AnonymBruker Skrevet 16. juni #1 Skrevet 16. juni Ser veldig mange arbeidsgivere som ikke ønsker å ansette folk med sykdommer, handicap osv. Hvorfor det? Kjenner en del som har slitt med helsa, selv er det verste jeg har hatt en sterk influensa. Men disse menneskene er så på og virkelig ivrige etter å få seg jobben. Hvorfor ønsker ikke du som arbeidsgiver å gi folk en sjanse? Samtidig er det ekstremt mange uføre, og det er jo fordi arbeidsgivere ikke ønsker disse menneskene. Man ser også en misnøye hos mange som ikke er ufør, ikke går på aap eller har noe å gjøre med nav generelt klage på disse menneskene fordi de bare er late og ikke gidder å få seg jobb. Personlig kjenner jeg en som søkte flere hundre jobber og var ekstremt ivrig på arbeidsmarkedet. Mer ivrig enn de fleste andre jeg kjenner, men grunnet sykdom så fikk han aldri noe. Ingen ville tilrettelegge eller slikt, arbeidsgiver ansatte alltid friske mennesker. Han er nå ufør, men fortsatt et sterkt ønske om å arbeide. Anonymkode: adff2...6e9
AnonymBruker Skrevet 16. juni #2 Skrevet 16. juni Sykefravær er dyrt. Hvis sykdommen/handikappet kun medfører nødvendighet for tilrettelegging både har jeg slike ansatte allerede og kan gjerne ansette flere. Medfører derimot den eventuelle sykdommen høy risiko for mye fravær er det ikke bærekraftig for min bedrift i alle fall. Anonymkode: 6c266...043 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni #3 Skrevet 16. juni Har gjort det flere ganger. Noen ganger funker det; andre ganger ikke. Problemet blir at det går veldig ofte utover resten av teamet. Det er de som må ta på seg ekstra når vedkommende er borte, og det er kanskje ofte. Det blir et ekstra stressmoment og uro pga høyt fravær (i situasjoner der tilrettelegging ikke er nok). Opplever også at noen er ganske kravstore og tar mye "plass". Men de gangene det har fungert så har det fungert så til de grader. Men det er det å vite hvem dette gjelder da.. Vanskelig både for enkeltindividet og bedriften Anonymkode: a50a9...3e9
AnonymBruker Skrevet 16. juni #4 Skrevet 16. juni Fordi det ofte krever mer av arbeidsgiver enn å ansette noen som ikke har en funksjonshemming, kombinert med at mange arbeidsgivere har lite kunnskap, og derfor kvier seg. Om funksjonshemningen fører til mye sykefravær, er jo det problematisk. Om det er behov for tilrettelegging, er jo også dette noe som kan være "vanskelig". Ofte er det overhodet ikke så vanskelig, men arbeidsgivere mangler kunnskap. Tilrettelegging fører også ofte til mye misnøye fra andre ansatte. Å måtte ta hensyn = vondt og vanskelig.. Jeg har en funksjonshemning, som heldigvis er usynlig. Jeg har aldri fortalt en arbeidsgiver om diagnosen min, men lidd i stillhet, og slitt mye. Det er et lite miljø, og å fortelle én arbeidsgiver = snart vet alle det. Anonymkode: 4a2d3...2c6
AnonymBruker Skrevet 16. juni #5 Skrevet 16. juni Det kommer an på så mye. Om jeg skulle ansatt til en generisk stilling så er terskelen for å tåle sykefravær ganske lavt. Skulle jeg ansatt en med spesialkompetanse det er vanskelig å finne ellers, så kunne jeg vært mer tilbøyelig til å tåle sykefravær. Men så kommer det også an på type sykdom/handikapp. Et handikap det er enkelt å tilrettelegge for er jo egentlig å foretrekke. Det verste er vel de med mystiske diffuse smerte-sykdommer som betyr at de kommer og går på en måte som gjør det umulig å planlegge. Da tar jeg heller en med nyresvikt hvor man vet når vedkommende blir borte til dialyse. Anonymkode: 58e9c...53a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå