Gå til innhold

Hvordan er jobbmulighetene med en bachelorgrad i dataingeniør?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser at det er mye kontrovers rundt IKT-utdanninger på grunn av fremveksten av kunstig intelligens. Hvordan er jobbmulighetene for dataingeniører sammenlignet med andre utdanninger?

Anonymkode: bfbb8...6fe

Skrevet

Jeg tror det fortsatt er stort behov for dataingeniører. Tipper du for jobb lett med den utdanningen

Anonymkode: 52f10...67b

Skrevet (endret)

Backend og de som kan data/database og infrastruktur er etterspurte, og lettere å få jobb som nyutdannet. Særlig om de har en grad fra de "gode gamle universitetetene" (ala informatikk på uio/NTNU Trondheim). Rene Frontendere og ux'ere og de som har omskolert seg på høyskolen Kristiania ol. Sliter 

Endret av Summeer
  • Nyttig 1
Skrevet

Gullalderen (hvor man fikk kastet jobb etter seg før man var ferdig utdannet)  mellom 2012-2022 er over. I dag sliter nyutdannede med å få seg jobb, med mindre man er veldig dyktig. Markedet er fortsatt godt for seniorer (de med 3-5 års erfaring), men ikke for juniorer, altså nyutdannede. Dette kan endre seg innen du evt er ferdig med graden, men vær forberedt på at det ikke blir superenkelt å finne jobb.

Anonymkode: 484cd...1b2

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.6.2025 den 21.17):

Jeg ser at det er mye kontrovers rundt IKT-utdanninger på grunn av fremveksten av kunstig intelligens. Hvordan er jobbmulighetene for dataingeniører sammenlignet med andre utdanninger?

Anonymkode: bfbb8...6fe

Nei på lik linje som andre yrker, så er det en fordel å ha en faktisk interesse for det om du skal være god og få jobb. 

Anonymkode: 56c25...5c7

Skrevet

Jeg kjenner bransjen godt.

Det er ikke enkelt å få jobb som nyutdannet med bachelor, å si noe annet vil være å lyve. Men det er MYE lettere for kvinner enn for menn da, det er viktig å få med seg.

Anonymkode: 41dda...faa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...