Gå til innhold

Viser seg at ADHD diagnosen ikke er forankret i vitenskap?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

så reagerer ikke en med en ADHD diagnose noe annerledes på Ritalin eller andre amfetamin preparater enn en person uten en diagnose som tar samme dose

Dette er faktisk farlig å misinformere om, da folk uten diagnosen ikke skal ta slike preparater. Herregud så kunnskapsløst skrevet. Folk som IKKE har adhd blir ofte litt speedet av preparatene. Synes dette er ganske skummel feilinformasjon.. 

Anonymkode: 400ba...545

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Selvfølgelig: 

• Alle legestudenter og andre prestisjestudier hvor mange får tak i Ritalin for å prestere bedre under eksamensperioden.
  • Alle langtransport sjåfører som tar Ritalin og andre amfetamin preparater for å holde fokus under lange kjøreturer.
  • Alle jagerflypiloter og spesialjegere som får Amfetaminderivater utlevert fra staten når de skal på lange krevende oppdrag for å holde fokuset oppe. Populært kalt Go-Pills.
  • Nazist soldatene som under andre verdenskrig fikk Metamfetamin piller for å prestere bedre, holde seg våkne og holde fokus.

Anonymkode: 791a4...dd0

Morsomt at du motsier deg selv her. Du har egen erfaring og kjenner folk som har tatt ritalin, folk uten diagnosen? Og hva slags effekt de hadde? Du vet det er forskjell på å bli speedet og å få en medisinsk effekt slik folk med adhd får? 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det du lister opp her, viser jo faktisk at en med ADHD har en annen påvirkning når de tar ADHD medisiner 🤣

Anonymkode: a8182...b0b

Nope. Alle jeg lister opp er bruk for å få bedre fokus akkurat som effekten man er ute etter for folk med ADHD diagnose.

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Morsomt at du motsier deg selv her. Du har egen erfaring og kjenner folk som har tatt ritalin, folk uten diagnosen? Og hva slags effekt de hadde? Du vet det er forskjell på å bli speedet og å få en medisinsk effekt slik folk med adhd får? 

Det er ingen motsigelse her. Og ja jeg vet at det er forskjell på å bruke Amfetaminpreparater som rusmiddel, og å bruke det til å få bedre fokus. Det har med dosen man tar å gjøre, ikke med hva slags diagnoser man har... Det er litt i samme gata som mikrodosering av MDMA vs å ta ecstasy piller for en rave fest...

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Dette er faktisk farlig å misinformere om, da folk uten diagnosen ikke skal ta slike preparater. Herregud så kunnskapsløst skrevet. Folk som IKKE har adhd blir ofte litt speedet av preparatene. Synes dette er ganske skummel feilinformasjon.. 

Hvorfor tror du jagerfly piloter og spesialjegere får Amfetaminpreparater før lange og krevende oppdrag akkurat som folk med ADHD diagnoser får slike preparater utskrevet? Tror du det er for at de skal bli bedre til å danse etter rave musikk på oppdraget de skal ut på?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har selv adhd og har et barn med adhd. Jeg tenker at det er feil å kalle adhd en sykdom i utgangspunktet. Det er mer en annen måte å fungere på, og så vanlig og utbredt dette er er det antagelig en måte å fungere på som evolusjonen har funnet klokt angående at vi mennesker er skapt for å leve gruppevis, med utfyllende egenskaper, så vi har nytte i hverandre. 

Det som er blitt feil er at vi har et skolesystemet som skal trykke alke typer mennesker gjennom et løp som ikke passer for alle. Det var ikke et problem at folk hadde adhd før de måtte sitte stille ved en skolebenk store deler av oppveksten. 

Adhd gir ofte egenskaper som også er nyttig. Var nyttig tidligere. 

Anonymkode: 2a134...981

Stemmer det at ADHD-pregede personer har problemer med å sitte stille? En venn av meg klarte ikke å sitte stille, og var følgelig aktiv hele tiden, f.eks. med husarbeid, snekring, skru bil.... Fordelen med slik personlighet er jo åpenbart at man får ting gjort, noe som betyr mye dersom man f.eks.  driver en gård.

Angående Ritalin. Jeg kjenner en psykolog som har testet ADHD-elever med og uten Ritalin, og de som ikke tok Ritalin scoret best. (Jeg husker ikke hva slags test det var).

Skrevet
SPOCA skrev (46 minutter siden):

Som kontaktlærer som har kjent mange barn i mine år som lærer, vil jeg si at man "merker" og "ser" hvilke barn som har ADHD og ikke. Det er litt det samme med autisme. Det er tegn på annen fungering enn andre barn. Så kan det ha noe med at jeg selv har en stesønn med mange diagnoser, og jobber med mange barn med diagnoser. 

Som lærer ER det forskjell på en med ADHD og en som "bare" er rampete. Det handler ikke bare om oppdragelse. Dårlig oppdragelse kan forsterke symptomene, men underliggende ligger det noe der hvis det faktisk er ADHD. Det har noe med hvordan de tar til seg informasjon og ikke, konsentrasjonsspenn, "boblende følelse innvendig" som en elev beskriver det som, innvendig og utvendig uro, spontanitet osv. Det er liksom en sammensetning av mye forskjellig. Så er det selvfølgelig store variasjoner, og forskjell også blant jenter og gutter. Allikevel klarer jeg å se visse likhetstrekk. 

Det er fascinerende, for jeg opplever disse barna som veldig lærevillige, omtenksomme og smarte, men også til tider frustrerte og misforståtte. En viktig oppgave for meg er også å gi disse barna en måte å mestre og håndtere seg og sine følelser på. 

Jeg får vondt av dem når jeg vet at det gjør så godt de kan, men så er det ikke alltid så enkelt å få fram på den måten de egentlig vil. Det kan føre til sinneutbrudd, tristhet og kanskje også skam.

Dette er barn som må møtes med mye forståelse, omsorg, framtidstro og noen ganger tilrettelegging. For meg handler ikke diagnoser om hva man er og ikke er, men å sikre rettigheter, og forstå seg selv ennå bedre.

Løsningen er ikke nødvendigvis medisiner, men heller å bli møtt på riktig måte. Ikke som "urokråka som aldri klarer å sitte stille".

Jeg er ikke spesielt glad i denne debatten om overdiagnosering, for jeg opplever den prosessen som veldig omstendig, fornuftig og viktig. Som er riktig, for ingen skal få diagnose hvis de ikke har diagnosen.

Jeg er så glad det finnes lærere som deg. Min sønn har hatt begge deler. Både lærere som ser han, som ser at det bak all urolighetene er en empatisk, snill og litt usikker gutt som bare har lyst å ha venner å leke med, og som kan så mye, men ikke klarer å vise det frem. Og dessverre har han også hatt lærere som ikke legger noe i mellom på at de ikke liker han, ser på han som kun et stort problem, og også forteller oss i tydelige ord hvor belastende det er for de å ha han som elev. Og at de ikke alltid orker å ha han der, så de sender han ut i skolegården alene..

Anonymkode: e1ac2...671

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Selvfølgelig: 

• Alle legestudenter og andre prestisjestudier hvor mange får tak i Ritalin for å prestere bedre under eksamensperioden.
  • Alle langtransport sjåfører som tar Ritalin og andre amfetamin preparater for å holde fokus under lange kjøreturer.
  • Alle jagerflypiloter og spesialjegere som får Amfetaminderivater utlevert fra staten når de skal på lange krevende oppdrag for å holde fokuset oppe. Populært kalt Go-Pills.
  • Nazist soldatene som under andre verdenskrig fikk Metamfetamin piller for å prestere bedre, holde seg våkne og holde fokus.

Har du studert ila av livet? Du ramser opp yrkesgrupper som misbruker medikamenter. Kan ikke se at har lagt til fagfellevurdert forskning noe sted? Kan du forklare meg som har adhd hvorfor jeg sovna av amfetamin fra gata og også ritalinen da diagnosen ble satt og jeg fikk det på resept? Hvorfor ble jeg trøtt og ikke gira ? 

Anonymkode: 98cf1...1aa

• Liker 5
Skrevet
Callisto83 skrev (5 timer siden):

Hva tenker du om dette?

Jeg håper virkelig du tuller. Selvfølgelig er ADHD og titalls andre (lignende) diagnoser kun basert på skjønn. 

Anonymkode: a3684...1f8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Kan du forklare meg som har adhd hvorfor jeg sovna av amfetamin fra gata og også ritalinen da diagnosen ble satt og jeg fikk det på resept? Hvorfor ble jeg trøtt og ikke gira ? 

Anonymkode: 98cf1...1aa

Jada og en klassekamerat av meg på en leirskole vi var på når vi gikk på ungdomsskolen drakk 6 redbull på rappen på kvelden også gikk å la seg og sovnet... Betyr det at koffein ikke er oppkvikkende? Eller at han må ha en mystisk psykisk diagnose som gjør at han reagerer annerledes på sentralstimulerende midler enn andre?

Nei det er som sagt ikke påvist noe som helst kjemiske eller fysiske hjerneforskjeller på folk med og uten diagnose. Og folk med en diagnose sine reseptorer for diverse kjemikalier i hjernen fungerer nøyaktig likt som folk uten noe diagnose.

Tenk over dette: Drikker man en del alkohol på en fest blir man god i farta og en helt på dansegulvet. Full av energi. Drikker man derimot alt for mye ender man opp sovende i grøfta totalt sluknet, altså stikk motsatt av det en mindre dose gjorde med deg.

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Må bare gi deg et ❤️ Lærere som deg betyr så utrolig mye i en slik situasjon. Vi måtte dessverre bytte skole fordi min sønn ble mobbet, og skolens respons var at han hadde jo en del skyld i det selv. (Fordi han ble frustrert og sinna når han ble mobbet- selvfølgelig- og så var han jo "vanskelig".) På ny skole fikk han en lærer og en... jeg tror hun var spesialpedagog, men uansett så hadde de to en helt annen innstilling til at han hadde adhd enn at han da var vanskelig. De fulgte ham opp som en gutt som ville og kunne, bare han ble ledet klokt i riktig retning, og fikk hjelp med det som var utfordrende for ham. Så de at han ble urolig og ukonsentrert ga de ham for eksempel oppgaven å viske ut på tavla eller hente noe, og så fikk han skryt for å være hjelpsom, istedenfor kjeft for å være urolig. 

For en endring det ble på kort tid. Lærere som deg er så viktige! 🥰

Anonymkode: 2a134...981

Takk, det var hyggelig å høre. :) 

I Grosny skrev (1 time siden):

Stemmer det at ADHD-pregede personer har problemer med å sitte stille? En venn av meg klarte ikke å sitte stille, og var følgelig aktiv hele tiden, f.eks. med husarbeid, snekring, skru bil.... Fordelen med slik personlighet er jo åpenbart at man får ting gjort, noe som betyr mye dersom man f.eks.  driver en gård.

Angående Ritalin. Jeg kjenner en psykolog som har testet ADHD-elever med og uten Ritalin, og de som ikke tok Ritalin scoret best. (Jeg husker ikke hva slags test det var).

Som fagperson som har jobbet med barn med ADHD (og som gjør det nå): jeg vil si at det kan være en problematikk, ja. Men, jeg ser det mer hos gutter enn hos jenter. Det er ofte her forskjellen mellom guttene og jentene ligger. Guttene med ADHD kan være mer typisk urolige, med "mark i rumpa". MEN, det går utover det. Det kan være at man trenger noe å fikle med hele tiden, det er som det er tusen ting i hjernen som sender tusen signaler i hele kroppen. Det er noen ganger litt som at kroppen vibrerer. Det må skje noe, liksom. 

På jentene, men også noen gutter, kan dette være mer internalisert. Det vil si at jentene sitter der med tusen tanker og alt mulig virrvarr i hjernen, slik at de kan oppleves relativt stille og rolige, men kanskje litt "fjerne" og "dagdrømmende". De blir mer opphengt i tankene sine, enn av hva som skjer rundt dem. Samtidig blir de veldig tent og engasjerte hvis noe virkelig interesserer dem.

Det som jeg opplever som problemet for disse barna, uavhengig om det er internalisert eller utenpå kroppen, er at de kan være ekstremt aktive, men samtidig ha vanskeligheter med å holde seg til oppgaver. Det vil si at de kan snekre, skru bil og drive med husarbeid - alt på en gang. Sånn er det litt i klasserommet også, man er litt "all over the place". Det er beskjed om "finn fram matteboka", eleven finner fram matteboka, eleven ser vannflaska ved siden av matteboka, begynner å fikle med vannflaska, ser nøkkelringen på vannflaska, begynner å fikse den ødelagte sommerfuglen på vannflaska, ender opp på andre siden av klasserommet for å kaste en ting fra sommerfuglen, kommer til vasken og ser papir, ser at holderen for papir er tom, prøver å titte inni holderen for papiret, strekker seg opp og prøver å ta ned rullen med papiret, papiret faller ned i vasken og blir vått - og så har du det gående.

Med andre ord: noen ganger kan det være vanskelig å holde fokus på den éne oppgaven, og ting kan virke litt kaos. Da er viktig at man får litt rettledning midt i dette kaoset, og at det er noe som rettleder, eller hekter deg på igjen. 

Nå har ikke jeg ADHD selv, så dette kan sikkert ta mange veier, men hun ene jeg har jobbet med kan jeg nå bare se på. Hun går ikke på noen medisiner, men da er det sånn "å ja, glemte jeg meg igjen da", og så fniser vi litt av det. Det blir mange morsomme situasjoner av det også. Og noen ganger ganske mye frustrasjon også, fordi andre blir frusterte, og de selv blir frustrerte. "Hvorfor forstår ikke andre at jeg mente det ikke sånn". Det er ikke så lett, spesielt når man er liten, og man i tillegg har mye følelser, på et senere tidspunkt også hormoner og annet helvete, og mange tanker. 

Det er viktig å huske på at Ritalin ikke fungerer for alle. Jeg har opplevd elever som har følt seg som en forbedret utgave av seg selv, og som har opplevd at de f.eks klarer å sinnemestre bedre (plutselig får man ikke like sterk trang til å slå om seg). Men, som jeg har sagt: hvis man opplever stor endring i personlighet og/eller væremåte som oppleves som "det er ikke eleven", så har jeg vært ærlig på det til foresatte. Kanskje er det ikke alltid best med medisin. Derfor er ikke målet nødvendigvis Ritalin. Mye handler om hvordan du møter disse barna. Er det med omsorg og et ønske om å la de bli deres beste versjoner av seg selv, eller handler mye om at du er drittlei disse "drittbarna som aldri klarer å være stille". Det er veldig forskjellige framgangsmåter.

Selv har jeg hatt mange ulike ting, f.eks klistremerkesystem til stressball til en-til-en til vennlige påminnelser til at man setter opp en plan for dagen sammen (trenger ikke å være dagsplan). 

Det hjelper dog med mennesker rundt dem som klarer å holde seg rolige og som ikke hisser seg for mye opp. Det kan bare gjøre vondt verre. Jeg er en ganske lugn og rolig person, med mye tålmodighet. Det hjelper mye. Og så hjelper det med humor og glede. Prøver å skape en ikke for høytidelig stemning, at man kan le av seg selv. Leke med barna og være litt barnslig. Plutselig sitter jeg der i frileken med Barbie eller med My Little Pony, og så kan jeg vise disse små barna som sliter litt at "sånn gjør jeg det, kan du vise meg hvordan du ville gjort det?", og så er det ikke så farlig allikevel. Og det blir dermed større aksept for disse "annerledesbarna", som ikke nødvendigvis er så forskjellige fra dem selv.

Jeg er så glad det finnes lærere som deg. Min sønn har hatt begge deler. Både lærere som ser han, som ser at det bak all urolighetene er en empatisk, snill og litt usikker gutt som bare har lyst å ha venner å leke med, og som kan så mye, men ikke klarer å vise det frem. Og dessverre har han også hatt lærere som ikke legger noe i mellom på at de ikke liker han, ser på han som kun et stort problem, og også forteller oss i tydelige ord hvor belastende det er for de å ha han som elev. Og at de ikke alltid orker å ha han der, så de sender han ut i skolegården alene..

Anonymkode: e1ac2...671

Takk. Det er leit, samtidig som jeg også kan forstå det, for det kan også handle om manglende ressurser og/eller kunnskap. Det er ikke enkelt med barn som har behov for å bli møtt på en god måte i et klasserom med mange elever og mange distraksjoner. 

Endret av SPOCA
  • Hjerte 3
Skrevet (endret)

Jeg likte veldig godt innlegget ditt og hvordan du jobber SPOCA. Kom til å tenke på en flink assistent jeg har hørt om som jeg tror jobbet veldig riktig med urolige (og rolige) barn. Han oppførte seg som en Martin Ødegaard (verdensklasse midtbanespiller, som ser hele banen utrolig fort). Med en gang han så at en elev mistet fokus og falt av oppgaven så beveget han seg hurtig (på en rolig måte) bort til pulten, satte seg på huk og veiledet eleven inn på oppgaven. Dette førte til at uro stoppet nesten før den rakk å begynne. Det ble sagt at uro  hadde en tendens til å oppstå når elevene falt ut av oppgavefokus.

Endret av I Grosny
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg skal ikke utfordre at denne diagnosen eksisterer. Det har jeg ikke grunnlag for å gjøre. Og så lenge diagnostisering og/eller medisiner gir høyere funksjonsevne hos de som får en ADHD diagnose, så er det jo en bra ting. 

Men vil utfordre litt her. 

Nr1: Barn er naturlig rastløse. Og mange barn som ikke har foreldre som bevisst aktiviserer barna fysisk, spesielt de barna som er ekstra rastløse, kan slite mye med konsentrasjon i skolesammenheng. Jeg har en sønn som sliter mye med konsentrasjonen når han kommer hjem fra skolen, men kan sitte helt i ro og være fordypet i fag når han kommer hjem fra trening på kvelden. 

Nr2: Ritalin og andre sentralstiumulerende preparater som blir brukt i behandlingen virker likt på alle. Det er en misforståelse at de med en ADHD diagnose reagerer annerledes på dette enn folk uten diagnosen. Det er en grunn til at det blir brukt/misbrukt hos studenter: https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/flere-studenter-i-norge-doper-seg-for-eksamen-1.13905200

Jeg har selv personlig erfaring med dette, dessverre. To ganger i en heftig eksamensperiode. Det stilnet støy i hodet, gjorde meg hyperfokusert på faget, og ingenting annet enn faget, og sannsynligvis hadde litt å si på at jeg fikk så gode karakterer på akkurat de to eksamenene. Jeg som alle andre kan slite med konsentrasjon til tider, men har aldri tenkt at det er avvikende. Og i voksen og klokere alder så bruker jeg sunnere teknikker som trening for å roe hodet og få fokus. 

Anonymkode: 91e33...6ee

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Har selv adhd og er skeptisk til hvordan den settes. Samtidig er jeg bare glad hvis noen får hjelp av medisinene, uansett diagnose eller ikke. Synes det er veldig dumt at man alltid ender opp i enten eller. Det har det vært mye diagnostisering. Nå "finnes" det egentlig ikke. Altså...

Det er for mye som tilfeldigvis også korrelerer til at det bare handler om biologi og ikke også om (muligens feiltolkede) uttrykk. Født i desember. Sosioøkonomisk status. Komplekse traumer, oppvekst og lært atferd kan gli sømløst inn i adhd fordi mange av symptomene kan ligne (rotløshet, tankekjør, overdreven dagdrømming, uro, mangel på selvregulering, sinneproblemer, etc). En pakke med utslag av oppvekst kan ligne en adhd-pakke. Det betyr ikke at det er noen krise. Adhd-medisiner kan lindre symptomer på adhd som ikke kommer av adhd. Men jeg tror ikke at vi kan se bort fra at også psykiatere og psykologspesialister kan ha problemer med å skille det.

Jeg har fått innsikt i et par familier der mor eller far har adhd og så får ungene det, en etter en, eller at barna får det først og så forelderen etterpå. Jeg skal ikke bruke anekdotiske bevis som generalisering, men dette er traumefamilier, med større belastninger, mer kaos og mindre regulering enn vanlig. Kanskje bør man være mer obs når adhd-symptomer blander seg med symptomer på ulykkelighet. Skal innrømme at jeg tenker mitt om min egen diagnose noen ganger, men det spiller egentlig ikke noen rolle. På et tidspunkt er man ferdig med psykiatrien og får si seg fornøyd og jobbe videre på egenhånd.

Anonymkode: 60dfe...4ba

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nope. Alle jeg lister opp er bruk for å få bedre fokus akkurat som effekten man er ute etter for folk med ADHD diagnose.

Det er ingen motsigelse her. Og ja jeg vet at det er forskjell på å bruke Amfetaminpreparater som rusmiddel, og å bruke det til å få bedre fokus. Det har med dosen man tar å gjøre, ikke med hva slags diagnoser man har... Det er litt i samme gata som mikrodosering av MDMA vs å ta ecstasy piller for en rave fest...

Nei, det er ikke samme effekt som man er ute etter hos mennesker med ADHD. Det er ikke det samme i det hele tatt, faktisk. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg skal ikke utfordre at denne diagnosen eksisterer. Det har jeg ikke grunnlag for å gjøre. Og så lenge diagnostisering og/eller medisiner gir høyere funksjonsevne hos de som får en ADHD diagnose, så er det jo en bra ting. 

Nr1: Barn er naturlig rastløse. Og mange barn som ikke har foreldre som bevisst aktiviserer barna fysisk, spesielt de barna som er ekstra rastløse, kan slite mye med konsentrasjon i skolesammenheng. Jeg har en sønn som sliter mye med konsentrasjonen når han kommer hjem fra skolen, men kan sitte helt i ro og være fordypet i fag når han kommer hjem fra trening på kvelden. 

Nr2: Ritalin og andre sentralstiumulerende preparater som blir brukt i behandlingen virker likt på alle. Det er en misforståelse at de med en ADHD diagnose reagerer annerledes på dette enn folk uten diagnosen. Det er en grunn til at det blir brukt/misbrukt hos studenter: https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/flere-studenter-i-norge-doper-seg-for-eksamen-1.13905200

Jeg har selv personlig erfaring med dette, dessverre. To ganger i en heftig eksamensperiode. Det stilnet støy i hodet, gjorde meg hyperfokusert på faget, og ingenting annet enn faget, og sannsynligvis hadde litt å si på at jeg fikk så gode karakterer på akkurat de to eksamenene. Jeg som alle andre kan slite med konsentrasjon til tider, men har aldri tenkt at det er avvikende. Og i voksen og klokere alder så bruker jeg sunnere teknikker som trening for å roe hodet og få fokus. 

Du har erfaring med rusmisbruk. Du har ikke erfaring med bruk av medikamentene som behandling for ADHD. 

Måten du "utfordrer" på viser også at du er helt på viddene og ikke har noe forståelse eller innsikt i hvordan det er å ha ADHD. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jada og en klassekamerat av meg på en leirskole vi var på når vi gikk på ungdomsskolen drakk 6 redbull på rappen på kvelden også gikk å la seg og sovnet... Betyr det at koffein ikke er oppkvikkende? Eller at han må ha en mystisk psykisk diagnose som gjør at han reagerer annerledes på sentralstimulerende midler enn andre?

Nei det er som sagt ikke påvist noe som helst kjemiske eller fysiske hjerneforskjeller på folk med og uten diagnose. Og folk med en diagnose sine reseptorer for diverse kjemikalier i hjernen fungerer nøyaktig likt som folk uten noe diagnose.

Tenk over dette: Drikker man en del alkohol på en fest blir man god i farta og en helt på dansegulvet. Full av energi. Drikker man derimot alt for mye ender man opp sovende i grøfta totalt sluknet, altså stikk motsatt av det en mindre dose gjorde med deg.

Det er studier som viser at det er forskjeller i hjernen på mennesker med og uten ADHD. 

Alt du skriver viser egentlig bare at du har null peiling på hva du snakker om, og det er så dumt...

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
SPOCA skrev (4 timer siden):

Som kontaktlærer som har kjent mange barn i mine år som lærer, vil jeg si at man "merker" og "ser" hvilke barn som har ADHD og ikke. Det er litt det samme med autisme. Det er tegn på annen fungering enn andre barn. Så kan det ha noe med at jeg selv har en stesønn med mange diagnoser, og jobber med mange barn med diagnoser. 

Som lærer ER det forskjell på en med ADHD og en som "bare" er rampete. Det handler ikke bare om oppdragelse. Dårlig oppdragelse kan forsterke symptomene, men underliggende ligger det noe der hvis det faktisk er ADHD. Det har noe med hvordan de tar til seg informasjon og ikke, konsentrasjonsspenn, "boblende følelse innvendig" som en elev beskriver det som, innvendig og utvendig uro, spontanitet osv. Det er liksom en sammensetning av mye forskjellig. Så er det selvfølgelig store variasjoner, og forskjell også blant jenter og gutter. Allikevel klarer jeg å se visse likhetstrekk. 

Det er fascinerende, for jeg opplever disse barna som veldig lærevillige, omtenksomme og smarte, men også til tider frustrerte og misforståtte. En viktig oppgave for meg er også å gi disse barna en måte å mestre og håndtere seg og sine følelser på. 

Jeg får vondt av dem når jeg vet at det gjør så godt de kan, men så er det ikke alltid så enkelt å få fram på den måten de egentlig vil. Det kan føre til sinneutbrudd, tristhet og kanskje også skam.

Dette er barn som må møtes med mye forståelse, omsorg, framtidstro og noen ganger tilrettelegging. For meg handler ikke diagnoser om hva man er og ikke er, men å sikre rettigheter, og forstå seg selv ennå bedre.

Løsningen er ikke nødvendigvis medisiner, men heller å bli møtt på riktig måte. Ikke som "urokråka som aldri klarer å sitte stille".

Jeg er ikke spesielt glad i denne debatten om overdiagnosering, for jeg opplever den prosessen som veldig omstendig, fornuftig og viktig. Som er riktig, for ingen skal få diagnose hvis de ikke har diagnosen.

Takk for at det finnes lærere som deg. Når jeg gikk på skolen, måtte man på ingen måte få tilrettelagt , med argumenter  som at det var særbehandling  og at man måtte jobbe på for å fungere normalt.  

Så jeg ble jo dårlig,  fordi det var mye tavleundervisning jeg ikke fikk med meg eller klarte å huske noe av. Så etter hvert følte jeg på brain rot av skolen. Og valgte å heller motta kjeft for bli tatt i å gjøre oppgaver  i boka. Da lærte jeg iallefall  noe, og ble hardhudet på kjeft.

Så gikk fra bunn til topp karakter, ved å gjøre oppgaver uten  lov.

Musikk på ørene kan hjelpe til med å  samle fokus, siden alle lyder og bevegelser etc tar meg ut av fokus. Musikken fjerner slike forstyrrelser. 

Har også en form for dysleksi.  Men mye skriving hjelper på. 

Anonymkode: 59ff3...edb

• Liker 3
Skrevet

Jeg er enig i at medisinene fungerer forholdvis likt for de fleste. At de øker funksjonen til folk med adhd, er det liten tvil om. Men jeg har aldri hatt et lydløst øyeblikk i hodet før adhd-medisin. For meg har effekten hatt en slags merkelig hverdagslig magi, i å tidvis sitte med stille hode og sjokkert oppleve tomheten, og den frustrerende gleden ved å kunne bevege seg som en skilpadde. En effekt av å hele livet ikke ha forstått hvor lang tid man bruker på noe som helst, fordi man alltid har gjort alt på en gang, samtidig som man ikke har fulgt med.

Anonymkode: 60dfe...4ba

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Takk for at det finnes lærere som deg. Når jeg gikk på skolen, måtte man på ingen måte få tilrettelagt , med argumenter  som at det var særbehandling  og at man måtte jobbe på for å fungere normalt.  

Så jeg ble jo dårlig,  fordi det var mye tavleundervisning jeg ikke fikk med meg eller klarte å huske noe av. Så etter hvert følte jeg på brain rot av skolen. Og valgte å heller motta kjeft for bli tatt i å gjøre oppgaver  i boka. Da lærte jeg iallefall  noe, og ble hardhudet på kjeft.

Så gikk fra bunn til topp karakter, ved å gjøre oppgaver uten  lov.

Musikk på ørene kan hjelpe til med å  samle fokus, siden alle lyder og bevegelser etc tar meg ut av fokus. Musikken fjerner slike forstyrrelser. 

Har også en form for dysleksi.  Men mye skriving hjelper på. 

Anonymkode: 59ff3...edb

Bare hyggelig. Ja, jeg brukte selv alltid musikk da jeg gjorde lekser da jeg var yngre. :) 

Det høres tøft ut. Kan jeg spørre, hvordan var det for deg med leseopplæring samtidig som du hadde ADHD? Jeg spør av nysgjerrighet, det er alltid interessant med nye perspektiv.

I Grosny skrev (2 timer siden):

Jeg likte veldig godt innlegget ditt og hvordan du jobber SPOCA. Kom til å tenke på en flink assistent jeg har hørt om som jeg tror jobbet veldig riktig med urolige (og rolige) barn. Han oppførte seg som en Martin Ødegaard (verdensklasse midtbanespiller, som ser hele banen utrolig fort). Med en gang han så at en elev mistet fokus og falt av oppgaven så beveget han seg hurtig (på en rolig måte) bort til pulten, satte seg på huk og veiledet eleven inn på oppgaven. Dette førte til at uro stoppet nesten før den rakk å begynne. Det ble sagt at uro  hadde en tendens til å oppstå når elevene falt ut av oppgavefokus.

Takk. :) Ja, det er litt slik jeg prøver å jobbe. Prøve å hjelpe med fokus. Dessuten er det viktig med variasjon. Det gjør det enklere, er min opplevelse. F.eks stasjoner, der eleven da får veksle mellom leseoppgaver (som eleven ikke er like glad i), til tegneoppgaver (som eleven elsker), formingstasjon, lekstasjon osv. Veksle mellom det taktile, auditive osv,  Prøver å finne en sammensetning, hvor eleven kan få brukt sine beste egenskaper med andre. F.eks lese for en elev som hun føler mye omsorg for. Da får hun vise omsorg og empati på en god måte, og det forhindrer sinneutbrudd, utålmodighet og rastløshet.

Endret av SPOCA
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Nei, det er ikke samme effekt som man er ute etter hos mennesker med ADHD. Det er ikke det samme i det hele tatt, faktisk. 

Fra legen på Ung.no:

Sitat

Ritalin og lignende medisiner, som inneholder virkestoffet metylfenidat, brukes ofte til å behandle ADHD. Disse medisinene har flere gunstige effekter for personer med ADHD:

• Økt konsentrasjon: Metylfenidat virker på hjernen og bidrar til å øke konsentrasjonsevnen og gjøre det lettere for personer med ADHD og fokusere på oppgaver.
  • Redusert impulsivitet: Medisinen kan hjelpe mer å redusere impulsiv atferd, noe som gjør det enklere å ta gjennomtenkte beslutninger.
  • Bedre organisering: Mange opplever at de blir bedre til å organisere og planlegge hverdagen sin.
  • Økt målrettet aktivitet: Medisinen kan bidra til mer målrettet og strukturert aktivitet, noe som kan forbedre både skole- og arbeidsprestasjoner.

https://www.ung.no/oss/Ivd2ZJMs0JpQthexh3dp5O

Prøv litt hardere neste gang...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...