Gå til innhold

Hvordan var livet på 80 tallet og hvordan vil du sammenligne det med i dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Født i 77. 

For meg er 80-tallet;

Lukten av Jane Helen shampo, Date og hårspray

Lyden av Sandra med «Maria Magdalena og Nattønsket på radioen

Frida og Borgen skole på tv

Norgesferie med campingvogn

Strikkbukser og Poco Loco gensere

Smaken av bananbugg og Coca Cola på glassflaske med peanøtter oppi

Anonymkode: a2495...193

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Barna fikk kjeft ja, av foreldre naboer og lærere.

Hvis du kjefter på et barn i dag så får du en skyllebøtte!

Min jentes venninne fikk "kjeft" i en butikk, det vil si hun fikk en klar melding om å lukke igjen kjøledisken med is,  så ikke det ble for varmt. Dette gjorde at hun brøt sammen og gråt.

Anonymkode: a578b...2e4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Også hadde vi dobbel kassettspiller for da kunne vi kopiere andres kassetter. 

Anonymkode: b7c84...480

Haha ja triumfen da man oppdaget at også ferdiginnspilte kassetter kunne spilles inn på ved hjelp av en tapebit. 😄

Og så syndig man følte seg når man hørte på piratradio før det ble lov for andre enn NRK å kringkaste da 😛 En revolusjon da det ble lov, lå og hørte på Radio1 hele natten i smug og var stuptrett på skolen dagen etter. Husker de hadde en morsom konkurranse der de kjørte rundt i byen med bil og lytterne skulle gjette hvor de befant seg basert på hint. En gang så vi den bilen kjøre forbi oss, og var sprekkeferdige av begeistring. Vi var en lettere generasjon å glede, tror jeg 😄

Anonymkode: 9feeb...432

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror mange romantiserer mye, og kun husker det beste. Jeg ville heller levd i dag enn på 80-tallet. 

Vi var opptatt av skjerm, jo. Og det var begrensninger. Lekser først, så TV, jaget unna da det var Dagsrevy kl 18. 

Det var press på mote og sminke, og elektronikk (Walkman og kassetter), så hvem som hadde dobbel kassettspiller, og etterhvert (90-tall) trippel CD-spiller. Hvor mange date-parfymer du hadde. Hvilke postere du hadde på veggen. Hvilke klubber du var med på (TL-klubb, pennyklubb, med mer) 

Kjeft var akseptabelt. Både i butikker, fra naboer, lærere, med mer. Man måtte være litt hardhudet som barn den gangen. 

Mobbing var vanlig, og akseptert. Frem til det ble fysisk, det var eneste som ble slått ned på. Var alltid noen i gata man ikke ringte på til når alle andre lekte boksen-går. Og ingen foreldre blandet seg i det. 

Anonymkode: d0f3f...ab4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg tror mange romantiserer mye, og kun husker det beste. Jeg ville heller levd i dag enn på 80-tallet. 

Vi var opptatt av skjerm, jo. Og det var begrensninger. Lekser først, så TV, jaget unna da det var Dagsrevy kl 18. 

Det var press på mote og sminke, og elektronikk (Walkman og kassetter), så hvem som hadde dobbel kassettspiller, og etterhvert (90-tall) trippel CD-spiller. Hvor mange date-parfymer du hadde. Hvilke postere du hadde på veggen. Hvilke klubber du var med på (TL-klubb, pennyklubb, med mer) 

Kjeft var akseptabelt. Både i butikker, fra naboer, lærere, med mer. Man måtte være litt hardhudet som barn den gangen. 

Mobbing var vanlig, og akseptert. Frem til det ble fysisk, det var eneste som ble slått ned på. Var alltid noen i gata man ikke ringte på til når alle andre lekte boksen-går. Og ingen foreldre blandet seg i det. 

Anonymkode: d0f3f...ab4

Ja, mange romantiserer nok mye. Jeg har bare skrevet positive ting selv, men det var absolutt ikke bare positive ting. 

Mine foreldre måtte jobbe veldig mye og vi hadde perioder med dårlig råd. 

Det å være litt annerledes opplevde jeg at det var lite forståelse for. Man ble kjeftet på og det var ikke noe fokus på mental helse. Det var noe man ikke snakket om og man skammet seg over. Man latterliggjorde gjerne de som slet med diverse. Det var ikke godtatt å slite med ting.

Folk var opptatt av fasade den gang også. Det var press om det ene og det andre. 

Så at det bare var enkelt og greit da, det handler nok om at folk skal fremstille dagens samfunn som så fælt, men gjennom alle tider så har det vært både positive og negative ting. 

Anonymkode: f389a...291

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...