Gå til innhold

Hvordan var livet på 80 tallet og hvordan vil du sammenligne det med i dag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var ikke født på 80 tallet, men det er allikevel et tiår jeg alltid har vært glad i fargene, musikken, filmene osv

Tenker i tillegg på at dette vel var det siste fulle tiåret uten internett.

Tja, som tittelen sier 😜

Anonymkode: e6a50...1bd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var 14 år i 1985 og elsket musikken 🥰 Livet var jo bare herlig, men det tror jeg det ville vært for en 14-åring uansett tiår. Vi hadde verken mobiltelefoner eller internett, men vi visste jo ikke hvilke muligheter det kunne gitt oss heller. Ting gikk rett og slett tregere på den tiden. 

Anonymkode: 748da...024

• Nyttig 3
Skrevet

Mye bedre synes jeg før

Anonymkode: c6e27...1a0

• Liker 2
Skrevet

Jeg var barn/ungdom på 80-tallet og er mor nå. Stor forskjell på hvor engasjert og involvert foreldre var. Husker f.eks ikke det var vanlig med foreldre som så på treningene våre, eller at de måtte være med på dugnader. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Narsissisme var ikke normalisert. Hvis du hadde tatt daglige bilder av deg selv og lagt ut så andre kunne se, hadde folk sett rart på deg, Du hadde blitt fryst ut og blitt sett på som tilbakestående, eventuelt mongo, som også var et utrykk på den tiden. 

Å være deppa var ikke en greie, hvis noen som stod deg nær døde så sa folk ops det var synd/trist skal vi gå på kiosken?. Man dyrket ikke sorgen slik som i dag. Og hvis noen sutret fikk de beskjed om å ta seg sammen.

Dagens unge hadde ikke overlevd 80 tallet. 

• Liker 14
  • Nyttig 5
Skrevet

Livet var mye roligere. Husker mamma jobbet halv stilling helt til vi flyttet ut, likevel hadde vi råd til å bo i stor enebolig selv om pappa "bare" var snekker. Alt var generelt veldig mye billigere, og det var null merkepress. Det var nærmest uvanlig å dra på utenlandsferier på sommeren. Det var en gryende optimisme med Berlinmurens fall og Glasnost. Husker OL på Lillehammer i 1994 som et stort høydepunkt.

I dag har jeg 3 barn, og jeg hadde gladelig gitt høyrearmen min for å få lov til å oppdra dem på 80-tallet fremfor i dagens Norge. I mine våteste drømmer blir internett og smarttelefoner forbudt utenfor arbeidslivet. Det eneste internett og skjerm har bidratt til hva angår privat bruk, er overvekt og angst hos halve befolkningen. 

Anonymkode: e68d2...861

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Ble 18 midt på 80-tallet. Herlig tid!! Føler at det var en litt frigjørende tid. Monopoler ble oppløst. Slutt på en del reguleringer f.eks. på banklån og bolig. NRK radio kom i flere kanaler. Et par år etterpå kom TVNorge. Kommesielt TV. Volds- og sexvideoer på VHS-maskin... Kul musikk. Løssluppen og fargerik mote. Og for en tenåring den tiden - litt av en opplevelse å gå på badestranden - alle jentene solte seg toppløse... 

Anonymkode: cf7a1...eee

• Liker 1
Skrevet

Var ungdom på 80-tallet. 

Mye har endret seg, det var mye mer optimisme og fremtidstro. Vi trodde at verden ble bedre, rikere, fredeligere og tryggere.

Elektronikk og klær var dyrt i forhold til i dag. Husker jeg ønsket meg en utrolig fin singlet fra BikBok som på den tiden var en eksklusiv butikk, singleten kostet 399- og det var kjempedyrt!  Plutselig var den til halv pris og da fikk jeg den, dette var kanskje i 1987 og selv i dag er jo 400 for en singlet en del penger. 

Så det lønte seg mer å sy og strikke selv, mamma stoppet klærne mine, i dag gidder jo nesten ikke folk å reparere klær. 

Det var og en verden som åpnet seg når vi fikk flere tv-kanaler og Sky-Channel med musikk hele døgnet, det var veldig stas.

Vi bodde romslig men standarden var langt under det som er i dag og flere jeg kjente bodde i samme hus som besteforeldrene selv om de hadde to foreldre som begge jobbet og tjente penger. Dette har nok endret seg mye, i dag er de som har det trangt økonomisk gjerne de som på et vis faller utenfor(sykdom, enslige forsørger, innvandrere) På 80 tallet husker jeg at naboene våre spinket og sparte for å få kjøpe seg eget hus, de spiste ikke ordentlig middag alle dagene blant annet. 

Det var ikke så vanlig å reise til utlandet som nå, jeg var aldri utenlands med foreldrene mine bortsett fra bilturer til Danmark/Tyskland. Ferie var gjerne familiebesøk

Folk brydde seg ikke så mye med andre, en av mine venninner var for eksempel alene hjemme en uke i siste året på barneskolen, det hadde nok aldri passert i dag. Jeg husker mamma og pappa reagerte på det men ingen gjorde noe med det.

Anonymkode: a578b...2e4

• Liker 1
Skrevet

Lavere levestandard var det klart - husker besteforeldrene mine som noen ganger kanksje ikke en gang hadde penger nok til å kjøpe brus forventet besøk av barnebarna...

... mat var generelt dyrere - dvs, det utgjorde en klart større del av utgiftene for folk flest. Noe av dette skyldes nok også at det var vanlige at mødre var hjemmeværende. Selv var mor hjemme til vi var ferdig med ungdomsskolen. 

Anonymkode: cf7a1...eee

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg er født i 86 så husker svært lite, men har eldre søsken. Vi hadde ikke telefon før i 84. Butikken stengte klokken 14 på lørdager tror jeg? Det var bare nrk der vi bodde, med dårlig signal. Folk gikk mye mer, selv om bo bodde på landet. Stakk innom i døra.

Anonymkode: 7abbc...e02

Skrevet

Det var litt kaotisk med full jobb og to små barn.  Det var mye trøbbel med barnepass, for barnehager var kun for spesielle grunner, og dagmammaer var litt ymse.  Stress med henting og bringing, og hjemme var det ingen arbeidsfordeling.  Men ellers var jo fordelen med å være yngre og sprekere og orke mye mer.  I tillegg møtte kvinner fordommer fordi vi jobbet.  

• Nyttig 1
Skrevet

Det var gøy, som du sier mange bra filmer og musikk. Noen skumle år med kald krig og Tsjernobyl, men mot slutten av tiåret utrolig spennende da muren falt og man begynte å tro at Sovjet var historie. Samtidig er det ikke en tid jeg ville reist tilbake til (utenom på ferie) med tidsmaskinen, for det var også en tid da datamaskin bare betød pacman og space invaders, og man måtte ringe rundt (i begynnelsen av tiåret fra telefonkiosk) for å få tak i informasjon. 

Anonymkode: 9feeb...432

• Liker 1
Skrevet

Det er vel det tiåret Norge og Europa har gjennomgått aller størst forandring siden 2. verdenskrig. Det var en ganske dystopisk start, med mange som trodde jorden skulle gå under, ultra-venstreradikale NRK hadde monopol på alt på TV (husker godt den sørgmodige begravelsen av et av deres store idoler, kommunisten Leonid Bresjnev i Sovjetunionen, NRK hadde mange timers sending med en alvorstung Steinfeldt). Alt annet på TV var også importert fra Øst-Europa inkludert barne-tv.

Så ble det mer optimisme etterhvert, mange flere TV-kanaler, glasnost, jernteppet falt, folk ble frie, fikk tenke selv, mange nye impulser fra resten av verden. 

Anonymkode: eaebe...5f2

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg var ung på 80-tallet og det var i det tiåret jeg begynte å drikke alkohol og feste. All den flotte herlige musikken på utestedene... ❤️  Sprøtt at jeg ennå kan tekstene på mange av låtene når de plutselig kommer på radio eller MTV nå.

Det var en fin tid å være ung på.

Men å skaffe informasjon som var oppdatert? Håpløst. Leksikon i papirutgaver var vanlig å ha i bokhyllene, det var eneste kilde til informasjon man hadde. Men den var jo utdatert omtrent i det de kom ut fra trykkeriet, men det var det man hadde. Var ikke bare å ta opp mobilen og google og finne svaret på sekunder som i dag. Vi fikk ofte ikke svar på det vi lurte på, det kunne i så fall ta uker og dager mens man prøvde å spore opp en bok eller noe som ga svar på det man lurte på.

Helt på starten av 90-tallet var tiden inne for meg å flytte hjemmefra, og da fikk jeg min første egne fasttelefon og (herregud så stolt jeg var) en telefonsvarer! For på 80- og 90-tallet måtte man enten være hjemme og ta den telefonen om noen skulle ha tak i deg, eller de kunne legge igjen beskjed hos de nymotens folka som hadde telefonsvarer :D 

Når du gikk ut døren hjemme, var du i prinsippet ikke mulig å få tak i. Ingen visste hvor du var før du ev kom frem til stedet du hadde sagt du skulle til, og det fantes en fasttelefon der man kunne ringe til. En restaurant eller på besøk hjemme hos noen.

Endret av Million
  • Liker 2
Skrevet
Million skrev (1 minutt siden):

Jeg var ung på 80-tallet og det var i det tiåret jeg begynte å drikke alkohol og feste. All den flotte herlige musikken på utestedene... ❤️  Sprøtt at jeg ennå kan tekstene på mange av låtene når de plutselig kommer på radio eller MTV nå.

Det var en fin tid å være ung på.

Men å skaffe informasjon som var oppdatert? Håpløst. Leksikon i papirutgaver var vanlig å ha i bokhyllene, det var eneste kilde til informasjon man hadde. Men den var jo utdatert omtrent i det de kom ut fra trykkeriet, men det var det man hadde. Var ikke bare å ta opp mobilen og google og finne svaret på sekunder som i dag. Vi fikk ofte ikke svar på det vi lurte på, det kunne i så fall ta uker og dager mens man prøvde å spore opp en bok eller noe som ga svar på det man lurte på.

På 90-tallet var tiden inne for meg å flytte hjemmefra, og da fikk jeg min første egne fasttelefon og (herregud så stolt jeg var) en telefonsvarer! 

Tenker at det var mye bra i å selv søke og finne informasjon om ting. Vi dro på biblioteket og hadde egne informasjon tilgjengelig hjemme, reisehåndbøker og bøker om alt mulig. jeg synes vel at det hadde e verdi å være i prosessen også, ikke kun trykke på en knapp. Vi ble i stand til å lese tekster, tolke det vi leste og det var spennende å finne ut av det man ville, kunne ringe noen som visste noe om det for eksempel. Møtte på mange interessante folk også.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tenker at det var mye bra i å selv søke og finne informasjon om ting. Vi dro på biblioteket og hadde egne informasjon tilgjengelig hjemme, reisehåndbøker og bøker om alt mulig. jeg synes vel at det hadde e verdi å være i prosessen også, ikke kun trykke på en knapp. Vi ble i stand til å lese tekster, tolke det vi leste og det var spennende å finne ut av det man ville, kunne ringe noen som visste noe om det for eksempel. Møtte på mange interessante folk også.

Sant nok. Husker jeg ringte mamma eller pappa for å spørre om de visste svaret på ulike ting jeg satt og diskuterte med venner, eller jeg ringte en annen venn og spurte osv. Det tok TID å finne ut ting den gangen! Men vi ble gode på å lese og lete etter svar, ja, det stemmer :) 

• Liker 1
Skrevet
Million skrev (Akkurat nå):

Sant nok. Husker jeg ringte mamma eller pappa for å spørre om de visste svaret på ulike ting jeg satt og diskuterte med venner, eller jeg ringte en annen venn og spurte osv. Det tok TID å finne ut ting den gangen! Men vi ble gode på å lese og lete etter svar, ja, det stemmer :) 

Det tok tid, og det som tar tid forstår vi og bedre enn det som kommer fort. Vi husker bedre det vi har notert ned selv enn noe vi leser på en pc.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Livet var mye roligere. Husker mamma jobbet halv stilling helt til vi flyttet ut, likevel hadde vi råd til å bo i stor enebolig selv om pappa "bare" var snekker. Alt var generelt veldig mye billigere, og det var null merkepress. Det var nærmest uvanlig å dra på utenlandsferier på sommeren. Det var en gryende optimisme med Berlinmurens fall og Glasnost. Husker OL på Lillehammer i 1994 som et stort høydepunkt.

I dag har jeg 3 barn, og jeg hadde gladelig gitt høyrearmen min for å få lov til å oppdra dem på 80-tallet fremfor i dagens Norge. I mine våteste drømmer blir internett og smarttelefoner forbudt utenfor arbeidslivet. Det eneste internett og skjerm har bidratt til hva angår privat bruk, er overvekt og angst hos halve befolkningen. 

Anonymkode: e68d2...861

Fortell meg at du ikke har opplevd 80-tallet uten å fortelle meg at du ikke har opplevd 80-tallet.

6 Nettbutikker som selger BALL gensere

Anonymkode: 818fd...d50

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Det glade åttitallet hadde vi Simonsen NMT  450 mobiltelefon, Tandberg Radio, LP spiller i stua, telefonapparat med roterende urskive og walkman. 

Folk holdt på med sitt og det var mye ventetid og dødtid. Likevel så var det svært få som satt å vurderte hva de identifiserte seg som, det fantes i all hovedsak to kjønn, folk var happy og damene gikk bh på stranda. 

Anonymkode: 7cbbc...3f1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Født 1979

Det jeg husker

- vi lekte rundt i gata fra vi var 3/4 år,

- kunne gå ut fra kl 08 og ikke komme inn igjen før ved 18 tiden. Fikk mat der vi var å lekte

- fikk dra på stranda alene fra jeg var 6

- hadde ansvar for yngre søsken, leverte å hentet de før og etter skolen

- kunne gå på butikken med lapp fra foreldrene å få med både røyk og øl

- vi hadde som barn både ansvar og frihet, så lenge en ikke gjorde faenskap. 

- bygde treretters

- hjalp naboer med plukke stein, ta opp potet, fikk lov å ta frukt fra hagen til naboer så lenge vi ikke knekte greiner

- kjørte båt fra vi var 5/6 år

-passet nabo barn fra en var 10 og fikk lomme penger 

- vi bodde i generasjons bolig, så hadde god kontakt med besteforeldre,  kunne fort ha 2 middager, først hos besteforeldre,  så når foreldrene våres kom hjem på kvelden fikk vi middag da og

- ferie var telt, tur åå stranda, tur på fjellet, eller kun i nærmiljøet

- svensk barne tv

Anonymkode: 604df...ea7

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...