Gå til innhold

Overvektig gutt, som er veldig aktiv og spiser sunt - har dere noen råd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en overvektig gutt på 10 år, som har BMI i øvre sjikt av overvekt (altså, før fedme-kategori). Han er glad i mat, men vi gir ham de samme porsjonene som storesøsken, og ikke noe mer. Godteri er han svært lite glad i, og han får én is på lørdag. Han digger rett og slett sunn mat. Han er også en aktiv idrettsutøver innenfor en idrett som forbrenner en del kalorier (svømming, 4-5 treninger i uka, ofte hardtrening), han går også på fotball én gang i uka, sykler og går turer ofte. Så aktivitetsnivå er ikke noe i veien med, selv om han er rolig gutt utenfor treninger/aktivitet, og ikke løper rundt i huset uten mål og mening til vanlig.

Han ønsker nå å gjøre noe med vekta (han selv, jeg har ikke fokusert på overvekt, kun på sunn mat, trening osv), blant annet fordi han ønsker seg bedre resultater i idretten sin. Det blir også lettere med hverdagsaktivitet mellom treningene når han veier mindre. Problemet er at far og fars familie har akkurat samme gener, altså korpulent kropp og anlegg til å legge på seg av ingenting. Han har samme kroppsbygning som far. Far har nå gått ned i vekt ved å spise knekkebrød med mager ost to ganger per dag. Men dette er altså ikke en diett man kan sette en tiåring på, for da får han mangelsykdommer etter bare noen uker. Vi spiser mye grønnsaker, kylling, torsk og svin, altså lavkalorimat. Jeg har byttet ut helmelk med lettmelk, siden han er glad i melk, og begrenser melkeporsjoner. Noe godteri kan vi ikke kutte ut, da han som sagt nesten aldri spiser godteri. Den ene lille saftisen i uka med 80 kcal per is, synes jeg han må få lov å ha, jeg tror ikke at det er den som gjør utslaget. 

Har noen av dere hatt problemer med det samme, og hva gjorde dere eventuelt? Jeg har tatt kontakt med legekontoret for å bestille time hos fastlegen for å ta noen blodprøver og se hvilke faktorer som påvirker vektreguleringen hos ham, men fastlegen har ventetid på to måneder, så jeg tenkte at jeg kanskje skulle prøve noe dere andre hadde prøvd med suksess, i mellomtiden.

Anonymkode: 3c2f2...026

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begrense melk/juice til 2-3 glass pr dag? Drikke vann, sukkerfritt? 

AnonymBruker
Skrevet
Fionas skrev (1 minutt siden):

Begrense melk/juice til 2-3 glass pr dag? Drikke vann, sukkerfritt? 

Han drikker 2-3 glass melk per dag, noen ganger 1 glass per dag, drikker ikke juice. 

AnonymBruker
Skrevet

Her er det noe som ikke stemmer. Hadde man fått oversikt over antall kalorier han får i seg i løpet av en dag så er det svært sannsynlig at det er mye høyere enn du tror. Hva er «sunn» mat for deg?

Anonymkode: d9739...b9c

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her vil jo vekten fordele seg utover når han vokser i høyden. Men kutt ut det ene glasset med melk, juice eller tilfør mer grønnsaker. For meg høres det ut som han må vokse seg til.

Samme med far i huset her. Liten og kompakt som barn. Rundt 12 år raste han opp i høyden og ble slank. Har det likt med jenta vår i hus. 11 år og hun er nå syltynn. Hvert kompakt helt frem til 11. 

Så ikke altid mat har så mye og si. Gener teller mye 🙂

Anonymkode: d9baf...67b

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som dere gjør mye riktig, men at noen er verdt å fundere over. 

1) Lik porsjon, Kanskje trenger han annen sammensetning av mat, mer protein og fiber. 

2) Tempo på spising

3) Når spiser han og hva spiser han etter trening. Trening kan gi mye appetitt og lett å få i seg for mye etter treningen, kan fort bli mye mer kalorier enn man tror

4) Du sier ingenting om søvn, for lite søvn gir dårlig sultregulering, forbrenning og energinivå.

5) skjulte kalorier (is, mellommåltid, snoking i skap/skuffer)

6) Trening, hvordan er treningen, forbrenner den egentlig så mye du antar

7) Kjeder han seg mye, kan lett føre til småspising.

8. Arv og forbrenning. Ikke uvanlig å ha barn med ulik apetitt og forbrenning. 

9) Drikke - hvor mye utenom vann drikker han, kan lett kutte kalorier her.

Anonymkode: e5413...d19

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville økt hverdagsaktiviteten, altså mikroaktivitet. Ta han med på å forberede middag, dekke på og rydde etter måltider. Send han ut med søpla. Han må holde det ryddig på rommet daglig. Den type sakte aktiviteter er også skadeforebyggende og godt for de typiske balansemuskelene. Ta han med når du tar klesvask og bretter klær. 

Anonymkode: 44545...52b

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer sikkert til å jevne seg ut når han vokser i lengden. Vet om så mange overvektige unger som plutselig har blitt lange og tynne nå som de er rundt tenårene. 

Anonymkode: 06bbd...33e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Her er det noe som ikke stemmer. Hadde man fått oversikt over antall kalorier han får i seg i løpet av en dag så er det svært sannsynlig at det er mye høyere enn du tror. Hva er «sunn» mat for deg?

Anonymkode: d9739...b9c

Fisk, magert kjøtt, grønnsaker, frukt, lettmelk.

AnonymBruker
Skrevet

Man kan faktisk spise for mange kcal selv om maten er sunn. 

Anonymkode: 33a15...939

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Høres ut som dere gjør mye riktig, men at noen er verdt å fundere over. 

1) Lik porsjon, Kanskje trenger han annen sammensetning av mat, mer protein og fiber. 

2) Tempo på spising

3) Når spiser han og hva spiser han etter trening. Trening kan gi mye appetitt og lett å få i seg for mye etter treningen, kan fort bli mye mer kalorier enn man tror

4) Du sier ingenting om søvn, for lite søvn gir dårlig sultregulering, forbrenning og energinivå.

5) skjulte kalorier (is, mellommåltid, snoking i skap/skuffer)

6) Trening, hvordan er treningen, forbrenner den egentlig så mye du antar

7) Kjeder han seg mye, kan lett føre til småspising.

8. Arv og forbrenning. Ikke uvanlig å ha barn med ulik apetitt og forbrenning. 

9) Drikke - hvor mye utenom vann drikker han, kan lett kutte kalorier her.

Anonymkode: e5413...d19

Kan svare på det med skap, skuffer og det å kjede seg - vi har nesten ingenting usunt i skuffer og skap. Jeg har ikke 100 prosent oversikt at han ikke lager seg en ekstra liten brødskive med en skive ost eller noe sånt når jeg er på jobb, men mengder av godis og sjokolade liggende har vi ikke. Søvn er helt optimal, han sover ca. 9 timer i døgnet hver dag. Trening forbrenner en del, da det gjelder svømming med harde økter. Det kan hende at han trenger annen sammensetning av mat enn oss alle andre i familien, det blir mer styr å lage to middager, to frokoster, to av alt, men det må vi bare hvis det er det som er problemet. Vi spiser generelt svært lite brød og potet, for eksempel.  Tempo på spising skjønte jeg ikke. Etter trening spiser han vanligvis kyllingsalat for å reparerer musklene. Ikke is, kjeks, kaker osv. 

Jeg tenker også på hvordan hele farsfamilien ser ut, og at søsknene hans spiser akkurat det samme, men er slanke. Jeg får det heller ikke til å stemme hvis man kun skal telle kalorier inn og ut, derfor har jeg bestilt legetime. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man kan faktisk spise for mange kcal selv om maten er sunn. 

Anonymkode: 33a15...939

Det er jeg klar over.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg ville økt hverdagsaktiviteten, altså mikroaktivitet. Ta han med på å forberede middag, dekke på og rydde etter måltider. Send han ut med søpla. Han må holde det ryddig på rommet daglig. Den type sakte aktiviteter er også skadeforebyggende og godt for de typiske balansemuskelene. Ta han med når du tar klesvask og bretter klær. 

Anonymkode: 44545...52b

Det er en god ide, takk!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dere kan snakke med skolens helsesykepleier. Kanskje kommunen har overvektsteam dere kan få hjelp fra? 

Her kan du i kostverktøyet lese litt om porsjonsstørrelser: 

https://www.stolav.no/kostverktoyet/kosthold/porsjonsstorrelser/

Anonymkode: c1c3d...80e

Takk, var veldig bra tips. Eneste det med 30 minutter per måltid, det har vi ikke mulighet til å sette av flere ganger per dag, ellers rekker vi verken skole, aktiviteter eller noe annet. 

AnonymBruker
Skrevet

Han er i den alderen hvor mange har "valpefett". Gitt at det du skriver her stemmer, ville jeg fortsatt i samme sporet og ikke gjort noen verdens ting annerledes. Han vil strekke seg og bli slank i løpet av et år eller to. Har sett det på mange av barnas venner. Unntaket er de vennene som alltid har "penger på kortet" og fråtser i skoleboller og annet søtt, mellom alle måltider.

Synes også man skal være forsiktig med å begrense porsjoner. Min 11 åring spiser i perioder mer enn 16 åringen. Hvis barnet ikke blir ordentlig mett bør man heller se på sammensetningen av maten. Å føle seg sulten hele tiden kan lett bli til et onde og overfokusering på mat.

Anonymkode: 52f11...031

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva spiser han i løpet av en dag? Fra han står opp til han legger seg..

Du skriver at han spiser en kyllingsalat rett etter trening.. Hva spiser han før trening? Hva spiser han etter trening, altså etter kyllingsalaten? Hvor sent på kvelden spiser han? 
Det kan jo hende det er kallorier dere «ikke ser», eller at søsken har mye større forbrenning enn 10-åringen.

Om vi får et innblikk vil det kanskje kunne komne flere tips og råd😊

Anonymkode: 6f807...a76

Skrevet

Det er en misforståelse at man ikke kan bli overvektig av sunn mat. Hvor mye man veier, kommer i hovedsak an på hvor mye man spiser, ikke hva man spiser. Man kan fint spise seg tjukk på sunn mat, eller være tynn på bare drittmat (selvfølgelig ikke bra å spise usunt selv om man er slank, men hvis vi fokuserer på vekta her). Det er mengden det kommer an på. Ville derfor fokusert mer på porsjonskontroll og snakke om det å bli flinkere til å kjenne etter om man faktisk er (mer) sulten, eller bare har lyst på noe. Mange spiser fordi de kjeder seg, for å regulere følelser og mye annet. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Uanonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er en misforståelse at man ikke kan bli overvektig av sunn mat. Hvor mye man veier, kommer i hovedsak an på hvor mye man spiser, ikke hva man spiser. Man kan fint spise seg tjukk på sunn mat, eller være tynn på bare drittmat (selvfølgelig ikke bra å spise usunt selv om man er slank, men hvis vi fokuserer på vekta her). Det er mengden det kommer an på. Ville derfor fokusert mer på porsjonskontroll og snakke om det å bli flinkere til å kjenne etter om man faktisk er (mer) sulten, eller bare har lyst på noe. Mange spiser fordi de kjeder seg, for å regulere følelser og mye annet. 

Vårt problem er at han spiser den samme mengden mat som broren på 12, og broren er slank. Det tyder på at han har mye lavere basalforbrenning enn broren.

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Han er i den alderen hvor mange har "valpefett". Gitt at det du skriver her stemmer, ville jeg fortsatt i samme sporet og ikke gjort noen verdens ting annerledes. Han vil strekke seg og bli slank i løpet av et år eller to. Har sett det på mange av barnas venner. Unntaket er de vennene som alltid har "penger på kortet" og fråtser i skoleboller og annet søtt, mellom alle måltider.

Synes også man skal være forsiktig med å begrense porsjoner. Min 11 åring spiser i perioder mer enn 16 åringen. Hvis barnet ikke blir ordentlig mett bør man heller se på sammensetningen av maten. Å føle seg sulten hele tiden kan lett bli til et onde og overfokusering på mat.

Anonymkode: 52f11...031

Helt enig i dette at man skal være fryktelig forsiktig på å tukle noe som helst med en tiåring med hvalpefett som ellers er sunn og frisk og aktiv og ikke minst har et godt kosthold. kroppen hans er ikke ferdig i det hele tatt! 

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...