AnonymBruker Skrevet mandag kl 13:46 #21 Skrevet mandag kl 13:46 Det er faktisk helt lovlig å publisere bilder av folk uten samtykke. Det er lov dersom personen er mindre viktig enn hovedmotivet på bildet. Tar man bilder av en turistattraksjon trenger man ikke gå rundt til alle i bakgrunnen å spørre om lov til å publisere, for eksempel. At du sitter på raden bak og tilfeldigvis blir med på et bilde vil jeg tru at går under det samme unntaket. Anonymkode: 2414b...8f5 2 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl 14:21 #22 Skrevet mandag kl 14:21 Jeg tar selfies på flyet, men har aldri noen i bakgrunnen på bildene. Man må jo nesten gjøre det med vilje for å få andre med. Anonymkode: 298f8...12b
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 03:54 #23 Skrevet tirsdag kl 03:54 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det er faktisk helt lovlig å publisere bilder av folk uten samtykke. Det er lov dersom personen er mindre viktig enn hovedmotivet på bildet. Tar man bilder av en turistattraksjon trenger man ikke gå rundt til alle i bakgrunnen å spørre om lov til å publisere, for eksempel. At du sitter på raden bak og tilfeldigvis blir med på et bilde vil jeg tru at går under det samme unntaket. Anonymkode: 2414b...8f5 Jeg synes det er forskjell på å være med i bakgrunnen sammen med mange andre ved en turistattraksjon enn å se ut som et ekstra hodet på skulderen til den som tar en selfie av seg selv. Da er det jo kun oss to på bildet. Nå tenkte jeg ikke på bilder som publisereres i den forstand. Ser ut til at ungdommens måte å kommunisere på er å sende en million selfies med ulike ansiktsuttrykk til hverandre. Anonymkode: 4cff9...92e
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 08:32 #24 Skrevet onsdag kl 08:32 Jeg pleier bare å photobombe hvis jeg merker at jeg blir med på noens selfie. Det er litt moro. Anonymkode: 60666...53b
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 08:42 #25 Skrevet onsdag kl 08:42 Rosa Gnom skrev (På 16.6.2025 den 14.01): Men er du ikke litt Karen nå da? Vet ikke om du har fått med deg det som skjer i statene med tanke på ta bilder / filme i offentlighet. Det er nok av Karens der som heller ikke tåler dette. Masse klipp på youtube. Det største problemet du vil få er at dette er helt lovlig. Vet ikke helt hvor du vil. Sånn utenom at du ikke liker det. Det er i utgangspunktet ikke forbudt eller ulovlig å ta bilde/video av andre. Dette gjelder selv om personen ikke samtykker. Det er likevel ulovlig å dele bilde av andre uten samtykke fra personen som er avbildet. Anonymkode: 321bc...ece
Rosa Gnom Skrevet onsdag kl 09:19 #26 Skrevet onsdag kl 09:19 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Det er i utgangspunktet ikke forbudt eller ulovlig å ta bilde/video av andre. Dette gjelder selv om personen ikke samtykker. Det er likevel ulovlig å dele bilde av andre uten samtykke fra personen som er avbildet. Anonymkode: 321bc...ece Ja. Det er helt riktig. Dette går også under skjønn. Jeg tenker da på alle som tar bilder / filmer 17 mai feks. Jeg har aldri gitt mitt samtykke til å bli filmet,men har da blitt filmet for det. Selvom jeg ikke har vært fokuset så liker jeg det ikke,men det er ikke mye man får gjort med det.
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:23 #27 Skrevet onsdag kl 09:23 Tror ikke du skal forvente så mye hjerneaktivitet hos folk som er så selvopptatt at de sitter og fotograferer seg selv på buss, tog, fly og på gaten... Anonymkode: a07b0...3d7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå