Gå til innhold

Barn som stikker av fra bhg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ble veldig mange svar her. Men skal prøve å gi litt svar felles her. Ingen som antar at dette barnet har noen diagnoser. Da alt er aldersadekvat hva gjelder utvikling. Pga arv, kan barnet ha adhd, men ingen store tegn til det nå.

Jeg er ikke hjemme. Jeg var hjemme den ene gangen, men nå er jeg ikke hjemme, men hvis jeg er hjemme (syk eks) så forteller jeg barnet at jeg er ikke hjemme, og barnet kan ikke komme hjem før jeg kommer og henter eller lignende.

Grinda var svært dårlig i låsen en periode. Jeg klagde, men de mente det ikke var mulig å fikse. Men når barnet mitt fikk det opp, og jeg ble sint, så ble det plutselig fikset. Føler egentlig at det er trygt for rømningsforsøk, da gjerde er ganske høyt (ca 1,5 meter).

Det jeg ønsker er at de ansatte kan ha mer fokus på å følge opp barna, at ingen barn kommer seg så enkelt ut. Det er ofte litt ekstra fokus i kort periode etter rømning, men så glemmes det. Vet barnet mitt ikke kan få ekstra resurser, og at det er presset hva gjelder bemanning. Barnet mitt er 5 år nå. Men jeg har snakket med flere venner som jobber/har jobbet I bhg, og forteller at de ikke har opplevd lignende osv. Og det kan nok skje en gang. Men når det skjer gjentatte ganger. Så er det ikke enkelt. Og noe jeg ikke synes er greit.

Trur jeg kontakter kommunen for å høre hva de sier ang det. Vet ikke hva slags konsekvenser jeg skulle gitt et 5 år gammelt barn som er naturlig. Og noe som gjør at barnet forstår at det er ikke lov å stikke av. Og vi snakker med barnet om det. Og sier at det ikke er lov. Og er rimelig streng på det. Men det virker ikke å hjelpe særlig enda. 

Anonymkode: 1a890...7d5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ble veldig mange svar her. Men skal prøve å gi litt svar felles her. Ingen som antar at dette barnet har noen diagnoser. Da alt er aldersadekvat hva gjelder utvikling. Pga arv, kan barnet ha adhd, men ingen store tegn til det nå.

Jeg er ikke hjemme. Jeg var hjemme den ene gangen, men nå er jeg ikke hjemme, men hvis jeg er hjemme (syk eks) så forteller jeg barnet at jeg er ikke hjemme, og barnet kan ikke komme hjem før jeg kommer og henter eller lignende.

Grinda var svært dårlig i låsen en periode. Jeg klagde, men de mente det ikke var mulig å fikse. Men når barnet mitt fikk det opp, og jeg ble sint, så ble det plutselig fikset. Føler egentlig at det er trygt for rømningsforsøk, da gjerde er ganske høyt (ca 1,5 meter).

Det jeg ønsker er at de ansatte kan ha mer fokus på å følge opp barna, at ingen barn kommer seg så enkelt ut. Det er ofte litt ekstra fokus i kort periode etter rømning, men så glemmes det. Vet barnet mitt ikke kan få ekstra resurser, og at det er presset hva gjelder bemanning. Barnet mitt er 5 år nå. Men jeg har snakket med flere venner som jobber/har jobbet I bhg, og forteller at de ikke har opplevd lignende osv. Og det kan nok skje en gang. Men når det skjer gjentatte ganger. Så er det ikke enkelt. Og noe jeg ikke synes er greit.

Trur jeg kontakter kommunen for å høre hva de sier ang det. Vet ikke hva slags konsekvenser jeg skulle gitt et 5 år gammelt barn som er naturlig. Og noe som gjør at barnet forstår at det er ikke lov å stikke av. Og vi snakker med barnet om det. Og sier at det ikke er lov. Og er rimelig streng på det. Men det virker ikke å hjelpe særlig enda. 

Det som er vanskelig er jo å passe på dette barnet,samtidig som alle de andre også skal passes på. Og jeg er ganske sikker på at barnet venter til ingen ser,for så å smette over gjerdet.. Da er det jo ikke lett,når man ikke har øynene på hele tiden. Men,en femåring bør absolutt vite at dette ikke er greit! Tror du virkelig må bli streng her,altså! Tydeligvis er det ikke nok å snakke. En konsekvens som feks ingen barne tv,ingen ipad eller hva det nå er barnet liker. Det er ikke farlig å være streng. 

Anonymkode: 78fd7...4b8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

De må gjøre tiltak. Jeg driter i hva de gjør, men de MÅ sørge for at barn ikke kommer seg ut. Om det så er rømningssikre gjerder og port. Handler ikke alltid om diagnoser som mange tror her. Mitt søskenbarn har en liten pippi, som elsker å klatre og utforske. De måtte gjøre tiltak for å sørge for at hun ikke stakk noe sted. Det er en helt normal unge uten diagnoser. Så JA, det er latskap av barnehagen å ikke sikre uteområdet bedre

Anonymkode: 3bcfd...b7f

Alle barnehageområder kan rømmes fra om ungene går inn for det. Hvor ofte ser du barnehager med høye gjerder rundt hele? Skal ikke mer til enn å trille en trehjulssykkel eller løfte en kasse bort til gjerdet det, så er de over 

Anonymkode: bce15...2f6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Har et barn som en håndfull ganger har stukket av fra bhg, og har ikke hender på hvor mange ganger mislykkede forsøk. En gang tok det lang tid før de oppdaget det, og jeg selv måtte informere om at de manglet et barn da jeg var med barnet mitt. Barnet er på storbarn og det har pågått over snart 2 år. Bhg sier bare "vil de stikke av så greier de det jo, så de får ikke gjort mer enn de gjør" selv om jeg påpeker mangler og bekymringer som jeg ser barnet kan bruke for å stikke av (eks mye snø ved gjerde), da ikke hørbart for barnet, men på kontoret bak lukka dører til styrer.

Jeg er ærlig litt bekymret da hun stikker ut grinda, klatrer over gjerde osv. Og noen av forsøkene har barnet brukt kasser OL for å komme over. Noe som da naturligvis tar litt tid.

Jeg og vi (pappan og bhg) snakker med barnet om dette, og at det ikke er greit osv. Men barnet er for eventyrlysten. Barnet trives i bhg, men vil helst hjem er forklaringen fra barnet.

Men hva gjør vi? Jeg sliter med å stole skikkelig på bhg, og mener de bør passe bedre på, at det er tydelig at barnet ikke får nok tilsyn når det greier å komme seg over gjerdene og gjennom grindene flere ganger. Men bhg tar det ikke mer alvorlig enn hjerte i halsen ved tilfellene. Hva ville andre foreldre gjort i lignende situasjoner? Når ikke styrer bryr seg særlig "det gikk jo bra nå også". Har jo tenkt tanken på å kontakte avis, men kjenner at vi ikke er helt der, den oppmerksomheten er vond. Men noe bhg fryktet ekstremt første gangen barnet stakk av. Og var lykkelig og takket meg for at det var jeg som var mamman liksom. 

Uteklær med sporingsbrikke i. Forsvinner hun da, så kan hun i det minste spores. 
Hun kan jo bli fanget opp av mennesker som ser henne alene, og som tar henne med seg, eller hun kan bli påkjørt. Så dette r uakseptabelt. 
Barnehagen skal passe på henne. At dette kan skje en gang, er en hendelig hendelse, som ikke skal skje. Men når det skjer mer enn en gang, så er det systemsvikt. 
Barnehagekontoret eller statsforvalter? Du får ringe og høre hvem som er rette instans, fordi dette kan ikke fortsette til det går galt. Da er det nemlig for sent å reagere og tenke på at man skulle ha gjort noe, tidligere. 

Anonymkode: 51fb6...7d0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det er ikke noe diagnose inn i bilde nei. Velsig oppegående, men svær utforskertrang. Barnet sier selv det har det fint. Barnet forteller ikke om nor negative opplevelser enn vanlig småkrangling mellom venner. Snakker varmt om andre barn og ansatte. Eneste Barnet sier er "jeg vil være hos deg mamma". Og motivet er nok å komme seg hjem til meg. Jeg får eventuelt ta en telefon tim ppt og høre.

Hjelper det å si at du er langt hjemmefra, så du er uansett ikke hjemme når han er i barnehagen?

Anonymkode: 76c91...209

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er jo såpass alvorlig at jeg ville sett ut over naturlige konsekvenser.. en 5-åring burde jo skjønne at dette ikke er greit. Hun skal vel på skolen neste år, da passer de jo ikke noe særlig på barna (mange barn, få voksne, ikke så barnesikrede porter som i barnehager) og det er lett for barna å bare vandre avgårde.. Selv om jeg vanligvis er imot straff for barn ville jeg nok vurdert å inndra goder eller noe sånt. Eventuelt kan du prøve belønning, x antall dager uten rømning så får hun noe. 

Anonymkode: fd6e6...a66

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er jo såpass alvorlig at jeg ville sett ut over naturlige konsekvenser.. en 5-åring burde jo skjønne at dette ikke er greit. Hun skal vel på skolen neste år, da passer de jo ikke noe særlig på barna (mange barn, få voksne, ikke så barnesikrede porter som i barnehager) og det er lett for barna å bare vandre avgårde.. Selv om jeg vanligvis er imot straff for barn ville jeg nok vurdert å inndra goder eller noe sånt. Eventuelt kan du prøve belønning, x antall dager uten rømning så får hun noe. 

Seriøst?

Og hvordan vet du at barnet er fem år?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Seriøst?

Og hvordan vet du at barnet er fem år?

Innlegg #41, skrevet av ts...

Anonymkode: 5b196...3a5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei. En 5-åring forstår ikke nødvendigvis at det "ikke er greit". De forstår regler og at ting er lov/ikke lov, men ikke konsekvensene det kan ha å rømme (egen sikkerhet, frykt hos foreldrene, ressursbruk i bhg osv.)

Komsekvenser for så små barn må være naturlige. En naturlig konsekvens av å rømme er at hun ikke får leke ved porten i bhg, ikke inndragning av goder. 

Jeg ville vært nysgjerrig på hvorfor barnet rømmer:

- er det gøy/spennende?

-er det en slags protest mot noe?

-er det mistrivsel i bhg?

-føler barnet at hen må passe på noen/noe hjemme?

-ønsker barnet mer tid hjemme/mer oppmerksomhet i bhg/hjemme osv.?

-liten respekt for regler? Hvorfor det i så fall? 

Anonymkode: c0d85...b14

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet 20 år i barnehage, og har faktisk ikke en eneste gang opplevd en 5 åring som ikke forstår at de ikke skal gå over gjerdet. Jeg tenker dette må være noe mer.. 

Hvorfor har ikke barnet forståelse og respekt for normer og regler? Er det bare denne regelen barnet ikke forholder seg til?

Anonymkode: 4e5ed...0ea

• Nyttig 6
Skrevet

Wow…ansvarsfraskrivelse fra barnehagen med den forklaringen de gir deg. Er barnet i barnehagen så er det de som har ansvaret for barnet ditt. Dette må de finne en løsning på uten å skylde på barnet 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Nei. En 5-åring forstår ikke nødvendigvis at det "ikke er greit". De forstår regler og at ting er lov/ikke lov, men ikke konsekvensene det kan ha å rømme (egen sikkerhet, frykt hos foreldrene, ressursbruk i bhg osv.)

Komsekvenser for så små barn må være naturlige. En naturlig konsekvens av å rømme er at hun ikke får leke ved porten i bhg, ikke inndragning av goder. 

- er det gøy/spennende?

Eh jo,en femåring forstår absolutt dette! De er eldst i barnehagen! Jeg har jobbet i bhg i mange år,og de eneste som har klatret over gjerdet hos oss er en med autisme,og en fireåring som ble hjulpet over av andre barn. 

Anonymkode: 78fd7...4b8

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det høres merkelig ut at de ikke klarer å håndtere dette, hadde ikke akkurat gitt meg tiltro til barnehagen. Hadde tatt dette videre.

Anonymkode: d11ed...7bc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

- er det gøy/spennende?

Jeg tenker du undervurderer 5-åringer.. Og de trenger jo ikke forstå alle konsekvenser, men de må skjønne at det er en regel. På samme måte som at man må vente på grønn mann før man går over veien, man må ha på hjelm når man skal sykle osv. At 5-åringer lett kan glemme seg eller drite i konsekvensene fordi noe annet føltes viktigere i øyeblikket er en ting men det betyr ikke at de ikke egentlig vet. Og å klatre over gjerdet på barnehagen er jo en bevisst handling. Selv min 3-åring vet at man ikke får lov å gå ut av barnehagen uten en voksen og at de ikke får løpe fra voksne på tur osv. Dette øver de på. 

Jeg er også for naturlige konsekvenser for barna men når de gjentatte ganger bryter regler og setter seg selv i livsfare så må man jo se på andre måter å få barnet til å følge reglene. 

Parallellt må såklart barnehagen ta mer ansvar også og komme med noen tiltak. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.6.2025 den 21.33):

Har et barn som en håndfull ganger har stukket av fra bhg, og har ikke hender på hvor mange ganger mislykkede forsøk. En gang tok det lang tid før de oppdaget det, og jeg selv måtte informere om at de manglet et barn da jeg var med barnet mitt. Barnet er på storbarn og det har pågått over snart 2 år. Bhg sier bare "vil de stikke av så greier de det jo, så de får ikke gjort mer enn de gjør" selv om jeg påpeker mangler og bekymringer som jeg ser barnet kan bruke for å stikke av (eks mye snø ved gjerde), da ikke hørbart for barnet, men på kontoret bak lukka dører til styrer.

Jeg er ærlig litt bekymret da hun stikker ut grinda, klatrer over gjerde osv. Og noen av forsøkene har barnet brukt kasser OL for å komme over. Noe som da naturligvis tar litt tid.

Jeg og vi (pappan og bhg) snakker med barnet om dette, og at det ikke er greit osv. Men barnet er for eventyrlysten. Barnet trives i bhg, men vil helst hjem er forklaringen fra barnet.

Men hva gjør vi? Jeg sliter med å stole skikkelig på bhg, og mener de bør passe bedre på, at det er tydelig at barnet ikke får nok tilsyn når det greier å komme seg over gjerdene og gjennom grindene flere ganger. Men bhg tar det ikke mer alvorlig enn hjerte i halsen ved tilfellene. Hva ville andre foreldre gjort i lignende situasjoner? Når ikke styrer bryr seg særlig "det gikk jo bra nå også". Har jo tenkt tanken på å kontakte avis, men kjenner at vi ikke er helt der, den oppmerksomheten er vond. Men noe bhg fryktet ekstremt første gangen barnet stakk av. Og var lykkelig og takket meg for at det var jeg som var mamman liksom. 

Prat med barnet MYE OG OFTE hvor farlig dette er...............

Anonymkode: c7596...6e0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hvordan har barnet det hjemme? Har hun det bra der? En vet at mishandlede barn ofte må stikke av for å passe på hjemme..........

Anonymkode: c7596...6e0

Skrevet

En barnehage er ikke et fengsel, med dobbel sluse i porten og piggtrådgjerder. Vil ungene stikke av så stikker de av. De fleste 5-åringer klarer å få opp barnesikring, porter etc, de er laget for at små barn ikke skal klare det, ikkke stoppe 5-åringer. Barnehagen må jobbe med å få barnet til å respektere reglene i barnehagen, og dere må hjelpe til. Får det noen konsekvenser når barnet stikker av?

• Nyttig 1
Skrevet

Det skrives mye om ansvaret til barnehagen her, men hva med dere som foreldre?

Hvordan følger dere opp dette med barnet?

Får hun konsekvenser? Prater dere med henne om dette?

Det er jo til syvende og sist dere som er ansvarlige for barnet deres, og dere velger å sende henne i barnehagen selv om dere vet at hun kan stikke av.

Det er ikke normal atferd å rømme fra barnehagen. Jeg jobber selv i barnehage og har gjort det i 22 år, kan ikke komme på et eneste tilfelle hvor barn har stukket av, så det er meget spesielle tilfeller hvor dette skjer.

Hvis det ikke er snakk om atferdsvansker eller noen diagnoser, så har man ikke nok personale til ekstra ressurser på et barn. Det er garantert andre barn med problematferd i barnehagen også.

Dette må dere som foreldre ta tak i selv.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min sønn har gått i barnehagen 2 år og har allerede vitnet til et barn som klatret ovrer gjerdet,  rett vedsiden av barnehagen er det en traffikalt vei. Disse gjernene dem bruker burde være lagd til å ikke kunne klatre på! Disse hullene i gjerdet burde være så små at dem ikke få festet foten. 

Anonymkode: 90f88...387

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.6.2025 den 23.02):

Hadde anmeldt barnehagen for omsorgssvikt. Du betaler for en tjeneste de ikke klarer gjennomføre. 

selvfølgelig ikke etter 1 eller 2 gang, men når de ikke tar det mer alvorlig og gjør tiltak så hadde jeg gjort det. 

Anonymkode: 27e6c...fd1

Du betaler en BRØKDEL og nå skal kostnaden reduseres med enda 800 kroner, så ikke kom med den. Hvis du ikke klarer å lære barna at de ikke skal stikke av så kan du sitte med dem hjemme selv.

Anonymkode: b0286...294

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...