Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde følt det veldig ukomfortabelt! Så jeg skjønner deg godt! 

Anonymkode: 6c8bd...7e3

• Liker 3
Skrevet

Dette er faktisk veldig ugreit, og jeg ville brukt det til å komme bort fra å betale hele oppsigelsestiden, dersom du står i fare for å betale to steder samtidig. Jeg ville ikke leid et sted dersom jeg ble filmet hver gang jeg kom inn på tomta, hvor utleier da følger med. Så greit med at det nå er informert om, men det må da virkelig finnes en lov som faktisk krever samtykke om at det er greit også?

Anonymkode: 126df...ba8

• Liker 3
Skrevet

Dette er et soleklart lovbrudd og selvfølgelig ikke greit på noen måte. Hvis utleier virkelig ikke synes dette er problematisk kan du sette opp et kamera utenfor som filmer inngangspartiet hans 24/7 og se hva han synes om det.

Bra at du har snakket med Datatilsynet. Ulovlig overvåkning bør anmeldes, selv om det sannsynligvis henlegges.

Anonymkode: f5965...e3f

• Liker 4
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerangrep, latterliggjøring og svar til dette 

Perelandra, mod. 

Skrevet

Alle har ringeklokkekamera nå til dags. Hvordan i all verden har du unngått å se det henge der? 

Anonymkode: 56c95...365

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alle har ringeklokkekamera nå til dags. Hvordan i all verden har du unngått å se det henge der? 

Det er fullt mulig å sette opp klokken til å kun ta opptak når noen ringer på. Problemet er de som driver overvåkning bare klokken oppdager bevegelse i området kameraet dekker. 

Anonymkode: d756d...ae4

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du skal da ikke ha kompensasjon for at du blir filmet av en dørklokkekamera.  Vi bor ikke i USA. Hva er det egentlig du driver med, som ikke tåler å se dagens lys?

Anonymkode: 2b7c0...e37

Så du synes det er greit at naboen din har full kontroll på hva du har sagt når du har gått forbi dems dør, hvilket besøk du får, hvor lenge besøket har vært tilstedet, evt samtaler til og fra døren din osvosv????

At du hører at jeg har ligget med Lars, Tore og Gøril på samme dag gir jeg faen i, men det handler om sammenhengen mellom All overvåkingen.... Herregud å hvor vanskelig folk skal gjøre det. DET ER IKKE OK Å OVERVÅKE ANDRE, og det blir overvåking når husverten forteller om samtaler og annet som leietaker ikke har snakket med husverten om. 

Anonymkode: 08e17...c4b

• Liker 4
Skrevet
Megosv skrev (19 timer siden):

Jeg har snakket med Datatilsynet og de sier at det er et lovbrudd i perioden jeg ikke har vært informert. 

Lovbrudd fører ikke automatisk til kompensasjon. Det skal i grunn litt til.

Skjønner at huseier avslo den, jeg hadde ansett en slik henvendelse som ufattelig lite seriøs. Ja, til tross for en alvorlig situasjon i utgangspunktet.

Anonymkode: 4dd22...e94

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Dette er et soleklart lovbrudd og selvfølgelig ikke greit på noen måte. Hvis utleier virkelig ikke synes dette er problematisk kan du sette opp et kamera utenfor som filmer inngangspartiet hans 24/7 og se hva han synes om det.

Bra at du har snakket med Datatilsynet. Ulovlig overvåkning bør anmeldes, selv om det sannsynligvis henlegges.

Anonymkode: f5965...e3f

Det er ikke så galt som enkelte skal ha det til. Det vil i mange tilfeller være helt lovlig med selve kameraet, men det må opplyses om. Der ligger den store feilen her, tilsynelatende.

Opplysning om overvåkningen og det er fort solelovlig og selvfølgelig greit på alle måter.

• Liker 1
Skrevet
Megosv skrev (På 16.6.2025 den 18.15):

Ingen direkte økonomiske tap, men jeg ser på det som et inngrep i privatlivet når jeg ikke har vært informert. Jeg skulle vært informert før kamera ble tatt i bruk. Man kan se på det som redusert bruksverdi, at utleier ikke har fulgt sine plikter som har gått ut over meg og psykisk belastning. 

Erstatning krever at det foreligger en skadevoldende handling, økonomisk tap og årsakssammenheng mellom skadevoldende handling og økonomisk tap. Ingen av de tre vilkårene synes å være oppfylt her. 

Hvis du opplever dette såpass belastende er nok beste løsning å flytte. 

• Liker 4
Skrevet
TBL12 skrev (På 16.6.2025 den 18.28):

Om leietaker ønsker å flytte. Kan kamera være grunn til å flytte ut tidligere enn kontrakten regulerer? 

Eksempelvis en måned oppsigelse i stedet for tre måneder som er mer vanlig?

Nei. 

Skrevet

Datatilsynet har tidligere godtatt systemer der et kamera er tilknyttet ringesystemet forutsatt at kameraet kun blir aktivert når det ringer på hos den enkelte beboeren. Det er også viktig at kameraet bare fanger opp området rett foran døren, og ikke mer enn det som er nødvendig for å se hvem som ringer på.

https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/overvaking-og-sporing/kameraovervaking/hvor-er-kameraovervaking-lov/

Så er totalt ulovelig om kameraet filmer uten at noen ringer på.

Anonymkode: 4bb69...b65

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er ikke så galt som enkelte skal ha det til. Det vil i mange tilfeller være helt lovlig med selve kameraet, men det må opplyses om. Der ligger den store feilen her, tilsynelatende.

Opplysning om overvåkningen og det er fort solelovlig og selvfølgelig greit på alle måter.

I følge Datatilsynets informasjonsside, som det er lenket til tidligere i tråden, så er det ikke det i dette tilfellet.

Anonymkode: 6ca36...693

Skrevet

All overvåking skal varsles tydelig, slik at alle som overvåkes er klar over at den skjer.

Skiltene bør ha en størrelse og plassering som gjør dem lette å se. Man skal være klar over at området er overvåket. Dersom kameraovervåkingen omfatter lydopptak, skal dette også opplyses om.

Det skal gå fram av informasjonen hvem som er ansvarlig for overvåkingen, og hvilken type overvåking det er snakk om. Skjult overvåking er ikke tillatt.

Det er som regel ikke tillatt å overføre eller ta opp lyd sammen med bildet fordi dette kan rammes av straffebestemmelsen om romavlytting (straffeloven § 205).

https://www.datatilsynet.no/regelverk-og-verktoy/sporsmal-svar/kameraovervaaking/

Anonymkode: 4bb69...b65

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

All overvåking skal varsles tydelig, slik at alle som overvåkes er klar over at den skjer.

"Privatpersoner kan heller ikke overvåke andres private sfære slik som leieboere og deres besøkende."

https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/overvaking-og-sporing/kameraovervaking/hvor-er-kameraovervaking-lov/

Anonymkode: 6ca36...693

• Liker 2
Annonse
Skrevet

Skjult lydopptak som er krenkelse av privatlivet her , 

Anonymkode: 6be8d...24d

• Liker 1
Skrevet

Hadde en utleier som gjorde akkurat det der og varslet ikke før 1 år etterpå. Jeg anmelde ham. Politiet opprette sak med hjemmel i straffeloven §266 og han fikk en bot for det han hadde gjort. Utleier vedtok ikke boten. Ble rettssak og han ble også dømt i tingretten. Da ga han seg. 

Anonymkode: 7b150...d84

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Megosv skrev (På 16.6.2025 den 18.15):

Ingen direkte økonomiske tap, men jeg ser på det som et inngrep i privatlivet når jeg ikke har vært informert. Jeg skulle vært informert før kamera ble tatt i bruk. Man kan se på det som redusert bruksverdi, at utleier ikke har fulgt sine plikter som har gått ut over meg og psykisk belastning. 

Hvordan har det vært en redusert bruksverdi, gått ut over deg og vært en psykisk belastning når du ikke ha visst/skjønt at du ble filmet når du gikk forbi ringerklokka?

Anonymkode: 6c0cd...c98

• Liker 1
Skrevet

Jeg må vel helt ærlig si at du virker ganske paranoid. Når dere bor i samme hus, så vil huseier uansett få med seg om det kommer en bil, om noen prater høylytt utenfor, hører utgangsdøren bli slamret igjen osv. Har det blitt filmet kun foran huseiers dør, så ser jeg faktisk ikke problemet. Regner med du ikke snakker høyt i telefonen om svært private ting utenfor uansett? Huseier kunne like godt hørt det gjennom vinduet…

Jeg hadde forstått problemet om kameraet fanget opp terrassen din, ytterdøren din eller lignende, men ikke bare at du passerer hans dør. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg må vel helt ærlig si at du virker ganske paranoid. Når dere bor i samme hus, så vil huseier uansett få med seg om det kommer en bil, om noen prater høylytt utenfor, hører utgangsdøren bli slamret igjen osv. Har det blitt filmet kun foran huseiers dør, så ser jeg faktisk ikke problemet. Regner med du ikke snakker høyt i telefonen om svært private ting utenfor uansett? Huseier kunne like godt hørt det gjennom vinduet…

Jeg hadde forstått problemet om kameraet fanget opp terrassen din, ytterdøren din eller lignende, men ikke bare at du passerer hans dør. 

Han har bekreftet at han får varsler på telefonen hver gang jeg går inn og ut hjemmefra, uansett hvor han er. Det er vesentlig forskjell på å tilfeldigvis høre noen gjennom et vindu og å systematisk få varsler, video og lyd hver gang noen går forbi, uten at de vet om det. 
Hadde jeg vært informert fra begynnelsen hadde ting kanskje vært annerledes.

Det er greit at fler av dere ikke føler det samme og at fler av dere mener jeg overreagerer, men det fritar ikke utleier fra plikten til å informere og følge gjeldende regler. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...