AnonymBruker Skrevet 15. juni #1 Skrevet 15. juni hei, blitt tilbudt en ny 100% kontrakt der jeg jobber, men har en del spørsmål rundt kontrakten angående lønn, arbeidstid osv, så har ikke signert enda. Jeg ønsker at all dialog og eventuelle forhandlinger rundt kontrakten skriftlig, da det er letter for meg å formulere meg riktig og strategisk i forhold til eventuelt uenigheter. Det er ikke min styrke og ta slikt muntlig, da jeg føler at jeg kjapt kan bli for direkte osv. Men spørsmålet er, kan jeg kreve dette? En av sjefene ønsker teams møte med meg angående kontrakten i morgen, men jeg vurdere å gi beskjed at jeg ønsker alt av dialog skriftlig Anonymkode: 72277...6fa
AnonymBruker Skrevet 15. juni #2 Skrevet 15. juni Det er veldig sært og et dårlig førsteinntrykk. Anonymkode: 5f616...c55 4 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni #3 Skrevet 15. juni Vet ikke om du har krav på skriftlighet, men uavhengig av det synes jeg det høres veldig lite lurt å kreve det. Jeg hadde i alle fall som leder syntes det skulle være komplisert å måtte forholde meg skriftlig med en ansatt om ting jeg ellers tok muntlig, fordi denne ansatte foretrekker det. Denne ansatte hadde dessverre fått et «diva» stempel hos meg som leder. Er dette en bransje der det er vanlig med skriftlighet rundt disse tingene så kan det være annerledes, men hvis ikke så hadde jeg forholdt meg til slik de andre gjør det. Ingen synes samtaler om lønn og andre vilkår er særlig lett/greit, men vi klarer det jo likevel. Anonymkode: ff03f...946 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni #4 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Vet ikke om du har krav på skriftlighet, men uavhengig av det synes jeg det høres veldig lite lurt å kreve det. Jeg hadde i alle fall som leder syntes det skulle være komplisert å måtte forholde meg skriftlig med en ansatt om ting jeg ellers tok muntlig, fordi denne ansatte foretrekker det. Denne ansatte hadde dessverre fått et «diva» stempel hos meg som leder. Er dette en bransje der det er vanlig med skriftlighet rundt disse tingene så kan det være annerledes, men hvis ikke så hadde jeg forholdt meg til slik de andre gjør det. Ingen synes samtaler om lønn og andre vilkår er særlig lett/greit, men vi klarer det jo likevel. Anonymkode: ff03f...946 Det er jo mye lettere for leder(e) å presse ut svar hvis ting tas muntlig, men kommer så klart an på lederen og hvordan leder "kultur" det er i firmaet. Problemet med kontrakten er at lønnen er alt for lav og arbeidstidene er veldig uforutsigbare(mye reising osv) Jeg trener forutsigbarhet til en viss grad og ikke minst lønn man kan leve av. Skal sende en e- mail rundt dette, så får jeg se hvordan respons jeg får og hva sjefen sier på teamsmøte. Men som sagt, foretrekker alt slikt skriftlig Anonymkode: 72277...6fa
AnonymBruker Skrevet 16. juni #5 Skrevet 16. juni Jeg er som deg, men ville vist imøtekommenhet ved å diskutere muntlig og sende en mail i etterkant der du oppsummerer det du mener dere har blitt enige om og ber om bekreftelse at du har forstått det rett. Jeg er tillitsvalgt og vi får stadig inn saker der medlemmer mener de er blitt lovet det ene og det andre, noe som sikkert stemmer, men de har ingen ting skriftlig og når leder nekter eller mener de har misforstått er det lite vi kan hjelpe med. Anonymkode: ad5c8...5dc 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni #6 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (10 timer siden): hei, blitt tilbudt en ny 100% kontrakt der jeg jobber, men har en del spørsmål rundt kontrakten angående lønn, arbeidstid osv, så har ikke signert enda. Jeg ønsker at all dialog og eventuelle forhandlinger rundt kontrakten skriftlig, da det er letter for meg å formulere meg riktig og strategisk i forhold til eventuelt uenigheter. Det er ikke min styrke og ta slikt muntlig, da jeg føler at jeg kjapt kan bli for direkte osv. Men spørsmålet er, kan jeg kreve dette? En av sjefene ønsker teams møte med meg angående kontrakten i morgen, men jeg vurdere å gi beskjed at jeg ønsker alt av dialog skriftlig Anonymkode: 72277...6fa Du kan fremsette et krav, men det vil neppe tale til din fordel. Diskuter med fagforeningen din, de er til for denne typen saker. Anonymkode: 427fb...8d0
Snublefot62 Skrevet 16. juni #7 Skrevet 16. juni Du kan kreve hva du vil, men det er ikke sikkert at du har rett på det. Og du bør kanskje tenke litt over hvilket inntrykk du gir uavhengig av rett. Personlig ville jeg ha tatt møtet muntlig da du kan stille mer klargjørende spørsmål og evnt be om forklaring om det er noe du lurer på. I skriftlig kommunikasjon vil slike ting fort være tidkrevende og kompliserte å ta skriftlig over e-post over tid. Deretter ville jeg ha oppsummert et møte og klargjort i en skriftlig e-post om du forstod avtalen korrekt. Men hvor store avvik er det mellom det du trodde og det du er forespeilet nå? Du jobber der jo allerede og har vel innsikt i mye av dette fra før?
AnonymBruker Skrevet 16. juni #8 Skrevet 16. juni teams møter kan man jo "recorde" og det burde holde, så får du heller jobbe med din egen fremtoning i møtet. Anonymkode: e9266...2a8
AnonymBruker Skrevet 16. juni #9 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det er jo mye lettere for leder(e) å presse ut svar hvis ting tas muntlig, men kommer så klart an på lederen og hvordan leder "kultur" det er i firmaet. Problemet med kontrakten er at lønnen er alt for lav og arbeidstidene er veldig uforutsigbare(mye reising osv) Jeg trener forutsigbarhet til en viss grad og ikke minst lønn man kan leve av. Skal sende en e- mail rundt dette, så får jeg se hvordan respons jeg får og hva sjefen sier på teamsmøte. Men som sagt, foretrekker alt slikt skriftlig Anonymkode: 72277...6fa Sjekk at utkastet til arbeidsavtale er i tråd med Arbeidsmiljølovens minstekrav. Ingen arbeidsgiver kan avtale seg vekk fra norsk lov. https://lovdata.no/lov/2005-06-17-62/§14-6 Anonymkode: ad5c8...5dc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå