AnonymBruker Skrevet 16. juni #1 Skrevet 16. juni Hun bor 2,5 mil unna meg og har de siste tre-fire månedene vært bundet til hjemmet pga komplisert beinbrudd. Jeg har ikke bil og har ms som gjør at jeg har utmattelse, men ser frisk ut og få tror at jeg sliter som jeg gjør. Hun er ekstrovert/adhd og kjeder seg alltid, mens jeg trenger mer egentid pga utmattelsen. Hun spør om besøk nesten hver uke, mens jeg har ikke behov for det, mye fordi jeg ikke er i form til å reise så langt, dessuten er det vanskelig å planlegge besøk siden jeg aldri vet hvordan formen min er. Har besøkt henne to ganger på 5-6 uker, men det er liksom ikke nok, og føler hun blir sur når jeg ikke kommer. Jeg har flere ting i livet mitt enn å besøke henne (fysioterapi, trening, barn annenhver uke), og alt tar krefter. Å reise med kollektivtransport tapper energi pga lyder og bevegelse, i tillegg til at jeg skal være på besøk. Prøver å gå etter et par timer, men får dårlig samvittighet fordi hun ønsker jeg skal være der lengre. Jeg forstår ikke hvorfor denne venninnen gir meg så dårlig samvittighet, for noen dager klarer jeg bare å ikke tenke på annet enn at jeg burde ha besøkt henne. Jeg sliter ikke med så dårlig samvittighet ovenfor andre venner. Hvordan takler jeg dette? Anonymkode: fa51d...9c5 4
AnonymBruker Skrevet 16. juni #2 Skrevet 16. juni Synes hun er en dårlig venn som bare tenker på sine egne behov. En god venn ser deg også. Om noen skulle ha dårlig samvittighet er det hun, som bare tenker på seg selv. Prøv å se sånn på det. Jeg har god erfaring med å snakke med venninner i telefonen når det er for krevende å treffes. Kanskje dere kunne prøve det? Anonymkode: d299a...c1f 6 3
AnonymBruker Skrevet 16. juni #3 Skrevet 16. juni Enig med innlegget over her! Hun gir deg dårlig samvittighet fordi hun garantert spiller på den bevisst fordi hun garantert tenker/synes synd på seg selv. Anonymkode: 91594...4a4 6 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni #4 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Synes hun er en dårlig venn som bare tenker på sine egne behov. En god venn ser deg også. Om noen skulle ha dårlig samvittighet er det hun, som bare tenker på seg selv. Prøv å se sånn på det. Jeg har god erfaring med å snakke med venninner i telefonen når det er for krevende å treffes. Kanskje dere kunne prøve det? Anonymkode: d299a...c1f Det ønsker hun også, men jeg blir tappet av telefonsamtaler som trekker ut (hun snakker ofte 30-60 min), mens jeg liker bedre å sende sms og snapper til henne. Ts Anonymkode: fa51d...9c5 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni #5 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Enig med innlegget over her! Hun gir deg dårlig samvittighet fordi hun garantert spiller på den bevisst fordi hun garantert tenker/synes synd på seg selv. Anonymkode: 91594...4a4 Det gjør hun nok, men har jo rett til det siden det er kjedelig og smertefullt med beinbrudd. Hun har andre i livet sitt enn meg, men liker å være med meg og forstår nok ikke helt at jeg er syk og har lite å gi. Ts Anonymkode: fa51d...9c5 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni #6 Skrevet 16. juni Har du fortalt henne at du sliter med MS og egen hverdag? Anonymkode: 6b4aa...0a7 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni #7 Skrevet 16. juni Har du kommunisert alt dette tydelig? Om du har gjort det og hun fortsatt pusher og maser så har hun jo ingen respekt for deg. Anonymkode: 62b9f...9cb 3
AnonymBruker Skrevet 16. juni #8 Skrevet 16. juni Videosamtaler! Du slipper fysisk transport, hun får noen å snakke med. Anonymkode: 483ab...133 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni #9 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har du fortalt henne at du sliter med MS og egen hverdag? Anonymkode: 6b4aa...0a7 Ja hun vet det, men siden hun er frisk er det jo vanskelig å forstå, og når jeg er på besøk hos henne så virker jeg jo helt normal og smiler og skravler. Har sagt til henne at når jeg har en dag med aktivitet, må jeg hvile dagen etter, og at jeg er veldig avhengig av å sove godt, hvis ikke blir dagen derpå ødelagt og jeg er ikke i stand til å gjøre noe særlig. Får ikke noe svar tilbake egentlig. Ts Anonymkode: fa51d...9c5 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni #10 Skrevet 16. juni Det er vanskelig, men du må være enda tydeligere og sette grenser. Og er det egentlig så farlig hvis hun er litt fornærmet? Da tar hun kanskje mindre kontakt? Anonymkode: d299a...c1f 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni #11 Skrevet 16. juni Dette er vanskelig! Jeg tror ikke folk som ikke har kjent på fatigue eller utmattelse kan forstå hvordan det er - og når hun i tillegg er ekstrovert er det vel tilnærmet umulig at hun skal kunne sette seg inn i din situasjon. Samtidig skal jo ikke du slite deg ut og ødelegge for deg selv for å tilfredsstille hennes behov for sosial kontakt i disse ukene. Hvor mye kontakt har dere til vanlig? Jeg tror du bare må være veldig tydelig på at du er kronisk syk selv om det ikke vises, og at du ikke kan komme så ofte som hun ønsker. Jeg hadde det på samme måte med en venninne som opplevde alvorlig sykdom og samlivsbrudd på samme tid. Hun ble veldig avhengig av meg, men jeg var utbrent fra før og hold på å gå helt under. Jeg følte meg som verdens verste menneske, for selv om jeg er kronisk syk og utmattet så stod jo hun i sitt livs verste krise som sett utenfra var mye «verre» enn min situasjon. Jeg måtte til slutt bare være ærlig å si at jeg ikke kunne være den støtten hun trengte, og heldigvis tok hun det veldig fint. Men den dårlige samvittigheten kjente jeg MYE på, både før og etter jeg sa i fra. Anonymkode: 28d88...7f1 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni #12 Skrevet 17. juni Vennskap handler om å tilbringe tid når en har lyst og overskudd. Når vennskap blir til noe slitsomt og noe som TAR energi fra deg, da er det nok på tide å revurdere vennskapet. Anonymkode: 63a06...7a8 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni #13 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (På 16.6.2025 den 12.53): Ja hun vet det, men siden hun er frisk er det jo vanskelig å forstå, og når jeg er på besøk hos henne så virker jeg jo helt normal og smiler og skravler. Har sagt til henne at når jeg har en dag med aktivitet, må jeg hvile dagen etter, og at jeg er veldig avhengig av å sove godt, hvis ikke blir dagen derpå ødelagt og jeg er ikke i stand til å gjøre noe særlig. Får ikke noe svar tilbake egentlig. Ts Anonymkode: fa51d...9c5 Du må sette grenser for deg selv. Hun kan ikke vite når du er sliten hvis du ikke sier fra. Når du ikke orker så sier du nei takk, og forklare hvorfor. Jeg har gjort tilsvarende med mine venninner da jeg er veldig introvert og har en krevende jobb. Jeg foretrekker å være hjemme kvelder og helger. Og når jeg legger planer, så blir det en stund til neste gang. Det har jeg forklart til mine venner. Anonymkode: 6b4aa...0a7 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå