AnonymBruker Skrevet lørdag kl 23:33 #41 Skrevet lørdag kl 23:33 Født i 77. For meg er 80-tallet; Lukten av Jane Helen shampo, Date og hårspray Lyden av Sandra med «Maria Magdalena og Nattønsket på radioen Frida og Borgen skole på tv Norgesferie med campingvogn Strikkbukser og Poco Loco gensere Smaken av bananbugg og Coca Cola på glassflaske med peanøtter oppi Anonymkode: a2495...193 2 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl 11:06 #42 Skrevet søndag kl 11:06 Barna fikk kjeft ja, av foreldre naboer og lærere. Hvis du kjefter på et barn i dag så får du en skyllebøtte! Min jentes venninne fikk "kjeft" i en butikk, det vil si hun fikk en klar melding om å lukke igjen kjøledisken med is, så ikke det ble for varmt. Dette gjorde at hun brøt sammen og gråt. Anonymkode: a578b...2e4 3 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl 11:23 #43 Skrevet søndag kl 11:23 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Også hadde vi dobbel kassettspiller for da kunne vi kopiere andres kassetter. Anonymkode: b7c84...480 Haha ja triumfen da man oppdaget at også ferdiginnspilte kassetter kunne spilles inn på ved hjelp av en tapebit. 😄 Og så syndig man følte seg når man hørte på piratradio før det ble lov for andre enn NRK å kringkaste da 😛 En revolusjon da det ble lov, lå og hørte på Radio1 hele natten i smug og var stuptrett på skolen dagen etter. Husker de hadde en morsom konkurranse der de kjørte rundt i byen med bil og lytterne skulle gjette hvor de befant seg basert på hint. En gang så vi den bilen kjøre forbi oss, og var sprekkeferdige av begeistring. Vi var en lettere generasjon å glede, tror jeg 😄 Anonymkode: 9feeb...432 1 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl 11:35 #44 Skrevet søndag kl 11:35 Jeg tror mange romantiserer mye, og kun husker det beste. Jeg ville heller levd i dag enn på 80-tallet. Vi var opptatt av skjerm, jo. Og det var begrensninger. Lekser først, så TV, jaget unna da det var Dagsrevy kl 18. Det var press på mote og sminke, og elektronikk (Walkman og kassetter), så hvem som hadde dobbel kassettspiller, og etterhvert (90-tall) trippel CD-spiller. Hvor mange date-parfymer du hadde. Hvilke postere du hadde på veggen. Hvilke klubber du var med på (TL-klubb, pennyklubb, med mer) Kjeft var akseptabelt. Både i butikker, fra naboer, lærere, med mer. Man måtte være litt hardhudet som barn den gangen. Mobbing var vanlig, og akseptert. Frem til det ble fysisk, det var eneste som ble slått ned på. Var alltid noen i gata man ikke ringte på til når alle andre lekte boksen-går. Og ingen foreldre blandet seg i det. Anonymkode: d0f3f...ab4 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl 18:54 #45 Skrevet søndag kl 18:54 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg tror mange romantiserer mye, og kun husker det beste. Jeg ville heller levd i dag enn på 80-tallet. Vi var opptatt av skjerm, jo. Og det var begrensninger. Lekser først, så TV, jaget unna da det var Dagsrevy kl 18. Det var press på mote og sminke, og elektronikk (Walkman og kassetter), så hvem som hadde dobbel kassettspiller, og etterhvert (90-tall) trippel CD-spiller. Hvor mange date-parfymer du hadde. Hvilke postere du hadde på veggen. Hvilke klubber du var med på (TL-klubb, pennyklubb, med mer) Kjeft var akseptabelt. Både i butikker, fra naboer, lærere, med mer. Man måtte være litt hardhudet som barn den gangen. Mobbing var vanlig, og akseptert. Frem til det ble fysisk, det var eneste som ble slått ned på. Var alltid noen i gata man ikke ringte på til når alle andre lekte boksen-går. Og ingen foreldre blandet seg i det. Anonymkode: d0f3f...ab4 Ja, mange romantiserer nok mye. Jeg har bare skrevet positive ting selv, men det var absolutt ikke bare positive ting. Mine foreldre måtte jobbe veldig mye og vi hadde perioder med dårlig råd. Det å være litt annerledes opplevde jeg at det var lite forståelse for. Man ble kjeftet på og det var ikke noe fokus på mental helse. Det var noe man ikke snakket om og man skammet seg over. Man latterliggjorde gjerne de som slet med diverse. Det var ikke godtatt å slite med ting. Folk var opptatt av fasade den gang også. Det var press om det ene og det andre. Så at det bare var enkelt og greit da, det handler nok om at folk skal fremstille dagens samfunn som så fælt, men gjennom alle tider så har det vært både positive og negative ting. Anonymkode: f389a...291 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 05:32 #46 Skrevet tirsdag kl 05:32 1980 tilsvarer år 0 i sivilisasjonens tidsregning, før dette fantes det ting som "Mora har foreldremakta over barnet" i loven (Lov om born utanom ekteskap - Lovdata) og mannen ble gjennom dette fremstilt som noe avskyelig noe - moren gjør alt, faren han er vel i jobb eller noe 😇 1980 tilsvarer også år 0 i sivilisert psykratri tidsregning, i vært fall borte i USA. Vanlig autisme diagnosen ble først anerkjent i DSM-III (amerikansk psykratri) i 1980 i USA, og ble først anerkjent som diagnose av Norge i år 1997 gjennom å anerkjenne ICD 10 (diagnosen kom først i WHO psykratri i 1992). Før 1980 så var det bare kaos, og egentlig for smertefullt til å gidde å tenke på 😇 Anonymkode: 0cbf5...c23
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 05:40 #47 Skrevet tirsdag kl 05:40 Hvordan var livet på 80-tallet sammenlignet med i dag? Uten mobiltelefon og sosiale medier var det noe heeelt annet. Kan ikke huske det var så tøft for jenter heller med å skulle ha perfekte kropper. Lite kroppsfokus. I dag er fokus på kropp og at jenter må være sexy helt ekstremt. Anonymkode: 3e3b0...6fa
SPOCA Skrevet tirsdag kl 05:55 #48 Skrevet tirsdag kl 05:55 (endret) Født i 86, så husker bare glimt av 80-tallet. Mye av det som beskrives her, husker jeg også fra 90-tallet. Er glad jeg fikk med meg både den analoge tiden, og den digitale. Jeg husker aller best en tid der mamma og pappa jobbet mye, mamma på natta, pappa på dagen. De fikk ikke barnehageplass, de var slitne. De færreste der jeg vokste opp hadde hjemmeværende mødre. Vi reiste dog alltid til "syden" hver sommer, og det gir mange fine sommerminner. Husker ellers godt walkman, senere diskman, kassettspiller, platespiller, hustelefon til langt utpå 90-tallet. Mye av dette brukte jeg også på starten av 00-tallet, i min ungdomstid. Jeg glad 80-tallet er forbi. Jeg forbinder det mer med slit, merkepress og dårlig råd. Senere ble min far rammet av krakket og det var en vanskelig tid (har jeg skjønt i etterkant). Endret tirsdag kl 05:56 av SPOCA
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 07:51 #49 Skrevet tirsdag kl 07:51 AnonymBruker skrev (På 21.6.2025 den 23.43): Jeg var ikke født, men de hadde mye bedre musikk enn oss. Anonymkode: 9bd6b...efb 1980-tallet hadde mye av den jævligste musikken som fantes. Musikk, film, mote, dette var virkelig tiåret som god stil glemte. Anonymkode: e8887...41b 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 15:18 #50 Skrevet tirsdag kl 15:18 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvordan var livet på 80-tallet sammenlignet med i dag? Uten mobiltelefon og sosiale medier var det noe heeelt annet. Kan ikke huske det var så tøft for jenter heller med å skulle ha perfekte kropper. Lite kroppsfokus. I dag er fokus på kropp og at jenter må være sexy helt ekstremt. Anonymkode: 3e3b0...6fa Dette legger jenter opp til selv. Menn ønsker ikke opererte bimboes med skin routine. Jenter skal være bedre og finere enn venninnene sine, de konkurrerer med jenter. Hudklinikker og plastiske kirurger gnir seg i hendene over dette, og lokker jenter til å blakke seg for å ligne på plastikk. Anonymkode: 162ae...cd9
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 15:24 #51 Skrevet tirsdag kl 15:24 På 80 tallet fekk ein jappetiden i Norge, og folk etterhvert begynte med visakort, kredittkort, og alle skulle ha parabolantenner https://haavehistorier.com/2021/08/01/hva-er-na-egentlig-jappetida/ Anonymkode: 33911...360
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 18:15 #52 Skrevet tirsdag kl 18:15 AnonymBruker skrev (På 21.6.2025 den 18.10): Livet var mye roligere. Husker mamma jobbet halv stilling helt til vi flyttet ut, likevel hadde vi råd til å bo i stor enebolig selv om pappa "bare" var snekker. Alt var generelt veldig mye billigere, og det var null merkepress. Det var nærmest uvanlig å dra på utenlandsferier på sommeren. Det var en gryende optimisme med Berlinmurens fall og Glasnost. Husker OL på Lillehammer i 1994 som et stort høydepunkt. I dag har jeg 3 barn, og jeg hadde gladelig gitt høyrearmen min for å få lov til å oppdra dem på 80-tallet fremfor i dagens Norge. I mine våteste drømmer blir internett og smarttelefoner forbudt utenfor arbeidslivet. Det eneste internett og skjerm har bidratt til hva angår privat bruk, er overvekt og angst hos halve befolkningen. Anonymkode: e68d2...861 Det var merkepress, kanskje ikke overalt men du skulle ha Ball genser og Levis bukse og isba sko Anonymkode: ffb35...16e
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 18:54 #53 Skrevet tirsdag kl 18:54 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette legger jenter opp til selv. Menn ønsker ikke opererte bimboes med skin routine. Jenter skal være bedre og finere enn venninnene sine, de konkurrerer med jenter. Hudklinikker og plastiske kirurger gnir seg i hendene over dette, og lokker jenter til å blakke seg for å ligne på plastikk. Anonymkode: 162ae...cd9 Da jeg var i svømmehallen i dag var det ungdommer der som diskuterte kroppen til de andre jentene i klassen (uten at de var der) Selv mente de at de var helt normale og så snakket de om størrelse på pupper. Sist jeg var der var det en jente der som drev og tok bilder av seg selv i bikini. Jeg kan aldri huske det var sånn kroppsfokus da jeg gikk på skolen 80-90 tall. Vi skyndet oss og så man seg en gang for mye i speilet ble man sett på som innbilsk. Man var litt mer avslappet om kropp. Ingen var perfekt men alle var bra nok. Anonymkode: ffb35...16e 3
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 18:59 #54 Skrevet tirsdag kl 18:59 80-tallet var veldig mannsjåvinistisk og det var mye mobbing og falske rykter. Anonymkode: eade9...fed 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 22:55 #55 Skrevet tirsdag kl 22:55 Jeg er født i 1970, så deler av min barndom og ungdom var på 80-tallet. Noe av forskjellen på det tiåret og nå, vil naturlig nok være at jeg var veldig ung og gikk på skolen, og da blir jo livet helt annerledes enn når du får bestemme selv hva du vil gjøre, flytter hjemmefra osv. Men det kan ikke sammenlignes med i dag på noen måte uansett tror jeg. Vi var ute hele tiden, foreldrene våre visste ikke hvor vi var mye av tiden, vi lekte i skogen, gikk på epleslang og plommeslang, hadde selvsagt ikke mobiltelefoner, ikke PC, og vi hadde kun to TV-kanaler, og kanskje bare NRK også en del av 80-tallet..? Om man ikke hadde parabol da, og det hadde ikke vi. Ville du se en film, så måtte du leie den på videokiosken, og hadde du ikke videospiller, så kunne du leie en moviebox. Vi tok opp musikk på kassett fra radioen, man måtte få med seg bestemte programmer for å ta opp nye låter, og låter som man likte. Vi lagde mix tapes til hverandre, og tok opp hele plater, siden vi ikke hadde råd til å kjøpe alt selv. Det verste med 80-tallet må ha vært klærne og all pop-musikken, selv hatet jeg 80-talls-stilen, da jeg var og er en rocker. Ball-genser, seilersko og diskotek var ikke helt min greie, men det var alt som fantes der jeg bodde. Du skulle ikke mer enn et par mil lengre inn i fjorden før du fant en røff gjeng med MC-jakker som hørte på hardrock. Dessverre fikk jeg ikke så mye kontakt med dem da pga avstanden, men ble kjent med flere av dem senere når de begynte å kjøre bil. Følte meg helt utenfor på hjemstedet mitt alle de årene jeg gikk på grunnskolen, mest fordi jeg ble grovt mobbet. Så jeg hadde nok aldri glede av det tiåret på samme måte som kanskje andre har hatt. Det var 90-tallet som ble "mitt" tiår, fordi da hadde jeg faktisk et valg om hvor jeg ville bo, hvilke utesteder jeg ville gå på, hva jeg ville gjøre, og hvem jeg ville henge med. For meg kunne tiden ha stoppet på 90-tallet, jeg følte så mye frihet, og alt lå liksom åpent, alle muligheter var der. Anonymkode: ea62e...989
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:37 #56 Skrevet onsdag kl 20:37 AnonymBruker skrev (På 24.6.2025 den 9.51): 1980-tallet hadde mye av den jævligste musikken som fantes. Musikk, film, mote, dette var virkelig tiåret som god stil glemte. Anonymkode: e8887...41b Sikkert derfor det er egen radiokanal med sanger fra 80 tallet? Seriøst, musikken fra den tiden var helt fantastisk sammenlignet med mye av det som lages i dag. 80-talls Madonna (hun tapte seg senere), Michael Jackson, Prince, Modern Talking, A-ha, Whitesnake, Depeche Mode... Take me back! Anonymkode: d65cc...fac 1
AnonymBruker Skrevet i går, 07:34 #57 Skrevet i går, 07:34 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Sikkert derfor det er egen radiokanal med sanger fra 80 tallet? Seriøst, musikken fra den tiden var helt fantastisk sammenlignet med mye av det som lages i dag. 80-talls Madonna (hun tapte seg senere), Michael Jackson, Prince, Modern Talking, A-ha, Whitesnake, Depeche Mode... Take me back! Anonymkode: d65cc...fac Synes du? For meg er '80-tallet det verste tiåret som finnes for kultur og underholdning. Helt krise. Anonymkode: e8887...41b
AnonymBruker Skrevet i går, 10:56 #58 Skrevet i går, 10:56 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Synes du? For meg er '80-tallet det verste tiåret som finnes for kultur og underholdning. Helt krise. Anonymkode: e8887...41b Musikk messig så var det helt klart mye ræl også, men det er helt klart det tiåret med musikk som gjør meg mest lystig. Anonymkode: d65cc...fac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå