AnonymBruker Skrevet 16. juni #1 Skrevet 16. juni Min katt fikk kun én godbit daglig for ikke å bli tjukk, og det bestemte dyrlegen. Hva med hunder som skal dresséres? Anonymkode: 2bdbd...5c3
AnonymBruker Skrevet 16. juni #2 Skrevet 16. juni Ikke hvis eieren passer på. Jeg bruker tørrfor som belønning. Anonymkode: ce7e0...836 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni #3 Skrevet 16. juni Det er sikkert mulig. Men har du en rase som lett legger på seg og skal trene mye kan du jo bare gi maten som belønning og la hunden få måltidet sitt under trening. Anonymkode: 100fa...074 4
AnonymBruker Skrevet 16. juni #4 Skrevet 16. juni På absolutt alle er det kalorier inn og kalorier ut som avgjør. Man justerer matmengde ut fra totalen gjennom dagen og aktivitet. antar katten din var inaktiv og overvektig siden dyrlegen hadde en formening om dette. Anonymkode: 0621e...abe 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni #5 Skrevet 16. juni Man balanserer selvfølgelig godbiter mot måltid og aktivitetsnivå. Det er ikke mer avansert enn det. Anonymkode: 64d61...e71 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni #6 Skrevet 16. juni Nei. Jeg bruker godbiter med god næringsverdi, og reduserer det "vanlige" fôret tilsvarende. Men så klart, man kan ikke fôre dagsbehovet til hunden, og gi masse godbiter i tillegg. Men det er jo bare å bruke hodet litt, så går det fint. Anonymkode: 1a377...d36 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni #7 Skrevet 16. juni Det er jo sikkert mulig, men tror ikke det er vanskelig å unngå. Man gir jo små biter av gangen slik at det fortsetter å være spennende. Anonymkode: b0c38...559
AnonymBruker Skrevet 16. juni #8 Skrevet 16. juni Bruker av maten til hunden. Bruker tørrfor så 0 problem. Anonymkode: 5b4b0...f46
AnonymBruker Skrevet 16. juni #9 Skrevet 16. juni jo altså om man ikke hensynstar kalorier i for og godbit vil de selvsagt over tid bli overvektige om man ukritisk pøser på med belønning.. Det gjelder det samme for dyr som for mennesker, alt man inntar må forbrennes ellers blir det fett av det. Anonymkode: 2fa5a...270
AnonymBruker Skrevet 16. juni #10 Skrevet 16. juni Jeg blandet tørrforet til min hund inn i en pose med et par pølsebiter og gned tørrforet inn i et par pølsebiter. Beste han visste, fungerte ypperlig som belønning og jeg visste nøyaktig hvor mye mat min hund spiste. Anonymkode: 7f34e...a22 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni #11 Skrevet 16. juni Et eller annet hundeprogram jeg så en gang forklarte at de ga hunden frokost igjennom morgentreningsøkten, som belønning. En og en bit Anonymkode: 3d893...68d
Tabris Skrevet 16. juni #12 Skrevet 16. juni Nei, det styrer du jo selv. Hvis f.eks jeg brukte ekstra gode godbiter på kurs, så erstattet det maten den dagen. Til hverdags brukte jeg tørrforet. Så i stedet for å få mat i skål så fikk han det som godbiter.
AnonymBruker Skrevet 16. juni #13 Skrevet 16. juni Reguler formengd i forhold til mengd med godbiter, så blir ikke hunden tykkere😄 Du kan òg se på størrelsen som godbiten har, de fleste har alt for store godbiter😉 Anonymkode: 714f0...b6f 1
VisningsnavnPÅKREVD Skrevet 16. juni #14 Skrevet 16. juni Ja, hvis den får mange godbiter i tillegg til den vanlige matmengden. Nei, hvis man passer på å avregne godbiter mot dagsrasjonen.
Million Skrevet 16. juni #15 Skrevet 16. juni (endret) Jeg brukte tørrfôrkuler som belønning. Så glupsk og matglad som hunden min var, godtok den det, strålende fornøyd med alt som var spiselig. Prøvde da å innskrenke det ene av dagens to tørrfôrmåltider noe, så ikke dagstotalen ble så stor, om det var en dag jeg hadde trent mye dressur med hunden. Uansett var opptrening og dressering noe som foregikk mest det første halvannet året. Lærte det meste da, triks, hverdagslydighet og slike ting. Og etter at det var innlært, ble belønningene (de spiselige) gradvis faset ut, inntil de ikke lenger ble gitt fast. Kun ros og klapp og godord. Men jeg fulgte et råd jeg leste i en av hundedressurbøkene mine, og det var at hunden (etter at ting var innlært og godbiter fases ut) aldri skulle vite NÅR og OM det kom en godbit, for da utførte den "kommandoen" gladelig og ivrig, i håp om at dette var en sånn gang da godbiten ble gitt. Og det fungerte helt topp. Så jeg ga da en godbit kanskje en av ti ganger jeg ba henne om å utføre et triks eller to. Vi dro en runde triks på veterinærklinikken en gang, fordi jeg og veterinæren snakket om noe og hvor ivrig hunder kunne bli. Så da ga jeg hunden min noen triks-kommandoer, og hun fyrte dem av i rask rekkefølge, superivrig fordi hun håpet at dette ville det bli en godbit av. Og det ble det Veterinæren filmet triksene, ble så begeistret, hehe! Endret 16. juni av Million la til noe
AnonymBruker Skrevet 16. juni #16 Skrevet 16. juni Det er jo ikke alltid godbit som er belønning Anonymkode: 48f28...4c1
AnonymBruker Skrevet 16. juni #17 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (7 timer siden): Min katt fikk kun én godbit daglig for ikke å bli tjukk, og det bestemte dyrlegen. Hva med hunder som skal dresséres? Anonymkode: 2bdbd...5c3 Det bestemte dyrlegen? Dyrlegen bestemmer ikke over dyret ditt, men det er absolutt lurt å høre på råd derfra. Det er totalen som gjelder, som flere her skriver. Så om katten har fri tilgang på tørrfor, så burde den ikke få godbit som gjør at den spiser mer enn den ellers ville gjort, og dermed legger på seg. I tilfeller hvor man gir porsjonsvis mat, så bør ikke godbiten utgjøre for mye av totalen, da sammensetningen i denne ikke alltid er like optimal, eller gir like stor metthetsfølelse. I godbit her, så vil det si noe annet enn det som er vanlig for for dyret. Vi bruker da selv tørrforet de har som belønning, og vi trikser ofte noen ganger før de får resten av porsjonen sin. Vi har ikke hund selv enda, men har passet en del hunder, og vi har merket at mange eiere har et større forhold til godbitene enn det hunden selv har. Dvs hunden bryr seg egentlig ganske lite om hva den faktisk får. Noen raser er selvfølgelig mer kresne enn andre, men har du golden, labrador eller beagle f.eks., så er mat, mat. Dette er da raser vi flere ganger passer, og da er det ikke alltid vi følger dette "godbit-programmet" som vi får tildelt. Eierne er nok redd for at hundene ikke vil trives og like oss om vi ikke gir det, men det har jeg aldri opplevd at er tilfelle. Jeg synes faktisk det er direkte vanskelig å gi leverpostei og div dårlige godbiter til hunder som er overvektige. Anonymkode: 76ef0...450 1
Anonymbruker*** Skrevet 16. juni #18 Skrevet 16. juni Her får hunden både godbiter, tyggebein og matrester. En gang iløpet av et langt liv har hun vell veid litt vell mye, men p.d.d er hun tvert imot litt for tynn. Det kan gå rundt 2-3 spiseskjeer godbiter noen dager uten at det gjør noe. Får hunden en større mengde matrester gir jeg mindre fór. Å begrense til en godbit per dag gir ikke mening i min verden, spesielt vtp hvor ulike godbiter er i størrelse og kaloritetthet...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå