Gå til innhold

Har en nabo som alltid klipper plenen på søndager, han er ikke til å snakke med, og politi er avskaffet i distriktet uansett. Hva nå?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Masse billige hus i gokk. Tok en titt på finn.no akkurat nå. Stille og godt uten naboer eller lyder.

Anonymkode: 32a4b...712

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er alt mulig bråk og hamring her jeg bor hele uka. Det er ok men søndag da skal det være ro. 

Hvorfor jo fordi en dag i uken skal mennesker få lov til å slippe å høre arbeidstøy fra naboen. Søndag er hvile dagen siden Norge ble kristent. Den ene dagen i uken hvor vi ikke skal arbeide.

Så hvis naboen da fyrer avgårde med gressklipperen ødelegger han søndags roen og hvilen til alle naboene sine. Da kan likesågodt en annen ta og rive en vegg, 3 fyren kan gjerne borre litt i betongen også har vi det gående. Da er det ikke lengre en eneste uke dag hvor mann kan forvente ro og muligheten til hvile. 

I tillegg er det lovverket. 

Anonymkode: 0bfa7...f0f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Sånn er det her jeg bor også, men du kan alikevel ringe politi og naboen din kan faktisk få en bot - tviler dog på at det blir prioritert med mindre dette er en alvorlig plage som fler mener politi burde involveres i. 

Anonymkode: 12f1f...dee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fy faen for en ubrukelig nabo du er. Hadde seriøst fyrt opp både båtmotor og dieselaggregat, og ja alt som verre er. Ikke fanden om jeg føyer meg eller lar andre diktere meg kun fordi det er søndag. Fy flate tafatte tufser. Klipper den plenen eller skrur på bilen, eller vasker med høytrykksspyler AKKURAT når det passer meg. Så får du heller gjemme deg i kirka på Søndager. MAKAN!!!!

Anonymkode: a64fc...66a

• Liker 4
Skrevet (endret)
PhilosopherSe7en skrev (5 timer siden):

Så du tenker TS bør bosette seg et sted folk ikke har hage også, siden det plager henne at naboen klipper gresset

Korr er jo sesongen for å klippe plenen også forsåvidt, bare ikke like kort som buekorps 

Poenget var jo hvorfor noen typer støy er lovlig, men for eksempel gressklipper ikke er lov.  En bør jo forby alt av støy, eller tillate alt?

Gressklipper el. Støyende verktøy er ikke nødvendig å benytte på en søndag aka unødvendig larm, uken har seks andre dager. Buekorps/bataljoner (Det er et skille her) er en tradisjon som går tilbake til 1850 tallet og er ikke regnet som larm. 

(Det er både lørdags og søndags korps i Bergen)

Endret av Fru Uperfekt
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Fy faen for en ubrukelig nabo du er. Hadde seriøst fyrt opp både båtmotor og dieselaggregat, og ja alt som verre er. Ikke fanden om jeg føyer meg eller lar andre diktere meg kun fordi det er søndag. Fy flate tafatte tufser. Klipper den plenen eller skrur på bilen, eller vasker med høytrykksspyler AKKURAT når det passer meg. Så får du heller gjemme deg i kirka på Søndager. MAKAN!!!!

Anonymkode: a64fc...66a

Når skal du lære at du er del av et samfunn og underlagt norske lover, du også?

Anonymkode: 2ea3d...ab6

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ring politet hver gang naboen klipper plen så blir dere nok gode "venner" skal du se :)

Anonymkode: fd97f...668

AnonymBruker
Skrevet

Selv om jeg ikke går i kirken så holder jeg sterkt på at folk kan vente med å bråke til etter kirketid (d.v.s. kl 13) på søndager.

Anonymkode: 6ecff...cc8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selv om jeg ikke går i kirken så holder jeg sterkt på at folk kan vente med å bråke til etter kirketid (d.v.s. kl 13) på søndager.

Man skal ikke bråke på søndager, selv ikke etter kirketid…

Anonymkode: 3ada9...286

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Han har holdt på slik i åresvis. Alle naboer som minner om helligdagsfred får det samme skuldertrekket. Plenklipperen hans gir gjenklang i hele fjorden. Politi ble jo avskaffet ved nærpolitireformen for mange år siden. Hva gjør man egentlig da? Norsk lov gjelder jo likevel på norsk jord.

Politiet er selvfølgelig ikke avskaffet. Om de har kapasitet til å prate med folk som klipper plenen på søndager er en annen sak. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har ingenting med kirketid å gjøre. Det var før det, før 95 da loven ble omskrevet. 

Anonymkode: 1b7d1...ebf

• 4 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Ja nå sitter jeg selv her og irriterer meg over naboens høytrykksspyler som har stått på hele dagen. Tettbebegygd strøk, så den overdøver TV'en her hos meg. Og de hele 6 biler som skal vaskes!  Samme naboen står også utenfor soveromsvinduet mitt stadig vekk og kløyver ved eller kjører sirkelsaga. Ikke bare søndag, men stort sett resten av uka også, til sent på kveld. Nå som det er mørkt på kveldene, fyrer de opp en svær lyskaster også, så jeg får flombeslyningen inn i stua mi. 

Jeg kan ikke si noe på bråk i ukedager, da må folk få gjøre det de må, men på søndager må det gå an å forvente fred. 

Ser flere argumenter mot det og mener man skal flytte i gokk. Men hvem er det som bestemmer hvilke regler man gi blaffen i?

Kan man ta er par kjørepils også ? Kan man kjøpe røyk eller alkohol til mindreårige ? Er det ok å kjøre uten bilbelte? Er det ok å bryte fartsgrensen? Eller skippe vikeplikten? KJøre på rødt lys når det likevel er klar bane ?

Personlig synes jeg det er godt med en dag i uka hvor man kan få mentalt fri fra støy og larm og høre litt fuglekvitter, bli skjermet fra rushtrafikk. Jeg liker godt å være i hagen selv og gjøre ting, vasker også bilen, men jeg klarer det fint uten å bruke støyende maskiner.

Jeg blir regelrett provosert av at folk setter seg over loven og rett og slett driter i den! Jævla egotripper!

Anonymkode: 1481a...996

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Herregud. Dette må være troll. Det finnes ingen norsk lov som regulerer når man kan klippe gresset sitt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forstyrrer han deg i å lese bibelen? 
Søndagsfreden burde vært avskaffet for lengst.

Da kun et fåtall nordmenn er kristne. Noe jeg tipper trådstarter ikke er heller.

Anonymkode: 50019...d48

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Forstyrrer han deg i å lese bibelen? 
Søndagsfreden burde vært avskaffet for lengst.

Da kun et fåtall nordmenn er kristne. Noe jeg tipper trådstarter ikke er heller.

Anonymkode: 50019...d48

Nei, men forstytter alminnelig fred. Det er ikke så behageligelig å blir overdøvet av en høytrykkspyler konstant flere timer i strekk. Så er det faktisk greit om naboen gjør det 6 dager uka, men lar være på den ene dagen i uka, når de fleste andre også holder fred. 

I dag er det ingen brødbil som piper kl. 5 om morningen når de rygger inn i varemottaket, det er ikke konstant støy fra rushtrafikk eller pågående arbeid fra industriområdet.Og det pågår ikke snekring, banking, saging, pussing fra noen steder. Og naboen med med den konstant gneldrende bikkja er vekke. Jeg hadde håpet å få sove litt utpå og bare chille i min egen stue......men neida. Da bestemmer naboen seg for å vaske alle 6 bilder med høyttryksspiler fra tidlige morgen...og ja, han kom på å skulle spyle litt ute igata også. Så vi snakker ikke ikke om en liten halvtime støy her, men mange timer!

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Morpheus skrev (20 minutter siden):

Herregud. Dette må være troll. Det finnes ingen norsk lov som regulerer når man kan klippe gresset sitt. 

Jo, det gjør det faktisk!

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.6.2025 den 16.47):

Han har holdt på slik i åresvis. Alle naboer som minner om helligdagsfred får det samme skuldertrekket. Plenklipperen hans gir gjenklang i hele fjorden. Politi ble jo avskaffet ved nærpolitireformen for mange år siden. Hva gjør man egentlig da? Norsk lov gjelder jo likevel på norsk jord.

Herregud så plagsom er nå ikke den gressklipperen.  Hvorfor er det slike dustete lover uansett? Folk flest har jo bare fri i helgene. La nå folk få klippe gresset når de har tid til det. Hvem faen bryr seg om det er søndag?

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 15.6.2025 den 16.56):

Jeg ser du får mye motbør her, men loven er altså klar på dette området selv om mange sier de ikke bryr seg. Det er ikke lov til å klippe plenen på søndager. 

Hvis mange av dere har sagt fra og politiet ikke gjør noe, da ville jeg tatt saken i egne hender. Finn måter å ta igjen på :lur:

Anonymkode: 3671c...048

Noen lover er tydeligvis til for å brytes. Den loven er gammeldags og utdatert og burde blitt avskaffet for lenge siden. For no tull. Politiet er underbemannet. Plag nå ikke dem med slikt tøv. Hvordan tar du igjen egentlig?

Endret av Maleficenta
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo, det gjør det faktisk!

Da får du henvise til denne loven. Det finnes ingen nasjonal lov i Norge som forbyr plenklipping på søndager. 
Hvis det fantes, hadde det ikke heller vært en prioritert sak hos politiet. Så loven ville vært overflødig når den ikke praktiseres. 

Søndagen er en dag da de fleste har fri, og får puslet litt ting hjemme. Pusse opp, hagearbeid, rydde vaske osv. Slik er det ofte ikke tid til ellers i uka når det stresses med jobb, lekser, unger som skal kjøres hit og dit osv.  Så kan den grinete naboen stå og irritere seg over at jeg får gjort noe i hagen. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.6.2025 den 16.56):

Men nå fikk jeg høre av noen at dette gjelder nettopp helligdager og ikke søndager (utenom i kirketid el) Uansett tenker jeg at det er utrolig deilig at en dag i uka så er det mer stillhet og ro, så holder meg unna alt som bråker på søndager og setter pris på at andre også gjør det. 

Anonymkode: 27bfc...7ef

Liker lyden av gressklipper jeg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...