AnonymBruker Skrevet 16. juni #1 Skrevet 16. juni Hei! Jeg skal fly med Widerøe og vurderer å ha med meg min lille hund i kabinen. Hunden er allergivennlig, veldig liten og har angst når han ikke er med meg – han kan faktisk skade seg selv av stress, så det er viktig at han får være med i kabinen. Han passer inn i det anbefalte buret når han ligger, men liker ikke å stå i buret. Jeg lurer derfor på: Må man vise at hunden kan stå oppreist i buret under innsjekk? (må jeg vise det med å holde han oppreist eller måle de hunden og buret) Hvis hunden (eller buret) er noen få cm over anbefalt størrelse, er det noen som har opplevd at det likevel ble godkjent? Generelt: Hvordan er Widerøe å fly med når man har med hund i kabinen? Setter stor pris på erfaringer! Jeg er kun ute etter konkrete svar og erfaringer – ikke kritikk. Tusen takk på forhånd 🐾 Anonymkode: a10bc...47e
AnonymBruker221215 Skrevet 16. juni #4 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei! Jeg skal fly med Widerøe og vurderer å ha med meg min lille hund i kabinen. Hunden er allergivennlig, veldig liten og har angst når han ikke er med meg – han kan faktisk skade seg selv av stress, så det er viktig at han får være med i kabinen. Han er 3kg Han passer inn i det anbefalte buret når han ligger, men liker ikke å stå i buret. Jeg lurer derfor på: Må man vise at hunden kan stå oppreist i buret under innsjekk? (må jeg vise det med å holde han oppreist eller måle de hunden og buret) Hvis hunden (eller buret) er noen få cm over anbefalt størrelse, er det noen som har opplevd at det likevel ble godkjent? Generelt: Hvordan er Widerøe å fly med når man har med hund i kabinen? Setter stor pris på erfaringer! Jeg er kun ute etter konkrete svar og erfaringer – ikke kritikk. Tusen takk på forhånd 🐾 Anonymkode: a10bc...47e
AnonymBruker Skrevet 16. juni #5 Skrevet 16. juni Høres ut som om hunden ikke har godt av å fly siden han har angst og blir stresset av å ikke være med deg. Hva med å gi han angstdempende medisin før flyturen? Anonymkode: 156c3...9b9
AnonymBruker Skrevet 16. juni #6 Skrevet 16. juni Jeg har flydd mye med min hund på 3 kg. Ikke én gang har noen sjekket hunden, str på buret eller liknende. De kommer gjerne og spør om vi har flydd før, og minner om at hunden ikke kan komme ut av buret under flyvningen, men utover det har jeg aldri opplevd at noen har brydd seg om henne på noe vis. Synes det er veldig kjekt. Min hund trives godt i buret sitt og lager ikke noe lyd da. Aner ikke hvordan de forholder seg til det om hunden blir stresset og maser. Anonymkode: 15421...76b 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni #7 Skrevet 16. juni Hunden må kunne stå i buret. Den må jo kunne skifte stilling der den skal være under setet hele flyturen? Jeg har flydd med hund i lasterommet, og flyselskapene har vært nøye med å skjenke at hunden faktisk kan stå i buret. Fra Widerøes nettside om hund i kabinen: Sitat Det skal være plass i beholderen til at dyret skal kunne stå oppreist og snu seg rundt Anonymkode: 3aeb0...f3f 1
Tiramy Skrevet 16. juni #8 Skrevet 16. juni Jeg har flydd to sifret antall ganger med min hund på 3 kg. 2 av ganger har bur + han blitt veid. En gang er jeg blitt spurt om buret er korrekt størrelse og da godtok dem at jeg svarte ja. De har aldri sjekket om han kan stå inni baggen, og jeg har hunden stående ved siden av meg ved innsjekk. Sherpa str small er den som er godkjent i følge målene, men str medium blir også godkjent bytter du ut bunnen med en myk madrass. For da kan du klemme baggen til korrekt størrelse. Skal sies at jeg har reist med Widerøe, Sas og Norwegian og alle har god plass til str medium under setet. Min erfaring med Widerøe (flyr med dem ca 2 turer i året) er at de er veldig greie. Baggen skal være lukket på flyet, men enkelte flyvertinner gir meg beskjed om at det er ok at lokket er litt åpent. De to første flyturene hans sutret han litt i det vi lettet. Da tok jeg hånden inn i baggen slik han kunne se og lukte at jeg var der. Da roet han seg og sov resten av turen. Nå sovner han idet vi kommer inn på flyet. Anbefaler deg å trene inn bruk av baggen i god tid før reisen. Bruk den i bilen, på buss og trikk. La han assosiere baggen med noe positivt. Gå en god tur før dere skal fly. Jeg bruker også å gå ut for å lufte han etter vi har sjekket inn. For man må møte opp minst 1 time før når man har hund. Husk at du må fylle ut et skjema som du må ta med når du skal fly. Det er ikke anbefalt å gi hunder beroligende før flyreiser.
AnonymBruker Skrevet 16. juni #9 Skrevet 16. juni Så lenge veska er innenfor målene og totalen ikke er for tung går det helt fint! Jeg har flydd mange ganger med Widerøe, de har aldri sjekket annet en å kaste et blikk på hunden som lå i buret og ønske oss god tur. En hund på 3 kg vil ikke skape noen problemer i det hele tatt. Om veska er veldig overdimensjonert, hunden veier 10 kg eller er så stor at den helt opplagt ikke klarer å reise seg opp inne i buret - da vil du støte på trøbbel. Men det er jo ikke aktuelt i ditt tilfelle. Anonymkode: 6fd2b...b84
AnonymBruker Skrevet 17. juni #10 Skrevet 17. juni Det går helt fint til du har en allergiker på flyet. Jeg ser du skriver allergivennlig. Jeg er selv veldig allergisk mot hund, reagerer på alle raser, puddel og disse bichon rasene er like ille som andre hunder i mitt tilfelle. Jeg gir beskjed ved innsjekk, og dokumenterer min allergi. Har skjedd flere ganger at passasjerer må sende de ved innsjekk og ikke kan ha de i kabinen. Anonymkode: 166df...f19
AnonymBruker Skrevet 17. juni #11 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det går helt fint til du har en allergiker på flyet. Jeg ser du skriver allergivennlig. Jeg er selv veldig allergisk mot hund, reagerer på alle raser, puddel og disse bichon rasene er like ille som andre hunder i mitt tilfelle. Jeg gir beskjed ved innsjekk, og dokumenterer min allergi. Har skjedd flere ganger at passasjerer må sende de ved innsjekk og ikke kan ha de i kabinen. Anonymkode: 166df...f19 Men hvorfor gir du ikke allerede beskjed rett etter du har bestilt? På denne måten risikerer jo folk å ikke komme med flyet med hunden i det hele tatt. Det er bare plass til en eller to hunder (bur) i det området av lasterommet. Anonymkode: 3aeb0...f3f 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni #12 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det går helt fint til du har en allergiker på flyet. Jeg ser du skriver allergivennlig. Jeg er selv veldig allergisk mot hund, reagerer på alle raser, puddel og disse bichon rasene er like ille som andre hunder i mitt tilfelle. Jeg gir beskjed ved innsjekk, og dokumenterer min allergi. Har skjedd flere ganger at passasjerer må sende de ved innsjekk og ikke kan ha de i kabinen. Anonymkode: 166df...f19 Tull. De flytter dere til hver sin ende av flyet i slike tilfeller. Ingen dør av at en hund er innenfor 100 meter. Anonymkode: c30b3...b67 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 23:43 #13 Skrevet torsdag kl 23:43 AnonymBruker skrev (På 17.6.2025 den 21.30): Det går helt fint til du har en allergiker på flyet. Jeg ser du skriver allergivennlig. Jeg er selv veldig allergisk mot hund, reagerer på alle raser, puddel og disse bichon rasene er like ille som andre hunder i mitt tilfelle. Jeg gir beskjed ved innsjekk, og dokumenterer min allergi. Har skjedd flere ganger at passasjerer må sende de ved innsjekk og ikke kan ha de i kabinen. Anonymkode: 166df...f19 Tull. Jeg har opplevd at en person ved bording plutselig påstod at han hadde alvorlig allergi og krevde at hunden min ikke skulle få være med. Den personen fikk da klar beskjed om at siden han ikke hadde gitt beskjed om allergi ved bestilling av billetten så var det han som ikke fikk være med. Da var vist ikke allergien så alvorlig lengre og personen valgte å fly. Når man bestiller billett og velger hund i kabin så sjekkes det først om det er meldt allergier og om det er ledig plass til en til hund (kun to stykk pr flytur). Får man godkjent reisen så har man like stor rett som alle andre til å reise. Dessuten blir du ikke mer eksponert for allergener på et fly enn du ville blitt ute i offentligheten. Anonymkode: 56732...3f6 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:10 #14 Skrevet fredag kl 08:10 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Når man bestiller billett og velger hund i kabin så sjekkes det først om det er meldt allergier og om det er ledig plass til en til hund (kun to stykk pr flytur). Får man godkjent reisen så har man like stor rett som alle andre til å reise. Anonymkode: 56732...3f6 Dette er riktig. Om en flyreise er "hundevennlig" eller "allergivennlig" kommer an på hvem av dem som bestilte billett og meldte inn behovet først. For øvrig synes jeg synd på allergikere, men kan ikke se for meg at de dør av å sitte på et fly med en liten hund i andre enden av kabinen. Da er det jo like farlig for dem å være på flyplassen eller ute i offentligheten i utgangspunktet? Anonymkode: 6fd2b...b84 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå