AnonymBruker Skrevet 16. juni #1 Skrevet 16. juni Har en 7. klassing som har fått lov av sin far å ha overnattingsparty med venner hos han til helgen - alene (han reiser bort, så h*n får huset for seg selv). Kunne aldri falt meg inn å la 12 åringen være alene hjemme over natten, og hadde også reagert om mitt barn ble invitert på slik type overnatting nå. Far mener jeg er hysterisk, og at ungene er så store at det er helt uproblematisk…. Jeg har latt de være hjemme alene noen kvelder, men jeg er alltid hjemme før de skal legge seg. Hva tenker KG om dette? Er jeg overbeskyttende og kontrollerende, eller er jeg fornuftig og omsorgsfull? Anonymkode: a5d10...fd8 1
hvaduikkeser Skrevet 16. juni #2 Skrevet 16. juni Hadde ikke vært aktuelt. Har en som begynner i 7.klasse til høsten. Han er veldig selvstendig og kan være hjemme hele dagen mens vi er på jobb, men ikke om natten.
AnonymBruker Skrevet 16. juni #3 Skrevet 16. juni Da jeg var 11 år var jeg overnattende barnevakt til 3 barn under 5 år, og jeg stod opp med ungene neste morgen, kledde på dem og laget frokost. En syvendeklassing bør klare seg fint alene en natt. Anonymkode: 56180...5e3 4 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni #5 Skrevet 16. juni Uaktuelt med overnattingsparty med flere venner. Kunne vært aktuelt med én trygg venn på overnatting, der jeg samtidig hadde alliert meg med nabo/slekt/venner til å stikke innom og til å være stand by, hvis noe skulle skje. Anonymkode: 2900c...c5c 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni #6 Skrevet 16. juni Jeg passet 3 barn over natt fra jeg var 11 år. Ungene her har vært hjemme enkelte netter fra 12 års alder. Da har de hatt så de kunne ta kontakt med nabo eller besteforeldre hvis det var noe. Så her 0 problem, aldri vært noe tull i det hele tatt Anonymkode: c22ca...815 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni #7 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg passet 3 barn over natt fra jeg var 11 år. Ungene her har vært hjemme enkelte netter fra 12 års alder. Da har de hatt så de kunne ta kontakt med nabo eller besteforeldre hvis det var noe. Så her 0 problem, aldri vært noe tull i det hele tatt Anonymkode: c22ca...815 Må bare tilføre. Ingen festing. Og kun hatt lov til max en de fikk ha hjemme hvis venn skulle være Anonymkode: c22ca...815
AnonymBruker Skrevet 16. juni #8 Skrevet 16. juni Her jeg bor nå kunne jeg gjort det. Bor i lav 1. etg. 2 meter fra hovedinngangen, med utgang til terrasse, sprinkelanlegg og brannalarm. Blokk så det er naboer over alt. En annen sak er om det er nødvendig at 12åringer er alene over natten. Jeg ville nok vært nær nok til at jeg kom hjem selv om det ble sent, men at de klarer seg tviler jeg ikke på. Anonymkode: 07455...749
AnonymBruker Skrevet 16. juni #9 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Da jeg var 11 år var jeg overnattende barnevakt til 3 barn under 5 år, og jeg stod opp med ungene neste morgen, kledde på dem og laget frokost. En syvendeklassing bør klare seg fint alene en natt. Anonymkode: 56180...5e3 Litt forskjell på det og party med venner eller? Anonymkode: 428d9...0ba
AnonymBruker Skrevet 16. juni #10 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Her jeg bor nå kunne jeg gjort det. Bor i lav 1. etg. 2 meter fra hovedinngangen, med utgang til terrasse, sprinkelanlegg og brannalarm. Blokk så det er naboer over alt. En annen sak er om det er nødvendig at 12åringer er alene over natten. Jeg ville nok vært nær nok til at jeg kom hjem selv om det ble sent, men at de klarer seg tviler jeg ikke på. Anonymkode: 07455...749 Det er snakk om at far reiser bort sånn at 7. klassingene kan få være hjemme alene fordi de gjerne vil det… han skal egentlig ikke noe. Anonymkode: a5d10...fd8
AnonymBruker Skrevet 16. juni #11 Skrevet 16. juni Det er ganske morsomt at i dagen samfunn, men alt av mobiler, teknologi, og hjelp kun minutter unna. Så er det blitt slik at barn er så uselvstendige og hjelpeløse at de ikke kan være hjemme alene når de er 12 år. Eller at foreldre tviholder på at de er bitte små hjelpeløse barn, og man må for all del ikke la dem få prøve seg på å bli selvstendige. Før i tiden var de voksne når de ble konfirmert ved 14-15års alderen, da var det ut i fult arbeid, og være voksen. På den tiden var en 12 åring kun et par år fra å være voksen, og kunne fint se etter små søsken alene. I dag blir man hysterisk og ringer barnevernet for omsorgssvikt. Hadde man bare latt barn få lov til å utvikle seg under trygge rammer, som en helg alene, men hjelp ikke langt unna. TS: Jeg hadde ikke sett på det som et problem. Men tror jeg kanskje er litt av den gamle sorten når det kommer til dette temaet. Anonymkode: b5070...e0d 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni #12 Skrevet 16. juni Min sjuendeklassing kunne fint vært hjemme en natt alene. Eller med en god venn som vi kunne stole på, og som hadde sine foreldre hjemme dersom noe skulle oppstå. Men IKKE overnattingsparty. Gutter i den alderen kan finne på mye rart når de er alene og tester grenser, det skal bare én gutt uten gode reguleringsevner til for at ting kan skli ut, for at de bestemmer seg for å rusle ut på natten eller andre ting. Jeg hadde ikke ønsket at min sønn skulle dra på en slik overnattingsfest heller. Anonymkode: a002e...fc2 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni #13 Skrevet 16. juni Jeg kunne nok latt min 12- åring være hjemme alene en natt. Han er veldig trygg, har naboer på begge kanter han kan ta kontakt med osv. Men jeg hadde aldri latt han ja overnatting alene på den alderen, og spesielt ikke overnattingsfest med flere gjester. Vet aldri om noen gutter hauser seg opp og gjør ting som ikke er greit, og da er det vanskelig for de andre å stagge det. Det kan fort utarte seg. Anonymkode: 5fed3...0d7
AnonymBruker Skrevet 16. juni #14 Skrevet 16. juni Hadde ikke hatt problemer med la mine 12åringer være alene hjemme en natt. Men de er jo to, så de har hverandre. De er også trygge, og vi har gode naboer som "bakvakt" dersom noe skulle skje. Enig i at ting har forandret seg veldig siden jeg var i den alderen. Var barnevakt, ofte med overnatting fra jeg var 12 år gammel. Det var helt uproblematisk. Synes mange foreldre overbeskyttende barna sine i dag. Anonymkode: 1f016...69d
Mandalorianxx Skrevet 16. juni #15 Skrevet 16. juni Dette går nok helt fint, så overbeskyttende kan man ikke være vel?
AnonymBruker Skrevet 16. juni #16 Skrevet 16. juni Min 12-åring kunne fint vært alene en natt. MEN ALDRI om Jeg hadde latt han og en gjeng kamerater være alene over natten. Da vet jeg at de hadde fryktelig må fryktelig mye tull. Tenker da ikke på fest og slikt, men en gjeng med gutter i den alderen er ikke akkurat langt fremme når det komme til konsekvenstenking. Vet foreldrene til kompisene hans at de skal være helt alene? Anonymkode: b89c6...4d0 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni #17 Skrevet 16. juni Er vennenes foreldre klar over at det ikke er voksne til stede? Min eldste kunne fint sovet alene på den alderen eller med besøk av én venn, men full festivitas med en haug unger som girer hverandre opp hadde vært fullstendig uaktuelt. Anonymkode: 8ac69...7aa 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni #18 Skrevet 16. juni Hadde vært uaktuelt her også ! Min datter hadde overnattings party når hun ble 12, men jeg var så klart hjemme . Og kommer til å være hjemme neste år også hvis det blir aktuelt da . Anonymkode: e9ccd...647
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå