ganske fritt, men vi kjøpte den altså av henne i år. Søsteren min har nå ringt rundt til hele slekta og fortalt at jeg nekter henne adgang til hytta. Hun sier også at hvis vi ikke orker å ha henne der med oss, må hun få to uker der alene med ungene. Men ærlig talt, dette er vår hytte nå. Og når mine unger og jeg ikke orker å ha barna hennes der så er det vi som har det siste ordet. Har nå blitt oppringt av både tante og mor som sier at vi må la henne få være på hytta enten sammen med oss eller alene, og at det å nekte henne adgang er oppskriften på dårlige relasjoner i fremtiden. Hadde du funnet deg i dette? Anonymkode: 8b2cf...963 Gi henne beskjed om at du har kjøpt hytta, så fra i år av er den ikke lenger felleseie, men din. Så sier du at du vil slappe av i ferien. Du trenger ikke utbrodere så mye mer, merkelig dette at noen tror det er bare å låne andre folk sin hytte. Anonymkode: 5dae0...a63 8 1 11
AnonymBruker Skrevet 16. juni #16 Skrevet 16. juni Støtter deg. Er snart 60, har barn og barnebarn, så er erfaren med barn, og liker barn. Men uoppdragne unger, det orker jeg bare ikke. Hadde vært utenkelig å feriere med barn som ikke kan oppføre seg, og som ikke responderer når de blir snakket til. Da holder det å treffes for noen korte timer nå og da. Anonymkode: 71d79...78f 4 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni #17 Skrevet 16. juni Nei, jeg hadde ikke funnet meg i det og jeg hadde gjort akkurat det samme som deg, nekte dem å komme på hytten! Derimot hadde jeg fortalt både mor og tante om årsakene, samt sagt at det er eieren av hytten som bestemmer, ikke tidligere eier! Anonymkode: 1f1f3...138 8 11
AnonymBruker Skrevet 16. juni #18 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hun vet det nok, uten at vi trenger å fortelle henne d Tydeligvis ikke..vær brutalt ærlig. "Beklager Olga, men etter å ha vært rundt barna dine trenger vi andre ferie. Det var helt grusomt med dere i fjor, og jeg har måtte love ungene mine at de skal slippe lignende igjen. Du står fritt til å kjøpe en hytte i nærheten om du ønsker det. Hvis du på et tidspunkt skulle bestemme seg for å oppdra ungene dine, er dere velkommen når det er gjort." Anonymkode: 0ba7d...6ff 17 1 6
AnonymBruker Skrevet 16. juni #19 Skrevet 16. juni Har du kjøpt hytta for markedspris, så kan hun bare glemme å komme på hytta. Hvis du har fått den til halv pris, så kan du la søsteren din få to uker når dere ikke er der. Men dra på ferie med dem, eller ha noen annen sosial kontakt trenger du vel ikke om det ikke passer deg. Anonymkode: 85d55...a37 2 3
HMK Skrevet 16. juni #20 Skrevet 16. juni "Dere er velkommen på hytta når du har oppdratt ungene dine og de klarer å oppføre seg som siviliserte mennesker." Det er én mulighet. En annen mulighet er å la dem være der en uke og i løpet av uken kan du snakke med ungene om at du ikke syns det er noe koselig å være sammen med dem når de sier/gjør/oppfører seg slik og slik. "Når dere er hos oss forventer jeg at dere oppfører dere, at dere tar hensyn, at dere er glad for å få det dere får, at dere er snille mot hverandre og andre. Det gjør ferien deres og vår mye hyggeligere." Jeg hadde tatt med meg søsterens unger uten moren deres og sørget for å lære dem å fungere i fellesskapet. 2 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå