Gå til innhold

Skjermtid og aktivitetsnivå 11-åring

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Etter at sfo utgikk føler jeg at skjermtiden til barnet vårt totalt sett har blitt for mye. Og så er det jo slik at de fort ser på film og tv på sfo i nærmere 2t også, men det er en annen sak.

Han kan fort se på tv i 2t etter skolen. Og så skjermfri en stund og til etter middag. Og så skjerm igjen i sikkert 2t. Dette er hverdager. I helger kan det noen ganger bli (eller føles som) at det er hovedsakelig skjerm det går i, men ned avbrekk. På sitt "verste".

Og så er det dette med aktivitet. Om han var aktiv ville det være noe annet. Det er ikke skjerm i seg selv. Men det er så og si bare én han liker å leke med, og om han ikke kan så er det ikke så farlig. Er ikke med på noen aktivitet, liker ikke sport, liker å være inne. 

Føles som at jeg gjør han vondt om jeg sier at han skal gå ut.

Er dette mye skjermtid?

Hvordan få han aktiv?

Det siste her er vel det viktigste. Han liker ikke ballsport, men verst er vel lagsport.

Han går på svømming for tryggheten, men vil slutte. Han klarer ikke å komme på selv hva han kunne ha likt. Har litt sosial angst, blir stiv og stresset i nye situasjoner og med nye folk.

Enda en faktor er at han bor 50/50 hos meg og far. Vet ikke om jeg får med far på felles rutiner og planer heller. Og derfor vanskelig å skulle "endre" et mønster alene, og kanskje bli veldig upopulær. 

Utifra alt man leser og hører blir jo konklusjonen at alt her er feil og vi må gjøre noe. Det er vanskelig i en hektisk hverdag. Flere som har det litt likt?

Endret av Jennyfromtheblock
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Prøvd E-sport. Ja det er gaming, men de har med fysisk aktivitet i planen, jobber med språk, holdninger og psyke.

Mine jenter går på dette da de ikke trives på lagsport selv om e-sport også er det. Men de trives og blomstrer for hver gang 🙂 Fått nye venner itillegg.

Anonymkode: e2a86...eac

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva med speider eller friidrett? Eller at dere to går fjellturer sammen, ta med en kortstokk i lommen og sett dere et sted med kvelds og spill. Sykle et sted han har lyst? Har han søskenbarn han kan treffe og leke med? 

Anonymkode: 7173d...f75

AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig få aktiviteter som man måle seg med dopaminet fra skjerm. Så lenge han har mer eller mindre fri tilgang blir alt annet kjedelig. 

Anonymkode: 1d49f...4a9

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Aller først. Har han fått diagnosen sosial angst hos psykiater? Eller er det noe du bare kaster ut? 
Du skal være veldig forsiktig med å diagnostisere selv.

Det er helt normalt å være litt nervøs og stresset i nye situasjoner, og når det er mye folk. Helt uten at human har en diagnose.

E-sport gikk også sønnen min på i flere år. Veldig fint tiltak. 

Ellers så er det jo mange aktiviteter som ikke krever lag eller ball. 

Sammen kan dere jo ta stolpejaketen. Ta for dere et nytt område hver uke?

Sjakk, Teater, koding, speider… 

Anonymkode: bd9e2...e61

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Min gutt på 11, har hatt fri skjermbruk fra barnehagen. Men han kjeder seg fort og blir rastløs, så har ikke hatt noe problem med at det blir for mye. 

Han spiller fotball gjort siden 1 klasse og nå er det 4 treninger i uken + kamp og cup. Så han er veldig aktiv.

Han har at perioder hvor han var lei fotball og jeg har sakt han kan slutte, men da skal han begynne på noe annet.

Anonymkode: 9b718...8ce

AnonymBruker
Skrevet

Min gutt går på kickboksing. Kan det være noe å begynne på? Det varierer veldig hvor mye skjerm han bruker. Det blir mye mer om vinteren enn om sommeren.

Anonymkode: 23452...ad2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...