Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har er dypt fascinert av The Tempest av Shakespeare med Caliban og det  gode mot det onde og har ei venninne som jeg vet er nerd og elsker fantasy.  Jeg har lyst til å introdusere henne til dette fordi det er hennes stil og jeg tror hun vil like det. Men så er det det om det er pompøst og snobbete å gi noen Shakespeare i gave? Hørte noen si en gang at folk bare har Shakespeare i bokhylla for å skryte. Burde jeg funne noe annet enn the tempest av Shakespeare for å ikke virke som en kultursnobb som pusher finkultur på andre? 

Anonymkode: f7254...c34

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dyp fascinasjon, mente jeg. 

Skrevet

Er det ikke på sitt vis like snobbete å ikke gi bort noe bare fordi det er for finkulturelt? Du tror hun vil like det, det er alt som teller. Men gå for en norsk oversettelse med mindre hun har litt erfaring med å lese engelsk fra den tiden.

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare fint, gjennomtenkt og hyggelig!❤️

Anonymkode: 1b170...130

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke gå for norsk oversettelse! Men legg ved byttelapp… 

Vil ikke si det er snobbete, duftlys og sånne ubrukelige greier er snobbete. 

Anonymkode: c9647...ea0

• Liker 1
Skrevet

Fin gave, det!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Legg ved byttelapp 

Anonymkode: 4afac...e6f

• Liker 1
Skrevet

Jeg elsker Shakespeare! Hvis du tror hun faktisk vil like det så er det ikke snobbete. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Topp gave, og teater var ikke snobbete på Shakespeares tid. 

Anonymkode: 86a96...32e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Siden både André Bjerke og Halldis Moren Vesaas oversatte Stormen til norsk, og begge er anerkjente oversettelser, ville jeg ikke skammet meg over å gi en norsk oversettelse her. Bjerkes oversettelse/gjendiktning skal være den aller beste. 

Anonymkode: 8d62a...563

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Siden både André Bjerke og Halldis Moren Vesaas oversatte Stormen til norsk, og begge er anerkjente oversettelser, ville jeg ikke skammet meg over å gi en norsk oversettelse her. Bjerkes oversettelse/gjendiktning skal være den aller beste. 

Anonymkode: 8d62a...563

Sikkert nydelig! Men man mister noe av språkets særegenhet. Hvis man er vant til å lese engelsk er det bedre  å lese på originalspråket, les introduksjonen og notene til teksten også. Må leses flere ganger. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

… og hvis hun er nybegynner i Shakespeare hadde jeg kanskje ikke begynt med The tempest, men med noe litt mer tilgjengelig. F eks Much Ado about nothing eller Hamlet. 

AnonymBruker
Skrevet

Litt om teatrene på Shakespeares tid fra BBC. Ikke mye snobberi der:

Elizabethan theatres were very different compared to modern theatres. A visit to the theatre was often a noisy and dirty experience, there were no toilets and certain parts of the audience were called the ‘stinkards’ because they smelled badly. With so many people packed together, the theatres were also popular with thieves and pickpockets.

Anonymkode: 86a96...32e

AnonymBruker
Skrevet

Kjempefin gave til noen som liker å lese det❤️

Anonymkode: 4d9ec...79f

• Liker 1
Skrevet

Ikke snobbete. Høres ut som en fin gave. Om jeg ikke allerede hadde hatt boken hadde jeg blitt veldig glad. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde blitt veldig glad for det.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg har er dypt fascinert av The Tempest av Shakespeare med Caliban og det  gode mot det onde og har ei venninne som jeg vet er nerd og elsker fantasy.  Jeg har lyst til å introdusere henne til dette fordi det er hennes stil og jeg tror hun vil like det. Men så er det det om det er pompøst og snobbete å gi noen Shakespeare i gave? Hørte noen si en gang at folk bare har Shakespeare i bokhylla for å skryte. Burde jeg funne noe annet enn the tempest av Shakespeare for å ikke virke som en kultursnobb som pusher finkultur på andre? 

M66: For en fantastisk spennende og meningsfull gave, du ønsker å dele noe  du tror hun liker om jeg forstår deg rett. Gi gass! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Nei, det er tacky.

Anonymkode: 523a1...b9f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Bruker duftlys hver dag jeg.

Har aldri blitt beskyldt for å være snobb her jeg sitter på østkanten 😂😂

Anonymkode: 8c0e0...144

AnonymBruker
Skrevet

Takk så mye for innspill.  Da gikk jeg for the tempest, kjøpt på outland. Tenkte å kjøpe til meg selv også. Og tegne en tegning av Caliban  som gavepapiret til boken.

• Liker 1
  • Hjerte 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...