AnonymBruker Skrevet 16. juni #1 Skrevet 16. juni Satt og leste en gammel tråd her, og kom til å lure på; hvis renraset oppdrett mer eller mindre er et null-prosjekt, hva er motivasjonen din til å drive oppdrett? Altså, det påstås at man ikke tjener penger på å selge renrasede valper, hvis man er seriøst oppdretter. Hvorfor ønsker man å drive oppdrett? Er det fordi man er så glad i den rasen man driver oppdrett på at man ønsker at flere skal ha mulighet til å ha den? Er man bare generelt veldig glad i hunder? Er man veldig glad i å sitte hjemme og passe på tispe og valper for at de skal ha det bra? For man bør vel helst være mye hjemme for å passe på at alle har det bra, lar det seg kombinere med vanlig jobb? Jeg lurer altså bare på generell basis hva drivkraften bak oppdrett er, hvis det ikke ligger noe økonomisk gevinst der. JEG ville jo iallefall ikke gått på jobb uten å få lønn, og jeg regner med at oppdrett er MYE jobb? Anonymkode: aef2e...95a
AnonymBruker Skrevet 16. juni #2 Skrevet 16. juni Vil tro de aller fleste oppdrettere går litt i pluss, om ikke hvert eneste kull så jevnt over. Men ja. Hovedmotivasjonen bør være en tilføre rasen noe positivt. Hunder er jo en hobby og man driver vel ikke med en hobby bare for å gå i økonomisk gevinst? hadde alle tenkt at man skal tjene penger på alt, så hadde livet vært kjedelig for de fleste tror jeg, en hobby gjør mye for den mentale helsa, og det tror jeg kan fort bli ødelagt om man alltid tenker penger over glede. Anonymkode: 8bc1f...dd8
AnonymBruker Skrevet 16. juni #3 Skrevet 16. juni Dette er tull som oppdrettere gjemmer seg bak, og motivasjonen er penger. I dag er det overavl på de fleste raser, og oppdrettere driver valpefabrikker i form av flere fortisper og flere kull i året. Anonymkode: 7b132...ade 1 4
AnonymBruker Skrevet 16. juni #4 Skrevet 16. juni Jeg tenker at motivasjonen ikke burde være fortjeneste. Jeg driver med hund fordi jeg elsker hunder og de tilfører mye positivt til livet mitt. Jeg har hatt valpekull fordi tispa var så fin at jeg ønsket at det skulle finnes hunder etter henne, og fordi valper er innmari søte og morsomme. Det er så fint å bringe slike nydelige skapninger til verden! Om jeg får dekket alle utgiftene ved kullet gjennom salg av valper, så får jeg hele denne opplevelsen uten kostnad. Går jeg i overskudd er det selvsagt en stor bonus, men ikke noe man burde belage seg på fra start tenker jeg. Valper bør man drive med om man engasjerer seg for det, ikke som en inntjeningsmetode. Anonymkode: f9189...78d
AnonymBruker Skrevet 16. juni #5 Skrevet 16. juni Det er en hobby, hobbier flest koster penger, man tjener ikke på det. Har du ikke sett hvor mange som deltar i konkurranser med hest, hund og kanin spesielt? Man tjener ikke penger da heller men vinner andre ting. Erfaring, heder og ære, utvikling. Det er virkelig det samme med oppdrett for nei, de fleste tjener virkelig ikke penger på oppdrett. Spesielt ikke når man ser på timene man legger ned før man står der med salgsklare dyr. Selv de som avler mer halvhjerta med greie foreldredyr på raser som får mange avkom og har høy salgspris blir virkelig ikke rike på oppdrett med mindre de kjører rovdrift, slike folk er ikke oppdrettere. Anonymkode: 6658e...45b 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni #6 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette er tull som oppdrettere gjemmer seg bak, og motivasjonen er penger. I dag er det overavl på de fleste raser, og oppdrettere driver valpefabrikker i form av flere fortisper og flere kull i året. Anonymkode: 7b132...ade Noen driver overavl. det er riktig. Og de må tas. (evt ignoreres..)Men noen driver også serøst. Tar ut av avl hundene med sykdommer, aggressivitet osv. Derfor er det viktig å finne de seriøse oppdretterne. Anonymkode: 319ad...c0e 3
Arx Skrevet 16. juni #7 Skrevet 16. juni Min motivasjon er å avle hunder til meg selv, dvs ha kull når jeg vil beholde en valp, og å avle gode, friske individer på min rase som også kan brukes til sport - desverre alt for mye fokus på utstilling på min rase.
AnonymBruker Skrevet 16. juni #8 Skrevet 16. juni Kommer jo an på hvilken rase du har. For de som feks driver med hundesport, som jakthund feks, så handler det jo om å videreføre gode jaktgener. Er ihvertfall det seriøse folk driver med innenfor de forskjellige hundesportene. I tillegg er man kritisk til hvem som får kjøpe valp. Jeg ville feks ikke solgt en jakthund til noen som ikke var jakt og friluftsinntressert. Desverre tenker ikke alle slik. Anonymkode: 347e8...f22 1
Leo Skrevet 27. juni #9 Skrevet 27. juni Jeg har brukt masse tid og penger de siste 2 - 3 årene på å gjøre alt som skal til, selvfølgelig med et godt utgangspunkt, for å få til en tispe som oppfyller kravene til en hund det kan og bør avles videre på. Hun er utstillingstrent og stilt ut, brukspremiert og helsesjekket på alle bauer og kanter. Med mindre hun føder gullklumper kommer det til å bli et gedigent tapsprosjekt. Jeg synes likevel det er verdt det fordi jeg er veldig glad i rasen og synes at det er synd om hunder som kombinerer suverent gemytt med et rasetypisk og flott eksteriør samt gode bruksegenskaper ikke går videre i avl. Det er altså kjærligheten til rasen og, selvfølgelig, at selve prosessen med trening og gjennomføring utstillinger og prøver er en hobby som gjør at jeg ønsker å avle på min hund. Skulle jeg ha tjent penger på dette ville jeg ha anskaffet minst to små hunder av forskjellig kjønn og kjørt på. Eksteriør, gemytt, helse osv. ville jeg selvfølgelig ikke ha brydd meg om og så solgt valpene for 30 - 40.000 kroner stykket til uopplyste valpekjøper. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå