Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg dater en mann på 7. mnd nå og er på vei til å bli kjærester. Har snakket litt om det å bo sammen og hvilke typer vi er for å se om vi passer sammen. I samtalen om dette , forteller vi hverandre hva vi tjener. Det viser seg at han tjener en mill i året, mens jeg mindre enn det. Jeg sliter noe med å spare etter rentene steg i været , men prøver så godt jeg kan. Han på sin side leier et hus som hører familien til som han senere skal kjøpe. Her betaler han i underkant av 10000 for leieutgifter. Han har i tillegg en bil han betaler 4000 i mnd for. Med strøm og andre faste utgifter så sier han at han må ut med litt i overkant av 22000 i mnd.

Han har ingenting på sparekonto og bruker alt hver mnd. På mat, klær og diverse. Ikke noe som er dyrt, men han går nærmer null hver mnd.

Da blir jeg litt sånn, hæ? Ikke nooooooe sparepenger? 

Blir jo litt usikker på mannen jeg da… 

Anonymkode: a5972...e64

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette ville jeg ha spurt han om🤔 Min tjener rundt 700 tusen, og han har spart godt over en 1,5 mill de siste årene. Og han har ikke satt inn himla mye hver mnd. 

Anonymkode: 9a521...803

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Skatteandelen øker eksponentielt med bruttolønna, ikke prosentvis, dessverre, takket være en forskrudd skattepolitikk. 

Så netto er det ikke sikkert han er så voldsomt mye "rikere" enn deg bare fordi han tjener mer.  Det er vanlig at folk tror at alle som tjener litt mer enn dem selv vasser i penger. Slik er det gjerne ikke. 

Utifra det du sier burde det allikevel være mulig å spare penger. Men det skal ikke så mye til for å bruke opp en sånn lønning. 

Min lønn er ganske variabel, men når jeg tjener som han, klarer jeg allikevel å sette av en 4-6.000 (eller mer) til sparing. Med mindre uforutsette ting skjer, noe det gjør av og til. Jeg har en del høyere boutgifter enn ham i tillegg. 

Men jeg er litt sparsommelig. Spiser han bedre mat, kjøper klær, drar på ting osv, så flyr penga. 

Uansett er det litt korttenkt å ikke prøve å spare. De som lever slik har lett for å gå i kredittkortfella. Kanskje han har noe forbruksgjeld han ikke forteller om? 

Anonymkode: 68824...4bb

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette ville jeg ha spurt han om🤔 Min tjener rundt 700 tusen, og han har spart godt over en 1,5 mill de siste årene. Og han har ikke satt inn himla mye hver mnd. 

Eh. Hvordan har han klart det med ca 500' netto utbetalt?? 

Anonymkode: 68824...4bb

• Liker 2
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Enkelte er bare ubrukelige på sparing. Jeg er ufør på minstesats, men prøver å sette av 3-4000 til sparing hver måned, mens min søster som tjener 700k har ingenting oppspart og er blakk før lønning.

Anonymkode: b60a9...0c5

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg ville revurdert alderen på de du dater.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det hadde vært helt uaktuelt for meg. En voksen som sløser så mye, og ikke ser viktigheten av en god buffer, og ei heller sparer til pensjon. Da er vårt verdisyn så langt fra hverandre at vi ikke hadde fungert sammen. 

Anonymkode: 19ab7...355

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Det viser seg at han tjener ca 1 mill i året. 

Hvor mye skatter han av lønna. Skatter han ganske hardt, så er det mindre å rutte med hver mnd osv. 

AnonymBruker
Skrevet

Det hadde faktisk vært litt turn off for meg.

Anonymkode: 21de2...ff6

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet

Oj, da sløser han MYE penger. 

Man må jo nesten spille bort endel, kjøpe kokain jevnlig eller noe få å klare å sløse såpass alle måneder 😅

Jeg kunne klart å sløse endel på kaffe og hudpleie, men da skulle jeg virkelig tatt av. 

Hadde vært ærlig om at jeg stusset på den økonomiske biten.

Han leier ei hus kjempebillig, har normale utgifter på bil og likevel går i null?

Hvor er oversikten? 

• Nyttig 5
Skrevet
Goodtimes skrev (5 minutter siden):

Det viser seg at han tjener ca 1 mill i året. 

Hvor mye skatter han av lønna. Skatter han ganske hardt, så er det mindre å rutte med hver mnd osv. 

? Han skatter jo samme som alle andre med 1 mill?

Og får igjen om han skatter mer = samme sum.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan skal han kjøpe den boligen når han ikke har sparepenger???

Anonymkode: 9436f...56a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Med 55 tusen netto hver måned i snitt, blåser han da 30 000 i måned på ikke faste utgifter, ja det er litt sært.

Han er sikkert ung og vil leve livet da. 

• Nyttig 3
Skrevet

Når alt går til forbruk og ikke en krone til sparing så hadde han vært et rødt flagg for min del. Har man en million i året så burde man har til sparing hvis ikke så har han et unaturlig høyt forbruk.

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Her er det mer enn han sier som skjer i økonomien hans. Enten har han trekk for noe, gammel gjeld feks eller så sløser han noe vanvittig ganske enkelt. 
Hvor gammel er han?

Han måtte ha surra opp økonomien sin noe voldsomt for å ikke greie noen form for buffer eller sparing med såpass hyggelige utgifter. Hele greia med boligen skurrer også. Han skal kjøpe huset på sikt, med hva da?

Anonymkode: 2e76a...9c5

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Bor han i et telt og henter gratis mat fra veldedige organisasjoner? Viss ikke, har jeg ingen tro på at han har greid å spare 1,5 mill på få år.

Anonymkode: 32430...371

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Slapp av. Han virker som en yoyo-type -> altså en som liker å leve livet.

Anonymkode: 22976...97e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bor han i et telt og henter gratis mat fra veldedige organisasjoner? Viss ikke, har jeg ingen tro på at han har greid å spare 1,5 mill på få år.

Anonymkode: 32430...371

Jeg og mannen tjente i underkant av 900 000 i året og klarte å spare opp 250 000 kroner på under et år. Da betalte vi leie og dro på flere turer til utlandet. Og vi er to stk som måtte spise og leve generelt, så man kunne spart mer alene.

Anonymkode: 9436f...56a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Opplevde det samme når jeg møtte mannen min. Han tjente godt, men sparte ingenting. Fikk oppdratt ham noe ifht økonomi. Men selv nå 20 år senere, så gjør han dessverre mange bevisstløse handlinger økonomisk. Så dårlig økonomisk sans er dessverre ikke alltid noe man blir kvitt. Du får se om det er noe du orker i lengden. 

Anonymkode: 249cb...0a4

AnonymBruker
Skrevet

Vitner om et høyt forbruk. En sløsepave! Men så lenge han ikke har gjeld, så er det en stjerne i boken.

Anonymkode: b4062...17f

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...