Gjest Dyp pust Skrevet 16. juni #1 Skrevet 16. juni Jeg lagde en veldig god saft av hylleblomster i fjor, men jeg finner den ikke igjen. Den jeg lagde her om dagen er altfor søt. Ja, jeg vet, det er fortsatt tid til å lage en ny batch med mindre sukker, men jeg tenkte jeg kunne spørre om noen hadde noen gode tips.
Haldrup Skrevet 16. juni #2 Skrevet 16. juni Om du fortsatt har den søte saften så tilsett... sitronsyre.... det gjør susen, da blir den fin og balansert igjen... Prøv deg frem på mengden, 1 ts av gangen kan for bli for surt også...
Gjest Dyp pust Skrevet 16. juni #3 Skrevet 16. juni Haldrup skrev (11 minutter siden): Om du fortsatt har den søte saften så tilsett... sitronsyre.... det gjør susen, da blir den fin og balansert igjen... Prøv deg frem på mengden, 1 ts av gangen kan for bli for surt også... Ja da, den går ned på høykant (selv om den er for søt) 😆 Men jeg har jo allerede sitronsyre i, tenker du at jeg skal ta i mer?
AnonymBruker Skrevet 16. juni #4 Skrevet 16. juni Bruk 50 gram sitronsyre, i stedet for 25 gram som det står i den oppskriften. Det sto i den jeg har brukt. https://www.koket.se/monika-ahlberg/safta-och-sylta/frukt-och-bar/fladerblomssaft Anonymkode: 5f1bc...162
Haldrup Skrevet 16. juni #5 Skrevet 16. juni Når jeg lager Hylleblomst saft.... Bruker jeg en stor gryte, 20+ liter med ca. 10 liter vann i.... koker den opp og tilsetter blomster, og når det koker igjen tar jeg ut blomstene og gjentar prosessen med nye/flere blomster... Jeg koker vanligvis på ca. 1 søppelsekk, kanskje 120-150 liter blomster... dette tar ofte 5-6 avkokinger. Når alle blomstene er kokt med etter tur, siler jeg saften og tilsetter, saft og sitronskall av 10 sitroner, 500g ingefær, og lar det trekke med 30 min... Siler igjen om tilsetter nå 5kg sukker og ca. 100-120g sitronsyre etter smak.... Den ferdige saften blir veldig sterk og kan lett blandes ut 1/10.... Jeg vil hellere ha en veldig sterk saft, som kan brukes enten som saft eller som tilsetting i forskjellige retter/drinker/is/sorbet etc. Samt den sterke saften har bedre holdbarhet enn en mye svakere saft. På grunn av mer sitronsyre... Altså: 120-150 liter blomster, 10 liter vann, 5kg sukker, 10 sitroner, 500g ingefær, 100-120g sitronsyre. Denne oppskriften gir da, ca. 15-18 liter essens, eller 150-200 liter ferdig saft. Andre smakstilsettinger som funker kan være: Frisk Rosmarin, grønne kardemomme kapsler, Stjerneanis, Frisk knust løpstikke, eller frisk humle om man har... Tilsett disse i ferdig hylleblomstsaft, og la det trekke inntil ønsket smak er oppnådd Jeg vil ikke anbefale å bruke alle smakene herover på samme tid, men heller enkeltvis i mindre flasker, som essenser.
Gjest Dyp pust Skrevet 17. juni #6 Skrevet 17. juni Takk @Haldrup, dette var fantastisk flott informasjon! Med stjerneanis 😍 Dette er som sagt andre gangen jeg lager det, men begge gangene har det stått i oppskriften at blomstene (og sitronene) skal ligge i vannet i en dag eller flere. Det trengs ikke i din oppskrift i og med at du bruker så mange flere blomster?
Haldrup Skrevet 17. juni #7 Skrevet 17. juni Når blomstene ligger i vann over tid, noen ganger flere dager.... Er det stor sjanse for at saften blir bitter og får et "treaktig" preg.... Men om de bare får ETT OPPKOK da fjernes denne risikoen helt.... derfor I tillegg er blomstene små, og inneholder veldig lite smak, så for å oppnå en kraftig og balansert smak, MÅ det mye blomster til... Men for å kunne smaksette saften med krydder, trenger du en kraftig base, ellers blir det nå kanskje "anis-saft" eller "kardemomme-saft" og ikke hylleblomst-saft... Vaniljestang er også veldig god som smakstilsetting Da kan du tilsette en liten bit av stangen direkte i flasken med saft, etter at du har kokt den...
Haldrup Skrevet 17. juni #8 Skrevet 17. juni En annen smakskombinasjon som er interessant er hylleblomst og nyperose... Men smaken av nyperoser er mer flyktig og blir lett overdøvet av andre smaker... Du har kanskje sett "rosevann" på "innvandrer butikker"... den er lagd av nyperoser.... Du kan lage saft av nyperoser på samme måte som hylleblomst saften over, men vannet MÅ IKKE koke mellom at blomstene trekker i vannet, for da blir mye av smaken borte... Rosevann råtner i tillegg veldig fort, så denne krever konservering... Bruk eventuelt FLYTENDE ATAMON...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå