Megosv Skrevet 15. juni 2025 #1 Skrevet 15. juni 2025 Fant ut i en tilfeldig samtale med utleier at han installerte et ringeklokkekamera på sin inngangsdør for over tre måneder siden. Jeg må gå forbi denne døren for å komme til min egen. Kamera styres av bevegelsessensor, og tar lydopptak samtidig med video. Jeg har ikke fått noen info om dette, og det føltes veldig ubehagelig og invaderende å finne ut av. Har jeg forlatt leiligheten kun en gang om dagen har jeg blitt filmet i overkant av to hundre ganger, og ofte er jeg ute å farter mye mer enn det. Utleier kom med fler uttalelser som viser at han aktivt ser på opptakene. Kamera filmer hver gang jeg kommer og går, og alle mine besøkende. Det føles som en stor krenkelse av mitt privatliv, og jeg føler stort ubehag nå hver gang jeg skal gå forbi. Det føles ugreit at utleier kan kartlegge mine bevegelser på denne måten. Sjekke om jeg er hjemme, om jeg har besøk osv. Fortalte utleier hva jeg føler, men han virker ikke til å bry seg noe utover at han innrømmet at jeg burde vært informert i forkant. Hva er deres tanker og hva bør jeg gjøre? Hva tror dere at dere selv hadde følt? 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2025 #2 Skrevet 15. juni 2025 Han kan filme egen tomt, men det skal være tydelig skiltet slik at alle som kommer og går vet at de blir filmet. Anonymkode: ecc86...4ff 10 2
Quilliam Skrevet 15. juni 2025 #3 Skrevet 15. juni 2025 Dette er ulovlig. Kameraovervåking - hva er lov? | Datatilsynet 5 4
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2025 #4 Skrevet 15. juni 2025 Quilliam skrev (3 minutter siden): Dette er ulovlig. Kameraovervåking - hva er lov? | Datatilsynet Nei, ikke ulovlig. Men utleier MÅ varsle om det. Så lenge det er gjort nå, så er det ikke ulovlig. Anonymkode: 8444f...15d 1
Quilliam Skrevet 15. juni 2025 #5 Skrevet 15. juni 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, ikke ulovlig. Men utleier MÅ varsle om det. Så lenge det er gjort nå, så er det ikke ulovlig. Anonymkode: 8444f...15d Leste du TS sitt innlegg eller? 3
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2025 #6 Skrevet 15. juni 2025 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Han kan filme egen tomt, men det skal være tydelig skiltet slik at alle som kommer og går vet at de blir filmet. Anonymkode: ecc86...4ff Ikke noe krav om at det må være skiltet så lenge det er på egen eiendom. (Dog strengere ved leietakere etc, trenger ikke skiltes, men de skal informeres). Jeg har flere kameraer og ingen skilt, vil gjerne høre hva folk sier om meg før de ringer på jeg.. Anonymkode: 96938...229 3
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2025 #7 Skrevet 15. juni 2025 Quilliam skrev (4 minutter siden): Leste du TS sitt innlegg eller? Ja gjorde det nå, du har rett det er ulovlig. Trodde med første øyekast det gikk under "Porttelefon" men den skal da KUN filme når noen aktivt ringer på. Hvis den filmer hele tiden så er ikke det lov. Og utleier har heller ikke lov å se på opptakene hvis det ikke foreligger klart formål. Porttelefon Datatilsynet har tidligere godtatt systemer der et kamera er tilknyttet ringesystemet forutsatt at kameraet kun blir aktivert når det ringer på hos den enkelte beboeren. Det er også viktig at kameraet bare fanger opp området rett foran døren, og ikke mer enn det som er nødvendig for å se hvem som ringer på" Anonymkode: 8444f...15d 2
Megosv Skrevet 16. juni 2025 Forfatter #8 Skrevet 16. juni 2025 Vet ikke hva jeg skal gjøre videre. Spurte utleier om kompensasjon for filmingen som har blitt gjort i perioden jeg ikke var informert, og det avslo han. Har sett at jeg kan klage til Datatilsynet, men det kan ta opp til et år. Hvis kamera er lovlig slik det står nå, nå som jeg er informert, hva kan de egentlig gjøre? Jeg kommer til å flytte i løpet av den tiden. Har også fått tips om å klage til Husleietvistutvalget for å kreve kompensasjon, men vet evt ikke hvilken sum som er fornuftig å spørre om. Har dere noen ideer her?
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2025 #9 Skrevet 16. juni 2025 Megosv skrev (3 minutter siden): Vet ikke hva jeg skal gjøre videre. Spurte utleier om kompensasjon for filmingen som har blitt gjort i perioden jeg ikke var informert, og det avslo han. Har sett at jeg kan klage til Datatilsynet, men det kan ta opp til et år. Hvis kamera er lovlig slik det står nå, nå som jeg er informert, hva kan de egentlig gjøre? Jeg kommer til å flytte i løpet av den tiden. Har også fått tips om å klage til Husleietvistutvalget for å kreve kompensasjon, men vet evt ikke hvilken sum som er fornuftig å spørre om. Har dere noen ideer her? Hvilke økonomiske tap har du som du ønsker kompensasjon for? Anonymkode: 9cc4f...fd7 31 6
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2025 #10 Skrevet 16. juni 2025 Er da helt vanlig. Alle jeg kjenner har Ring som filmer døra og litt rundt, alt på egen tomt. At den også fanger opp deg er en bagatell mener jeg. Riktig at han informerte om det, men du kan ikke gjøre en shit utenom å flytte. Anonymkode: d3d88...9c6 10
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2025 #11 Skrevet 16. juni 2025 @TS ta kontakt med Datatilsynet og hør hva de sier Anonymkode: fd095...11a 2
Sofiei Skrevet 16. juni 2025 #12 Skrevet 16. juni 2025 Megosv skrev (2 timer siden): Vet ikke hva jeg skal gjøre videre. Spurte utleier om kompensasjon for filmingen som har blitt gjort i perioden jeg ikke var informert, og det avslo han. Har sett at jeg kan klage til Datatilsynet, men det kan ta opp til et år. Hvis kamera er lovlig slik det står nå, nå som jeg er informert, hva kan de egentlig gjøre? Jeg kommer til å flytte i løpet av den tiden. Har også fått tips om å klage til Husleietvistutvalget for å kreve kompensasjon, men vet evt ikke hvilken sum som er fornuftig å spørre om. Har dere noen ideer her? Så om du får penger for det, da er det ikke innvanderende og ubehagelig? Veldig rart. 15
Megosv Skrevet 16. juni 2025 Forfatter #13 Skrevet 16. juni 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvilke økonomiske tap har du som du ønsker kompensasjon for? Anonymkode: 9cc4f...fd7 Ingen direkte økonomiske tap, men jeg ser på det som et inngrep i privatlivet når jeg ikke har vært informert. Jeg skulle vært informert før kamera ble tatt i bruk. Man kan se på det som redusert bruksverdi, at utleier ikke har fulgt sine plikter som har gått ut over meg og psykisk belastning. 2
Megosv Skrevet 16. juni 2025 Forfatter #14 Skrevet 16. juni 2025 Sofiei skrev (2 minutter siden): Så om du får penger for det, da er det ikke innvanderende og ubehagelig? Veldig rart. Det er fortsatt ubehagelig, men det er spesielt i perioden jeg ikke har vært informert og klar over at jeg blir filmet og tatt lydopptak hver dag som føles mest ubehagelig og invaderende
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2025 #15 Skrevet 16. juni 2025 Megosv skrev (2 timer siden): Vet ikke hva jeg skal gjøre videre. Spurte utleier om kompensasjon for filmingen som har blitt gjort i perioden jeg ikke var informert, og det avslo han. Har sett at jeg kan klage til Datatilsynet, men det kan ta opp til et år. Hvis kamera er lovlig slik det står nå, nå som jeg er informert, hva kan de egentlig gjøre? Jeg kommer til å flytte i løpet av den tiden. Har også fått tips om å klage til Husleietvistutvalget for å kreve kompensasjon, men vet evt ikke hvilken sum som er fornuftig å spørre om. Har dere noen ideer her? Du skal da ikke ha kompensasjon for at du blir filmet av en dørklokkekamera. Vi bor ikke i USA. Hva er det egentlig du driver med, som ikke tåler å se dagens lys? Anonymkode: 2b7c0...e37 15 6
Megosv Skrevet 16. juni 2025 Forfatter #16 Skrevet 16. juni 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du skal da ikke ha kompensasjon for at du blir filmet av en dørklokkekamera. Vi bor ikke i USA. Hva er det egentlig du driver med, som ikke tåler å se dagens lys? Anonymkode: 2b7c0...e37 Jeg har snakket med Datatilsynet og de sier at det er et lovbrudd i perioden jeg ikke har vært informert. 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2025 #17 Skrevet 16. juni 2025 Megosv skrev (3 timer siden): Vet ikke hva jeg skal gjøre videre. Spurte utleier om kompensasjon for filmingen som har blitt gjort i perioden jeg ikke var informert, og det avslo han. Har sett at jeg kan klage til Datatilsynet, men det kan ta opp til et år. Hvis kamera er lovlig slik det står nå, nå som jeg er informert, hva kan de egentlig gjøre? Jeg kommer til å flytte i løpet av den tiden. Har også fått tips om å klage til Husleietvistutvalget for å kreve kompensasjon, men vet evt ikke hvilken sum som er fornuftig å spørre om. Har dere noen ideer her? Kompensasjon? Vi er ikke helt USA heller. Du får flytte da om det er så vanskelig. Anonymkode: f9bc8...5d0 11 1
TBL12 Skrevet 16. juni 2025 #18 Skrevet 16. juni 2025 Om leietaker ønsker å flytte. Kan kamera være grunn til å flytte ut tidligere enn kontrakten regulerer? Eksempelvis en måned oppsigelse i stedet for tre måneder som er mer vanlig? 3
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2025 #19 Skrevet 16. juni 2025 Vi har ringeklokkekamera også, veldig kjekt men vet min søster er ukomfortabel med det, så skrur den alltid av når vi får besøk av henne eller eventuelt andre også. Men det er vel ulovlig når man har noen som leier på innsiden. Den tar opp i 30 sekunder så om du har gått et stykke forbi så hører man fortsatt feks at en prater i telefon i 30 sekunder. Mulig det er forskjell fra kamera til kamera men jeg har google nest Anonymkode: b4a3b...351 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2025 #20 Skrevet 16. juni 2025 Man har kun lov å filme sin egen inngang, man har ikke lov til å har kameraet slik at man kan se andre som kommer og går. Anonymkode: c32f4...ed2 4 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå