Gjest gjesta Skrevet 18. mars 2006 #1 Skrevet 18. mars 2006 Skal til Kuala Lumpur i 3-4 dager i juni. Hva bør jeg se og gjøre der? Håper på mange gode tips, både de opplagte og de mer spesielle tingene. Skal også til Taman Negara. Noen som har vært der? Hvordan var det? Takk for svar
Scheherazade Skrevet 19. mars 2006 #2 Skrevet 19. mars 2006 Kuala Lumpur tipper jeg at du får tiden til å gå i på egen hånd! Kommer an på hva du vil se, men klassisk er jo Petronas-tårnene med kjøpesenter i underetasjen, noen av de andre gigantiske kjøpesentrene (inkludert det med tivoli og berg-og-dalbane), markeder, fake-klærmarked, fine parken rundt Petronastårnene, dra opp i kommunikasjonstårnet +++ Har dere bestilt pakke med Taman Negara eller? Har vært der, kjempefint. Hvilken side av elven skal dere bo på? Hvordan drar dere dit fra KL? Hvordan skal dere komme dere inn i selve jungelen? Og hvilke turer i jungelen skal dere på?
Gjest gjesta Skrevet 19. mars 2006 #3 Skrevet 19. mars 2006 Vi har bestilt en pakketur til Taman Negara ja, blir der i 4 dager/3 netter. Skal bo på Mutiara Taman Negara Resort (inne i parken). I den pakken vi har bestilt er reise til nasjonalparken inkludert, men vet ikke hva slags transport det er. Ellers skal vi på en nattevandring, hengebrua, båt til Lata Berkoh(uten at jeg vet hva det er..) og tur til en hule. Det står også at vi eventuelt kan dra til en orang asli-stamme i nærheten, har du/dere vært på noe sånt og er det noe vits i? Også har jeg lest om disse blodiglene da er de fæle?
Scheherazade Skrevet 19. mars 2006 #4 Skrevet 19. mars 2006 (endret) Var i jungelen i fjor på ganske nøyaktig denne tid! Vi bestilte også en sånn pakke. Vi ble hentet på et hotell i KL tidlig om morgenen, og ble kjørt i buss frem til hovedkontoret til firmaet vi bestilte hos. Her fikk vi mat og en *flott* t-skjorte. For å komme inn til selve nasjonalparken er det vel tom måter, buss helt frem, dette tar ganske kort tid, eller båt. Vi tok båt både til og fra, anbefaler dette iallfall ene veien. (dersom det er samme operatør da...) Det var sånne lange elvebåter med motor, underveis så vi både apekatter og innfødte langs elvebredden. En kjempefin tur og mye fint å se på. Men tar noen timer da. Husker ikke helt hva det het der vi bodde, men vi bodde på det billigste stedet. Rommet var IKKE noe fint, knøttlite rom med to køyesenger, en dusj som nesten virket, og et do som bare kunne trekkes ned cirka hver halvtime. Og her bodde vi fem stykker. Jaja, alt går, men det ble ikke noe dusjing i jungelen, for å si det sånn! Og anbefaler veldig silkelakenpose. Vet at på andre siden av elven var det mye finere overnatting, så dersom dere ikke tar det billigste, er det finere der. Mat var jo inkludert i prisen (som forøvrig var latterlig billig). Fikk velge mat til frokost, lunsj og middag. Ikke noe særlig superhygiene, klassisk Malaysia-plastservise som ble vasket opp i en balje på bakrommet. Men vi ble ikke syke iallfall. Nattevandringen var veldig spennende, men så ikke så mange dyr bortsett fra noen eddeerkopper. Husk lommelykt iallfall, og batteri. (Snakker av bitter erfaring, batteriet mitt gikk nemlig....) Hengebroen var supergøy, du er rimelig høyt oppe, og det gynger ganske masse, men dersom du ikke har høydeskrekk var det kjempegøy. Er også inkludert en aldri så liten fjelltur, knalltøff i varmen, men veldig fin utsikt på toppen. Huleturen derimot. Her vil jeg seriøst komme med en advarsel altså! På bildene som henger i leiren ser det hele ganske greit ut, noen mennesker som går i en hule med hodelykt på hodet, men det var ikke slik i virkeligheten. Vi var under jorden i cirka 25 minutter, norsk hms var overhode ikke et tema, og eneste lyset du hadde var fra lommelykten din. Det var kjempetrangt, måtte krype flere steder. Hulen er full av flaggermus, så kommer dyr flaksende mot deg. Og gulvet ganske dekket av flaggermusskit. Det verste var da vi hadde gått langt innover i hulen, da vi krøp inn en lang, smal gang og endte i en stor hule. Massevis av flaggermus i taket,usj og fysj. Lukten var helt ubeskrivelig, og du viste at eneste måten å komme ut på, var og krype videre innover i trange ganger. Jeg har ikke klaustrofobi, men det var faktisk skikkelig ekkelt, og jeg var svært giret på å komme ut igjen i sollyset. Tenk deg iallfall om, du skal ikke være mørkredd eller ha flaggermusskrekk eller klaus. Og guiden vår synes jeg var veldig useriøs. Men det går an å vente utenfor, dersom du ikke vil bli med inn.Det morsomme var faktisk at guiden uttrykte ekte skuffelse over at vi dessverre ikke kom til å få se slanger, for det var visst ikke slangetid. Hadde det kommet slanger i tillegg tror jeg at jeg hadde dødd. Men klart, forferdelig der og da, men litt av en historie i etterkant! Du er iallfall herved advart. Båt til Lata Berkoh tok vi ikke. Vi hadde elverafting, det var ganske gøy. Spesielt da vi badet i elven. Var også til orang asl-stammen, var greit nok det. Faktisk ikke så gale som jeg hadde trodd. Var ikke sånn at vi gikk rundt og så på de innfødte, det synes ingenting om, men deet var en innfødt som fortalte. Og så fikk vi prøve skyterør og å lage ild vha noen tregreier. Helt ok det altså. Om kveldene skjedde det lite, vi spilte kort, anbefales. Blodigler så vi ingenting til! Men ha langermete lette klær, er en del mygg her og der i jungelen, men ikke noe stort problem egentlig. Også gode sko! Ene vi dro med, en hollender, stilte seriøst i flip-flop sko. Jada, kledd for jungeltur da! Da vi dro tilbake skulle vi videre til Perhentien, toget gikk fra byen hvor reisebyrået hadde hovedkontoret sitt, der hvor turen startet med mat og t-skjorte. Jerantut heter den forresten. Siden vi da ikke skulle være med tilbake på bussen, og toget gikk klokken tre om natten, fikk vi hotellrom istedenfor. Supert det! Om kvelden var vi på tivoli i Jerantut, litt av en opplevelse, spesielt spøkelsestoget var en slager. Alt i alt, en fin-fin tur til jungelen, men ville bodd på andre siden av elven dersom jeg skulle dratt igjen. Og forresten, husker jeg at vi lurte på, er en eller to små kiosker/butikker der, mulig å kjøpe litt kjeks, brus og vann og denslags. EDIT: Masse skrivefeil ja, men orker ikke endre de nå... Skrev fra hjertet og da går det litt fort i svingene! Bare til å spørre dersom det er noe mer iallfall. Endret 19. mars 2006 av Scheherazade
Gjest gjesta Skrevet 20. mars 2006 #5 Skrevet 20. mars 2006 Tusen takk for svar! Masse fin info, og nå gleder jeg meg enda mer til å dra Hvis det er noen flere som har vært der blir jeg glad for flere svar.
gladidag Skrevet 21. mars 2006 #6 Skrevet 21. mars 2006 Hei. Jeg var i KL i 96. (føles ikke så lenge siden) Masse flott å se, spennede storby. Togstasjonen er nydelig. Petrona towers var under bygging når vi var der, så vi var i KL Tower, flott det og. Vi bodde på veldig billig og enkelt hotell i Chinatown, masse gode restauranter ute på gaten og marked om kvelden. Ta gjerne en tur til Batu caves like utenfor byen.
Gjest Blaære ikke reg Skrevet 23. mars 2006 #7 Skrevet 23. mars 2006 Som de andre nevnte her Petronas Tower. Det er ikke mulig å komme opp i toppen men det er mulig å gå over verdens høyeste gangbru. Den som binder de to tårnene sammen. Ellers så kan du forhøre deg om det skal være basehopp derifra, for det er faktisk fult lovlig å basehoppe fra toppen, så det kan være artig å se på
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå