Gå til innhold

Vi bor i leilighet, hund som bjeffer mye!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i leilighet, med flere andre lavblokker rundt oss. Vi har hund og vi har brukt mye tid på dette med bjeffing. Han er helt rolig inne, når vi sitter ute kan det komme et voff om han ser en hund på gata. Når han få øyekontakt med en av oss, gir han seg kjapt på det.

Den siste uka har en annen hund en eller annen plass, begynt å bjeffe. Denne hunden bjeffer hele tiden. Vår hund blir stresset av dette og har lyst å svare. Nå i kveld satte jeg på TV med lyden på. Hunden vår er vandt med at TVen kan være på, så han roer seg ned og sovnet.

Men hva kan vi gjøre for å trygge vår hund, med tanke på den andre hundens bjeffing? Vi kan jo ikke ha på TV hele tiden heller?

Anonymkode: c9cc8...a32

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når dere er hjemme kan dere jobbe med å roe ned hunden når den andre bjeffer. Når dere er borte på dagtid kan dere ha på radio. 

Anonymkode: 5b277...e5d

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde samme problem en stund, med en nabohund som bjeffet hele tiden. Fremfor å drukne ut lyden så har vi øvd på «slapp av» hver gang den andre hunden setter i gang, hun hører at det er akkurat den hunden tror jeg, og nå bryr hun seg nærmest ikke om den i det hele tatt (men kan reagere med bjeffing om hun hører andre hunder utenfor). Det hender seg at hun knurrer litt dersom den vekker henne med bjeffingen, men det får hun lov til 😛 

Anonymkode: e9b19...dbe

AnonymBruker
Skrevet

Dersom dette vedvarer, så kan det faktisk bli en vane for vår hund da?

Vi øver og øver på å roe ned. Vi har chihuahua, og det ligger i DNAet hennes at hun skal varsle😅. Det går greiere innendørs enn utendørs, men vi får bare ta tiden til hjelp.

Skrevet

Jeg ville kastet godbiter på gulvet hver gang den andre hunden bjeffet. Vær konsekvent og gjør det hver eneste gang den andre hunden bjeffer. Ha godbitveske på deg i huset en periode, evt en skål godbiter i hvert rom som er raskt og lett tilgjengelig. (Hvis det er vedvarende bjeffing over tid, så kan du også gi en fylt kong eller et godt tyggebein, så har hunden noe å spise som varer litt mens bjeffingen pågår).

Ved å konsekvent gi hunden godbiter når den andre hunden bjeffer, så gir du den en positiv og trygg assosiasjon til lyden. Bjeffingen betyr godbiter, ikke noe skummelt hvor man må svare igjen.

I tillegg kan det å snuse og lete og spise godbiter, evt ligge og gnage på bein/kong, også være med og redusere hundens stressnivå slik at den ikke kaver seg opp når den hører bjeffingen.

Når du har gjort det så lenge at hunden begynner å se på deg med forventning om godbit når den hører bjeffingen så kan du slutte å gi godbiter. Bare overse din hund. Sjansen er da stor for at når den erfarer at godbiter ikke kommer så ignorerer den bare bjeffingen.

Jeg har brukt denne fremgangsmåten med godt resultat på min hund. Han ville bjeffe på lyder utenfor soveromsvinduet etter vi hadde lagt oss. Da hadde jeg en skål godbiter på nattbordet som jeg kastet til ham hver gang jeg hørte lyder utenfor. Etterhvert kunne jeg la være å gi godbiter fordi han sluttet å reagere på lydene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Tabris skrev (5 timer siden):

Jeg ville kastet godbiter på gulvet hver gang den andre hunden bjeffet. Vær konsekvent og gjør det hver eneste gang den andre hunden bjeffer. Ha godbitveske på deg i huset en periode, evt en skål godbiter i hvert rom som er raskt og lett tilgjengelig. (Hvis det er vedvarende bjeffing over tid, så kan du også gi en fylt kong eller et godt tyggebein, så har hunden noe å spise som varer litt mens bjeffingen pågår).

Ved å konsekvent gi hunden godbiter når den andre hunden bjeffer, så gir du den en positiv og trygg assosiasjon til lyden. Bjeffingen betyr godbiter, ikke noe skummelt hvor man må svare igjen.

I tillegg kan det å snuse og lete og spise godbiter, evt ligge og gnage på bein/kong, også være med og redusere hundens stressnivå slik at den ikke kaver seg opp når den hører bjeffingen.

Når du har gjort det så lenge at hunden begynner å se på deg med forventning om godbit når den hører bjeffingen så kan du slutte å gi godbiter. Bare overse din hund. Sjansen er da stor for at når den erfarer at godbiter ikke kommer så ignorerer den bare bjeffingen.

Jeg har brukt denne fremgangsmåten med godt resultat på min hund. Han ville bjeffe på lyder utenfor soveromsvinduet etter vi hadde lagt oss. Da hadde jeg en skål godbiter på nattbordet som jeg kastet til ham hver gang jeg hørte lyder utenfor. Etterhvert kunne jeg la være å gi godbiter fordi han sluttet å reagere på lydene.

Utfordringen er at den andre hunden bjeffer konstant, ikke bare av og til. Den har bjeffet hele fredag, lørdag og søndag. Vi bor i et stort leilighetsområde, så jeg vet ikke hvor hunden bor. Men vi måtte lukke dører og vinduer i finværet i helga, for vår hund ble stresset.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Utfordringen er at den andre hunden bjeffer konstant, ikke bare av og til. Den har bjeffet hele fredag, lørdag og søndag. Vi bor i et stort leilighetsområde, så jeg vet ikke hvor hunden bor. Men vi måtte lukke dører og vinduer i finværet i helga, for vår hund ble stresset.

Hvis den har bjeffet konstant i tre dager så hadde jeg vurdert en telefon til politiet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan dere prøve å snakke med de som eier hunden? Den har det tydeligvis ikke godt når den bjeffer absolutt hele tiden. 

Anonymkode: 0b95a...781

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...