AnonymBruker Skrevet 17. juni #61 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Hallo, er det virkelig ingen som vet forskjellen på serielån og annuitetslån lenger?? TS, sett deg inn i dette. Bankene våre selger oss annuitetslån, men serielån er faktisk mye bedre for mange av oss. Anonymkode: f3a2c...9e7 Et annuitetslån er langt tryggere og mer fleksibelt fordi man kan betale kun den fastsatte summen pr måned, eller man kan betale inn akkurat så mye ekstra som man måtte ønske. Med et serielån er man bundet til en høyere innbetaling i starten, som for veldig mange er den perioden i livet hvor man faktisk ikke har best økonomi og skulle det knipe må man fortsatt betale den høye summen. Jeg investerer pengene min hvor jeg får langt større avkastning enn av å betale ned fortere på boliglånet, men hadde jeg ønsket å betale ned lånet mitt fortere hadde jeg uansett valgt et annuitetslån, for fleksibilitetens skyld. Anonymkode: 483e6...d90 3 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni #62 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg begynner faktisk å grine... Vi har betalt inn ca. 160 000 til banken tilsammen de siste 12 mnd. Av disse har 24 000 gått til nedbetaling av lånet vårt. Altså har 136 000 av 160 000 gått rett til banken. Og ja, jeg vet hvordan det fungerer... Men jeg griner litt allikevel. Kanskje ER det mer økonomisk å leie😭 Anonymkode: 4955d...6eb Velkommen i klubben. Anonymkode: 0b040...377
AnonymBruker Skrevet 17. juni #63 Skrevet 17. juni Serielån eller annen type lån har ingenting å si. Det som har noe å si er utestående lånesum pr dag og renter beregnes utifra det, pr dag. Betal ned raskere og du vil betale mindre renter. Anonymkode: c3390...82c 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni #64 Skrevet 17. juni Man kan grine, le, gjøre det kompliser, ukomplisert alt ettersom. Det koker ned til å ha en økonomi man kan leve med i hverdagen. Jeg kjøpte bolig for et par år siden. Min enkle kalkyle er: Renter : 200.000 pr år Verdiøkning : 100.000 pr år i snitt Skattefradrag : ca 30.000 pr år Netto kostnader : 5800,- pr mnd i "Leieutgifter" Dette synes jeg er veldig gunstig på en relativt romslig og komfortabel bolig. Jeg kunne leid en billig leilighet og satt penger inn på fond i stedet. Mulig det hadde gitt meg bedre økonomisk gevinst. Men da må man huske at i stedet for rentefradrag kan du få skatt på renteinntekter. Så nå får jeg "rabatt" av staten på rentene pluss at jeg nedbetaler lånet pluss at boligen stiger i verdi. Noen vil, som sagt, mene at hvis jeg regner på krona så finnes det bedre løsninger, men da legger jeg det emosjonelle inn i det og trives med å bo romslig med 3-roms hvor jeg kan ha overnattingsgjester, selskap og generelt god plass i noe jeg trives med. Griner ikke... Anonymkode: ef2c6...ebb 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni #65 Skrevet 17. juni Jeg husker akkurat hvor jeg var da Hallgeir Kvadsheim advarte sterkt mot å binde renta da den var på sitt laveste. Hadde det ikke vært for den podcasten så hadde jeg gjort det. Veldig surt. Anonymkode: 92aed...385 2 1 1
Knirke Skrevet 17. juni #66 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Noen vil, som sagt, mene at hvis jeg regner på krona så finnes det bedre løsninger, men da legger jeg det emosjonelle inn i det og trives med å bo romslig med 3-roms hvor jeg kan ha overnattingsgjester, selskap og generelt god plass i noe jeg trives med. Griner ikke... Anonymkode: ef2c6...ebb Ja, akkurat… Folk blander gjerne snørr og barter når det kommer til motivasjon for boligkjøp. Vi kjøpte ikke før vi var i 40/50 åra, og det var ene og alene fordi drømmehuset var til salgs. Det er et renoveringsobjekt som ikke kommer til å gå i pluss på mange år, så en særlig god økonomisk investering er det nok ikke. Men økonomi var ikke motivasjonen. 2
NakenPanda Skrevet tirsdag kl 14:00 #67 Skrevet tirsdag kl 14:00 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hallo, er det virkelig ingen som vet forskjellen på serielån og annuitetslån lenger?? TS, sett deg inn i dette. Bankene våre selger oss annuitetslån, men serielån er faktisk mye bedre for mange av oss. Anonymkode: f3a2c...9e7 Folk har ikke cashflow til serielån, eller de ønker å bruker mer penger en de burde.
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 14:54 #68 Skrevet tirsdag kl 14:54 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hallo, er det virkelig ingen som vet forskjellen på serielån og annuitetslån lenger?? TS, sett deg inn i dette. Bankene våre selger oss annuitetslån, men serielån er faktisk mye bedre for mange av oss. Anonymkode: f3a2c...9e7 Nei det er ikke bedre. Har du råd til å betale på et serielån, så har du råd til kortere nedbetalingstid med høyere avdrag på et annuitetslån. Det vil koste deg mindre. Det er det beste for "mange av oss" ettersom folk flest får bedre lønn med årene, ikke motsatt. Det er helt bakvendt med serielån, der du betaler mest når lønna er lavest og minst når lønna er høyest. https://blogg.renteradar.no/annuitetslan-eller-serielan-annuitetskalkulator/ Anonymkode: 96f04...fad 3 1
Tartufo Skrevet tirsdag kl 19:21 #69 Skrevet tirsdag kl 19:21 (endret) Knirke skrev (På 16.6.2025 den 10.44): Jeg har leid i «alle år» og samtidig spart i fond. Da fikk jeg ca 10-13% årlig avkastning istedenfor å kaste penger ut av vinduet på renter. Folk maste på meg at jeg måtte komme meg inn på boligmarkedet «før det er for sent». Bare tull. egenkapitalen vokser raskere i fond enn inflasjon og boligprisveksten til sammen. Renter er ikke penger kastet ut av vinduet. Det er billigere å låne av banken til bolig, enn å betale leie til en utleier. Man får ikke leid et hus til 9000,- pr mnd. Når ts trekker fra skatt og det hun har betalt til seg selv har hun betalt under 9000,- for huset pr. mnd. Delt på to blir det 4500,- kr pr. mnd. I de aller fleste tilfellene lønner det seg å eie. Endret tirsdag kl 19:24 av Tartufo 4
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 19:29 #70 Skrevet tirsdag kl 19:29 Knirke skrev (På 16.6.2025 den 12.08): Og jeg kunne tjent det samme på aksjer. Hva er poenget ditt? At det ikke er dårlig investering med bolig. Var det vanskelig å skjønne? Kanskje jeg burde forklart mer innløsende. Ergo sum, bolig har til alle tider vist seg å være god investering, tross høye renter. Anonymkode: f4cbd...096 1
Knirke Skrevet onsdag kl 03:19 #71 Skrevet onsdag kl 03:19 Tartufo skrev (7 timer siden): Renter er ikke penger kastet ut av vinduet. Det er billigere å låne av banken til bolig, enn å betale leie til en utleier. Man får ikke leid et hus til 9000,- pr mnd. Når ts trekker fra skatt og det hun har betalt til seg selv har hun betalt under 9000,- for huset pr. mnd. Delt på to blir det 4500,- kr pr. mnd. I de aller fleste tilfellene lønner det seg å eie. Ja, du får bare tro det, men alle bor ikke i Oslo. Man får leid for under 9000 kr mange steder i landet. AnonymBruker skrev (7 timer siden): At det ikke er dårlig investering med bolig. Var det vanskelig å skjønne? Kanskje jeg burde forklart mer innløsende. Ergo sum, bolig har til alle tider vist seg å være god investering, tross høye renter. Anonymkode: f4cbd...096 Spar deg spydighetene. Aksjer og fond har slått bolig i avkastning de siste 50 årene. Unntaket er boliger med utleieenhet i Oslo. For oss som ikke er interessert i å bo i Oslo er det ganske meningsløst å kjøpe bolig i Oslo. 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 03:47 #72 Skrevet onsdag kl 03:47 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Et annuitetslån er langt tryggere og mer fleksibelt fordi man kan betale kun den fastsatte summen pr måned, eller man kan betale inn akkurat så mye ekstra som man måtte ønske. Med et serielån er man bundet til en høyere innbetaling i starten, som for veldig mange er den perioden i livet hvor man faktisk ikke har best økonomi og skulle det knipe må man fortsatt betale den høye summen. Jeg investerer pengene min hvor jeg får langt større avkastning enn av å betale ned fortere på boliglånet, men hadde jeg ønsket å betale ned lånet mitt fortere hadde jeg uansett valgt et annuitetslån, for fleksibilitetens skyld. Anonymkode: 483e6...d90 Det er jo ikke mye fleksibelt all den tid de fleste boliglån innfris lange før nedbetalingstiden er over. Og da sitter man som TS med å ha betalt masse renter og nesten ingen nedbetaling av gjeld. Anonymkode: f3a2c...9e7 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 03:55 #73 Skrevet onsdag kl 03:55 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Nei det er ikke bedre. Har du råd til å betale på et serielån, så har du råd til kortere nedbetalingstid med høyere avdrag på et annuitetslån. Det vil koste deg mindre. Det er det beste for "mange av oss" ettersom folk flest får bedre lønn med årene, ikke motsatt. Det er helt bakvendt med serielån, der du betaler mest når lønna er lavest og minst når lønna er høyest. https://blogg.renteradar.no/annuitetslan-eller-serielan-annuitetskalkulator/ Anonymkode: 96f04...fad «Folk flest» som har lavest lønn nå, bytter bolig hyppig og vil da være tjent med serielån. Anonymkode: f3a2c...9e7
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 04:09 #74 Skrevet onsdag kl 04:09 På den andre siden er høyere renter ganske gunstig for oss som ikke har lån og har penger på bok Anonymkode: 80ecf...3ef 1 1 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 06:00 #75 Skrevet onsdag kl 06:00 AnonymBruker skrev (På 16.6.2025 den 9.24): Jeg begynner faktisk å grine... Vi har betalt inn ca. 160 000 til banken tilsammen de siste 12 mnd. Av disse har 24 000 gått til nedbetaling av lånet vårt. Altså har 136 000 av 160 000 gått rett til banken. Og ja, jeg vet hvordan det fungerer... Men jeg griner litt allikevel. Kanskje ER det mer økonomisk å leie😭 Anonymkode: 4955d...6eb Vel, vi betaler 500 000 per år i renter😅 Anonymkode: 2a5c7...b50
Rhodiola Skrevet onsdag kl 06:58 #76 Skrevet onsdag kl 06:58 Tråden er ryddet for innlegg som ble postet av utestengt bruker og tilhørende svar. Rhodiola, adm.
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 08:13 #77 Skrevet onsdag kl 08:13 Skjønner deg godt jeg TS! Det gjør i blant vondt å se på de tallene - så uhorvelig mye penger som forsvinner i renter, og lånet minker minimalt hver måned 😥 Du får trøste deg med at det blir bedre jo mer du får betalt, tross i at det går uhorvelig sakte. Jeg har litt lyst til å grine i blant når jeg ser på utviklingen på boliglånet. Men så gjør det også at jeg sitter her i en trygg bolig jeg liker godt, som ingen kan si meg opp fra eller diktere hvordan jeg skal bruke eller hva jeg skal gjøre med. Og det er verdt det 😊 Anonymkode: 2227f...328 1
Perine Skrevet onsdag kl 08:33 #78 Skrevet onsdag kl 08:33 AnonymBruker skrev (På 16.6.2025 den 9.24): Jeg begynner faktisk å grine... Vi har betalt inn ca. 160 000 til banken tilsammen de siste 12 mnd. Av disse har 24 000 gått til nedbetaling av lånet vårt. Altså har 136 000 av 160 000 gått rett til banken. Og ja, jeg vet hvordan det fungerer... Men jeg griner litt allikevel. Kanskje ER det mer økonomisk å leie😭 Anonymkode: 4955d...6eb Ja huff, bolig er dyrt og lån er dyrt. Det ser alltid voldsomt ut i de første årene på nedbetalingsplanen med et annuitetslån, men senere vil du se at summene bytter plass. Større sum på avdrag og mindre på renter, men summen av dem er uendret. Det er fint også, for det er jo i begynnelsen man kanskje har størst behov for skatteletten som rentene medfører.
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:58 #79 Skrevet onsdag kl 10:58 AnonymBruker skrev (På 16.6.2025 den 9.29): Akkurat nå er det ganske dyrt å eie ja. Men om man leier MÅ man investere i tillegg, ellers havner man enda mer bakpå. Anonymkode: bb6c9...ac2 Investere i hva da? Gøoer å leie ? Anonymkode: e1281...ddf
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:08 #80 Skrevet onsdag kl 11:08 Men du kan neppe bo med hele familien i et aksjefond.... Uansett, synes et bra balanse er å betale ca 50% avdrag og resten renter - skattefradrag. Anonymkode: c3390...82c 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå