Gå til innhold

Til deg som tar selfies på buss, tog, fly etc

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan du være så snill å IKKE få med oss som sitter bak deg?

Jeg tar mye buss. Blir fort over 1 time hver dag i forbindelse med jobb. Hver uke havner jeg sikkert ufrivillig med på selfiesnaper (eller hva de kalles). Der sitter dere med trutmunnen deres eller tunga stikker halvveis ut i munnviken samtidig som dere blunker med ett øye og i bakgrunnen sitter jeg. Trøtt og sliten og vil bare være i fred. 

Nei, jeg har ikke sagt ifra enda. Føler meg seriøst som en urgammel pottesur Karen. 

Og dere tar jo gjerne ikke bare ett bilde. Dere skal jo svare på alle snapper med en selfie 🙄

Slutt. I det minste sørg for å ikke få med de som sitter rundt dere.

Anonymkode: 4cff9...92e

• Liker 10
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Si i fra? 

Anonymkode: 8d9c1...9ee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og barn, drit i å få med masse barn for så å poste bildene på SoMe.

Anonymkode: 41c18...876

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Man redigerer jo bort ting i bakgrunnen. 

Anonymkode: e9ae1...74f

AnonymBruker
Skrevet

Tviler på at folk ser på folkene i bakgrunnen av venners bilder.

Når man befinner seg offentlig har man ikke rett til like mye privatliv som i hjemmet.

Anonymkode: 2414b...8f5

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg tar mye buss. Blir fort over 1 time hver dag i forbindelse med jobb. Hver uke havner jeg sikkert ufrivillig med på selfiesnaper (eller hva de kalles). Der sitter dere med trutmunnen deres eller tunga stikker halvveis ut i munnviken samtidig som dere blunker med ett øye og i bakgrunnen sitter jeg. Trøtt og sliten og vil bare være i fred. 

Nei, jeg har ikke sagt ifra enda. Føler meg seriøst som en urgammel pottesur Karen. 

Og dere tar jo gjerne ikke bare ett bilde. Dere skal jo svare på alle snapper med en selfie 🙄

Men er du ikke litt Karen nå da? Vet ikke om du har fått med deg det som skjer i statene med tanke på ta bilder / filme i offentlighet. Det er nok av Karens der som heller ikke tåler dette. Masse klipp på youtube. Det største problemet du vil få er at dette er helt lovlig. Vet ikke helt hvor du vil. Sånn utenom at du ikke liker det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke du er med på de bildene, kanskje en skulder, litt hår eller noe men ikke gjenkjennbart deg. Du er neppe av interesse for de som tar den typen bilder, de ønsker tross alt å selv være i sentrum så ta det med ro og la det gå.

Anonymkode: f4eb1...f26

Skrevet
Rosa Gnom skrev (4 minutter siden):

Men er du ikke litt Karen nå da? Vet ikke om du har fått med deg det som skjer i statene med tanke på ta bilder / filme i offentlighet. Det er nok av Karens der som heller ikke tåler dette. Masse klipp på youtube. Det største problemet du vil få er at dette er helt lovlig. Vet ikke helt hvor du vil. Sånn utenom at du ikke liker det.

Det er selvfølgelig ikke lovlig å ta bilder av andre uten deres samtykke 

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det ser uansett utrolig dumt ut😂 Og si hva dere vil det er ubehagelig og irriterende å ufrivillig måtte bli med på den offentlige egotrippen når du først legger merke til det. 

Anonymkode: 7c3b2...b74

• Liker 4
Skrevet (endret)
mannor skrev (3 minutter siden):

Det er ikke en selvfølgelighet nei. Selvfølgelig er det lov å filme i offentlighet, men  det er ikke noe generelt forbud mot å filme på offentlige steder i norsk rett. Å filme andre personer uten deres tillatelse på offentlige steder kan likevel være ulovlig dersom filmingen oppleves som skremmende, plagsom eller hensynsløs eller den på annen måte krenker en annens fred.  Å ufrivillig bli med på en duck face selfie på en buss, tror jeg ikke går under noe av dette. Tror ikke at man kommer langt hvis man går til politiet med at man uheldigvis ble med på en selfie noen tok i offentlighet. Den saken blir nok ganske fort henlagt.

Endret av Rosa Gnom
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Det er da du skal sitte og skape deg bak dem.. Hva heter det? Photo bombe? Ikke vet jeg, men enten fjerner de deg fordi du stjeler all oppmerksomheten ellers går du viral istedenfor dem

Anonymkode: 15479...bab

AnonymBruker
Skrevet

Drittlei influensere og wannabe influensere som går rundt overalt med selfiestang og filmer. Sitter og babler i vei på restauranter og cafeer,  mens de drar seg i håret, med noen dyre vesker strategisk plassert. De bør få seg et liv! 

Anonymkode: 3d4dd...dc5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Grunnen du ikke nevner er langt mer viktig enn at du er trøtt og sliten. 

Ingen vet hvem som bor på sperret adresse, hvem som er på flukt, hvem som har byttet identitet for å slippe (eller i håp om å slippe) å bli drept, i verste fall..

Folk som driver på med selfies og bilder generelt overalt og legger ukritisk ut på sosiale medier, tenker dere på at dere kan røpe hvor et menneske som lever i skjul befinner seg? 

Ser noen noen med en fin strikket jakke, genser eller noe annet, så er det frem med telefonen og ta bilde. Ut på Facebook med bildet og å spørre om hvor mønsteret finnes. At de samtidig kan identifisere både person og hvor personen oppholder seg tenker ingen på. Heller ikke at det ikke er lov i følge Datatilsynet og diverse lover, å poste/dele bilder av personer uten personens tillatelse. Noen av disse er «gamle kjerringer» som gjør som de vil og alltid har gjort. Andre er naive og uvitende, ja direkte dumme. 

Her har alle en jobb å gjøre. At ts ser trøtt og sliten ut er en beskjeden sak i forhold til hvilke konsekvenser det kan få for andre å bli filmet/fotografert og delt på sosiale medier uten sin vilje. 

Anonymkode: bd53f...5d6

• Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
Rosa Gnom skrev (35 minutter siden):

Det er ikke en selvfølgelighet nei. Selvfølgelig er det lov å filme i offentlighet, men  det er ikke noe generelt forbud mot å filme på offentlige steder i norsk rett. Å filme andre personer uten deres tillatelse på offentlige steder kan likevel være ulovlig dersom filmingen oppleves som skremmende, plagsom eller hensynsløs eller den på annen måte krenker en annens fred.  Å ufrivillig bli med på en duck face selfie på en buss, tror jeg ikke går under noe av dette. Tror ikke at man kommer langt hvis man går til politiet med at man uheldigvis ble med på en selfie noen tok i offentlighet. Den saken blir nok ganske fort henlagt.

Her tar du feil. 
Les og det jeg skrev over her. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Her tar du feil. 
Les og det jeg skrev over her. 

Det gjorde jeg. Du fikk svar til det.

Skrevet
mannor skrev (55 minutter siden):

Rettelse: det er ikke lov å publisere bilder av andre uten deres samtykke.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Rosa Gnom skrev (56 minutter siden):

Hva med følgende scenario: jeg sover på en buss og en fyr tar bilde av meg. Lovlig? 

Skrevet (endret)
mannor skrev (7 minutter siden):

Hva med følgende scenario: jeg sover på en buss og en fyr tar bilde av meg. Lovlig? 

Det kommer ann på hensikten til personen. Dette vil også bli lagt vekt på i en rettsak. Her kan du lese mer om paragrafen. " Den som ved skremmende eller plagsom opptreden eller annen hensynsløs atferd forfølger en person eller på annen måte krenker en annens fred, straffes med bot eller fengsel inntil 2 år. " Trenger nok litt mer kontekst enn det scenarioet ditt har.

Endret av Rosa Gnom
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Rosa Gnom skrev (1 minutt siden):

Det kommer ann på hensikten til personen. Dette vil også bli lagt vegt på i en rettsak. Her kan du lese mer om paragrafen. " Den som ved skremmende eller plagsom opptreden eller annen hensynsløs atferd forfølger en person eller på annen måte krenker en annens fred, straffes med bot eller fengsel inntil 2 år. " Trenger nok litt mer kontekst enn det scenarioet ditt har.

Alvorlig talt, den paragrafen er ikke (særlig) relevant i denne sammenhengen. 

Å ta bilder kan være lov, men å dele bilder er ikke lov. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Alvorlig talt, den paragrafen er ikke (særlig) relevant i denne sammenhengen. 

Å ta bilder kan være lov, men å dele bilder er ikke lov. 

Det er helt riktig. Nei, det er ikke lov å dele bilder av andre på sosiale medier eller andre steder uten deres samtykke. Dette gjelder både bilder du selv har tatt og bilder du har fått tilsendt, uavhengig av om du synes bildene er harmløse eller ikke. Brudd på dette kan føre til straff.  Forøvrig så fant jeg ikke noen paragrafer som var veldig relevant i denne  sammenhengen. Det var det nærmeste jeg kom. Du må gjerne rette på meg,men jeg fant ikke  noe som er litt mer oppdatert. Du må gjerne posten en paragraf som er mer oppdatert. Mistenker at norges regler burde vært oppdatert når det kommer til akkurat dette. 

Endret av Rosa Gnom

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...