AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #141 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (På 15.6.2025 den 16.47): Han har holdt på slik i åresvis. Alle naboer som minner om helligdagsfred får det samme skuldertrekket. Plenklipperen hans gir gjenklang i hele fjorden. Politi ble jo avskaffet ved nærpolitireformen for mange år siden. Hva gjør man egentlig da? Norsk lov gjelder jo likevel på norsk jord. Anonymkode: 2ea3d...ab6 Jeg hadde en nabo som brukte vinkelsliper på oppussing av båten sin som han hadde i hagen, og han holdt på med vinkelsliper, høytrykkssliper, pussemaskin og banking alle helger fra 09-00 lørdag/søndager. Jeg gikk bort til han en søndag og spurte om det var mulig å ta litt pause eller bruke redskaper som ikke bråkte slik, og da klikket han i raseri og sa han skulle knuse skallen min, kastet et brekkjern etter meg og hoppet ned fra båten og løp etter meg. Jeg politianmeldte han og politiet kjente til mannen for han hadde fått klager tidligere, men etter at de hadde hatt to forhør med meg og ett med naboen, der han faktisk innrømmet både å bråke + kaste brekkjern etter meg, så henla politiet saken pga mangel på beviser! Dette var på landet, så politiet hadde ikke noe mer alvorlig å hanskes med enn råkjøring og en sau som hadde spist rosene i en hage. Anonymkode: f10a6...a9e 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #142 Skrevet 5 timer siden Maleficenta skrev (19 timer siden): Du har ikke jobb? Går fint an å ikke bråke på søndager, til tross for jobb. Jeg har klart å unngå utilbørlig larm på søndager i de snart 25 årene jeg har eid egen bolig. Dette til tross for å levd i tidsklemma og hatt omsorg for 3 barn og jobbet mer enn fulltid. Om alle skulle gjort som det passet seg og sitt til enhver tid, uten tanke på fellesskapet, så hadde det blitt et ganske så utrivelig samfunn. Meg og mitt må av og til vike for the greater good! Anonymkode: 1481a...996 3
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #143 Skrevet 5 timer siden Som en som fort blir sliten av mye lyd, er jeg evig takknemlig for at vi har en dag i uken det skal være stille. Jeg er også evig takknemlig for at jeg bor i samme nabolag som en soldat i Frelsesarmeen, og at alle rundt tar hensyn til henne og ikke bråker på helligdager. For hadde ikke hun vært der, så kunne det fort dukket opp en og annen som naboen til TS. Jeg er ikke religiøs på noen som helst måte, men jeg setter likevel stor pirs på stillhet. Og selv om jeg er i full jobb, så klarer jeg helt fint å la være å gjøre ting som bråker akkurat på søndag eller røde dager. Om du har et så tettpakket skjema at søndag er den eneste dagen det passer å klippe plenen, så kanskje du heller burde prøve å frigjøre litt tid. Og om det en periode er sånn at været gjør at søndag er beste dag å klippe, så er det ingen katastrofe å stå over og heller vente på neste mulighet. Spesielt insektene setter pris på det. Anonymkode: eee3f...f08 2 1
DesmondMiles Skrevet 5 timer siden #144 Skrevet 5 timer siden Fru Uperfekt skrev (På 15.6.2025 den 17.15): Buekorps er ikke utilbørlig larm, det er sjarm Ikke for nordmenn.
catman Skrevet 5 timer siden #145 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Jeg hadde en nabo som brukte vinkelsliper på oppussing av båten sin som han hadde i hagen, og han holdt på med vinkelsliper, høytrykkssliper, pussemaskin og banking alle helger fra 09-00 lørdag/søndager. Jeg gikk bort til han en søndag og spurte om det var mulig å ta litt pause eller bruke redskaper som ikke bråkte slik, og da klikket han i raseri og sa han skulle knuse skallen min, kastet et brekkjern etter meg og hoppet ned fra båten og løp etter meg. Jeg politianmeldte han og politiet kjente til mannen for han hadde fått klager tidligere, men etter at de hadde hatt to forhør med meg og ett med naboen, der han faktisk innrømmet både å bråke + kaste brekkjern etter meg, så henla politiet saken pga mangel på beviser! Dette var på landet, så politiet hadde ikke noe mer alvorlig å hanskes med enn råkjøring og en sau som hadde spist rosene i en hage. Anonymkode: f10a6...a9e Svarte! Det er mitt inntrykk av politiet også. Hva gjør de egentlig?
Maleficenta Skrevet 2 timer siden #146 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Som en som fort blir sliten av mye lyd, er jeg evig takknemlig for at vi har en dag i uken det skal være stille. Jeg er også evig takknemlig for at jeg bor i samme nabolag som en soldat i Frelsesarmeen, og at alle rundt tar hensyn til henne og ikke bråker på helligdager. For hadde ikke hun vært der, så kunne det fort dukket opp en og annen som naboen til TS. Jeg er ikke religiøs på noen som helst måte, men jeg setter likevel stor pirs på stillhet. Og selv om jeg er i full jobb, så klarer jeg helt fint å la være å gjøre ting som bråker akkurat på søndag eller røde dager. Om du har et så tettpakket skjema at søndag er den eneste dagen det passer å klippe plenen, så kanskje du heller burde prøve å frigjøre litt tid. Og om det en periode er sånn at været gjør at søndag er beste dag å klippe, så er det ingen katastrofe å stå over og heller vente på neste mulighet. Spesielt insektene setter pris på det. Anonymkode: eee3f...f08 Noen av oss liker ikke stillhet
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #147 Skrevet 2 timer siden Maleficenta skrev (1 minutt siden): Noen av oss liker ikke stillhet Problemet er, troll som deg ødelegger for alle andre pga. en absurd og sosiopatisk mangel på empati. Liker man ikke stillhet, kan man bråke. Liker man stillhet, kan man ikke fremkalle den på samme måte. Loven tar høyde for at både en pausedag fra arbeid (derav bl.a. tillegg på ubekvemme arbeidsdager) og lydforurensning er viktig for mental helse. Om man ikke følger lover av prinsipp fordi, du vet, er lover, så kan man da prøve å forstå sine medmennesker bittelitegrann for det. Anonymkode: 2ea3d...ab6 3 1
Maleficenta Skrevet 2 timer siden #148 Skrevet 2 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Problemet er, troll som deg ødelegger for alle andre pga. en absurd og sosiopatisk mangel på empati. Liker man ikke stillhet, kan man bråke. Liker man stillhet, kan man ikke fremkalle den på samme måte. Loven tar høyde for at både en pausedag fra arbeid (derav bl.a. tillegg på ubekvemme arbeidsdager) og lydforurensning er viktig for mental helse. Om man ikke følger lover av prinsipp fordi, du vet, er lover, så kan man da prøve å forstå sine medmennesker bittelitegrann for det. Anonymkode: 2ea3d...ab6 Jeg er ikke troll og jeg mangler ikke empati. Jeg mener sære folk som ikke tåler litt lyd på en søndag ikke har førsteretten til å bestemme at det skal være stille. Jeg hadde gått på veggen en hel søndag uten musikk men pga sånne som deg skal man sitte å stirre i lufta uten en lyd? Og hvorfor skal loven bestemme at folk må ta pause om de ikke vil det selv? Noen har makk i ræva og liker ikke å sitte stille Endret 2 timer siden av Maleficenta
Fru Uperfekt Skrevet 1 time siden #149 Skrevet 1 time siden DesmondMiles skrev (3 timer siden): Ikke for nordmenn. Da får de flytte ut av republikken da...
Fru Uperfekt Skrevet 1 time siden #150 Skrevet 1 time siden Maleficenta skrev (1 time siden): Noen av oss liker ikke stillhet Så hiv på deg hodetelefoner og hør på musikk
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #151 Skrevet 1 time siden Maleficenta skrev (1 time siden): Noen av oss liker ikke stillhet til info så har du 6 dager i uka hvor du kan bråke til krampa tar deg. Eneste som kreves er at du ikke forstyrrer naboene dine på natten. Synes du virkelig det er for mye at vi som liker stillhet får en eneste dag fri fra ditt bråk? Er det bare dere som liker bråk som skal diktere hvordan vi skal ha det her i landet? Og det er ingen som sier at du ikke kan ha på musikk på søndag. Så lenge du har på hodetelefoner, eller spiller innendørs hos deg selv så du ikke underholder hele nabolaget, kan du høre på så mye musikk du orker. Du kan også jobbe med alt du vil hjemme hos deg selv, så lenge du ikke forstyrrer andre. Vil du ommøblere stua, henge opp bilder, vaske klær eller støvsuge, så vær så god, så lenge du ikke forstyrrer andre. Bor du i leilighet, så dette ikke er mulig, kanskje du skal vurdere å flytte til en enebolig langt uti skogen. Der kan du til og med bråke på søndager, for der er det ingen som hører deg. Mulig naboene dine også hadde satt pris på det. Anonymkode: eee3f...f08
anonym 4545 Skrevet 1 time siden #152 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (19 timer siden): https://viivilla.no/ovrig/lover-og-regler/klipper-du-plenen-pa-sondager-eller-helligdager/ Anonymkode: 022e2...495 Det er støyen som er straffbar, ikke handlingen. Vet jeg "satte det på spissen", men plenklipping kan faktisk foretas uten nevneverdig støy.
omnitron Skrevet 1 time siden #153 Skrevet 1 time siden Maleficenta skrev (7 timer siden): Man trenger ikke følge utdaterte dustelover. Vi er ikke veldig religiøse her i landet da skulle det ikke være nødvendig med stillhet når det er kirketid eller helligdag. Nesten ingen går i kirka Hvem avgjør hva som er utdaterte dustelover? Kan alle velge fritt hvilke dustelover de ikke ønsker å følge? Kan like gjerne skrote hele lovboka da.
AnonymBruker Skrevet 49 minutter siden #154 Skrevet 49 minutter siden DesmondMiles skrev (4 timer siden): Ikke for nordmenn. Nordmenn? Buekorps er jo norsk/bergensk kultur😄 Anonymkode: f10a6...a9e
AnonymBruker Skrevet 48 minutter siden #155 Skrevet 48 minutter siden catman skrev (4 timer siden): Svarte! Det er mitt inntrykk av politiet også. Hva gjør de egentlig? Jeg ble sjokkert over at de brukte flere timer til sammen på avhør av meg og bråkmakeren, for så å henlegge. Helt på trynet🤐 Anonymkode: f10a6...a9e
DesmondMiles Skrevet 46 minutter siden #156 Skrevet 46 minutter siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nordmenn? Buekorps er jo norsk/bergensk kultur😄 Anonymkode: f10a6...a9e Bergen er ikke en del av Norge.
AnonymBruker Skrevet 42 minutter siden #157 Skrevet 42 minutter siden AnonymBruker skrev (På 15.6.2025 den 18.41): Ta deg sammen.Lyden blir bedre på en lørdag kansje? Anonymkode: 5f569...406 😂Tirsdager er best sånn lydmessig Anonymkode: 5f569...406
AnonymBruker Skrevet 40 minutter siden #158 Skrevet 40 minutter siden Maleficenta skrev (2 timer siden): Jeg er ikke troll og jeg mangler ikke empati. Jeg mener sære folk som ikke tåler litt lyd på en søndag ikke har førsteretten til å bestemme at det skal være stille. Jeg hadde gått på veggen en hel søndag uten musikk men pga sånne som deg skal man sitte å stirre i lufta uten en lyd? Og hvorfor skal loven bestemme at folk må ta pause om de ikke vil det selv? Noen har makk i ræva og liker ikke å sitte stille Naboene har rett til ikke å bli utsatt for utilbørlig larm. Så deres rett overgår ditt evt. behov for å spille for full guffe. Spiller musikk selv, men ikke for hele nabolaget. Aksepterer også at naboer har fest fra tid til annen. Men full guffe på en søndag, nei takk! Da får du evt. bruke hodetelefoner. Anonymkode: 1481a...996
AnonymBruker Skrevet 12 minutter siden #159 Skrevet 12 minutter siden Maleficenta skrev (8 timer siden): Man trenger ikke følge utdaterte dustelover. Vi er ikke veldig religiøse her i landet da skulle det ikke være nødvendig med stillhet når det er kirketid eller helligdag. Nesten ingen går i kirka Det er en lov, selv om du synes den er dust. Den er er ikke utdatert. Anonymkode: 022e2...495
AnonymBruker Skrevet 9 minutter siden #160 Skrevet 9 minutter siden Maleficenta skrev (8 timer siden): Bruk ørepropper og slutt å syt sier jeg da Nei. For det første så syter jeg ikke, jeg har normale naboer, men opplevde en gang at en idiot klippet plenen på søndag, så da ringte jeg politiet . Problem solved. Anonymkode: 022e2...495
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå