AnonymBruker Skrevet 19. juni #21 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (På 17.6.2025 den 21.27): Vår er i hovedsak innekatt, men er ute i sele. Vi bor rett ves motorvei og det er lite fristende å slippe henne løs Anonymkode: 169a7...fba Da skulle dere ikke skaffet katt. Det er dyremishandling. Tenk om det var du som var låst inne hele dagen, men fikk innimellom gå ut i sele. Katten din har tanker, følelser og meninger, akkurat som deg. Hva ville du foretrukket? Gjør mot andre slik du ønsker at andre skal gjøre mot deg. Anonymkode: 27825...f4b 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni #22 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dersom jeg bodde trygt til og med trær og litt skog og busker og slikt, hadde jeg hatt utekatt. Så sant det var langt til motorveien eller sterkt trafikkerte veier. Som moren til en kjæreste sa da katt nummer tre var overkjørt på veien utenfor huset, og hun ble spurt om de ikke skulle skaffe en ny katt snart: - Nei, de blir så flate på veien. Anonymkode: 739cd...65a Bra hun skjønte såpass. Og har man sett én katt flat på veien med hjernen tytende ut av skallen, så håper jeg man endrer mening fort angående utekatt. Er så lei av å høre argumentene om at «de må få løpe fritt» «det er så naturlig for dem» osv. Spør en veterinær hva de synes om å få inn et lass av påkjørte og halvdøde katter daglig. Hvis man har hatt tre katter som har dødd slik, da skaffer man for fanden ikke en ny en. Da er man ikke klok i hodet etter min mening. Anonymkode: 62b8c...617 2 5
AnonymBruker Skrevet 19. juni #23 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (På 18.6.2025 den 15.41): Innekatt, da lever den lengre. Men husk å tilrettelegge hjemmet ditt til den, se gjerne til utlandet for gode ideer. Anonymkode: e0191...490 👎 Dyremishandling. Katten din er ikke en ting du oppbevarer. Tenk deg hvordan du hadde ønsket å bli behandlet selv og leve livet ditt. I fangenskap eller fri. Og så behandler du andre deretter. Anonymkode: 27825...f4b 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni #24 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 👎 Dyremishandling. Katten din er ikke en ting du oppbevarer. Tenk deg hvordan du hadde ønsket å bli behandlet selv og leve livet ditt. I fangenskap eller fri. Og så behandler du andre deretter. Anonymkode: 27825...f4b Mener du det samme om hunder da eller? Anonymkode: 62b8c...617 3 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni #25 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette er fullstendig feil. Mener du at å ha hund også er dyremishandling da eller? Og du vet at folk i for eksempel Paris også har katt - tror du alle kattene springer løs rundt i byen da eller? Å ha innekatt betyr ikke at du stenger katten inne og lar den ha et så kjipt liv som mulig. Mange har både luftegårder til kattene, så de kan være ute men i trygge omgivelser, og/eller har med seg ut i sele eller sekk. Noen katter, for eksempel rasekatter som er avlet frem til kosekatter med bedagelig gemytt, er mer enn nok fornøyd med en liten luftetur på denne måten. Og er været surt og kaldt, da kan du banne på at de ikke går ut i det hele tatt. Inne har de gjerne alt de trenger klatremøbler, liggeplasser i høyden etc. Og eiere som faktisk leker med dem. Mitt inntrykk er at folk som har «innekatter» er veldig glad i dyrene sine og gjør mye mer enn mange andre «vanlige» katteeiere for at dyret skal ha det bra. Kattene er mindre utsatt for å bli skadet, angrepet av andre dyr, smittet med sykdom osv osv. Kattehold har forandret seg mye siden 70- tallet. I dag har man mer fokus på at katten skal ha et langt og godt liv, ikke slik det var før hvor kattunger var gratis og for mange nesten en forbruksvare uten særlig verdi. Døde den av å ha blitt kjørt over ute, ja så pytt pytt, enkelt å få tak i en ny. Anonymkode: 62b8c...617 Jeg er ikke den du spør. Men ja. Det er dyremishandling å eie dyr og ta fra de friheten på denne måten. Forskning viser at løshundene i Mexico er lykkeligere enn hundene som bor med mennesker. De er ikke fri. Og nå gjør flere og flere dette med katten også. Dyrene må få gå fri sånn som oss mennesker. De skal ikke eies. Anonymkode: 27825...f4b 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni #26 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Mener du det samme om hunder da eller? Anonymkode: 62b8c...617 Ja. Det er dyremishandling. Les #25. Anonymkode: 27825...f4b 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni #27 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg er ikke den du spør. Men ja. Det er dyremishandling å eie dyr og ta fra de friheten på denne måten. Forskning viser at løshundene i Mexico er lykkeligere enn hundene som bor med mennesker. De er ikke fri. Og nå gjør flere og flere dette med katten også. Dyrene må få gå fri sånn som oss mennesker. De skal ikke eies. Anonymkode: 27825...f4b Skjønner hva du mener, at alle dyr skal være frie, men det er jo ikke sånn virkeligheten er per i dag. Valget mellom inne og utekatt blir jo da = ingen katt etter din ligning. Også høres den forskningen heller tvilsom ut, hvor har du lest dette? Anonymkode: 62b8c...617
AnonymBruker Skrevet 19. juni #28 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Skjønner hva du mener, at alle dyr skal være frie, men det er jo ikke sånn virkeligheten er per i dag. Valget mellom inne og utekatt blir jo da = ingen katt etter din ligning. Også høres den forskningen heller tvilsom ut, hvor har du lest dette? Anonymkode: 62b8c...617 Jeg fant ved et søk veldig enkelt mye om akkurat dette med at hundene i Mexico er lykkeligere. Men jeg fant ikke den originale plassen den kom i fra. Kun andre aviser som skriver om det samme og mere forskning. Ki'en fant det. Du får lese og leite selv. https://www.google.com/search?q=forskning+løshunder+i+mexico+mere+lykkelig&client=ms-android-motorola-rvo3&sca_esv=e3ea50d75fbf62ca&sxsrf=AE3TifNFQkh03JNjCsDlyEq8lC3-ey1ixg%3A1750348491972&ei=yzJUaMX8OpmnwPAPrKHP4AQ&oq=forskning+løshunder+i+mexico+mere+lykkelig&gs_lp=EhNtb2JpbGUtZ3dzLXdpei1zZXJwIitmb3Jza25pbmcgbMO4c2h1bmRlciBpIG1leGljbyBtZXJlIGx5a2tlbGlnMgQQIxgnMgQQIxgnSIoxUOoLWN0bcAB4AJABAJgBjAKgAfILqgEFOC41LjG4AQPIAQD4AQGYAgagAt8GwgILEAAYgAQYsAMYogTCAggQABiwAxjvBcICBRAhGKABmAMAiAYBkAYEkgcFMC41LjGgB8I-sgcFMC41LjG4B98GwgcFMi00LjLIByo&sclient=mobile-gws-wiz-serp Anonymkode: 27825...f4b
Snok1 Skrevet 19. juni #29 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, han går i sele. Anonymkode: f2be6...576 Det var sjeldent godt å lese. Du er en sann dyrevenn. 1
Snok1 Skrevet 19. juni #30 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Da skulle dere ikke skaffet katt. Det er dyremishandling. Tenk om det var du som var låst inne hele dagen, men fikk innimellom gå ut i sele. Katten din har tanker, følelser og meninger, akkurat som deg. Hva ville du foretrukket? Gjør mot andre slik du ønsker at andre skal gjøre mot deg. Anonymkode: 27825...f4b Det er de som lar katten gå fri og drepe fugler som er dyremishandlere. De bør ikke ha katt. Frie katter har ingenting i den i den norske faunaen å gjøre. 2 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni #31 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Dette fenomenet med «innekatt» er vel noe enkelte dyrevernere og andre har funnet på for å rettferdiggjøre ettelleranna.. Anonymkode: e489d...735 Dyrevernere? Nei, folk med innekatter har som oftest andre grunner til å velge innekatt. Blant annet tidligere erfaringer med katt som blir påkjørt, skadet av mennesker, angrepet av rovdyr eller skadet/syke på andre måter. Jeg er en av dem. Mange av oss legger til rette for at kattene får gå ut og lufte seg jevnlig på en eller annen måte, og får stimulanse innendørs også. Ikke bare har kattene det bra, men også naboer uten katt setter stor pris på at man tar vare på husdyrene sine og ikke bare lar dem løpe fritt rundt. Gærne dyrevernere pleier å komme med uttalelser som under her: AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Da skulle dere ikke skaffet katt. Det er dyremishandling. Tenk om det var du som var låst inne hele dagen, men fikk innimellom gå ut i sele. Katten din har tanker, følelser og meninger, akkurat som deg. Hva ville du foretrukket? Gjør mot andre slik du ønsker at andre skal gjøre mot deg. Anonymkode: 27825...f4b AnonymBruker skrev (33 minutter siden): 👎 Dyremishandling. Katten din er ikke en ting du oppbevarer. Tenk deg hvordan du hadde ønsket å bli behandlet selv og leve livet ditt. I fangenskap eller fri. Og så behandler du andre deretter. Anonymkode: 27825...f4b AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg er ikke den du spør. Men ja. Det er dyremishandling å eie dyr og ta fra de friheten på denne måten. Forskning viser at løshundene i Mexico er lykkeligere enn hundene som bor med mennesker. De er ikke fri. Og nå gjør flere og flere dette med katten også. Dyrene må få gå fri sånn som oss mennesker. De skal ikke eies. Anonymkode: 27825...f4b AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Ja. Det er dyremishandling. Les #25. Anonymkode: 27825...f4b Du er veldig engasjert, skjønner jeg. Bare så synd at du er så unyansert. Anonymkode: 0e344...b03 2 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni #32 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Da skulle dere ikke skaffet katt. Det er dyremishandling. Tenk om det var du som var låst inne hele dagen, men fikk innimellom gå ut i sele. Katten din har tanker, følelser og meninger, akkurat som deg. Hva ville du foretrukket? Gjør mot andre slik du ønsker at andre skal gjøre mot deg. Anonymkode: 27825...f4b Hva tenker du om hunder? Anonymkode: 08eab...fda 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni #33 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Mener du det samme om hunder da eller? Anonymkode: 62b8c...617 Er hund og katt samme dyr med samme behov? Anonymkode: 519da...3d5 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni #34 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva tenker du om hunder? Anonymkode: 08eab...fda Les tidligere innlegg. Vedkommende mener at det er like mye dyreplageri for hunder også. Jeg gidder ikke ta folk seriøst når de ikke tar høyde for verken ulike raser (med sine gemytt og behov) eller ulike måter å tilrettelegge for dyrene på. Noen katter og hunder er deprimerte og har adferdsvansker fordi de ikke får behovene sine dekket godt nok (og det gjelder mer enn å bare få løpe fritt ute), mens andre er tydelig lykkelige og godt ivaretatt selv om de ikke får gå fritt ute. Jeg velger innekatt med god samvittighet. Mine katter er rolige og sosiale rasekatter som helst vil være der vi menneskene er, så det er mest når vi er ute at kattene også vil ut. Når vi er inne, vil ikke kattene ut heller. De blir luftet i sele både hjemme og på hytta, og de har et lite område ute der de får gå fritt av og til. Jeg har også valgt å ha to katter sånn at de kan leke sammen og være sosiale når vi er på jobb eller borte (i korte perioder, aldri over lang tid). Jeg følte meg mye mer som en dyreplager da utekattene jeg hadde før ble skadet eller i verste fall drept fordi jeg slapp dem ut på egenhånd. I tillegg tar katter mange smådyr og fugler, som den leker med og skader, og i mange tilfeller ikke dreper. Å kategorisk omtale de som har innekatt som dyreplagere er både unyansert og ikke så rent lite kunnskapsløst. Anonymkode: 0e344...b03 3 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni #35 Skrevet 19. juni Jeg har en av hver. Har katteluke, men den ene er så dum at han kan faktisk ikke få være ute uten bånd, da forsvinner han bare. Anonymkode: 91ed4...b27
AnonymBruker Skrevet 19. juni #36 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan fungerer det å lufte 2 samtidig? Min har langt bånd, har vurdert å skaffe katt nr 2, men vet ikke hvordan en håndterer 2 samtidig, om det blir mye surr og om de prøver å gå i hver sin retning. Anonymkode: f2be6...576 De "står" i bånd på forskjellige steder i hagen 😊 (skriver i anførselstegn fordi de stort sett legger seg til å sove under hekken eller under epletreet 😅). Anonymkode: 45f70...41b 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni #37 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er hund og katt samme dyr med samme behov? Anonymkode: 519da...3d5 De er ikke samme dyr, men de har i stor grad samme behov når det kommer til å løpe fritt rundt. Du tror vel ikke hunder liker bedre enn katter å gå i bånd/sele? Anonymkode: 0e344...b03 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni #38 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Les tidligere innlegg. Vedkommende mener at det er like mye dyreplageri for hunder også. Jeg gidder ikke ta folk seriøst når de ikke tar høyde for verken ulike raser (med sine gemytt og behov) eller ulike måter å tilrettelegge for dyrene på. Noen katter og hunder er deprimerte og har adferdsvansker fordi de ikke får behovene sine dekket godt nok (og det gjelder mer enn å bare få løpe fritt ute), mens andre er tydelig lykkelige og godt ivaretatt selv om de ikke får gå fritt ute. Jeg velger innekatt med god samvittighet. Mine katter er rolige og sosiale rasekatter som helst vil være der vi menneskene er, så det er mest når vi er ute at kattene også vil ut. Når vi er inne, vil ikke kattene ut heller. De blir luftet i sele både hjemme og på hytta, og de har et lite område ute der de får gå fritt av og til. Jeg har også valgt å ha to katter sånn at de kan leke sammen og være sosiale når vi er på jobb eller borte (i korte perioder, aldri over lang tid). Jeg følte meg mye mer som en dyreplager da utekattene jeg hadde før ble skadet eller i verste fall drept fordi jeg slapp dem ut på egenhånd. I tillegg tar katter mange smådyr og fugler, som den leker med og skader, og i mange tilfeller ikke dreper. Å kategorisk omtale de som har innekatt som dyreplagere er både unyansert og ikke så rent lite kunnskapsløst. Anonymkode: 0e344...b03 Signerer denne. Det at utekatter fanger, lemlester og dreper dyrelivet rundt seg spesielt om våren, er visst ikke så nøye. Det gjør visst heller ingenting at de blir overkjørt og drept eller mishandlet til døde av drittfolk som hater katter, fordi de var jo så lykkelige de 10-11 månedene de levde 😬 Anonymkode: 45f70...41b 2 4
Supersmurf Skrevet 19. juni #39 Skrevet 19. juni Har katt som trives godt ute. Slapper av inne og får mat. Bor ved siden av en skog og har stor hage. Ville ikke latt katten være utekatt i by, pga glasskår og søppel/matrester som ligger slengt.
AnonymBruker Skrevet 19. juni #40 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Hva tenker du om hunder? Anonymkode: 08eab...fda Jeg tenker det samme. At de er frarøvet friheten sin. At de blir trent opp som hunder/slaver som ikke får tenke fritt. Hunder bør løpe fritt sammen med andre hunder og være frie til å bestemme selv over egne liv. Hunder i Norge er enten låst inne i en bolig, eller de går ute i bånd. Det er ikke frihet. Ikke rart at hundene er så deprimerte. Anonymkode: 27825...f4b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå