Gå til innhold

Foreldre, hvorfor bruker dere ikke navnelapper på barns klær og utstyr?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et barn i barnehage og en i første klasse . Særlig i garderoben til første klasse finner jeg jakker, klær, votter og sko slengt overalt. Ofte tenker jeg at jeg skal legge det på plass til riktig barn når jeg har litt tid for å bidra til orden, men det  er jo søren aldri navnet. Verken med tusj eller navnelapp. Ingenting. 

dere som ikke navner, hvorfor gidder dere ikke? Det tar 1 sekund å sette på en navneklistrelapp og en pakke med 150 lapper koster under 200 kr. Er det ikke bedre å gjøre det enn å miste klær og utstyr ? Eller bidra til kaos og uorden ?

Av de som har lapper undrer jeg meg over at mange dropper telefonnummer. Fant nylig en flott ny polern o pyret skalljakke på lekeplassen. Men på navnelappen sto det bare «Oscar» . Så da kunne jeg ikke gi bekjed om at jakka var funnet . Koster ikke mer å ha lapp med telefonnummer på 

Anonymkode: 1e252...3ef

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har et barn i barnehage og en i første klasse . Særlig i garderoben til første klasse finner jeg jakker, klær, votter og sko slengt overalt. Ofte tenker jeg at jeg skal legge det på plass til riktig barn når jeg har litt tid for å bidra til orden, men det  er jo søren aldri navnet. Verken med tusj eller navnelapp. Ingenting. 

dere som ikke navner, hvorfor gidder dere ikke? Det tar 1 sekund å sette på en navneklistrelapp og en pakke med 150 lapper koster under 200 kr. Er det ikke bedre å gjøre det enn å miste klær og utstyr ? Eller bidra til kaos og uorden ?

Av de som har lapper undrer jeg meg over at mange dropper telefonnummer. Fant nylig en flott ny polern o pyret skalljakke på lekeplassen. Men på navnelappen sto det bare «Oscar» . Så da kunne jeg ikke gi bekjed om at jakka var funnet . Koster ikke mer å ha lapp med telefonnummer på 

Hvor kjøper du navnelapper? :)

Anonymkode: eab10...877

Skrevet

Som tidligere barnehagelærer, det er utrolig frustrerende med klær som ikke er merket. Foreldre forventer at vi skal kunne skille mellom klærne uten at det er navnelapp. Og er noe borte, så er det hysteri.

Jeg har flere ganger fått meldinger ifra ukjente der min sønn har glemt klær, solbriller og diverse rundt omkring. Fordi jeg alltid bruker navnelapp. Det er hyggelige med fremmede som tar seg tid til slikt! 

Anonymkode: d4d6b...e61

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenker du ikke kan ha særlig erfaring med navnelapper dersom du ikke vet at de ramler av med jevne mellomrom.

Å hele tiden ha kontroll på hvilke plagg navnelappene har ramlet av på, er tilnærmet en umulig oppgave. 
Selv har jeg alltid satt navnelapper på to forskjellige steder for å ta høyde for at den ene faller av. Ansatte i barnehage og skole hiver tøyet i gjenglemtkassa likevel, hvis de ikke finner navnelapp i nakken på plagget, så det har hjulpet lite.

Anonymkode: e94f2...70a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tenker du ikke kan ha særlig erfaring med navnelapper dersom du ikke vet at de ramler av med jevne mellomrom.

Å hele tiden ha kontroll på hvilke plagg navnelappene har ramlet av på, er tilnærmet en umulig oppgave. 
Selv har jeg alltid satt navnelapper på to forskjellige steder for å ta høyde for at den ene faller av. Ansatte i barnehage og skole hiver tøyet i gjenglemtkassa likevel, hvis de ikke finner navnelapp i nakken på plagget, så det har hjulpet lite.

jeg hadde navnelapper til mine for over 30 år siden, og de har nå navnlapper til barnebarna og det er ekstremt sjelde de ramler av så da kjøper du på feil sted.. 

Både namely og lappeliten sine sitter bra. 

Anonymkode: a0186...16f

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

En pedagog i både rydding og navnene av klær? 
Du trenger ikke rydde etter andre, følgelig trenger du heller ikke  gå over andre barns klær og utstyr. 
Hva andre gjør og ikke gjør er ikke ditt problem. 
Hvorfor der ikke er navn i klærne kan ha flere årsaker. De blir vasket bort. Lapper blir pillet bort, eller man ser ikke nødvendigheten eller behovet ut fra ditt stå sted. 

Hadde du istedenfor å irritere deg over mangel på merking irritert deg over at foreldre ikke lærer barna å holde orden i garderoben, så skulle jeg forstått at der er noe å ta tak i, både for hjem og skole.

Anonymkode: d1af9...8e0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Da har du kjøpt dårlige lapper altså. Tror faktisk aldri vi har opplevd at navnelappene har ramlet av hos oss. Og her blir klær og utstyr røft brukt 

Anonymkode: 40cc4...955

• Liker 2
Skrevet

Lappeliten = win

De sitter som støpt, bestillte hundrevis og slenger de på alt, har aldri mistet mer enn en sko som var merket men noen tok med antagelig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Da har du kjøpt dårlige lapper altså. Tror faktisk aldri vi har opplevd at navnelappene har ramlet av hos oss. Og her blir klær og utstyr røft brukt 

Anonymkode: 40cc4...955

Første runde med navnelapper satt som støpt hos oss. Andre bestilling fra et annet firma var elendige, de falt av etter ett par vasker. Gikk tilbake til de vi bestilte først av og her sitter sånn 50% av lappene på etter lang tid. Synes det er ymse kvalitet...

Merker alltid alt av nye klær og allikevel er kanskje halvparten av klærne umerket fordi merkene faller av etter noen runder med vask.

Anonymkode: f1c98...3b8

Skrevet

Vi har prøvd askeladden, nordic print og lappeliten. Synes nordic print er det som har fungert best. 

• Liker 1
Skrevet

Og...sett på telefon nr..har selv to barn med navn og mobilnummer til meg og far 

Vi har funnet så mye ting som der bare står Ola på...dyre votter, klær, dyner, flasker, leker, kosebamse etc . Men ingen kontakt informasjon:( 

Elste er 13 år og forsatt navn lapper på. Tilogmed hjelmen, sykkel, ..alt som går ut døra 

Skrevet

Tenker at det er unødvendig miljøsvineri. Satt noen ganger initialer på merkelapper som allerede var på klærne. Gikk som regel greit uten. De hang på egen plass. Men noe ble stjålet på skolen, gjerne merkeklær.

Anonymkode: 70b9c...0cf

Skrevet
NakenPanda skrev (2 timer siden):

Lappeliten = win

De sitter som støpt, bestillte hundrevis og slenger de på alt, har aldri mistet mer enn en sko som var merket men noen tok med antagelig.

Signerer denne. Lappeliten er gull!

Anonymkode: 70021...50b

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tenker at det er unødvendig miljøsvineri. Satt noen ganger initialer på merkelapper som allerede var på klærne. Gikk som regel greit uten. De hang på egen plass. Men noe ble stjålet på skolen, gjerne merkeklær.

Anonymkode: 70b9c...0cf

Så bruk tusj da vel? 

Anonymkode: 70021...50b

Skrevet

Vi brukte fra askeladden og de lappene henger fast enda på ting som er 20 år gammelt.

Ellers så brukte vi tusj på noe

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Det hender at det går fort i svingene her og at guttungen får på seg noe nytt/noe som har vært forbeholdt hjemme på morgenen og jeg har glemt å merke det.

Det som ikke er merket blir borte samme dag og vi ser det aldri i igjen.

Prøver å være flink å merke alt, men det hender det blir glemt.

Anonymkode: 9893d...8f5

Skrevet

Vi kjøper navnelapper fra Lappeliten/Askeladden, og opplever ofte at lappene ramler av. 

Her går ungene stort sett med hjemmesydd/strikket, og da er det ikke noe vaskelapp å feste lappen på. På vaskelapp sitter navnelappene som regel veldig bra. Rett på stoffet sitter de ikke i nærheten like bra, og faller ofte av. 

Dette gjelder både stryke- og klistrelapper. 

Mange barn er var på lapper i klærene, så man må klippe dem vekk, og da klistre/stryke lapp direkte på stoffet = langt større fare for at lappen faller av. 

Anonymkode: 9699b...378

Skrevet

Vi har vevde navnelapper til dette. De må syes på, så det er litt ork, men vel verdt det likevel. Bestemødre har fått hver sin ladning med vevde navnelapper, det anbefales også! 

Anonymkode: 104d9...d26

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vi kjøper navnelapper fra Lappeliten/Askeladden, og opplever ofte at lappene ramler av. 

Her går ungene stort sett med hjemmesydd/strikket, og da er det ikke noe vaskelapp å feste lappen på. På vaskelapp sitter navnelappene som regel veldig bra. Rett på stoffet sitter de ikke i nærheten like bra, og faller ofte av. 

Dette gjelder både stryke- og klistrelapper. 

Mange barn er var på lapper i klærene, så man må klippe dem vekk, og da klistre/stryke lapp direkte på stoffet = langt større fare for at lappen faller av. 

Bare sett de oppå den gamle navnelappen. Sitter som bare det. 

Anonymkode: f9e00...e97

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Bare sett de oppå den gamle navnelappen. Sitter som bare det. 

Anonymkode: f9e00...e97

Har du sitert feil innlegg? Det er ikke noen "gammel navnelapp".

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...