Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som er norsk og mørk i huden, hvordan oppleves det å få det oppfølgingsspørsmålet «hvor er du egentlig fra» Hvor ofte får du det? 

Anonymkode: da2aa...94a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er stolt av landet jeg egentlig kommer fra, så jeg blir ikke fornærmet av et slik spørsmål.

Anonymkode: 11bab...a79

• Liker 4
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er utlending og har ingen problemer med å få det spørsmålet.

Anonymkode: 0eacc...d4a

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er utlending og har ingen problemer med å få det spørsmålet.

Altså født og oppvokst i Norge men utenlandske røtter.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er stolt av landet jeg egentlig kommer fra, så jeg blir ikke fornærmet av et slik spørsmål.

Nei, men hvis Norge var det eneste landet du kom fra hadde det kanskje føltes litt annerledes? 

Anonymkode: da7c7...268

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Fikk ofte det spørsmålet da vi bodde i midtøsten. Jeg er født i Iran og vi bodde der i mange år, men foreldrene mine er etnisk norske. Lys hud, blondt hår og full pakke. Ble aldri fornærmet over å få spørsmål om hvor jeg egentlig kom i fra. Folk kunne jo se med det blotte øyet at jeg ikke var etnisk Iransk. 

Anonymkode: 01b4a...869

• Liker 7
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får spørsmålet av og til. Er født og oppvokst i Norge, har norske foreldre. Jeg har mørkt krøllete hår og brune øyne. 
«men hvor kommer foreldrene dine fra da»?? Svaret er stadig vekk Norge! 

Anonymkode: de398...a88

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er halvt norsk og det er for det meste utlendinger som spør meg om det. Aldri opplevd at noen etnisk norske spør om dette fordi jeg ikke er norsk nokk. Handler heller om nysgjerrighet og ønske om å bli kjent. Å late som min identitet kun er norsk blir for dumt. 

Anonymkode: 5b778...7fe

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg får spørsmålet av og til. Er født og oppvokst i Norge, har norske foreldre. Jeg har mørkt krøllete hår og brune øyne. 
«men hvor kommer foreldrene dine fra da»?? Svaret er stadig vekk Norge! 

Anonymkode: de398...a88

Sannsynligvis noen spanske sjømenn som blandet seg inn i blodbanken mellom 1500 til 1800 tallet

Anonymkode: 5b778...7fe

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

I Norge spør vi hvor folk er fra fordi Norge er så lite at vi kanskje har felles kjente. Har ikke noe med hvordan du ser ut. Tro det eller ei. 

Anonymkode: 4f1fd...656

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Takk for svar! Grunnen til at jeg spør er fordi jeg var på et foredrag med en kvinne som var mørk i huden. Hun fortalte at når noen spør hvor hun er fra sier hun «Oslo», men hun mente at oppfølgeren «hvor er du egentlig fra» er en passiv aggressiv handling. Hun fikk det til å høres ut som det var grovt krenkende og at intensjonen handlet om noe helt annet enn å bli kjent. Jeg er generelt veldig interessert i mennesker og liker å høre folk sine historier. Det var litt sjokkerende å høre, selv om jeg egentlig avfeiet det som veldig «woke» som ikke representerer slik de fleste opplever det. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Eg er etnisk norsk, og får stadig det spørsmålet grunna dialekta mi. Eit heilt vanleg spørsmål å få her til lands, då folk er nysgjerrige og det er ein fin "ice breaker" samt ein fin måte å bli betre kjent. Spørsmålet i seg sjølv er ikkje rasistisk med andre ord, sjølv om det fins nokre få evneveike folk som nektar å godta svaret du gir.

Eg svarer dog alltid med stoltheit (sjølv om eg ikkje er gruppa du lurte på), og synast det er kjekt at andre kan høyre at eg ikkje høyrer til her! Stolt av heimplassen min og det gledar meg at dialekta ikkje er heilt vekke sjølv om ho er utvatna 😊

Anonymkode: 2abc1...473

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Fikk ofte det spørsmålet da vi bodde i midtøsten. Jeg er født i Iran og vi bodde der i mange år, men foreldrene mine er etnisk norske. Lys hud, blondt hår og full pakke. Ble aldri fornærmet over å få spørsmål om hvor jeg egentlig kom i fra. Folk kunne jo se med det blotte øyet at jeg ikke var etnisk Iransk. 

Hvordan var det å bo i Iran? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor ved Middelhavet, men er etnisk norsk. jeg får daglig spørsmål om hvor jeg egentlig kommer fra, og jeg ser ikke på det som rasisme, men en måte å starte en samtale. Alle ser jo at jeg ikke er tyrkisk.

Anonymkode: dae6e...f65

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere som er norsk og mørk i huden, hvordan oppleves det å få det oppfølgingsspørsmålet «hvor er du egentlig fra» Hvor ofte får du det? 

Det er helt vanlig å spørre folk om hvor de kommer fra. Enten du er lyse eller mørke i huden. 
Ikke alle kommer fra Oslo. 
Folk må slutte med å bli så krenka for vanlige spørsmål som alltid har vært der. 

Anonymkode: b7d5e...44e

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Eg er etnisk norsk, og får stadig det spørsmålet grunna dialekta mi. Eit heilt vanleg spørsmål å få her til lands, då folk er nysgjerrige og det er ein fin "ice breaker" samt ein fin måte å bli betre kjent. Spørsmålet i seg sjølv er ikkje rasistisk med andre ord, sjølv om det fins nokre få evneveike folk som nektar å godta svaret du gir.

Eg svarer dog alltid med stoltheit (sjølv om eg ikkje er gruppa du lurte på), og synast det er kjekt at andre kan høyre at eg ikkje høyrer til her! Stolt av heimplassen min og det gledar meg at dialekta ikkje er heilt vekke sjølv om ho er utvatna 😊

Anonymkode: 2abc1...473

Samme her. Når man snakker dialekt/annen dialekt enn stedets, får man ofte det spørsmålet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvordan var det å bo i Iran? 

Jeg husker det som en fin opplevelse og mange fine år. Gikk i internasjonal førskole og skolen (Iranzamin School). Vi bodde i stort hus med basseng, vi kjørte slalom i fjellene og jeg husker det var et fint, og vennlig sted. Vi, som de fleste innvandrere, holdt oss mest sammen med dansker, tyskere, briter etc. Hadde noen iranske venner på skolen, men de fleste var fra andre land. Bodde i Iran fra fødsel og til jeg var 14 år. 

Kunne godt tenkt meg å reise tilbake dit, men det blir bare med tanken pga. alle urolighetene der nede. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Nei, men hvis Norge var det eneste landet du kom fra hadde det kanskje føltes litt annerledes? 

Anonymkode: da7c7...268

Nei, jeg er stolt av opphavet mitt, 

AnonymBruker
Skrevet

Noen ganger er det ok, andre ganger irriterende. Jeg merker godt hvem som er nysgjerrig med gode hensikter, og hvem som bare vil "sette meg på plass". I utgangspunktet er det bedre at folk spør, enn at de bare antar. Men har vært borti min dose "men da er du jo ikke norsk". Jeg er adoptert, og har ingen tilknytning til landet jeg er født i. Faller meg ikke inn å skulle se på meg selv som noe annet enn norsk.

Anonymkode: 487fb...508

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er etnisk norsk og når jeg er i utlandet er det "ofte" folk spør hvor jeg er fra. Jeg har til og med opplevd at folk har betraktet meg på avstand og gjettet seg i mellom hvor jeg er fra. Skulle jeg liksom bli fornærmet av å fortelle om opphavet mitt? Jeg er faktisk veldig stolt av røttene mine og landet mitt. 

Anonymkode: 656a7...8cf

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...