Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I følge db.no er det en matvare som skal kunne fikse tarmen for de med IBS (skjønner at det er en klikkoverskrift og at det ikke finnes én matvare som fikser alt) men er spent på hvilken matvare det er snakk om. Ønsker kun å vite matvaren, ingen behov for å gjengi kopibeskyttet tekst fra artikkelen.

https://www.dagbladet.no/tema/overlegens-superoppskrift-kvitt-ibs-plagene/83210476

Anonymkode: aaa65...2cf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er sannsynligvis ikke dette de snakker om, men det er ganske mange som har blitt kvitt tarmproblemer ved å spise kjøttbasert, eller til og med utelukkende kjøtt. Det gir mening fysiologisk sett, da vi har et tarmsystem som fordøyer kjøtt ekstremt lett og effektivt. Mange blir også friske nok av å kutte ut fiber og eventuelt en del annen plantemat, som frø.

Anonymkode: 43ab9...9f7

• Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har IBS og opplevde at "alle" problemene forsvant da jeg begynte med et tilskudd som heter Alflorex. Sier ikke at det er saliggjørende for alle, men for meg var det det.

Anonymkode: fc7ad...45b

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

I følge db.no er det en matvare som skal kunne fikse tarmen for de med IBS (skjønner at det er en klikkoverskrift og at det ikke finnes én matvare som fikser alt) men er spent på hvilken matvare det er snakk om. Ønsker kun å vite matvaren, ingen behov for å gjengi kopibeskyttet tekst fra artikkelen.

https://www.dagbladet.no/tema/overlegens-superoppskrift-kvitt-ibs-plagene/83210476

Surkål, fermentert mat. 

• Liker 7
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er sannsynligvis ikke dette de snakker om, men det er ganske mange som har blitt kvitt tarmproblemer ved å spise kjøttbasert, eller til og med utelukkende kjøtt. Det gir mening fysiologisk sett, da vi har et tarmsystem som fordøyer kjøtt ekstremt lett og effektivt. Mange blir også friske nok av å kutte ut fiber og eventuelt en del annen plantemat, som frø.

Og for veldig mange er det stikk motsatt. Jeg må kutte ut storfekjøtt og egg, f.eks. Og spise mer fiber og plantebasert. Det er fordi animalske stoffer i kjøtt og egg trigger autoimmun respons i ledd. Samme med svinekjøtt, det er puriner i dette (og en del andre matvarer fra dyreriket) som gir urinsyregikt. Vi mennesker har alltid spist fra planteriket, men lagt til proteiner av og til når vi kan.

Anonymkode: 36d60...ccb

• Liker 10
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og for veldig mange er det stikk motsatt. Jeg må kutte ut storfekjøtt og egg, f.eks. Og spise mer fiber og plantebasert. Det er fordi animalske stoffer i kjøtt og egg trigger autoimmun respons i ledd. Samme med svinekjøtt, det er puriner i dette (og en del andre matvarer fra dyreriket) som gir urinsyregikt. Vi mennesker har alltid spist fra planteriket, men lagt til proteiner av og til når vi kan.

Det er ikke purinene i maten som gir økt risiko for urinsyregikt. Det å ha metabolsk syndrom gir økt risiko for urinsyregikt. For å fikse metabolsk syndrom, så bør man kutte ned på karbohydrater.

Og alkohol er en stor synder for urinsyregikt. Det hindrer kroppen fra å kvitte seg med overskudd av urinsyre.

Veganerne hadde høyest urinsyre av veganere, pescetarianere, vegetarianere og altetere her... Så rådet om å kutte kjøtt og spise plantebasert for urinsyregikt henger ikke på greip.

Og vi mennesker har spist hovedsakelig animalsk helt frem til jordbruksrevolusjonen da vi plutselig ble kortere, feitere og syke. 

Anonymkode: cb8d4...8bd

• Liker 1
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er ikke purinene i maten som gir økt risiko for urinsyregikt. Det å ha metabolsk syndrom gir økt risiko for urinsyregikt. For å fikse metabolsk syndrom, så bør man kutte ned på karbohydrater.

Og alkohol er en stor synder for urinsyregikt. Det hindrer kroppen fra å kvitte seg med overskudd av urinsyre.

Veganerne hadde høyest urinsyre av veganere, pescetarianere, vegetarianere og altetere her... Så rådet om å kutte kjøtt og spise plantebasert for urinsyregikt henger ikke på greip.

Og vi mennesker har spist hovedsakelig animalsk helt frem til jordbruksrevolusjonen da vi plutselig ble kortere, feitere og syke. 

Du er for kategorisk i det du tror på, det er masse forskning som er mye mer nyansert. Å være veldig bastant eller sort/hvitt i tankegangen er sjelden helt vellykket. Vi menneske er først og fremst adaptive, og hva vi spiser kommer mest an på hvor vi bor og hva som er tilgjengelig der.

Man kan dessuten absolutt få urinsyregikt uten metabolsk syndrom. Bl.a som gravid, pga endringer i enzymsammensetningen som bryter ned nukleinsyrer. Jeg var danser da jeg ble gravid, alltid vært slank og uten andre risikofaktorer, og fikk urinsyregikt så det sang (verre smerter enn fødsel!) og vi er flere som opplever slike uvanlige reaksjoner.

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du er for kategorisk i det du tror på, det er masse forskning som er mye mer nyansert. Å være veldig bastant eller sort/hvitt i tankegangen er sjelden helt vellykket. Vi menneske er først og fremst adaptive, og hva vi spiser kommer mest an på hvor vi bor og hva som er tilgjengelig der.

Man kan dessuten absolutt få urinsyregikt uten metabolsk syndrom. Bl.a som gravid, pga endringer i enzymsammensetningen som bryter ned nukleinsyrer. Jeg var danser da jeg ble gravid, alltid vært slank og uten andre risikofaktorer, og fikk urinsyregikt så det sang (verre smerter enn fødsel!) og vi er flere som opplever slike uvanlige reaksjoner.

Det å være gravid gjør det mer mottakelig for metabolsk syndrom. ;) Hvor mange er det ikke som har svangeskapsdiabetes? 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Min IBS (sterke smerter, fullstendig stopp i avføring), ble borte ved å kun ha animalske proteinkilder og kutte kraftig ned på fiber. Dvs ingen korn, belgfrukter, og en del frukt/grønt ble utelukket. I tillegg drikke disse elektrolytt-blandingene har vært veldig viktig.

Ser noen nevner urinsyre, jeg har hatt forhøyet både på plantekost og animalsk. Hatt smerter også, men disse smertene forsvant med elektrolytt-inntaket. Har lest at man kan ha forhøyet urinsyre pga dehydrering pga ubalanse med elektrolytter. Nok ikke alltid akkurat det vises på blodprøver.

Tror forøvrig også at gode tarmbakterier med fordel kan innføres i perioder med tilskudd. Magen min har det helt klart best med animalsk og mindre fiber, lektiner, osv.

Anonymkode: 4741b...f00

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
Sola de skrev (4 timer siden):

Surkål, fermentert mat. 

Gjetter du, eller er det det de skriver om?

AnonymBruker
Skrevet

Fermentert mat og tyrkisk yoghurt er helt genialt. Ikke lest artikkelen da, bare erfart. 

Anonymkode: 530ef...c6e

AnonymBruker
Skrevet

Stor papaya (maradol, formosa) er et mirakel for IBS. Men siden papaya er dyrt, spiser jeg mye bananer og poteter. Men tviler på at Dagbladet skriver om det.

Anonymkode: c2428...97c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser at Siw Bugge Gjerdevik Kolstad er en sånn fermenteringsdame, så tipper at det er noe fermentert det er snakk om. Som hun selger på sin nettside tilfeldigvis....
Jeg har IBS og kan fortelle at jeg bare ble dårligere av fermentert mat. Jammen glad jeg fant informasjon som funket til slutt, med høyt fokus på frukt og grønnsaker som ikke er fermentert. Som jeg skrev over, så er det stor papaya, bananer og poteter som fungerer best, og det skal ikke blandes med en masse greier, det skal spises alene.

Anonymkode: c2428...97c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er vel heller omvendt? Spise så lite kjøtt og så mye plantebasert som mulig. 

Anonymkode: a0713...51f

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det er vel heller omvendt? Spise så lite kjøtt og så mye plantebasert som mulig. 

Anonymkode: a0713...51f

Siden vi fysiologisk sett har et tarmsystem som fordøyer kjøtt ekstremt lett og effektivt så bør vi spise mer hardt fordøyelige stoffer? Hvorfor tenker du at det er logisk?

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Gjetter du, eller er det det de skriver om?

Du spurte, jeg svarte. Leste om det i vg forrige uke. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du får vente til det kommer i papiravisen og enten smuglede på en butikk, eller gå på en nettside der papiravisene er gratis.

Anonymkode: ebfd7...c20

AnonymBruker
Skrevet

Fermentert kål, det som ble nevnt er surkål og kimchi. Om du kjøper surkål fra butikken, bare påse at den faktisk er fermentert (det stod ikke i artikkelen). 

Anonymkode: 53734...f51

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du, de med urinsyregikt har ofte enorm nytte av å kutte ut kjøtt.

Har selv et familiemedlem som helst bare ville ha kjøtt som nå nærmest er veggis grunnet gunstig effekt.

Ts: du vil aldri få ett klart svar, da tarmen er sammensatt og ikke alt er likt for alle. 

Jeg kan ikke spise mye kjøtt, men er heller ikke glad i det. 

Anonymkode: 01f99...2ac

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke lest artikkelen, men øverst på den listen jeg kjenner står Benkraft som en soleklar ener. 
surkål og andre fermenterte matvarer er en god toer. 

Anonymkode: 50419...f36

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...