Gå til innhold

Tarmkreft med spredning

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

En av mine nærmeste har fått påvist tarmkreft med spredning til lever i en alder av 55 år. Noen som har erfaringer med denne diagnosen, enten egne erfaringer eller erfaringer som pårørende?

Hvordan gikk det? Hvilken behandling fikk du/h*n? Hvordan var forløpet?

Jeg er IKKE ute etter det som står på Google, så har du ingen erfaringer - ikke kommenter, værsåsnill 😊

Anonymkode: a7c78...090

• Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet

Kan si så mye at han jeg kjente som fikk dette (i 40årene) ikke hadde så bra resultat.
Fra diagnose til begravelse var faktisk bare noen mnd.
Startet i tykktarm hos vedkommende og hadde sprett seg mye når det ble oppdaget.

Men nå er ingen kreft lik.
Men realistisk sett.
Er det spredning til lever er det små sjanser.

Anonymkode: ec481...1c4

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan si så mye at han jeg kjente som fikk dette (i 40årene) ikke hadde så bra resultat.
Fra diagnose til begravelse var faktisk bare noen mnd.
Startet i tykktarm hos vedkommende og hadde sprett seg mye når det ble oppdaget.

Men nå er ingen kreft lik.
Men realistisk sett.
Er det spredning til lever er det små sjanser.

Anonymkode: ec481...1c4

Takk for svar.

Hvor hadde det spredt seg? Til flere organer? Her er det snakk om «liten spredning» i lever

Anonymkode: a7c78...090

AnonymBruker
Skrevet

Min venn fikk det i 40-årene, de opererte bort en stor svulst, men kunne bare tilby palliativ behandling videre. Det nektet hun og mannen å godta, så de dro til Usa og fikk behandling der i flere omganger, hun ble også operert der for spredningssvulster. Det endte ikke bra, men hun levde i 8-9 år etter at legene her hadde gitt henne ca 1 år igjen. Det var 8 år med mye behandling og plager, men hun fikk fulgt barnas oppvekst en god del lengre på veien, så det var det nok verdt for dem.

Anonymkode: 00d07...c70

• Liker 3
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke positiv erfaring dessverre.

Eneste jeg kjenner med tarmkreft med spredning til lever døde etter 3kvart år.

Anonymkode: 40540...936

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke bra. 4-5 måneder så var vedkommende gått bort. Aggressivt og fryktelig trist.

Anonymkode: 11719...ae5

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Foreløpig positiv erfaring. Fikk først stråling og cellegift for å redusere svulstene før kirurgi. Fjernet deler av tykktarm og lever. Blodprøver hvert halvår, og heldigvis ingen ny kreft etter to år.

Anonymkode: 9f85d...56e

• Hjerte 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

En i familien fikk tarmkreft med spredning til lever. Hun fikk behandling og er «kreftfri». Det vil si de har ikke funnet noe mer etter behandling med immunterapi og operasjon, som var for ca 9 mnd siden. 

Anonymkode: c1b5c...3f8

• Hjerte 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Forhold dere til det legene sier. De gir gjerne en klassifikasjon på TNM. T står for tumorstørrelse og er 1-4. N står for om det er spredning til lymfene. Og M står for hvor omfattende spredningen er  fra 0-4. Det er som regel et veldig godt tegn hvis de tilbyr kirurgi. Man kan fint fjerne halve leveren og leve godt med det videre. Hvis man må fjerne mye tarm, så kan det få en del å si for opptak av næringsstoffer, kanskje man må få en stomi eller lignende. Det finnes mange ulike former for tarmkreft og det har mye å si om/hvor det har spredt seg.

Anonymkode: 29e0d...f78

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Pappa ble operert tarmkreft for 14 år siden og det gikk helt fint han døde dessverre av Kols/Astma grad 3 i 2023  

Endret av Maskinfører
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Kusine hadde tarmkreft med spredning til lever. Det endte dessverre ikke bra. Hun levde nesten 2 år etter diagnose. Jeg forstår du leter etter svar og håp TS, men alle situasjoner er forskjellige og kun fremtiden vil vise hvordan deres situasjon ender. Fokuser på gode øyeblikk og tid sammen. Skap minner. Det vil du ikke angre på om det går den ene eller den andre veien. Andres erfaringer er ikke noe mer enn nettopp det, andres. Ikke deres. Lykke til. 

Anonymkode: ef589...b29

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min onkel fikk endetarmkreft med spredning til lever for 10 år siden. Cellegift, to operasjoner og stråling. Lever fint og er frisk i dag.

Anonymkode: e3003...ff1

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok stor forskjell på å få tarmkreft for 5-10 år siden vs i dag. Stor utvikling på behandlingsfronten gjør at flere blir friske. Krysser fingrene og sender gode tanker. 

Anonymkode: 63e50...444

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Pappa kom på sykehuset på grunn av en fallulykke. Og mens han var der oppdaget de tarmkreft. Han døde bare en uke etterpå. Av kreften.  Hvis han ikke hadde vært på sykehuset,så hadde han antagelig dødd alene. 

Anonymkode: 68e54...988

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet

Bestemor døde 3 mnd etter å ha fått diagnosen men hun var grad 4. Hun hadde hatt plager lenge uten å ta det seriøst. 

Har vært borti flere i hjemmesykepleien med leverkreft med spredning og tarmkreft med spredning til lever. Prognosene lå ofte fra noen mnd til at man var i remisjon ut fra hvilken grad man har. De som fikk hjemmesykepleie døde etter 1-6 mnd, som regel. Men hendte selvfølgelig at noen bare trengte litt smått med hjelp, opplæring og veiledning i diverse prosedyrer rett etter opr og mens de gikk til stråling og fikk cellegift mm før de var friskere og var "friskmeldt" igjen. De sluttet ofte med hjemmesykepleien lenge før de ble friskmeldt men kreftsykepleier i kommunen fulgte de ofte opp leeeenge etterpå og de igjen snakket jo med oss om tidligere pasienter vi hadde hatt i lag fordi det ga både dem og oss en god følelse av å få til noe som et lag. 

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Familiemedlem har vært frisk i 10 år nå, behandling var cellegift og stråling. En del senfølger etter strålingen, men det går stort sett bra.

Anonymkode: e7b92...883

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Mannen fikk tykktarmskreft med spredning til noen lymfeknuter (4-5 stk). Blei operert, starta på cellegift og klarte nesten å ta kuren ferdig før kroppen sa "stopp". Han er nå ferdig med pakkeforløpet, og ble en av de ca 70% som lever etter 5 år ☺️ (han har for øvrig jobba i ca 4 av de 5 siste årene etter påvisning av kreft)

Masse lykke til, både til den syke og til du/dere rundt vedkommende ❤️

Anonymkode: ef531...b41

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Venninne fikk tarmkreft med spredning til både lever og buk. Var ingen vits i å operere. Eneste tilbudte behandling var cellegift. Levde i fem år, langt over antatt. Var også kun siste halve året hun levde at hun ble merkbart dårligere. Jobbet i tre år etter påvist (sykemeldt noen uker ved hver cellegifterunde). 

Anonymkode: 4e9a8...f94

AnonymBruker
Skrevet

Min kjæreste fikk diagnosen endetarmskreft med spredning til lever og lunger i stadie 4 i 2021.

Han fikk først beskjed om at det ikke var noe hjelp i behandling, men han fikk prøve et par typer cellegift og litt stråling som virket bra.

Han tålte behandling godt, trente mye og testet ut ulike kosthold og alternative behandlingsformer innen helsekost og naturmedisin som supplement til skolemedisin.

Etter 2 år virket ikke cellegiftbehandling lenger, og han fikk beskjed om at han maks ville leve 5 mnd.

Han døde etter 2 år og 3 mnd, nettopp fylt 52 år 🧡

En ting som onkologene sa til meg på slutten, var at han ikke hadde levd så lenge hvis han ikke hadde trent og spist sunt.

Lykke til med din slektning.

Anonymkode: d6641...6f9

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Syns kreftsykdom og livet generelt er som en russisk rulett. En kan aldri vite noen ting 100% sikkert. «Tro det verste og håp det beste» er et fint ordtak. Da tenker man at det kan gå bra men at man må være forberedt på det motsatte.

Min svigerfar fikk påvist tarmkreft med liten spredning. Skulle opereres og legene hadde stor på at han skulle bli kreftfri.Under operasjonen viste det seg at spredningen var mye større enn først antatt. Så de valgte å bare avslutte operasjonen før den var ferdig. De kunne fjerne litt men det hadde lite å si mtp hvor mye den hadde spredt seg. Det var et sjokk for alle å få høre dette etter operasjonen som liksom skulle gjør ham frisk igjen. Husker ikke hvor lang tid det gikk før han døde etter dette, men tror det var under ett år.

Dette var ca 20 år siden. Vil tro at de har bedre undersøkelser i dag hvor de kunne sett den omfattende spredningen FØR han ble sendt til operasjonsbordet. Jeg tror vi kan stole mer på leger som forteller om gode prognoser middag enn for 20 år siden.

Anonymkode: 5cc93...2f6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...