Gå til innhold

Betaler dere for gode karakterer på ungdomsskolen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alle som viser til at man skal lære noe kontra å oppnå god karakter, virker til å være litt frakoblet virkeligheten.

De gode karakterene man får på grunnskolen tillater at man kommer inn på den linjen på VGS man ønsker. Gode karakterer på VGS tillater at man kommer inn på det studiet man ønsker. Det man lærer på studiet har ikke alltid reel overførbarhet til praktiske yrker.

Det er ekstremt lite man reelt sett har nytte av fra grunnskolen og VGS som man ikke samtidig vil lære ved å fokusere på gode karakterer.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig ikke. Eldstemann fikk gode karakterer uansett. Yngstemann slet nå på 10. trinn og sto i fare for å ikke komme inn på den retningen han ønsker å gå på vg skole. Det vi gjorde da var å sammen med skolen få mer hjemmeoppgaver samt vi støttet og motiverte han til å sette seg mer inn i de fagene han slet med. Og det hjalp 🙂 Jeg har heller aldri betalt de lommepenger for å gjøre husarbeid, men forventer at de bidrar hjemme. 

Anonymkode: 6ad3c...990

Skrevet
Soft mann skrev (5 timer siden):

Mesteparten får ikke sekser , slik er systemet oppbygget. Ja den som jobber får mindre betalt. Slik resten av samfunnet og er oppbygd. Det er  Titler som gir lønn, ikke hvor hardt en jobber.

Titler blir delt ut etter et lotteri? 🙄

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min fikk betaling for alle karakterer som forbedret seg fra forrige termin.

Anonymkode: 74677...1b0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Får du ekstra god månedslønn den måneden du gjør litt mer på jobb, jobber litt mer iherdig enn din kollega latHans? 

Jeg får samme lønn som han jeg. Så da gjør jeg ikke mer enn det jeg må.

Anonymkode: 06c74...669

Mange får utbetalt bonus for gode resultater. Samme med nye muligheter som gir bedre lønn. Innenfor en del yrker ses det på karakterer for å bli vurdert så jo i det private næringsliv er det mange karrieremuligheter basert på innsats. 

Har selv 2 jobber. Den ene er en sterk fagforeningsbedrift hvor alle får samme lønn. Der gir det ingen premie og gjøre ekstra innsats. Det betyr at jeg klokker inn og klokker ut og kun gjør akkurat det stillingen krever. Ikke noe mer. I min andre jobb blir jeg premiert for min arbeiderne. Der tjenester jeg på å gjøre en god jobb. 

Anonymkode: 38877...4ee

• Nyttig 1
Skrevet

Absolutt ikke.

På ungdomsskolen er det ikke karakterene i seg selv som er det viktige, men derimot å arbeide inn gode vaner og få et god forståelse av at det å jobbe med fagene gir resultater. 

Dersom man klarer å legge et godt grunnlag, legger man opp til å prestere senere når det faktisk betyr litt mer hvilke karakterer man får. Mine barn er begge opptatt av å få gode karakterer (og får det), mens jeg som forelder er den som sier at "men det er at du har lagt et godt grunnlag for videre læring som det er det viktig" og "vi er veldig stolte av deg fordi du tar skolen på alvor" osv.

Dette blir litt som at de får ikke betalt for å være med å vaske huset hver 14. dag, eller å stable oppvaskmaskinene osv heller. Det er det forventet at de gjør fordi de er en del av husstanden. Man lærer at man skal bidra, selv om man ikke får noe direkte ut av det der og da. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I vår familie får man en reise for å feire fullført og bestått videregående opplæring. Reisemålet og reisefølge velger de selv. 

Anonymkode: 068d2...bec

Skrevet
Soft mann skrev (7 timer siden):

Hvordan kan du sitte å si at eg ikke hjelper hen. Tror du må tenke deg om før du utøver slike ytringer. 

Sier at du ikke hensyntar den som sliter, skulle jeg betalt mine barn for karakterer ville jeg hensyntatt deres utfordringer osv slik at det ble så likt som overhodet mulig 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Som lærer: vær så snill, ikke betal barna for gode karakterer. 

Anonymkode: 745bb...220

Hvorfor ikke? Det motiverer de.

Anonymkode: 72fa7...fb3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ingen betaling for gode karakterer her. Det er nok press på ungdommene som det er. Gode karakterer bør jo være en belønning i seg selv. Det er så mye viktigere at ungdommen har det bra med seg selv og at unødvendige stressfaktorer fjernes. 

Anonymkode: 96de7...4d4

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Barna dine trenger å finne motivasjonen uten den belønningen. Det er også en ferdighet som skal læres; det å gjøre noe kjedelig uten å få en annen premie enn den som naturlig kommer av et godt resultat eller at oppgaven er gjennomført. 

Kompisen til min sønn får betalt av bestemor for hvert mål han scorer på fotballbanen også. Resultatet har hittil vært at resten av laget er sure på han, fordi han aldri sentrer til de, og tar alle muligheter selv. Vellykket system. 

Anonymkode: e137e...5e2

Men laget hans vinner, ja? Det er meningen med fotball.

Anonymkode: 8635c...f36

Skrevet

Jeg har fire barn. Det tre eldste har over 5 i snitt, yngste har ikke det. Det er ett barn som må jobbe for karakterene sine, det er yngste. Det hadde blitt så utrolig bittert om yngste ikke fikk betalt OG fikk dårligere snitt.

Vi spør ikke høyt om karakterene på prøvene, men om de er fornøyd og om de er fornøyd ifht innsatsen de hadde lagt ned.

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Men laget hans vinner, ja? Det er meningen med fotball.

Anonymkode: 8635c...f36

Nei, det er ikke meningen med (bredde)fotball. 

Hvis du tenker at dersom laget vinner så er dette en suksess så har vi ulike verdier, og det er greit. 

Jeg foretrekker et barn som trives, har venner, sosialt fellesskap og som kan drive med idrett sammen. Vedkommende barn har fortsatt et lag, men ikke så veldig lenge, og vennskapene skranter fordi alle er sure på han.

Anonymkode: e137e...5e2

Skrevet

Ja, det gjorde jeg. Fikk 200kr for økning av karakter.

Anonymkode: 8ab58...eef

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, det gjorde jeg. Fikk 200kr for økning av karakter.

Får forresten penger for å score mål i idretten sin også 😁

Annonse
Skrevet
Soft mann skrev (På 15.6.2025 den 21.06):

Eg her hen super flink. Så han får 500kr for hver 6 så har eg en hen som sliter litt. Så hen får 250 for 5

Hvorfor I all verden differensierer du når du sier at ene er superflink (Og således ikke vil ha så vanskelig for å få en sekser), og den andre sliter litt og derfor får 250 for en femmer? Det er jo antakelig en mye større bragd for han som sliter å klare en femmer, men han skal være "mindre verdt"? 

Jeg har aldri, og kommer aldri til å betale for gode karakterer. Jeg forventer og håper at barna gjør sitt beste ut fra sine forutsetninger. Og da vil "karakteroppnåelsen" være helt forskjellig fra den ene til den andre. 

Hun ene min er svært smart og skoleflink og kunne fått bare seksere om hun gadd. (Hadde tre femmer resten seks i 10. Klasse. 

Mitt andre barn sliter svært mye på skolen faglig. Hun vil aldri ha mulighet til å klare en sekser. Men der jublet vi for en ståkarakter i tysk, som hun hadde jobbet masse for å klare. Hadde jo blitt utrolig urettferdig om frøken skoleflink skulle fått 4000 kr for karakterer hun tross alt ikke måtte jobbe så veldig for, mens lillesøster ikke hadde fått ei krone selv om hun hadde jobbet knallhardt..

Anonymkode: ad948...586

• Nyttig 2
Skrevet
Soft mann skrev (På 15.6.2025 den 21.46):

X1 jobber ikke for å få seksere, men x2 jobber for å klare en femmer. Burde hun hatt mer en x1 som ikke jobber er de det du mener?

Du sier jo her at du betaler 500 pr sekser til det barnet som ikke trenger jobbe for det. Og 250 for en femmer for det barnet som må jobbe masse for å klare det. Tenker du det er rettferdig? Håper i grunn andre har gitt deg tyn for det i tråden her, for det er da virkelig ikke greit. Håper nesten du har totalt hjernemiss og bare skriver alt helt feil. Du kan jo ikke mene å gjøre en slik forskjellsbehandling? 

• Nyttig 1
Skrevet
Katten.2.0 skrev (19 timer siden):

Alle som viser til at man skal lære noe kontra å oppnå god karakter, virker til å være litt frakoblet virkeligheten.

De gode karakterene man får på grunnskolen tillater at man kommer inn på den linjen på VGS man ønsker. Gode karakterer på VGS tillater at man kommer inn på det studiet man ønsker. Det man lærer på studiet har ikke alltid reel overførbarhet til praktiske yrker.

Det er ekstremt lite man reelt sett har nytte av fra grunnskolen og VGS som man ikke samtidig vil lære ved å fokusere på gode karakterer.

Man skal første og fremst lære å lære på ungdomsskolen. Få gode rutiner og finne indre motivasjon for arbeidet.

På videregående er det greit å få gode karakterer, men fra ungdomsskolen skal man jo bare videre til videregående. 

Skrevet
Soft mann skrev (På 15.6.2025 den 21.06):

Eg her hen super flink. Så han får 500kr for hver 6 så har eg en hen som sliter litt. Så hen får 250 for 5

Samme her i huset. 200 for 5'ere. Og 500 for seksere.

Må sies at jeg ikke visste om karakterinflasjonen da jeg tilbød dette. 5 er f.eks gjennomsnittskarakteren i gym. Like ille i de andre fagene.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du sier jo her at du betaler 500 pr sekser til det barnet som ikke trenger jobbe for det. Og 250 for en femmer for det barnet som må jobbe masse for å klare det. Tenker du det er rettferdig? Håper i grunn andre har gitt deg tyn for det i tråden her, for det er da virkelig ikke greit. Håper nesten du har totalt hjernemiss og bare skriver alt helt feil. Du kan jo ikke mene å gjøre en slik forskjellsbehandling? 

Innsats i seg selv er verdiøst i samfunnet. Bare resultater.

Hvorfor lure barna til å tro noe annet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...