Maleficenta Skrevet i går, 12:16 #101 Skrevet i går, 12:16 AnonymBruker skrev (På 15.6.2025 den 16.59): Fjern et par skruer fra gressklipperhjulene hans, så de ramler av når han begynner å kjøre klipperen. Gjør det i smug om natta. Med mindre han låser inn skatten sin da. Ellers er jeg enig med de andre her, er gressklipperlyden verre på søndager enn lørdager f.eks.? Det spiller jo ingen rolle egentlig, for klippes må jo gresset uansett. Den gammeldagse regelen om at det ikke skal skje arbeid på søndager gjaldt vel den gangen de fleste i befolkningen var kristne og mange var religiøse fanatikere. Jeg bryr meg ikke om når gresset klippes i området her. Det kan like gjerne skje søndager for min del. Anonymkode: 87dcc...a96 Så da skal naboen skade seg på gressklipperen da og det er ok?
AnonymBruker Skrevet i går, 12:16 #102 Skrevet i går, 12:16 Hvorfor bor dere ved naboer? naboer = lyd. Sitter dere å bare venter på en eller annen form for lyd, kun for å få orgasme av å kunne klage? Anonymkode: 32a4b...712 1
Maleficenta Skrevet i går, 12:22 #103 Skrevet i går, 12:22 bvp skrev (På 15.6.2025 den 19.03): Jeg har 6 andre dager jeg kan bruke. Du har ikke jobb? 1
Gladgutten79 Skrevet 23 timer siden #104 Skrevet 23 timer siden Er litt prinsipielt dette jeg har og en slik nabo, han er pensjonist og har all verdens tid men om plen blir klippet på søndagen er ikke et problem for meg men er mer en uting , da jeg prøver å unngå å provosere de som er svært prinsippfaste ang bråk på søndager, han kan også klippe plenen kl 22:30 sent på kvelden, har også merket lyd av motorsag kl 22:57 dette var svært slitsomt da vi hadde småbarn men han har lov til det, men en blir ikke populær blant naboene
Maleficenta Skrevet 23 timer siden #105 Skrevet 23 timer siden (endret) Gladgutten79 skrev (25 minutter siden): Er litt prinsipielt dette jeg har og en slik nabo, han er pensjonist og har all verdens tid men om plen blir klippet på søndagen er ikke et problem for meg men er mer en uting , da jeg prøver å unngå å provosere de som er svært prinsippfaste ang bråk på søndager, han kan også klippe plenen kl 22:30 sent på kvelden, har også merket lyd av motorsag kl 22:57 dette var svært slitsomt da vi hadde småbarn men han har lov til det, men en blir ikke populær blant naboene Jeg syns derimot de prinsippfaste regel rytterne kan ta seg en bolle. Man blir jo faktisk provosert til å klippe plena på søndager på rent trass av sånne folk Endret 23 timer siden av Maleficenta 1
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #106 Skrevet 22 timer siden Morpheus skrev (2 timer siden): Da får du henvise til denne loven. Det finnes ingen nasjonal lov i Norge som forbyr plenklipping på søndager. Hvis det fantes, hadde det ikke heller vært en prioritert sak hos politiet. Så loven ville vært overflødig når den ikke praktiseres. Søndagen er en dag da de fleste har fri, og får puslet litt ting hjemme. Pusse opp, hagearbeid, rydde vaske osv. Slik er det ofte ikke tid til ellers i uka når det stresses med jobb, lekser, unger som skal kjøres hit og dit osv. Så kan den grinete naboen stå og irritere seg over at jeg får gjort noe i hagen. Altså, velkommen til side 5 i en tråd? Loven heter Lov om helligdagsfred, og den er henvist til flere ganger i denne tråden. Se f.eks. dette innlegget fra side 2: Tekumseh79 skrev (På 15.6.2025 den 17.12): https://viivilla.no/ovrig/lover-og-regler/klipper-du-plenen-pa-sondager-eller-helligdager/ Kristent betinget, helligdagsfreden. Røde dager 1. og 17. mai er ikke kristne dager, så da har du juridisk lov til å klippe plenen. https://www.nettavisen.no/nyheter/bryter-du-helligdagsfreden-i-pasken-det-kan-det-koste-deg/s/5-95-2389669 https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1947-04-26-1 Anonymkode: 3671c...048 2
Rucula Skrevet 22 timer siden #107 Skrevet 22 timer siden Hahahaha Hvis det er din største bekymring så har du det godt! hilsen en som både klipper plen og bruker høytrykksspyler på søndager 2
Maleficenta Skrevet 22 timer siden #108 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Altså, velkommen til side 5 i en tråd? Loven heter Lov om helligdagsfred, og den er henvist til flere ganger i denne tråden. Se f.eks. dette innlegget fra side 2: Anonymkode: 3671c...048 Ja vi vet loven eksisterer men den er utdatert. Hvorfor skal vi som er blitt så sekulære som vi har blitt, bry seg om noe som heter helligdagsfred? 1
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #109 Skrevet 22 timer siden Kunne ikke brydd meg mindre om naboen slo plenen i dag. Elsker å høre at ikke alle er døde om søndagene. Det er så stille her ute på landet Anonymkode: 3ef60...1f0 2
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #110 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (På 15.6.2025 den 16.56): Jeg ser du får mye motbør her, men loven er altså klar på dette området selv om mange sier de ikke bryr seg. Det er ikke lov til å klippe plenen på søndager. Hvis mange av dere har sagt fra og politiet ikke gjør noe, da ville jeg tatt saken i egne hender. Finn måter å ta igjen på Anonymkode: 3671c...048 Loven er så gammal at den kan man bare drite i. Helligdagsfreden var fordi det var kirketid med søndagskaffi etterpå. Nå har man ikke slike ting lengre, og ikke lengre behov for søndagsroen. Samfunnet har også endret seg drastisk. At folk er uenig med deg er rett og slett fordi folk vil at samfunnet skal gå fremover. Når søndag er den eneste dagen man kan klippe på, ja da gjør man det på søndag. Heller ei time midt på søndagen enn kl 18.30 på eb mandag. Anonymkode: 3c3e7...c2c 1
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #111 Skrevet 21 timer siden Fascinerende hvordan folk deles i to her. TS her og, som sagt, vi bor allerede langt ut i gokk. Likevel ignorerer folk det som er gjeldende norsk lov. Man kan mene så mye man vil at denne er utdatert, men den er vedtatt og gjelder. Ikke valgfritt. Anonymkode: 2ea3d...ab6 5 1
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #112 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (På 15.6.2025 den 16.47): Han har holdt på slik i åresvis. Alle naboer som minner om helligdagsfred får det samme skuldertrekket. Plenklipperen hans gir gjenklang i hele fjorden. Politi ble jo avskaffet ved nærpolitireformen for mange år siden. Hva gjør man egentlig da? Norsk lov gjelder jo likevel på norsk jord. Anonymkode: 2ea3d...ab6 Klipper han plenen om vinteren også? Anonymkode: cd804...432 1
Maleficenta Skrevet 21 timer siden #113 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Klipper han plenen om vinteren også? Anonymkode: cd804...432 Da er det vel snøfreseren 😂
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #114 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (På 15.6.2025 den 16.47): Han har holdt på slik i åresvis. Alle naboer som minner om helligdagsfred får det samme skuldertrekket. Plenklipperen hans gir gjenklang i hele fjorden. Politi ble jo avskaffet ved nærpolitireformen for mange år siden. Hva gjør man egentlig da? Norsk lov gjelder jo likevel på norsk jord. Anonymkode: 2ea3d...ab6 Det «man» gjør er å bruke det gode, gamle bygdedyret. Det var bygdedyret, ikke politiet, som regulerte slikt før. Og det er bygdedyret, eller naboenes evne og vilje til å gjøre livet surt for deg om du trår utenfor det forventede som regulerer adferd nå. Mener flere av dere at dette er ugreit? Ok. Begynn å ta det opp med han ofte. Ignorer han på butikken. La være å invitere han på samlinger. Ekskluder han fra det gode lag. Snakk dårlig om han i hans nærvær. Har han familie og/eller venner - si til dem i klartekst at også de blir ekskludert om de velger fortsette å assosiere seg med han og han ikke justerer adferd. Gjør - kort sagt - det bestemora eller oldemora di ville ha gjort. For folk var strie før. De sørget for at du enten justerte adferd eller døde en ensom død. Og det var nok ofte vel fortjent. Får du ikke med deg nabolaget fordi bare du synes dette er plagsomt? Ok. Da må du tåle det eller så må du begynne det som åpenbart er en retaljering. Liker han legge seg tidlig? Spill musikk sent. Liker han sove lenge? Spill musikk tidlig. Etc. To kan drive kald krig, om dere det ønsker. Anonymkode: 85f6a...c64 1
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #115 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (På 15.6.2025 den 19.08): Så etter kl 13.00 så kan man klippe gresset? Anonymkode: 9b1cf...ffd Nei. Anonymkode: fed32...d04 1
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #116 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Loven er så gammal at den kan man bare drite i. Helligdagsfreden var fordi det var kirketid med søndagskaffi etterpå. Nå har man ikke slike ting lengre, og ikke lengre behov for søndagsroen. Samfunnet har også endret seg drastisk. At folk er uenig med deg er rett og slett fordi folk vil at samfunnet skal gå fremover. Når søndag er den eneste dagen man kan klippe på, ja da gjør man det på søndag. Heller ei time midt på søndagen enn kl 18.30 på eb mandag. Anonymkode: 3c3e7...c2c Selvsagt har vi behov for søndagsroen! Vi trenger en dag som søndagen. Noen må på jobb (helse), mens man ellers kan være på tur, med familien, god tid til middag, slappe av, annet. Det har med samfunnsrytmen å gjøre, det skjønner du vel. Anonymkode: fed32...d04 4 1
Maleficenta Skrevet 21 timer siden #117 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det «man» gjør er å bruke det gode, gamle bygdedyret. Det var bygdedyret, ikke politiet, som regulerte slikt før. Og det er bygdedyret, eller naboenes evne og vilje til å gjøre livet surt for deg om du trår utenfor det forventede som regulerer adferd nå. Mener flere av dere at dette er ugreit? Ok. Begynn å ta det opp med han ofte. Ignorer han på butikken. La være å invitere han på samlinger. Ekskluder han fra det gode lag. Snakk dårlig om han i hans nærvær. Har han familie og/eller venner - si til dem i klartekst at også de blir ekskludert om de velger fortsette å assosiere seg med han og han ikke justerer adferd. Gjør - kort sagt - det bestemora eller oldemora di ville ha gjort. For folk var strie før. De sørget for at du enten justerte adferd eller døde en ensom død. Og det var nok ofte vel fortjent. Får du ikke med deg nabolaget fordi bare du synes dette er plagsomt? Ok. Da må du tåle det eller så må du begynne det som åpenbart er en retaljering. Liker han legge seg tidlig? Spill musikk sent. Liker han sove lenge? Spill musikk tidlig. Etc. To kan drive kald krig, om dere det ønsker. Anonymkode: 85f6a...c64 Men å spille høy musikk på helligdager er heller ikke lov
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #118 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (På 15.6.2025 den 16.56): Men nå fikk jeg høre av noen at dette gjelder nettopp helligdager og ikke søndager (utenom i kirketid el) Uansett tenker jeg at det er utrolig deilig at en dag i uka så er det mer stillhet og ro, så holder meg unna alt som bråker på søndager og setter pris på at andre også gjør det. Anonymkode: 27bfc...7ef Søndag er helligdag. Anonymkode: 022e2...495 1 1
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #119 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (På 15.6.2025 den 18.10): Hva forventer du politiet skal gjøre? Prioritere utrykning til en som klipper gresset på en søndag eller noe litt mer alvorlig? Anonymkode: 22a6b...e23 Det gjør de hver søndag. Nei, de prioriterer det ikke over mer alvorlige hendelser, men ofte har de god tid på søndager og skulle de det skje noe voldsomt denne søndagen er det tydeligvis flere søndager og ta av. det politiet skal gjøre er jobben sin? Anonymkode: 022e2...495 1
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #120 Skrevet 21 timer siden anonym 4545 skrev (På 15.6.2025 den 20.49): Vis gjerne til hjemmel for denne drøye påstanden. https://viivilla.no/ovrig/lover-og-regler/klipper-du-plenen-pa-sondager-eller-helligdager/ Anonymkode: 022e2...495 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå