Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har blitt sykmeldt i 2 uker for første( og forhåpentligvis siste gang) 

sjefen min har nå ansatt en vikar for å gjøre mine arbeidsoppgaver.. 

Jobben min trenger kun en av oss fordi det det er en svært liten bedrift.. jeg vet at jeg ikke kommer til å være lengere borte enn disse 2 ukene, hva skjer med vikaren når jeg kommer tilbake? La oss si han har sagt vikar kan jobbe 1 måned eller 2 og  jeg skrevet kontrakt på det? Og jeg kommer tilbake etter 2 uker, det er kun plass til en av oss..

Anonymkode: ae016...8e0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er altså redd for å miste jobben min pga at jeg er sykemeldt i et par uker.

jobbet der i 1år og fast stilling

Skrevet

Vikaren må vel ha kontrakt på to uker da? 
Du mister ikke jobben fordi du er sykemeldt i to uker 😊

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med at du har skrevet kontrakt på det?

Anonymkode: 1a5ed...55c

AnonymBruker
Skrevet

Det må sjefen løse. Du skal jo ha jobben din når du er tilbake. Ikke noe tvil om det.

Anonymkode: d16a3...d62

• Liker 3
Skrevet

Selvfølgelig mister du ikke jobben. Hva slags avtale leder har inngått med vikaren er strengt tatt ikke ditt problem - du forholder deg til din sykemelding. Vikarer er ansatt midlertidig og korttid, det er hele poenget - er det hentet inn noen fra vikarbyrå kan det være på dagsbasis. Du har ingenting å bekymre deg for her.

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ok , så jeg er safe?

ts

AnonymBruker
Skrevet

Er du veldig ung ts? I så fall skjønner jeg at man kan lure litt. Men hvis du har fast stilling så har du fast stilling, det skjer ingenting med den selv om du er sykemeldt noen uker. En vikar kan ikke hoppe inn og ta jobben din sånn. 

Anonymkode: 6384c...c07

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ok , så jeg er safe?

ts

Med mindre sjefen din er et rasshøl ut av dimensjoner som ikke bryr seg om loven så er du trygg ja. Han kan ikke ta fra deg jobben på grunn av sykdom sånn uten videre. 

Anonymkode: bd68c...165

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er fast ansatt, og din arbeidsgiver må ha saklig grunn for å kunne si deg opp. 

Hvis arbeidsgiver har skrevet en måneds kontrakt med vikar, så må arbeidsgiver lønne vikaren i den perioden, eller si opp vikariatet og lønne ut oppsigelsestiden. Om det er plass til dere begge eller om det er arbeidsoppgaver nok til begge er irrelevant. Arbeidsgiver må forholde seg til kontrakter. 

Men jeg er svært imponert over at arbeidsgiver rekker ansette en vikar på så kort tid, når det kun er snakk om to ukers fravær. 

Anonymkode: 9d3f8...9a6

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...