AnonymBruker Skrevet 16. juni #1 Skrevet 16. juni Jeg fikk spørsmål om jeg ønsker dialogmøte av nav. Jeg har vært sykemeldt en stund men har ikke fortalt arbeidsgiver noe om diagnose. Kan jeg svare nei på dialogmøte? Jeg håper jo på å bli frisk igjen Anonymkode: 0200f...c2c
AnonymBruker Skrevet 16. juni #2 Skrevet 16. juni Jeg sa nei som arbeidsgiver en gang. Fordi jeg viste at dette ikke var langvarig. Jo vedkommende var sykmeldt i et år. Men jeg viste at dette var noe som kom seg og at personen skulle kom seg tilbake i arbeid. Det gikk fint. Fikk ikke noe flere spørsmål fra nav der. Jeg skrev vi hadde det under kontroll. Anonymkode: 5bfa1...022 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni #3 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg sa nei som arbeidsgiver en gang. Fordi jeg viste at dette ikke var langvarig. Jo vedkommende var sykmeldt i et år. Men jeg viste at dette var noe som kom seg og at personen skulle kom seg tilbake i arbeid. Det gikk fint. Fikk ikke noe flere spørsmål fra nav der. Jeg skrev vi hadde det under kontroll. Anonymkode: 5bfa1...022 Jeg håper på å bli frisk. Har lyst å si nei. Men hvis det vedvarer så må jeg jo si ja tilslutt. Anonymkode: 0200f...c2c
AnonymBruker Skrevet 16. juni #4 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg fikk spørsmål om jeg ønsker dialogmøte av nav. Jeg har vært sykemeldt en stund men har ikke fortalt arbeidsgiver noe om diagnose. Kan jeg svare nei på dialogmøte? Jeg håper jo på å bli frisk igjen Anonymkode: 0200f...c2c Diskuter med fastlege/den som sykemelder deg. Hen har erfaring med dialogmøter og kjenner situasjonen din. Anonymkode: 2ad62...f32 1
Snublefot62 Skrevet 16. juni #5 Skrevet 16. juni Dialogmøte betyr ikke at arbeidsgiver får vite detaljer om diagnosen og sykdommen din. Dialogmøte handler om arbeidsgivers tilretteleggingsplikt og NAV som skal hjelpe deg tilbake til jobben eller finne alternativer til deg. Man har kun 12 måneder med sykepenger og etter det må man enten tilbake i 100% jobb eller over på AAP med de ulempene det medfører. Det er ofte litt seint å begynne med tilrettelegging da. Jeg ville først og fremst ha tatt meg en prat med fastlegen din som har sykemeldt deg, og gjerne NAV hva de tenker. 2
Ullvott Skrevet 16. juni #6 Skrevet 16. juni Når du er sykemeldt har du plikt til å samarbeide, med mål om at sykemeldingen ikke skal bli lenger enn nødvendig. Dialogmøtet er en av disse samarbeidsarenaene, og du plikter å delta på dette møtet. Arbeidsgiver plikter å følge deg opp, kalle inn til dialogmøtet, avholde møtet og tilrettelegge, så det å stille opp er ikke akkurat et urimelig krav. Merkelig at du ble spurt av NAV om du ønsker dialogmøte, for det er jo en plikt, med mindre det er helt åpenbart unødvendig. Å snakke om diagnose er ikke en del av sykefraværsoppfølgingen. Det er funksjonsnivået ditt som er viktig, ikke diagnosen. Mer om dialogmøter, sykefraværsoppfølging, plikter, oppfølgingsplan osv kan du lese om på NAV. https://www.nav.no/sykmeldt 1
Ullvott Skrevet 16. juni #7 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg sa nei som arbeidsgiver en gang. Fordi jeg viste at dette ikke var langvarig. Jo vedkommende var sykmeldt i et år. Men jeg viste at dette var noe som kom seg og at personen skulle kom seg tilbake i arbeid. Det gikk fint. Fikk ikke noe flere spørsmål fra nav der. Jeg skrev vi hadde det under kontroll. Anonymkode: 5bfa1...022 Det kan nok variere. Jeg har sittet på arbeidsgiversiden og opplevd at NAV har insistert på dialogmøte, og sendt strenge pålegg til virksomheten i tilfeller som er mye mer åpenbare enn dette.
AnonymBruker Skrevet 16. juni #8 Skrevet 16. juni Et familiemedlem hos meg fikk spørsmål fra nav om vedkommende ønsket dialogmøte. Gikk i redusert stilling, og skulle gjøre det til vedkommende ble pensjonert noen måneder senere. Takket nei, og sa i fra om datoen for pensjon og det var helt greit. Her var det spørsmål om en ønsket, og ikke innkalling. Når jeg selv var sykemeldt over tid for ca 10 år siden, ble jeg bare innkalt. Fokuset var ikke på diagnoser, men på tilrettelegging som for meg ikke var mulig. Møtte opp på møtene, og så på de som et viktig bidrag til godt samarbeid. Anonymkode: 4a8de...e3a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå