Novella Skrevet 15. juni #1 Skrevet 15. juni Få ting gjør meg mer forbannet enn krigene vi nå blant annet ser mellom Ukraina og Russland, og Israel og Iran. Hva i svarte, helvete er galt med folk?! Det får jo faen ikke følger for de ansvarlige. De er så jævla dumme og patetiske. "Nei vel, får vi ikke viljen, så dreper vi bomber vi dere sønder og sammen". Så vanvittig hjernedødt! Det er jo det samme som at jeg samler en svær gjeng, raner Norges Bank og plaffer ned all motstand. Vi er ustoppelige, for ingen kan stoppe min gjeng. Hvorfor er det mer feil enn at Israel angriper Iran og uskyldige mennesker? I stedet for å gå til større angrep, hvorfor ikke gå fullstendig ninja, og likvidere mektige personer? Fordi det er vanskeligere enn å slippe bomber fra fly og droner. Men i det minste slipper uskyldig liv å gå tapt. Og hva kan vi gjøre? Klage på internett? Hvordan kan vi få stopp på denne elendigheten? Når krigen først har startet, så har vi ikke annet valg enn å gå inn med full styrke for å hjelpe de skadede. Hvis vi skal hjelpe, så skal vi bruke ressurser for å hindre at det bryter ut krig. Faen, i helvete jeg blir så sint og forbannet!!! 9
Quilliam Skrevet 15. juni #2 Skrevet 15. juni Kan du gi en løsning i stedet? La oss si du er lederen av Israel, du har fått bevis fra dine egne spioner samt bekreftelse fra 19 forskjellige land og IAEA at Iran lager atomvåpen, de har muligheten til å ferdistille minimum 10 atombomber innen kort tid. Ledelsen i Iran sier støtt og stadig at de skal totalt ødelegge Israel og drepe de alle, folket samles i gatene og roper "død til Israel". Iran har våpensystemer som kan skyte rett gjennom Israels forsvarssystem. Du har nå fått beskjed om at atomfasilitetene deres er midlertidig sårbare og spionene dine vet hvor store deler av Irans ledelse befinner seg, dette er kanskje siste sjanse du har for å angripe før de har funksjonelle atombomber de kan bruke til å gjøre hele landet ditt om til et krater. Hva gjør du? 11 4
Novella Skrevet 15. juni Forfatter #3 Skrevet 15. juni Ser du at jeg stiller et spørsmål? Ser du at jeg ikke sitter med løsningen? Jeg er ingen pasifist, men jeg er imot at uenigheter skal føre til sivile tap. Hva med å gå stille i dørene, og drepe de mektige i all stillhet? Sannsynligvis ingen løsning, for det vil bare utløse hevn og deretter bomberegn. Løsningen er i hvert fall ikke å bombe og drepe noen for å få viljen sin. Eller å drepe noen i tilfelle noen kommer til å drepe meg. 4
Quilliam Skrevet 15. juni #4 Skrevet 15. juni Novella skrev (3 minutter siden): Ser du at jeg stiller et spørsmål? Ser du at jeg ikke sitter med løsningen? Jeg er ingen pasifist, men jeg er imot at uenigheter skal føre til sivile tap. Hva med å gå stille i dørene, og drepe de mektige i all stillhet? Sannsynligvis ingen løsning, for det vil bare utløse hevn og deretter bomberegn. Løsningen er i hvert fall ikke å bombe og drepe noen for å få viljen sin. Eller å drepe noen i tilfelle noen kommer til å drepe meg. De er i bunkere og tunneler som ofte befinner seg under bygninger, beskyttet av over 600000 soldater. Man kan ikke bare gå inn i et annet land og drepe noen titalls spesifikke folk. Det er ikke slik at raketter kan treffe en 5-kroning fra 1700km avstand heller. Med en gang du dreper noen ledere så blir alle de andre lederne flyttet ut av landet også, og ja, som du sier, bomber regner fra himmelen som hevn. Livet er ikke svart/hvitt, sivile tap er selvfølgelig tragisk, men det er det beste utfallet man kan håpe for når man ser hva alternativet er. 5
Novella Skrevet 16. juni Forfatter #5 Skrevet 16. juni Quilliam skrev (40 minutter siden): Livet er ikke svart/hvitt, sivile tap er selvfølgelig tragisk, men det er det beste utfallet man kan håpe for når man ser hva alternativet er. Løsningen er heller ikke å sikte på 5-kroningen og uheldigvis treffe hele pengebingen. Det er ikke slik at vi kan tillate krig, fordi det er det beste alternative når det ikke går veien vår. Selv om Iran hater Israel og truer med å utslette landet, så vet vi ikke om de hadde gjennomført et voldelig angrep. Derfor kan heller ikke Israel bombe landet i tilfelle... Jeg vil ha millioner på bok. Jeg vil redusere stillingen min med 80% for å få tid med familien min, reise på ferie og kjøre raske biler. Dessverre har jeg ikke muligheten til det. Kan jeg bare rane banken? Nei, det kan jeg ikke. Derfor kan heller ikke stater ta seg til rette og bombe andre stater, bare fordi de anser det som den beste løsningen. Osama Bin Laden ble drept på denne måten. Å ta seg inn i et land og drepe nøkkelpersoner. Det er mulig, men Israel tar seg ikke tid til det. Derfor lar de det regne i stedet. Dessverre resulterer det i at uskyldige menneskeliv går tapt. Hvordan klarer andre land å forholde seg rolige ved uenigheter? Hvorfor skal ikke amøbene i Israel klare å løse en konflikt eller uenighet uten å bruke våpen? Fordi de er idioter, dumme, usiviliserte og uintelligente mennesker. 1 1
Svava Skrevet 16. juni #6 Skrevet 16. juni Novella skrev (4 timer siden): Løsningen er heller ikke å sikte på 5-kroningen og uheldigvis treffe hele pengebingen. Det er ikke slik at vi kan tillate krig, fordi det er det beste alternative når det ikke går veien vår. Selv om Iran hater Israel og truer med å utslette landet, så vet vi ikke om de hadde gjennomført et voldelig angrep. Derfor kan heller ikke Israel bombe landet i tilfelle... Jeg vil ha millioner på bok. Jeg vil redusere stillingen min med 80% for å få tid med familien min, reise på ferie og kjøre raske biler. Dessverre har jeg ikke muligheten til det. Kan jeg bare rane banken? Nei, det kan jeg ikke. Derfor kan heller ikke stater ta seg til rette og bombe andre stater, bare fordi de anser det som den beste løsningen. Osama Bin Laden ble drept på denne måten. Å ta seg inn i et land og drepe nøkkelpersoner. Det er mulig, men Israel tar seg ikke tid til det. Derfor lar de det regne i stedet. Dessverre resulterer det i at uskyldige menneskeliv går tapt. Hvordan klarer andre land å forholde seg rolige ved uenigheter? Hvorfor skal ikke amøbene i Israel klare å løse en konflikt eller uenighet uten å bruke våpen? Fordi de er idioter, dumme, usiviliserte og uintelligente mennesker. Så Israel skulle bare ventet og sett om Iran gjorde alvor av trusselen om å drepe millioner i Israel? I det den atombomben hadde gått av ville det vært for sent. Israel har jo drept nøkkelpersoner. Det du skisserer der ingen sivile dør samtidig er ikke mulig i praksis. Det er ingen andre land enn Israel som blir truet med utslettelse. Nå har for øvrig det vestlige samfunnet prøvd diplomati med Iran i årevis for at de ikke skal utvikle atomvåpen. Men selvfølgelig er det "uintelligente" israelere sin feil at Iran likevel var få skritt unna å ha en atombombe. Jeg sliter med å forstå at det at du vil ha penger kan sammenlignes med trusslen om at millioner i Israel blir drept. 8 2
Svava Skrevet 16. juni #7 Skrevet 16. juni Hvorfor snakker du ikke om Irans målrettede angrep på sivile områder? Alle de drepte i Israel er sivile. De har til og med skadet sivile palestinere på Vestbredden. Det skiller seg vesentlig fra Israels angrep hvor militante ledere og atomforskere har blitt drept. 8 2
Apis Skrevet 16. juni #8 Skrevet 16. juni Svava skrev (22 minutter siden): Hvorfor snakker du ikke om Irans målrettede angrep på sivile områder? Alle de drepte i Israel er sivile. De har til og med skadet sivile palestinere på Vestbredden. Det skiller seg vesentlig fra Israels angrep hvor militante ledere og atomforskere har blitt drept. Noe som setter Israels herjinger i Gaza i et grellt lys, og fører til spørsmål om hvorfor de ikke klarer å finne de stakkars israelske gislene der, og hvorfor de tenker det er greit å drepe 1000 vis av barn og helsepersonell? 1 1
Quilliam Skrevet 16. juni #9 Skrevet 16. juni Apis skrev (3 timer siden): Noe som setter Israels herjinger i Gaza i et grellt lys, og fører til spørsmål om hvorfor de ikke klarer å finne de stakkars israelske gislene der, og hvorfor de tenker det er greit å drepe 1000 vis av barn og helsepersonell? Bare fordi Israel er sterkere betyr ikke at det er de som er "skurkene", Palestinerne har angrepet Israel konstant siden 1948, det er alltid de som starter, enten med angrep eller med brudd på kontrakter. Om du dreper halve familien min, og jeg svarer med å drepe hele familien din, så vil folk flest se på deg som skurken, ikke meg, selv om jeg gjorde større skade. Vi lever også i virkeligheten ikke en fantasiverden, hva skal Israel gjøre når de blir angrepet konstant? Om Sverige begynte å skyte hundrevis/tusenvis av raketter inn i Norske byer hvert eneste år hvor de sikter på sivile mål, hva mener du at vi nordmenn skulle gjort? Bare legge oss ned å dø? Skal vi angripe de militære målene deres? Vel, hva om de omringer de militære målene med sivile som mennesklige skjold? Bare legge oss ned å dø? Dere som alltid argumenterer til fordel for de svake har aldri noe svar virker det som, hva er løsningen? Hva skal lederne i Israel FAKTISK gjøre? Ikke noe fantasisvar om å gå å banke på døra deres med en blomsterbukett i hånd og spørre om fred, men EKTE svar. Hva gjør man med en fiende som konstant angriper deg og vil utslette deg? Aldri har dere noen svar. 9 3
Novella Skrevet 16. juni Forfatter #10 Skrevet 16. juni Svava skrev (6 timer siden): Så Israel skulle bare ventet og sett om Iran gjorde alvor av trusselen om å drepe millioner i Israel? I det den atombomben hadde gått av ville det vært for sent. Israel har jo drept nøkkelpersoner. Det du skisserer der ingen sivile dør samtidig er ikke mulig i praksis. Det er ingen andre land enn Israel som blir truet med utslettelse. Nå har for øvrig det vestlige samfunnet prøvd diplomati med Iran i årevis for at de ikke skal utvikle atomvåpen. Men selvfølgelig er det "uintelligente" israelere sin feil at Iran likevel var få skritt unna å ha en atombombe. Jeg sliter med å forstå at det at du vil ha penger kan sammenlignes med trusslen om at millioner i Israel blir drept. De skulle i hvert fall ikke begynte å bombe landet! Og Iran hadde selvsagt ikke sendt en atombombe mot Israel. Derfor er ikke løsningen krig. Sivile liv går tapt. Det er ikke på noen som helst måte riktig å forsvare sivile tap fordi "vi bare måtte bombe landet i tilfelle vi ble bombet først". Begge parter er uintelligente. Begge er idioter. Men selvsagt må Iran hevne seg når de har blitt bombet. Men det var Israel som startet, ikke Iran. Selv om jeg truer deg med juling, og det er du som gir meg juling først, så er det du som startet. Selvsagt ikke riktig av meg å true deg. Det handler om å ønske noe. Å ta seg til rette fordi du vil ha noe. Å mene at du har rett bare fordi du vil det. 1 1
Novella Skrevet 16. juni Forfatter #11 Skrevet 16. juni Svava skrev (4 timer siden): Hvorfor snakker du ikke om Irans målrettede angrep på sivile områder? Alle de drepte i Israel er sivile. De har til og med skadet sivile palestinere på Vestbredden. Det skiller seg vesentlig fra Israels angrep hvor militante ledere og atomforskere har blitt drept. Begge parter er idioter og uintelligente vesener. Slik de holder på er uakseptabelt! 1
NakenPanda Skrevet 16. juni #12 Skrevet 16. juni "Violence is the ultimate authority from which all other authority is derived." Når det ikke går med harde ord er vold det neste (krig) Trussel om vold være det seg; Politi, skatteetaten som tar penger du skylder, folk som blir satt i fengsel, folk som kastes ut fra leilighetene sine av namsmannen, folk som kaster flasker og stein i protester eller ødelegger ting. Krig er det samme bare veldig effektivt og dødelig, men nødvendig som jo er åpenbart i den verden vi lever i, og at du kommer her med harde ord gjør akkurat null i forskjell da partene er langt forbi enighet. Israel/Gaza/Iran er en leke krig i forhold til lidelsene i Ukraina/Russland. 2
Snok1 Skrevet 16. juni #13 Skrevet 16. juni (endret) Quilliam skrev (12 timer siden): Kan du gi en løsning i stedet? EU er et relevant og praktisk eksempel. Verdens mest krigsherjede kontinent har ikke sett væpnet konflikt innenfor EUs voksende grenser siden EU/EF/Roma-traktaten ble opprettet . Fred, demokrati og frihet har spredd seg på epidemilignende vis under EUs stadig voksende paraply. Av tidligere diktaturer som nå er fredelige og demokratiske EU-land idag, kan vi liste: Romania Ungarn Bulgaria Polen Estland Latvia Litauen Tsjekkia Slovakia Slovenia Kroatia Bosnia Tyskland Hellas Spania Portugal Tildels Frankrike. Listen er ikke uttømmende. EU fikk en svært, svært velfortjent Nobels fredspris. Endret 16. juni av Snok1 6
Snok1 Skrevet 16. juni #14 Skrevet 16. juni Svava skrev (7 timer siden): Det er ingen andre land enn Israel som blir truet med utslettelse. Eeeeeehhhhh………Ukraina blir forsøkt utslettet hver eneste dag på fjerde året. Bere nevner dette…. 5
Svava Skrevet 16. juni #15 Skrevet 16. juni Apis skrev (1 time siden): Noe som setter Israels herjinger i Gaza i et grellt lys, og fører til spørsmål om hvorfor de ikke klarer å finne de stakkars israelske gislene der, og hvorfor de tenker det er greit å drepe 1000 vis av barn og helsepersonell? Flesteparten i Hamas' ledelse er blitt drept, samt en vesentlig del av Hamas' militante. Gislene er gjemt i et nettverk av flere hundre km med tunneler under Gaza som gjør det fryktelig vanskelig å finne de. Ikke minst fordi Hamas heller dreper gislene enn å la Israel lykkes i å frigjøre dem. De må derfor også klare å overraske terroristene som holder gislene. Men de har funnet flere døde gisler de siste ukene. Noen etter informasjon fra terrorister som nå sitter fengslet i Israel. 5 2
Apis Skrevet 16. juni #16 Skrevet 16. juni Svava skrev (3 timer siden): Flesteparten i Hamas' ledelse er blitt drept, samt en vesentlig del av Hamas' militante. Gislene er gjemt i et nettverk av flere hundre km med tunneler under Gaza som gjør det fryktelig vanskelig å finne de. Ikke minst fordi Hamas heller dreper gislene enn å la Israel lykkes i å frigjøre dem. De må derfor også klare å overraske terroristene som holder gislene. Men de har funnet flere døde gisler de siste ukene. Noen etter informasjon fra terrorister som nå sitter fengslet i Israel. Men Israel ønsker vel ikke å bruke forhandlinger for å få frigitt gislene? Trump sier Iran deltar i forhandlinger om Gaza-gisler - TV 2 2
Callisto83 Skrevet 16. juni #17 Skrevet 16. juni Vi i Norge må slutte å late som om vi er noen pedagoger som vet best i verden. Resultatet av denne "narsissismen" er bare at resten av verden ikke gidder å lytte til oss lengre. Vi vet ikke best. Jeg skrur av TVen hver gang Esben Barth Eide skal uttale seg om konflikten mellom Israel og Iran, og jeg skammet meg enormt når Taliban ble invitert på Norges besøk. Pinlig. Skammelig. Realiteten er den, hadde det ikke vært for våpen, og f.eks at nazi Tyskland ble bombet sønder og sammen, så hadde virkeligheten vært en helt annen i dag for oss. Hippie eksperimentet med pizza, brus og sosionomer virker ikke. Se bare til Sverige. På den positive siden skulle en ikke trodd at f.eks Japan og USA kunne bli venner. Der japanerne hadde kamikaze piloter og en ganske merkelig æreskultur. Men sånn er det i dag. Skulle selvsagt gjerne ønske mennesket kunne løse konflikter på en annen måte, men vi må nesten lære av historien. 9 1
NatNat Skrevet 18. juni #18 Skrevet 18. juni Novella skrev (På 16.6.2025 den 1.10): Ser du at jeg stiller et spørsmål? Ser du at jeg ikke sitter med løsningen? Jeg er ingen pasifist, men jeg er imot at uenigheter skal føre til sivile tap. Hva med å gå stille i dørene, og drepe de mektige i all stillhet? Sannsynligvis ingen løsning, for det vil bare utløse hevn og deretter bomberegn. Løsningen er i hvert fall ikke å bombe og drepe noen for å få viljen sin. Eller å drepe noen i tilfelle noen kommer til å drepe meg. men Israel gjør dette også ! De har fått allerede mange politiske figurer i Iran. omg. siviler, Israel spør dem å evakuere på forhand : "Earlier, the Israeli military had called for some 330,000 residents of a neighbourhood in Tehran to evacuate." https://www.aljazeera.com/gallery/2025/6/17/iranians-told-to-evacuate-as-israel-steps-up-attacks-on-tehran 4
NatNat Skrevet 18. juni #19 Skrevet 18. juni Snok1 skrev (På 16.6.2025 den 13.13): EU er et relevant og praktisk eksempel. Verdens mest krigsherjede kontinent har ikke sett væpnet konflikt innenfor EUs voksende grenser siden EU/EF/Roma-traktaten ble opprettet . Fred, demokrati og frihet har spredd seg på epidemilignende vis under EUs stadig voksende paraply. Av tidligere diktaturer som nå er fredelige og demokratiske EU-land idag, kan vi liste: Romania Ungarn Bulgaria Polen Estland Latvia Litauen Tsjekkia Slovakia Slovenia Kroatia Bosnia Tyskland Hellas Spania Portugal Tildels Frankrike. Listen er ikke uttømmende. EU fikk en svært, svært velfortjent Nobels fredspris. ja men disse diktatur, fra Øst Europa, ble del av EU etter at Soviet Union ble opplåst.. De hadde vært fredelige i dag, EU eller ikke.. 3 2
NatNat Skrevet 18. juni #20 Skrevet 18. juni Novella skrev (På 16.6.2025 den 12.54): Begge parter er idioter og uintelligente vesener. Slik de holder på er uakseptabelt! Det er kansje uakseptabelt men jeg tror ikke ord som "idioter" passer helt eller. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå