Gå til innhold

Noen redaktører her inne? Et spm. ang mishandling i selvbiografi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Litt usikker på under hvilken kategori dette spørsmålet hører hjemme, men prøver her.

En skribent jeg jobber med har skrevet en selvbiografisk roman som hun skal gi ut på selvpubliseringsforlag og under pseudonym. Boken dreier seg i hovedsak om hvordan hun ble manipulert og psykisk mishandlet av eksmannen gjennom et langt ekteskap, og senere etter bruddet. Finnes det en grense for hvor langt man kan gå i slike skildringer, altså hvor mye man kan si om eksmannen og hans personlighet, ytringer og handlinger? Siden dette er et nytt tema for meg, er jeg usikker på hva som er ok. Alle navn er fiktive, men alle hendelser er jo autentiske.

På forhånd takk :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Thelma & Louise skrev (16 minutter siden):

Hei!

Litt usikker på under hvilken kategori dette spørsmålet hører hjemme, men prøver her.

En skribent jeg jobber med har skrevet en selvbiografisk roman som hun skal gi ut på selvpubliseringsforlag og under pseudonym. Boken dreier seg i hovedsak om hvordan hun ble manipulert og psykisk mishandlet av eksmannen gjennom et langt ekteskap, og senere etter bruddet. Finnes det en grense for hvor langt man kan gå i slike skildringer, altså hvor mye man kan si om eksmannen og hans personlighet, ytringer og handlinger? Siden dette er et nytt tema for meg, er jeg usikker på hva som er ok. Alle navn er fiktive, men alle hendelser er jo autentiske.

På forhånd takk :)

Ja, der finnes grenser, dere kan ikke gjøre hva dere vil. 

Se til Vigdis Hjorths, og søsterens bøker. 
Se til Abid Rajas søster sin bok….

Der er og et skille mellom om personen er  anmeldt for forholdene, dømt og har en rettskraftig dom på seg. Eller om dere fremsetter påstander av alvorlig karakter der personene kan identifiseres. 

Man kan og anmeldes dersom man utleverer påstander… så her beveger dere dere i et minefelt uten å undersøke hvor minene befinner seg. 

Anonymkode: cec6f...67a

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dersom personen kan identifiseres så skal personen ha rett til gjennomlesing og eventuelt tilsvar. Om den blir gitt ut under pseudonym og alt av navn, stedsnavn og lignende er forandret slik at ingen kan kjenne igjen personene det skrives om så er jeg litt usikker. Det baserer seg jo likevel på ekte hendelser.

Jeg ville forhørt meg med redaktøren i forlaget hvor boken blir utgitt.

Hilsen Journalist

Anonymkode: d0dde...731

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Eksmannen min, jurist, sa i skilsmissens hete at han skulle saksøke meg hvis jeg noensinne skrev om ham offentlig. Men så lenge det er anonymt kan jeg ikke skjønne at det vil ha noe å si 🤷🏼‍♀️ 

Anonymkode: 11c59...f25

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det fremstilles som fiksjon er det mye større rom for å skrive omtrent hva man vil.  Igjen…. Vigdis Hjort sin bok, ikke om søsteren men om en viss litteraturprofessor….

Anonymkode: ea2e8...258

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...