Gå til innhold

Urininkontinens, hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er veldig fortvilet nå. Jeg har slitt med stressinkontinens noen år. Tisset på meg når jeg nøs, hostet eller sto i bestemte fysiske stillinger. Jeg fikk to doser med Bulkamid, som varte noen måneder, til det ikke ga effekt lenger. Nå har det begynt dryppe fra underlivet, noe det aldri har gjort før.  Jeg har ikke telefontime med sykehuset før i slutten av måneden.  Jeg går hele tiden rundt og er redd for at det skal lukte tiss av meg.  Hva gjør dere som sliter med dette? Jeg synes det er veldig ubehagelig å gå med store bind, men jeg kommer vel ikke utenom. 

Jeg googlet på at det var noen medisiner som kunne hjelpe for inkontinens, hjelper det når det renner også ?

Anonymkode: 5961e...bf7

Skrevet

Gjør du knipeøvelser? 

Anonymkode: 9b296...98a

Skrevet

Gå til gynekolog eller fysioterapeut for å sjekke bekkenbunnsmuskulatur, og få veiledning om hvordan gjøre knipeøvelser. Svak bekkenbunn er veldig vanlig årsak til urinkonsistens og hyppig doflying. Helt latterlig at legen ikke foreslo det som første ledd. 

Anonymkode: 667a1...79f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Gå til gynekolog eller fysioterapeut for å sjekke bekkenbunnsmuskulatur, og få veiledning om hvordan gjøre knipeøvelser. Svak bekkenbunn er veldig vanlig årsak til urinkonsistens og hyppig doflying. Helt latterlig at legen ikke foreslo det som første ledd. 

Det er en del av opplegget. Før man får Bulkamid må man ha gjennomgått fysioterapi. Hvis det ikke er nok får man Bulkamid. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Gjør du knipeøvelser? 

Ja det gjør jeg, men tror ikke det er nok når det bare renner. 
Uansett må jeg gjøre noe i mellomtiden. 

• Nyttig 1
Skrevet

Det er ikke en urinveisinfeksjon som lurer?

Anonymkode: 58fca...a2f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Gjør du knipeøvelser? 

Jeg er så lei av det spørsmålet. Knipeøvelser hjelper ikke alle. Det finnes mange grunner til inkontinens og en lege kan hjelpe deg. Frem til det, ta kontakt med et apotek. De har mange hjelpemidler og mye kunnskap. 

Anonymkode: cc34e...dff

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke en urinveisinfeksjon som lurer?

Anonymkode: 58fca...a2f

Da må den ha vart en god stund. Pleier det å drype?

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er så lei av det spørsmålet. Knipeøvelser hjelper ikke alle. Det finnes mange grunner til inkontinens og en lege kan hjelpe deg. Frem til det, ta kontakt med et apotek. De har mange hjelpemidler og mye kunnskap. 

Anonymkode: cc34e...dff

Du skal bare vite hvor mange som ikke gjør knipeøvelser, fordi de aldri har fått beskjed om det eller blitt henvist til gynekolog tidlig i prosessen. Skjønner nå dette ikke er tilfelle for TS, men det er faktisk det for mange. Jeg er en av dem, gikk i mange år, helt unødvendig. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

jeg er veldig fortvilet nå. Jeg har slitt med stressinkontinens noen år. Tisset på meg når jeg nøs, hostet eller sto i bestemte fysiske stillinger. Jeg fikk to doser med Bulkamid, som varte noen måneder, til det ikke ga effekt lenger. Nå har det begynt dryppe fra underlivet, noe det aldri har gjort før.  Jeg har ikke telefontime med sykehuset før i slutten av måneden.  Jeg går hele tiden rundt og er redd for at det skal lukte tiss av meg.  Hva gjør dere som sliter med dette? Jeg synes det er veldig ubehagelig å gå med store bind, men jeg kommer vel ikke utenom. 

Jeg googlet på at det var noen medisiner som kunne hjelpe for inkontinens, hjelper det når det renner også ?

Hva du gjør? 
Kontakter fastlegen, selvfølgelig. 
Du skal ikke gå rundt med store bind, når du har inkontinens. Bind er for menstruasjonsblod.

Få resept på inkontinens utstyr. Og så får fastlegen rådgi deg videre. 

Anonymkode: 07ac2...e8c

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Hvis du må bruke bind  som er beregnet på inkontinens, da lukter det ikke. Vanlige bind nytter ikke. Høres jo ut som det er blitt verre hos deg. Ikke uvanlig når man har født eller kommer i overgangsalderen at man lekker. Ja man kan knipe som bare det og fremdeles få dette problemet. Jeg har fått tabletter på resept, 1 tablett hver dag resten av livet. Det var første valget så man eventuelt går videre. Selvfølgelig så kommer det jo an på hvor stor problem er men min lege ville ikke henvise til sykehus. Har fått noe som heter Detrusitol. Disse kan man få på blå resept. 

Anonymkode: 54b87...996

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hva du gjør? 
Kontakter fastlegen, selvfølgelig. 
Du skal ikke gå rundt med store bind, når du har inkontinens. Bind er for menstruasjonsblod.

Få resept på inkontinens utstyr. Og så får fastlegen rådgi deg videre. 

Anonymkode: 07ac2...e8c

fastlegen har vært utilgjengelig og ikke svart på e-konsultasjon. Fikk noe svar om et medikament jeg kan prøve. Uansett haster det ikke. Jeg må jo vente til telefontimen med gynekolog. Resept på inkontinenssutstyr har jeg. Jeg har forsøkt sånne tamponger man setter inn. Den ene fungerer ikke med min spiral. den andre, som er mindre, har ingen effekt på min inkontinens. Den har fungert før, men nå hjelper det ikke en dritt:(

jeg ønsket bare å høre med andre som sliter med problemet hvilket erfaringer de har gjort seg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Du skal bare vite hvor mange som ikke gjør knipeøvelser, fordi de aldri har fått beskjed om det eller blitt henvist til gynekolog tidlig i prosessen. Skjønner nå dette ikke er tilfelle for TS, men det er faktisk det for mange. Jeg er en av dem, gikk i mange år, helt unødvendig. 

Klart det kan være lurt å knipe. Men hva gjør man når det renner urin ut? Uansett må man ty til andre ting i tillegg. Kan knipe så mye jeg vil, men jeg må likevel ha bind for å hindre at trusa blir våt og at det lukter tiss av meg. Det aller siste er det verste med å ha dette problemet, redselen for at det skal påvirke så mye sosialt at jeg blir hjemme. 

• Liker 1
Skrevet

Du kontakter fastlegen og ber om blå resept på forbrukermateriell ved inkontinens. Apoteket veileder deg i hva som er tilstrekkelig for ditt behov. De har gjerne et rom der man kan få den samtalen litt diskret. Lykke til! 

Skrevet
Chiubi skrev (5 timer siden):

Du kontakter fastlegen og ber om blå resept på forbrukermateriell ved inkontinens. Apoteket veileder deg i hva som er tilstrekkelig for ditt behov. De har gjerne et rom der man kan få den samtalen litt diskret. Lykke til! 

Det er allerede gjort. Jeg har fått tena bind fra apoteket. Er det noe mer jeg kan prøve?

• Nyttig 2
Annonse
Skrevet

Om du er redd for lukt, sørg for at du drikker nok vann, skifter ofte nok. Unngå mat og drikker som gjør at urinen lukter. 

Anonymkode: 47eb6...f95

• Liker 1
Skrevet

Gå til gynekolog og få henvisning til operasjon. 

Anonymkode: bbe07...45e

Skrevet

Hypopressiv trening hjalp meg da jeg fikk dette etter fødsel. Gikk flere år med lekkasjer før jeg oppdaget HT, og har fått et nytt liv. 🥹🙏❤️

Anonymkode: 719ba...669

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.6.2025 den 18.31):

Jeg har ingen erfaring selv, men siden fastlegen ikke svarer deg og du ikke har telefontid med gynologoen før i slutten av måneden- kunne det vært en ide å bestille en time hos en privat gynekolog? Feks Aleris eller Volvat? 

Anonymkode: 0ac07...6b4

Skrevet

Jeg hadde mye mindre plager enn deg, men fikk operasjon. Har aldri hatt problemer siden, men det var ganske lang ventetid. Be om henvisning

Anonymkode: 24ad9...ed1

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...