Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å flytte sammen med kjæresten.

Dere som har prøvd det:

Hva burde jeg tenke igjennom?

Argumenter for og imot?

Hvilke konsekvenser kan det få for forholdet?

Vil eventuelt skje til høsten, da har vi vært kjærester et år.

vi er begge forbi 20 år. :klem1:

Videoannonse
Annonse
Gjest Tristessa
Skrevet

Hva burde jeg tenke igjennom? Økonomiske ting, sett opp kontrakter dersom dere eier noe sammen. Veldig, veldig viktig. Det kan hende dere er enige om hva som er hvem sitt nå, men den dagen dere kanskje må flytte fra hverandre er det ikke like sikkert dere er enige lenger. Tro meg.

Fordeler med å være samboer: Mange utgifter kan deles på to. Sparer masse penger i mat (billigere å lage mat til to). Trygghet. Dersom du dør hjemme, er det noen som finner deg før du er spist opp av maur. Utrolig koselig, blir mer hjemmemenneske.

Ulemper: Sjelden alene. Kan ikke ha irriterende vaner. Ikke bare ditt, men også den andres rot. Må ta hensyn.

Det er jo en drastisk ting å gjøre i et forhold med mindre dere er utrolig mye sammen uten å bo sammen. Man bor jo tross alt sammen. Jeg har aldri bodd alene, så for min del var det ikke så stor overgang fra å flytte hjemmefra og sammen med kjæresten. Alt blir veldig intenst, småting som er litt irriterende blir plutselig mye, mye større. Men det er en herlig tilværelse, det er det!

Gjest gjesta
Skrevet
Han var kjedelig og uengasjerende person å bo med. Han tok og tok energi men gav aldri noe tilbake.

Tok aldri initiativ til å gjøre noen ting som familie. Måtte mase i hundre år for at han skulle rudde/feie/støvsuge/etc.

Aldri kontroll eller initiativ på familien AS -der jeg tydeligvis var blitt ansatt som rengjøringshjelp, sykepleier, kokk, adm.direktør, etc. etc.

Dessuten ikke noe spennende som person!

(men bra sex -det hold oss lenge)

Som min samboer sier så kjenner man hverandre ikke før man har levd sammen.

Sant det.

Velger du samboerskap så ha økonomi og husarbeid på plass før dere flytter sammen.

Gjest Ester
Skrevet

Flytt sammen i en ny bolig, ikke gjør det sånn at den ene flytter inn hos den andre, ihvertfall ikke hvis den som allerede bor der har bodd der lenge! Men det er vel ikke aktuelt for dere ettersom dere bare er 20 år...

Gjest Gjest
Skrevet

Lag regler for husarbeid FØR dere flyter sammen. Hvor detaljerte de skal være får bli opptil dere.

Skrevet

Hvorfor flytte inn i ny bolig sammen?? Hva er galt med å flytte inn til der hvor gutten bor, eller gutten flytter inn hvor jenta bor?

Gjest Gjest
Skrevet

Som andre har nevnt er det økonomiske noe av det viktigste å kartlegge før man flytter sammen. For noen kan dette virke unaturlig å sette avtaler for, men økonomiske uenigheter er den vaneligste årsaken til at forl går fra hverandre. Vi ordnet dette på forhond med å opprette en fast utgiftskonto, inklusiv mat penger, og våre egne bruks kontoer slik at vi alltid har rår til mat og regninger selv om en har vert uforsiktig med pengene. Videre kan det være lurt å ha klare holdninger til hva som regnes som mine og våre penger. Hva hvis den ene tjener mer enn den andre hvordan skal disse pengene disponeres? Dersom dere er studenter og den ene får støtte hjemmenfra i tilleg til lån hvordan skal disse disopneres? Du har kanskje klare meninger om dette, og tar dine holdninger som en selvfølge men du kan bli overrasket over hvilke andre meninger mange kan ha til en slik problematikk.

Videre er det viktig å kartlegge hvilke forventninger dere har til samboerskapet. Dette kan også virke unaturlig å sette seg ned å snakke om sånn uten videre. Men det er viktig å kartlegge at man har like holdninger til hva et samboerskap innvolverer. Har hver annsvar for sitt? Tar den ene større deler av arbeidet hjemme dersom den andre frivillig bruker mer tid på skole? Foretrekker dere å ha det ryddig eller er det ikke så viktig for begge? Liker dere å feste mye, og hvilke holdninger har dere til å ha fester ol? Hvilke holdninger har dere til å tilbringe tid alene? Til hvilken grad mener dere dere behøver stå til annsvar for den andre ved å innvitere venner hjem, være ute sent ol?

Som sakt, flere av disse tingene virker unaturlig å ta opp sånn uten videre og det behøvs jo ikke avtales og avklares i like stor detalj som jeg har beskrevet oven. Poenget er vel å kartlegge om holdningene gå på å ha en romkamerat å dele utgifter med, eller om den ene legger mer i det og anser samboerskap som en dypere enhet hvor man har en fellesskapsfølelse om at livene ved samboesrskap blir mer samkjørte på den måten at man altid tar den andre i etterettning ved avgjørelser ol. Samboerskap kan bli veldig vanskelig dersom det viser seg at man har totalt forskjellige forventninger, og man plutselig befinner seg i en samlivssituasjon man ikke hadde forventet seg å være i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...