Gå til innhold

Barn som stikker av fra bhg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Et barn med diagnoser kan ha krav på ekstra ressurser.

Anonymkode: 5b196...3a5

Trenger absolutt ikke diagnose for å få ekstra ressurser i barnehagen, man trenger bare å ha utfordringer. Mitt barn har ekstra ressurser pga sine utfordringer, som samsvarer veldig med symptomene på ADHD. Vi har allikevel fått beskjed om at BUP ikke vil ta han inn til utredning før tidligst ved skolestart om ca ett år. 

Det å rømme er ikke grunn nok i seg selv til å få tildelt ressurser. Men barnet har ikke andre utfordringer med uro og impulskontroll da? For da kan det kanskje være aktuelt å koble inn PPT.

Og hvis ikke, så burde det jo være en selvfølge at de gjør ekstra tiltak når de vet at dette barnet til stadighet prøver å stikke av. Da må en voksen til en hver tid ha ekstra ansvar for å holde et øye med han. Vest på han, som noen nevnte, var også et godt forslag. 

Anonymkode: ff6ad...7ce

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barn som stikker av , eller prøver å stikke av i min barnehage,  må gå å holde en voksen i hånden hele utsiden. Det er som regel 18 barn og 2 voksne i utsiden, svært skjeldent det er 3 voksne i den tiden. Det er pauser,  møter, og tidligvakt går hjem. Når den ene voksne må inn, for å hjelpe noen på do,skifte bleie ol, så er det 1 voksen ute med 18 barn. Altfor dårlig bemanning selvfølgelig.  Vi har også flere barn med diagnoser, men svært vanskelig å få inn ekstra på de. Det skal ekstremt mye til, for at barna  får ekstra voksne på seg. Og hvis de får tar prosessen 6-12 måneder.  

Anonymkode: ffa17...9c1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammelt er barnet? 

Jeg jobber i barnehage og har en drøm om at det hadde gått ann å hatt en alarm på de som ofte stakk av, som ulte i det de gikk ut av porten 🙂

For realiteten er at ofte er en to på 19,20 barn, og har man en Pippi som liker å stikke av, så avtaler en gjerne at en følger ekstra med henne. Men når da lille Per har tisset på seg og må inn for å skifte med en ansatt, er man en igjen med opp til 19 barn og i tillegg må passe litt ekstra på. Å da skal det bare en konflikt til mellom noen som en må gripe inn i og så har Pippi kommet seg avgårde på vei hjem der hun vet det er godteri øverst i skapet..... 

Vet ikke hvor lenge jeg makter å jobbe i barnehage, situasjonen er jo ikke grei for noen, hverken barn, foreldre eller ansatte... 

Anonymkode: 4f035...bfb

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde anmeldt barnehagen for omsorgssvikt. Du betaler for en tjeneste de ikke klarer gjennomføre. 

selvfølgelig ikke etter 1 eller 2 gang, men når de ikke tar det mer alvorlig og gjør tiltak så hadde jeg gjort det. 

Anonymkode: 27e6c...fd1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Grüner skrev (1 time siden):

Det er jo helt uakseptabelt at det skjer gang på gang uten at barnehagen ser ut til å bry seg eller sette inn tiltak. Her bør du klage både til statsforvalter og gå til media med saken. 

Det er ikke grei, men tror nok ikke det får konsekvenser. Dette skjer jo hele tiden i så mange barnehager. Jeg har selv funnet barn (på 2 år) fra barnehagen i en snøfonn mange hundre meter unna barnehagen ved en middels trafikkervei alene, på parkeringsplassen og på kjøpesenteret like ved barnehagen. Foreldrene til det ene barnet ( de kjente jeg godt) fikk ikke beskjed om at barne hadde kommet seg ut av barnehagen og gått langt av gårde før jeg sa det til de. Jeg trodde virkelig ikke sånn kunne skje uten at man fikk opplyst det som foreldre men det skjer.

Anonymkode: f49c6...c03

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er ikke grei, men tror nok ikke det får konsekvenser. Dette skjer jo hele tiden i så mange barnehager. Jeg har selv funnet barn (på 2 år) fra barnehagen i en snøfonn mange hundre meter unna barnehagen ved en middels trafikkervei alene, på parkeringsplassen og på kjøpesenteret like ved barnehagen. Foreldrene til det ene barnet ( de kjente jeg godt) fikk ikke beskjed om at barne hadde kommet seg ut av barnehagen og gått langt av gårde før jeg sa det til de. Jeg trodde virkelig ikke sånn kunne skje uten at man fikk opplyst det som foreldre men det skjer.

Anonymkode: f49c6...c03

Ja, det har jo helt sikkert skjedd flere steder det, men her skjer det gang på gang med samme barn uten at personalet ser ut til å bry seg eller sette inn noen tiltak, og det er en stor forskjell!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg stakk av i bhg. Ikke langt da. Til nærbutikken for å stjele sjokolade til meg og bestevenninnen min.

Det ble aldri oppdaget.

I voksen alder har jeg innsett jeg har ADHD🤷

Dette var på 80 tallet da.

Jeg var sylskarp og oppegående. Men slet med impulskontroll og tenkte lite på konsekvenser.

Nå som voksen og nå som jeg kjenner til ADHD. Vel, mye ting falt på plass for å si det mildt.

Anonymkode: 27d09...06f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er ikke noe diagnose inn i bilde nei. Velsig oppegående, men svær utforskertrang. Barnet sier selv det har det fint. Barnet forteller ikke om nor negative opplevelser enn vanlig småkrangling mellom venner. Snakker varmt om andre barn og ansatte. Eneste Barnet sier er "jeg vil være hos deg mamma". Og motivet er nok å komme seg hjem til meg. Jeg får eventuelt ta en telefon tim ppt og høre.

Anonymkode: 1a890...7d5

Jeg vil bare påpeke at jeg ikke mente at ditt barn hadde en diagnose selv om det barnet jeg kjente til hadde det :) 

Men du må få barnehagen til å gjøre mer tiltak som å følge mer med på barnet, ha på barnet refleksvest ++ Meld videre om de ikke tar ansvar.

Jeg ville jo også tatt det med barnet for selv om barnehagen har ansvar så må du også lære barnet ditt at det ikke kan rømme. Belønningssystem og/eller konsekvenser som passer til alderen. Det må jo rett og slett være strengt forbudt å rømme fra barnehagen. Hvor gammel er hun?

Anonymkode: fd6e6...a66

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jobber du hjemme siden du er hjemme, eller er du i permisjon med søsken eller noe? Om du jobber hjemme iblant men ikke alltid kan du kanskje også ta en hvit løgn og si til barnet at du er på kontoret den dagen ved levering, at ingen er hjemme. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags gjerde har dere rundt barnehagen og hvilke porter?

Hos oss er det umulig å rømme utenom å smette ut porten når den åpnes.

Gjerdet rundt barnehagen er fra 1.80-2.50 m høyt og portene har en vanskelig åpnemekanisme som er tung å åpne selv for voksne.

Kanskje du kan ta det opp i SU - om bedre sikring av uteområdet? 

Er det bare ditt barn som rømmer eller er det flere?

Anonymkode: 58599...167

AnonymBruker
Skrevet

Her hadde det blitt ekstremt lite trivelig for barnet dersom det rømte fra barnehagen, det må jeg innrømme. Såpass at det ikke hadde fristet til gjentagelse!

Barnehagen må selvfølgelig følge ekstra med ute, og jeg er enig i at det kanskje høres ut som om de er litt slappe, men de får ikke ekstra ansatt-ressurs fordi et av barna ikke klarer å følge regler. Da må de omdisponere dem de allerede har. Og jeg har selv jobbet i barnehage hvor vi rullerte og tok en halvtimes "fotfølging" av gangen. Men det er ikke ideellt for barnehagen å måtte drive sånn, derav hadde det blitt månelyst for barnet mitt dersom det var det som stakk av.

Anonymkode: e0a20...74f

• Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

En gang jeg jobbet i bhg og vi måtte lete ca 5 min etter et barn som hadde gjemt seg vekk med vilje ble det en stor sak. Jeg tenker sånt skjer samtidig som man burde ha oversikt over barna til enhver tid og det var trist forelderen rakk å bli engstelig. 

Å faktisk forlate bhgs område er jo virkelig ikke bra, spesielt når det har skjedd mer enn en gang. Dette må du ta videre om de ikke tar det seriøst.

Anonymkode: f9d61...5a0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette hadde jeg faktisk tatt opp på et høyere nivå hvis barnehagen ikke klarte å ta tak i det. Det er jo på ingen måte greit at de faktisk ikke klarer å passe på at et barn ikke stikker av - selv om barnet ikke har diagnoser og er oppegående er det MYE som kan skje. Man må jo kunne forvente at barnet er trygt når det er i barnehagen.

Anonymkode: e3b33...bef

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Da må bhg følge bedre med barnet ute. Så enkelt er det. Kontakt PPT og fortell dette, og si at det ikke er trygt for barnet (det sier seg i grunnen selv, men). Bhg må prioritere å passe bedre på

Anonymkode: 1ac4a...a26

Og nedprioritere andre barn? Dette barnet har jo et problem, så det trenger hjelp. Det er ikke bare for barnehagepersonellet å prioritere ekstra kapasitet på ett barn. Her burde det kanskje vært satt inn egen person til å passe på barnet.

Anonymkode: 50c5c...caa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Himmel. Det er så langt ifra greit man kommer! Det er barnehagens fordømte plikt å sørge for at barna er trygge. Her kommer barnets sikkerhet over hva barnehagen måtte tenke eller frykten man aventuelt har for negative reaksjoner ved å si kraftig ifra. 
Her satte de opp nye gjerder fordi de ikke hadde tenkt over at vi bor i Norge og faktisk kan få en del snø og vanllige barnehagegjerder blir aaaalt for lavt når det kommer store mengder snø. Det er også ekstra sikkerhet på porten så barna ikke skal få den opp. De som styrer i den barnehagen deres er late og ikke skikket til å ivareta barn om de ikke gjør grep. 

Anonymkode: 3bcfd...b7f

Herrefred... Her handler det om at de må ha nok folk/kapasitet til å klare å følge opp dette barnet. Skal alle bare konse om dette barnet, og drite i de andre barna? Dette barnet trenger jo spesialoppfølgning. Dette er jo ikke en normal oppførsel fra barnet, og da hjelper det ikke bare å si "Dere må skjerpe dere og passe bedre på"..... Mor må ta tak og søke hjelp, slik at barnet kanskje kan få en person med seg til å passe på. Late barnehageansatte?? 

• Nyttig 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jobber du hjemme siden du er hjemme, eller er du i permisjon med søsken eller noe? Om du jobber hjemme iblant men ikke alltid kan du kanskje også ta en hvit løgn og si til barnet at du er på kontoret den dagen ved levering, at ingen er hjemme. 

Ja, litt min tanke også. Hvis barnet er stort og slik mor beskriver henne, så burde hun forstå hvis mor f.eks. sier at hun ikke kommer til å være hjemme og at døren er låst, slik at hun må forstå at hun må være i barnehagen til hun blir hentet.

Hvis det er slik at mor er hjemme hele dagen, så kan det være at barnet ikke forstår hvorfor hun heller ikke får være hjemme. Det kan jeg faktisk til en viss grad forstå. Det er også viktig at hvis barnet kommer hjem, blir det fulgt tilbake til barnehagen med beskjed om at det må være der til det blir hentet. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvor gammelt er barnet? 

Jeg jobber i barnehage og har en drøm om at det hadde gått ann å hatt en alarm på de som ofte stakk av, som ulte i det de gikk ut av porten 🙂

For realiteten er at ofte er en to på 19,20 barn, og har man en Pippi som liker å stikke av, så avtaler en gjerne at en følger ekstra med henne. Men når da lille Per har tisset på seg og må inn for å skifte med en ansatt, er man en igjen med opp til 19 barn og i tillegg må passe litt ekstra på. Å da skal det bare en konflikt til mellom noen som en må gripe inn i og så har Pippi kommet seg avgårde på vei hjem der hun vet det er godteri øverst i skapet..... 

Vet ikke hvor lenge jeg makter å jobbe i barnehage, situasjonen er jo ikke grei for noen, hverken barn, foreldre eller ansatte... 

Anonymkode: 4f035...bfb

Tja, det finnes jo, til bl.a hunder.

Som forelder til et slikt barn ville jeg skaffet meg en sporingsbrikke slik som jeg har til hunden (Tractive), og bedt bhg installere appen. Appen varsler når brikken beveger seg utenfor et selvdefinert område.

Anonymkode: dac56...3db

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (14 timer siden):

Her må jo ditt barn få noen til å passe på hele tiden.  Men forstår ikke barnet dette selv? Er det noe diagnose?

Man trenger da ikke ha en diagnose🙄

Anonymkode: d3053...f55

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Man trenger da ikke ha en diagnose🙄

Anonymkode: d3053...f55

Har ikke sakt det..men det kunne vært noe som gjorde at eks barn ikke skjønner farer...ar den ikke tar til seg informasjon eller hva som er lov og ikke lov. Og hadde det vært ..hadde det nok vært lettere å få hjelp 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Herrefred... Her handler det om at de må ha nok folk/kapasitet til å klare å følge opp dette barnet. Skal alle bare konse om dette barnet, og drite i de andre barna? Dette barnet trenger jo spesialoppfølgning. Dette er jo ikke en normal oppførsel fra barnet, og da hjelper det ikke bare å si "Dere må skjerpe dere og passe bedre på"..... Mor må ta tak og søke hjelp, slik at barnet kanskje kan få en person med seg til å passe på. Late barnehageansatte?? 

De må gjøre tiltak. Jeg driter i hva de gjør, men de MÅ sørge for at barn ikke kommer seg ut. Om det så er rømningssikre gjerder og port. Handler ikke alltid om diagnoser som mange tror her. Mitt søskenbarn har en liten pippi, som elsker å klatre og utforske. De måtte gjøre tiltak for å sørge for at hun ikke stakk noe sted. Det er en helt normal unge uten diagnoser. Så JA, det er latskap av barnehagen å ikke sikre uteområdet bedre

Anonymkode: 3bcfd...b7f

• Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...