Gjest skuffet mamma Skrevet 18. mars 2006 #1 Skrevet 18. mars 2006 Min datter skal konfirmere seg nå i mai og vil naturligvis være fin på den store dagen. Hun har fått ny flott kjole med sko til og veske og jeg har lenge gledet meg til å ordne håret hennes og la henne få bruke litt sminke og hårspray. Min sønn har en kjæreste som både er utdannet frisør og makeup artist og her en kveld var hun frekk nok til å tilby seg å pynte henne på den store dagen. Hun sa også at hun kunne komme og prøve ut noen forskjellige frisyrer og makeup farger på henne Min datter ble helt i fyr og flamme og kastet seg nesten om halsen hennes. Jeg går rundt og er sur fordi jeg føler at hun tråkker over grensene og at jeg burde få gjøre dette. Jeg tror selv jeg kan gjøre en like bra jobb som henne selv om jeg ikke har så mye utstyr og sminke fra fancy merker jeg aldri har hørt om. Bør jeg snakke med henne om dette. Prøvde å snakke med datteren min men hun begynte å gråte og spurte om jeg ville ødelegge hele livet hennes
Gjest gjesta Skrevet 18. mars 2006 #2 Skrevet 18. mars 2006 Setter du din egen lykke framfor ditt barns lykke?
Gjest Gjesta Skrevet 18. mars 2006 #3 Skrevet 18. mars 2006 En femtenåring bør vel få bestemme selv hvem som skal fixe henne på håret og sminke henne.
Gjest Gjesta Skrevet 18. mars 2006 #4 Skrevet 18. mars 2006 -dessuten forteller den siste smileyen din at dette er et trollete innlegg.
Gjest gjest1 Skrevet 18. mars 2006 #5 Skrevet 18. mars 2006 Jeg går rundt og er sur fordi jeg føler at hun tråkker over grensene og at jeg burde få gjøre dette. Jeg tror selv jeg kan gjøre en like bra jobb som henne selv om jeg ikke har så mye utstyr og sminke fra fancy merker jeg aldri har hørt om. ← Jeg synes du er smålig og egoistisk i denne saken, uansett om du tror du kunne gjort en like bra jobb må du jo skjønne at datteren din synes det er stas med en ordentlig frisør og make-up artist. Datteren din er stor nok til å bestemme selv uansett. Dessuten burde du være glad for at sønnen din har funnet seg en kjæreste som er snill mot lillesøsteren hans og tilbyr seg dette.
Gjest Primula Skrevet 18. mars 2006 #6 Skrevet 18. mars 2006 Jeg synes du er smålig og egoistisk i denne saken, uansett om du tror du kunne gjort en like bra jobb må du jo skjønne at datteren din synes det er stas med en ordentlig frisør og make-up artist. Datteren din er stor nok til å bestemme selv uansett. Dessuten burde du være glad for at sønnen din har funnet seg en kjæreste som er snill mot lillesøsteren hans og tilbyr seg dette. ← Kunne ikke sagt det bedre seg. Prøv og gled deg sammen med datteren din istedefor å være sur og vanskelig.
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2006 #7 Skrevet 18. mars 2006 Trodde seriøst det var en fireåring ellerno det var snakk om utfra overskrifta, det var nemlig da jeg ikke ville at mora mi skulle tukle med håret mitt. For meg var det aldri snakk om at moren min skulle sminke eller fikse meg opp når jeg var i den alderen, uansett hvilken dag det var. Er det ikke bare positivt at hun får et godt forhold til brorens kjæreste da..?
Knurr Skrevet 18. mars 2006 #8 Skrevet 18. mars 2006 Hei skuffede mamma! Jeg er ingen mor, men jeg har en, og hun ble akkurat like skuffet som deg da min eldste lillesøster ikke ville at hun skulle ordne henne til Dagen. Jeg kan ikke gi den noen konkrete råd, men jeg skal synse litt: Kjæresten til sønnen din ante antakeligvis ikke noe om dine planer om å ordne dattera di sjøl. Jeg forstår veldig god at du føler deg tråkket på, men hun mente det sikkert veldig godt - de færreste konfirmaneter får profesjonell hjelp til utseende på dagen sin. Tenk så stort det er for vesla! Og - hvis det forholder seg som hos min lillesøster - tenk på den "statusen" hun får i vennegjengen. Nå sammenlikner jeg med mine småsøstre... og hvis mamma hadde tilbudt seg å sette opp hår og slikt ville de (som meg, da jeg var på den alderen) blitt bekymra for å få en veldig rar oppsats som de eventuelt måtte å med for å ikke såre mamma. Når man er fjorten, er foreldre nesten aldri spesielt kule. De skjønner jo *ingenting*, osv. Hun mener garantert ikke å såre deg, men kanskje tilbudet gav henne en utvei fra dette tenkte scenarioet? Da slapp hun konforntasjonen. Da jeg skjønte hvor skuffa mamma ble, snakket jeg med henne - lillesøster hadde faktisk spurt meg om hjelp til håret - og v fant ut at vi skulle ordne det sammen. Nå vet jeg ikke hva slags forhold du har til din "svigerdatter", men prøv å prate med henne? Uten å bli defensiv og slikt. Se om dere kan ordne noe. Huff. Jeg skjønner dere begge to veldig godt. Til syvende og sist er det en del av løsrivningsprosess, og hun burde få bestemme selv... men. Ja. Jeg skal slutte å synse nå.
Tiit Skrevet 18. mars 2006 #9 Skrevet 18. mars 2006 Tror egentlig ikke dette er et eksempel fra virkeligheten, men likevel: La jenta få ornde hår og sminke selv, eller selv bestemme hvem som skal hjelpe henne. Kjære vene.....
Gjest Binna Skrevet 18. mars 2006 #10 Skrevet 18. mars 2006 (endret) Min datter skal konfirmere seg nå i mai og vil naturligvis være fin på den store dagen. Hun har fått ny flott kjole med sko til og veske og jeg har lenge gledet meg til å ordne håret hennes og la henne få bruke litt sminke og hårspray. Min sønn har en kjæreste som både er utdannet frisør og makeup artist og her en kveld var hun frekk nok til å tilby seg å pynte henne på den store dagen. Hun sa også at hun kunne komme og prøve ut noen forskjellige frisyrer og makeup farger på henne Min datter ble helt i fyr og flamme og kastet seg nesten om halsen hennes. Jeg går rundt og er sur fordi jeg føler at hun tråkker over grensene og at jeg burde få gjøre dette. Jeg tror selv jeg kan gjøre en like bra jobb som henne selv om jeg ikke har så mye utstyr og sminke fra fancy merker jeg aldri har hørt om. Bør jeg snakke med henne om dette. Prøvde å snakke med datteren min men hun begynte å gråte og spurte om jeg ville ødelegge hele livet hennes ← Hvis du reagerer slik så kommer du antageligvis til å få deg mange store fremover. Datteren din er er ikke 4 år lenger, og uansett om hun hadde vært det så er det stas og bli "fikset" av en som faktisk er flink til det. Jeg sier ikke at du ikke er det, men forandring fryder! Endret 18. mars 2006 av hæxa
ashera Skrevet 18. mars 2006 #11 Skrevet 18. mars 2006 Med fare for mye pepper: Dette minner om den der tråden med hun jenta som måtte sove på campingseng. Jeg tror dette er et tulleinnlegg. Og jeg tror jeg vet hvem som tuller. og det er slett ikke verst tulla også .... Forgive me if I'm wrong.
Gjest oppgitt Skrevet 18. mars 2006 #12 Skrevet 18. mars 2006 Håper dette er tull, ja. Går ikke an å la sin egen glede gå foran sin datters. Jenta er jo konfirmant og kan fint bestemme det der selv. Smålig av en mamma. Så nå håper jeg dette var et tulleinnlegg.
aline Skrevet 18. mars 2006 #13 Skrevet 18. mars 2006 og la en konfirmant "få lov til å bruke sminke og hårspray"??? hadde brukt både sminke og hårspray som jeg ville selv når jeg var på den aldern, og om mamma hadde trodd hun skulle fikse hår og sminke på meg til den store dagen hadde jeg antagelig dødd eller ledd godt av at hun kunne finne på å tro noe så teit. mammaer er ikke akkurat det mest hippe og moderne når man er tenåring, det eri ikke nødvendigvis moren vår vi vil likne liksom. klart det er dødskult at kjærsten til storebroren, som i tillegg er utdannet frisør og makeup tilbyr seg å hjelpe. hun er litt eldre, men ikke gammel (slik mammaer er), garantert hip og kul (i motsetning til hva mammaer er), og har tilgang på all den rette fargen og utstyret. og merker som er hit hos tenåringer, er det ikke sikkert mamma har hørt om merket. men tror også dette kun er spøk, ellers er det som en nevnte over, en mor som kommer til å få seg mange nedturer i tiden fremover. trodde også det var snakk om en 4-6 åring....
Gjest Donna Skrevet 18. mars 2006 #14 Skrevet 18. mars 2006 Dette er nok en spøk, ja. Hvis ikke så må damen være utrolig lite oppdatert på ungdommer.
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2006 #15 Skrevet 18. mars 2006 Med fare for mye pepper: Dette minner om den der tråden med hun jenta som måtte sove på campingseng. Jeg tror dette er et tulleinnlegg. Og jeg tror jeg vet hvem som tuller. og det er slett ikke verst tulla også .... Forgive me if I'm wrong. ← Klart det er. De er i bunn og grunn veldig likt bygd opp - for ikke å snakke om hvordan de avsluttes, men folk går likevel fem på.
Lemming Skrevet 19. mars 2006 #16 Skrevet 19. mars 2006 Jeg håper for datteren dins skyld at dette er et tulleinlegg. Du beskriver at datteren din ble helt i fyr og flamme da kjæresten til storebroren tilbød seg å hjelpe. Det alene burde være nok til at du burde være glad på hennes vegne, og ikke prøve å avlyse det fordi du "hadde så lyst". Særlig når du så hvor glad hun ble. Det er jo tross alt hennes store dag, ikke din, og jeg synes vel egentlig hun er gammel nok til å bestemme slikt selv. Da jeg var 14-15 sminket jeg meg daglig, og hadde gjort det i nesten 2 år.. Det er klart det er kjeempekult å bli ordnet av en profesjonell!! Og hva kjæresten til broren angår, så er jeg helt sikker på at det ble foreslått i beste mening. Som sagt styrer de fleste 14-åringer helt selv med sminke og hår uten "innblanding" fra mødrene, og derfor falt det henne sannsynligvis ikke inn i det hele tatt at du ville synes dårlig om det...
Gjest Frigg Skrevet 19. mars 2006 #17 Skrevet 19. mars 2006 Bør jeg snakke med henne om dette. Prøvde å snakke med datteren min men hun begynte å gråte og spurte om jeg ville ødelegge hele livet hennes ← jeg har stor forståelse for skuffelsen din, men siden datteren er i den alderen hun er, er det vel egentlig fint lite du kan gjøre. Jeg tror nok heller at denne kjæresten til din sønn bare forsøker å være til nytte, for å gjøre seg likt av familien, fullt mulig hun ikke er klar over at hun tråkker over noen grenser. (Er hun klar over det må jeg egentlig innrømme at jeg synes hun er ganske slem.) Og du ødelegger overhodet ikke livet hennes, dette høres nå mer ut som en helt vanlig dramatisk tenåring replikk. Om du ikke kan stå for selve pyntingen, så kan du i allefall være med, og det får vel holde denne gangen. Kanskje ikke noe trøst i det, men det er nå bare engang slik det er. Ergelig, ja, men...
Gjest Binna Skrevet 19. mars 2006 #18 Skrevet 19. mars 2006 (endret) Jeg tror nok heller at denne kjæresten til din sønn bare forsøker å være til nytte, for å gjøre seg likt av familien, fullt mulig hun ikke er klar over at hun tråkker over noen grenser. (Er hun klar over det må jeg egentlig innrømme at jeg synes hun er ganske slem.) ← Hvis det er der grensen går så holder jeg med henne hvis hun tråkker over den selv om hun evt er klar over det.(kjæresten til sønnen altså) Endret 19. mars 2006 av hæxa
Gjest Frigg Skrevet 19. mars 2006 #19 Skrevet 19. mars 2006 Hvis det er der grensen går så holder jeg med henne hvis hun tråkker over den selv om hun evt er klar over det.(kjæresten til sønnen altså) ← Heh? Hvis dette var veldig viktig for mor, hvordan kan det da ikke å være å tråkke over grensen? Vi har alle forskjellige grenser, og de går på forskjellige steder. Men kanskje dette var veldig viktig for mor, hvorfor skal det da være så urimelig at hun blir skuffet. Jeg synes i allefall ikke at mors skuffelse er urimelig eller uforståelig.
Gjest Donna Skrevet 19. mars 2006 #20 Skrevet 19. mars 2006 Heh? Hvis dette var veldig viktig for mor, hvordan kan det da ikke å være å tråkke over grensen? Vi har alle forskjellige grenser, og de går på forskjellige steder. Men kanskje dette var veldig viktig for mor, hvorfor skal det da være så urimelig at hun blir skuffet. Jeg synes i allefall ikke at mors skuffelse er urimelig eller uforståelig. ← Det synes jeg. Alle vet hvor viktig det er for de unge å følge moten ... og da stiller mor langt bak i rekken ... det bør enhver mor forstå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå