Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har snart vært ett år sykmeldt fra jobb og har nå fått muligheter til en annen stilling i nytt firma som passer bedre min situasjon. Problemet er at jeg er ikke klar for 100% ennå av helsemessige årsaker. 

Er det mulig å jobbe redusert i ny jobb men ikke miste lønn? Som f.eks. tilskudd fra nav? Aner ikke hvordan det fungerer og har ikke råd til å miste mer inntekt. 

Anonymkode: 3a798...3b6

Skrevet

Alternativet ditt blir vel AAP med 66% av nåværende lønn?

Spørsmålet rundt lønnstilskudd må du nesten ta med NAV. Men selv om de kan stille med noe så spørs det om det er av interesse for arbeidsgiver. Dersom de søker etter 100% fast stilling så er det jo det de trenger, ikke noen som søker og kun kan jobbe 50%.

Mens mange arbeidsgivere ser ikke på det som et problem igjen. Så det er en vanskelig avgjørelse å ta.

Skrevet

Ja, alternativet er arbeidsavklaringspenger og det ønsker jeg å unngå om det er mulig. Beste hadde vært om NAV ville gi lønnstilskudd om evnt ny arbeidsgiver var villig til å gi meg muligheten.

Skrevet

Kan du ikke jobbe fullt så lenge det går og deretter gå ut i delvis sykemelding til du er klar? 

Skrevet

Snakk med nav-veilederen din. Dersom ny arbeidsgiver er klar over situasjonen og gir deg en sjanse er det godt mulig nav kan være behjelpelig med økonomisk tilrettelegging i en periode, de ønsker jo mer enn noe annet å få deg ut i jobb igjen. 

Skrevet
Blueblizz skrev (7 timer siden):

Kan du ikke jobbe fullt så lenge det går og deretter gå ut i delvis sykemelding til du er klar? 

Har ts vært suk nesten et år så må hun jobbe i min 6 måneder fær hun har krav på ny periode med sykepenger. Men tviler på særlig mange bedrifter velger  gå for en person som har vært sykmeldt nesten et år og ikke kan starte opp igjen fullt i ny stilling. Søker en arbeidsplass etter en 100%så regner jeg med det er det de trenger og ønsker, ikke en som kommer inn ny rett fra langt fravær for så jobbe redusert

Anonymkode: b91f5...33c

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 16.6.2025 den 12.36):

Jeg har snart vært ett år sykmeldt fra jobb og har nå fått muligheter til en annen stilling i nytt firma som passer bedre min situasjon. Problemet er at jeg er ikke klar for 100% ennå av helsemessige årsaker. 

Er det mulig å jobbe redusert i ny jobb men ikke miste lønn? Som f.eks. tilskudd fra nav? Aner ikke hvordan det fungerer og har ikke råd til å miste mer inntekt. 

Nei, du får ikke 100% lønn da. Du må opparbeide deg sykelønnsrettigheter i ny jobb først. Oftest 2 mnd etter hva jeg er vant til. Du kan være syk og borte fra jobb, men får ikke lønn. 

Endret av Fighter83
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja, alternativet er arbeidsavklaringspenger og det ønsker jeg å unngå om det er mulig. Beste hadde vært om NAV ville gi lønnstilskudd om evnt ny arbeidsgiver var villig til å gi meg muligheten.

Det skader ikke å snakke med nav, men med mindre sykemeldingen er relatert til gammel jobb og den nye vil være et åpenbart skritt mot full friskmelding, har jeg veldig vondt for å se noen grunn til at ny jobb skal være en måte å slippe unna både aap og full jobb på. Ja, det er innmari kjipt å gå ned i lønn etter ett år på sykemelding, men sånn er det for alle.

Anonymkode: 19e40...06b

Skrevet

Snakk med lege, nav og ny arbeidsgiver. Er mange mulige måter å gjøre ting på, og det kommer helt an på hvilke behov både du og arbeidsgiver har. 

Anonymkode: 8fd6d...82a

Skrevet

Tja, er vel noen få som får lønnstilskudd en periode, og slik unngår aap. Snakk med veileder på Nav-kontoret. Men det vanligste er aap etter at man har vært sykmeldt i ett år.

Anonymkode: 99849...326

Skrevet

Er det mulig å jobbe redusert i ny jobb men ikke miste lønn? Som f.eks. tilskudd fra nav?

Er de interessert i deg hvis du må starte redusert for så å håpe at det blir full stilling etter hvert?

Anonymkode: 33773...7e0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...