Gå til innhold

Hund som bjeffer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor bjeffer hundene mine hver gang jeg reiser meg opp av sofaen? Jeg må ligge mere enn to timer før de bjeffer. Det er vell forventningsbjeff på at noe skal skje tror jeg. Når hundene bjeffer så legger jeg meg ned igjen i sofaen. Reiser jeg meg opp igjen så er det bjeffing igjen. Og da legger jeg meg ned igjen på nytt. Er det noe jeg gjør feil? Jeg kan holde på sånn i timesvis og det er så slitsomt. Bor alene så har ingen å trene sammen med.

Jeg kan ikke bruke godbiter for hvor skal jeg da oppbevare godbitene? Det går ikke. Da spiser bare hundene gjennom der jeg oppbevarer dem.

Anonymkode: e5568...b13

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken rase er hundene dine? Og hva bruker du dem til? Godbiter kan du ha i bukselommen din, så er de lett tilgjengelig når du trenger det.

Anonymkode: 04cf2...6e1

AnonymBruker
Skrevet

har du prøvd å gi oppmerksomeht og respons, evt en kommando som "bli" FØR du tenker på å reise deg, avlede den uønskede oppførselen over på den ønskede..?

Anonymkode: 74d09...f38

Skrevet

Det er vanskelig å gi et godt svar på det utfra så lite informasjon. Er de vant med at noe skjer når du reiser deg? Tur, kos, trening, mat...? 

Jeg hadde ignorert dem fullstendig og aldri gitt dem noe som helst oppmerksomhet for den bjeffingen. Da mener jeg total ignorering. Ikke et blikk på dem en gang.

De gangene du reiser deg fordi du faktisk skal gjøre noe med hundene (tur, mat...) så ville jeg lagt inn et ord først ("tur"/"mat"). Ikke noe du sier for å hause dem opp, men for å signalisere at det er hva som skal skje. Viktig at du sier ord før du reiser deg, dvs før de begynner å bjeffe.

Så kaster du godbiter på gulvet (ha dem i en boks stående på stuebordet med deg) før de begynner å bjeffe og gjør det hele tiden mens du gjør deg klar med det du skal (ta på sele, finne mat osv).

Altså - ligg i sofaen, si "tur", kast godbiter med en gang på gulvet, reis deg opp og gjør deg klar mens du kaster før de rekker å spise opp slik at de aldri får kommet i gang med å bjeffe.

Er du konsekvent med dette så lærer hundene to ting:

1. Når du reiser deg uten at du har sagt noe, så betyr at det ingenting interessant for dem skjer. Over tid vil det da redusere forventningsbjeffingen.

2. Når du sier hva som skjer ("tur"/"mat") før det skjer, samtidig som du kaster godbiter, så roer du dem ned. Det å lete etter og tygge og spise mat vil ofte roe ned. 

Forventningsavklaring kombinert med stressreduksjon.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hvorfor bjeffer hundene mine hver gang jeg reiser meg opp av sofaen? Jeg må ligge mere enn to timer før de bjeffer. Det er vell forventningsbjeff på at noe skal skje tror jeg. Når hundene bjeffer så legger jeg meg ned igjen i sofaen. Reiser jeg meg opp igjen så er det bjeffing igjen. Og da legger jeg meg ned igjen på nytt. Er det noe jeg gjør feil? Jeg kan holde på sånn i timesvis og det er så slitsomt. Bor alene så har ingen å trene sammen med.

Jeg kan ikke bruke godbiter for hvor skal jeg da oppbevare godbitene? Det går ikke. Da spiser bare hundene gjennom der jeg oppbevarer dem.

Anonymkode: e5568...b13

De har ihvertfall trent deg til å legge deg ned igjen på sofaen når de bjeffer.. 

Vanskelig å si akkurat hvorfor de bjeffer uten å observere situasjonen, men hva har pleid å skje når du reiser deg fra sofaen? Du har gått ut av rommet, ut av huset feks..?  dette må jo ha begynt en gang, har du hatt de fra de var valp? Hvordan ser hverdagen deres ut, osv.

Godbiter kan du ha i et norgesglass på stuebordet, ingen hund klarer å tygge seg gjennom det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...