Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en brødrister som er et par år gammel og lite brukt. 

I sted satte jeg på vannkoker og brødrister samtidig, og da jeg puttet nedi brødristeren en liten for tykk skive, kom det en gnist og sikringen gikk.

Slo på sikringen igjen og satte på kun brødristeren, men brødristeren var død.

Har prøvd brødristeren i stikkontakter i andre rom, men den er fortsatt død.

Hjelp😳

Anonymkode: bdf0d...ef0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror kanskje du trenger en ny brødrister.

Anonymkode: d3400...fec

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Mistenker brødristeren din er ødelagt.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Men klikket den fordi jeg stappet nedi en for tykk skive eller tilfeldig?

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men klikket den fordi jeg stappet nedi en for tykk skive eller tilfeldig?

Ts

Det kan være begge deler?

En brødrister fungerer med å varme opp tynne tråder ved hjelp av strøm, og dersom du har puttet nedi en ei veldig tykk skive som har ødelagt en av disse trådene så er det ikke lenger kontakt igjennom hele brødristeren og den vil ikke fungere.

Men det kan og være helt tilfeldig at en eller flere av disse trådene har blitt ødelagt.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tipper det er tilfeldig. 

Anonymkode: 5269c...b4e

AnonymBruker
Skrevet

Ok takk for svar.

Jeg ble lei meg da den klikket, fordi den har tilhørt en som stod meg veldig nær, men som ikke er her mer, og jeg tenker på han hver gang jeg bruker brødristeren.

Har allerede bestilt en ny en på Elkjøp, da jeg er avhengig av brødrister.

• Hjerte 1
Skrevet

Så du har allerede bestilt en ny brødrister når du oppretter tråden her for å be om hjelp, fordi du er avhengig av en brødrister som samtidig er lite brukt?

Tenker for øvrig at du bør revurdere hvor emosjonelt tilknyttet du er til den brødristeren.

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ok takk for svar.

Jeg ble lei meg da den klikket, fordi den har tilhørt en som stod meg veldig nær, men som ikke er her mer, og jeg tenker på han hver gang jeg bruker brødristeren.

Har allerede bestilt en ny en på Elkjøp, da jeg er avhengig av brødrister.

Du burde ikke ha ødelagt den da

Anonymkode: 8edcc...990

AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (14 minutter siden):

Så du har allerede bestilt en ny brødrister når du oppretter tråden her for å be om hjelp, fordi du er avhengig av en brødrister som samtidig er lite brukt?

Tenker for øvrig at du bør revurdere hvor emosjonelt tilknyttet du er til den brødristeren.

Bestilte ny brødrister da jeg leste at flere hadde skrevet at den var ødelagt.

Bruker brødrister 0-3 ganger i uken, og det er lite bruk 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du burde ikke ha ødelagt den da

Anonymkode: 8edcc...990

Jeg ødela den ikke med vilje, men hadde skjært den ene skiven for tykk og da klikket den.

Ts

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bestilte ny brødrister da jeg leste at flere hadde skrevet at den var ødelagt.

Bruker brødrister 0-3 ganger i uken, og det er lite bruk 

Ts

Helt greit for meg. Ikke det jeg ville kalt "avhengig".

AnonymBruker
Skrevet

tror nok ikke det var fordi du hadde for tykk brødskive i brødristeren, men at du brukte vannkoker og brødrister samtidig. Begge trekker en del strøm, og føre til overspenning, når det plutselig trekkers mye mer strøm enn normalen. Derfor sikringen gikk. I utgangspunktet trenger det ikke skje noe mer enn at sikringen går, men noen ganger kan overspenningen før til kortslutning av apparatet som står i kontakter knyttet til kursen. Det er nok det som har skjedd i ditt tilfelle. Ha det i bakhodet når du tar i bruk den nye brødristeren

Anonymkode: 6fdd5...85e

AnonymBruker
Skrevet

Å bruke en brødrister opp til tre ganger i uken er ikke «lite brukt» Vil kalle det moderat til mye bruk. 

Anonymkode: 26201...64c

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

tror nok ikke det var fordi du hadde for tykk brødskive i brødristeren, men at du brukte vannkoker og brødrister samtidig. Begge trekker en del strøm, og føre til overspenning, når det plutselig trekkers mye mer strøm enn normalen. Derfor sikringen gikk. I utgangspunktet trenger det ikke skje noe mer enn at sikringen går, men noen ganger kan overspenningen før til kortslutning av apparatet som står i kontakter knyttet til kursen. Det er nok det som har skjedd i ditt tilfelle. Ha det i bakhodet når du tar i bruk den nye brødristeren

Jeg sliter med å forstå hva du mener her, eller om du er seriøs.

Dersom du har to kjøkkenapparater som du setter på samtidig så vil ikke det føre til overspenning inn på noen av de. Det vil medføre økt strømtrekk fra sikringen, altså effektbruk. Det kan påvirke ledningene i veggen, sikringen og kontakten på veggen dersom overspenningen er stor nok eller over lang nok tid, men vil ikke ødelegge selve apparatene i seg selv.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Overspenningen? Den som blir igjen etter sikringen går?

Høres ut som en merkelig konklusjon. Ja, både brødrister og vannkoker trekker mye strøm. Utover det så er det klare indikasjoner på at det er noe galt med risteren. Sikringen går (1), den fungerer ikke etterpå (2), vannkokeren og annet fungerer tilsynelatende (?).

Anonymkode: acfbf...359

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Tenkte selv at det kanskje kunne være årsaken  ja. 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tenkte selv at det kanskje kunne være årsaken  ja. 

Ts

Du tenkte det ja.

Føler egentlig at hele tråden lukter brent, men det er kanskje bare brødristeren.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...