AnonymBruker Skrevet 15. juni #1 Skrevet 15. juni Livet er rart. Nå er jeg en middeladrende dame. Og jeg har i alle år tenkt at jeg hadde en helt normal skoletid. Men i det siste har jeg tenkt på dette: på ungdomsskolen ble jeg (av ca halvparten av guttene i klassen) fullstendig oversett. De husket liksom ikke navnet mitt selv etter tre år (kunne si: du der! hva heter du igjen?), og stilte seg mellom meg og venninnene mine i friminuttet (med ryggen mot meg). Og så kunne de kjefte på meg pga utseendet mitt. Sånn helt ut av det blå. På videregående opplevde jeg ikke dette, men da var det når vi var på fest at jeg plutselig kunne få en skikkelig skyllebøtte pga hvordan jeg så ut. Av barn og fulle folk, osv.. Venninnene mine sa aldri noe om dette, og jeg tok det heller aldri opp med dem. Det ble liksom godtatt at jeg ble behandlet sånn. Har flere opplevd det samme? Anonymkode: 4d870...5d4 5
AnonymBruker Skrevet 15. juni #2 Skrevet 15. juni Kan du komme med eksempler på hvordan de kjeftet på deg pga utseendet? Anonymkode: 21d78...07a 3
AnonymBruker Skrevet 15. juni #3 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kan du komme med eksempler på hvordan de kjeftet på deg pga utseendet? Anonymkode: 21d78...07a Å, de var ikke mer avanserte enn: du er så stygg! Se på stygga! Hva gjør du her, stygga? osv De bare kom fram og sa det, før de lo. Jeg var sjenert og stille, så jeg framprovosert aldri noe. Satt der bare, enten med venninnene eller som veskepasser for venninnene. Anonymkode: 4d870...5d4 4
Daria Skrevet 15. juni #4 Skrevet 15. juni Ungdomsskolen og tenårene er unntakstilstand for det meste, ikke minst når det gjelder det som regnes som normal oppførsel i samfunnet for øvrig. Trøsten er at det blir folk av de aller fleste med tiden... 3 2
Million Skrevet 15. juni #5 Skrevet 15. juni Det høres jo helt horribelt ut, at noen går rundt og behandler andre medelever på den måten? Håper dette er et tilbakelagt stadie og at voksne folk ikke driver på sånn? Det var kun i skoletiden, på ungdomsskolen du opplevde det? Unger altså. De kan være grusomme. Men nei, jeg har aldri opplevd det å bli kalt stygg. Men da finner de jo andre ting å erte for. Som med meg, jeg var liten, spinkel og svært tynn, så noen folk i klassen likte å kalle meg "flisa". Jeg fløy i flint over det, og det var det de andre syntes var så morsomt, å se lille meg eksplodere over å bli kalt flisa. Ikke at det gikk innpå meg, jeg bare likte ikke kallenavnet.
AnonymBruker Skrevet 15. juni #6 Skrevet 15. juni Jeg ble kalt stygge ting på ungdomsskolen. Også kalt mobbing. Det var så rart, fordi det de sa, ga lite mening. De sa f.eks at det var stygt at jeg hadde SMÅ ører og LANGT hår. Som er jo noe som ellers regnes som pent. Jeg skjønte at det ikke var deres ekte mening. De var heller ikke smarte nok til å si ting som, du har rar personlighet. De kunne si andre mer "normale" mobbe- ting også, som at klærne ikke var fine nok, men da jeg fikk like klær som alle andres var det også feil. Mange var tom fortvilet fordi jeg "alltid hadde så dyrt tøy" (det var et sammenfall mellom mine foreldres idéer om fornuftig, dyrt tøy med hva som tilfeldigvis var moderne på skolen da. Alle var besatt av regnjakker. Jeg hadde det dyreste regntøyet i "bygda" og folk var veldig misunnelige) Jeg fikk erstatning fra fylket. Selv om dette var lenge før anti-mobbeprogrammer og mobbeombud. Hadde uttalelse fra psykologen min, og foreldrene mine bytta meg til privatskole. I dag er jeg lærer for ungdom selv, og prøver å støtte dem i den galskapen puberteten er. Anonymkode: 059bb...28f 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni #7 Skrevet 15. juni Tusen takk for svarene, dere 🥰 Innser nå at dette har vært min livsløgn i alle år: at dette var helt normalt. Skjønner plutselig også hvorfor jeg aldri har gått på gjenforeninger. Eller er glad i å gå på fester hvor folk blir fulle. Klem fra Ts Anonymkode: 4d870...5d4 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni #8 Skrevet 15. juni Jeg vil si at dette var normalt før. Perioden 80-, 90- og 00-tallet. Det var en periode man snakket hardere til hverandre, og mobbing var veldig utbredt. Dette kombinert med at foreldre sjelden var involvert i barnas liv, slik at barna var alene med sine følelser. Jeg har inntrykk av at «alle» opplevde slikt som du forteller om, men i varierende intensitet og hyppighet. Fra 2010-tallet har det vært et enormt fokus på å forebygge mobbing, foreldre er mye mer involvert, skolen er involvert, det finnes et regelverk, det finnes støtte å få. Så selv om mange snakker om mobbingen på sosiale medier så er mitt inntrykk likevel at det er mindre mobbing i dag enn i tiårene før. Og at det er færre i dag som utsettes for mobbing enn før. Anonymkode: 575cc...df5 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni #9 Skrevet 15. juni Daria skrev (4 timer siden): Ungdomsskolen og tenårene er unntakstilstand for det meste, ikke minst når det gjelder det som regnes som normal oppførsel i samfunnet for øvrig. Trøsten er at det blir folk av de aller fleste med tiden... Det stemmer ikke. Mine mobbere er like jævlige i dag, som for 30 år siden. Vi er nå 45. Bare et år siden jeg var i min hjemby for å besøke familie og møtte på ene mobberen fra ungdomsskolen på det lokale senteret. "Æsj du er jo like stygg som du alltid har vært. Hvorfor har du ikke tatt selvmord som jeg ba deg om å gjøre?" ropte han ut. Han har sagt det samme til flere andre som ble mobbet og, i voksen alder. Det utrolige er at han er gift og har barn. Mens jeg er psykisk ødelagt og livredd menn. Anonymkode: 537de...aa6 3
AnonymBruker Skrevet 15. juni #10 Skrevet 15. juni Jeg fikk kjeft for hvordan jeg så ut, hvordan jeg var, hvordan jeg snakket, hvordan jeg var kledd, at jeg ikke var som eller gikk kledd som alle andre jenter. Ble mobbet, spyttet på, og sparket. Var på et lite sted med få elever i hver klasse, men den eleven som var verst, og dro med seg andre, kom fra en storby. Husker lærer ville at vi skulle ha et møte bare vi to for å snakke ut Og få en slutt på mobbinga av meg. Han flyttet tilbake til storby etterhvert, ble med i gjeng og rotet seg borti dop, kjøp/salg og vold. Mindreverdighetskomplekser og leker tøffing fremdeles. Opplevde lignende på VGS, hvor vi hadde møte fordi de i klassen var kjempelei å baksnakke meg, for det var så slitsomt for de å baksnakke meg hele tiden, og det var jo min skyld må forstå. Det var jeg som forsurnet miljøet i klassen fordi de måtte baksnakke meg, de hadde ikke annet valg, stakkars.. Anonymkode: cc75f...398 3
AnonymBruker Skrevet 15. juni #11 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det stemmer ikke. Mine mobbere er like jævlige i dag, som for 30 år siden. Vi er nå 45. Bare et år siden jeg var i min hjemby for å besøke familie og møtte på ene mobberen fra ungdomsskolen på det lokale senteret. "Æsj du er jo like stygg som du alltid har vært. Hvorfor har du ikke tatt selvmord som jeg ba deg om å gjøre?" ropte han ut. Han har sagt det samme til flere andre som ble mobbet og, i voksen alder. Det utrolige er at han er gift og har barn. Mens jeg er psykisk ødelagt og livredd menn. Anonymkode: 537de...aa6 Dette handler jo ikke om menn generelt, men en mann som tydeligvis er sosiopat. Burde vært anmeldt. Er jo ikke noe problem å anmelde når han roper dette på offentlig sted foran vitner og dere er flere som har opplevd det. Anonymkode: 7751a...fd9 5
AnonymBruker Skrevet 15. juni #12 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Det stemmer ikke. Mine mobbere er like jævlige i dag, som for 30 år siden. Vi er nå 45. Bare et år siden jeg var i min hjemby for å besøke familie og møtte på ene mobberen fra ungdomsskolen på det lokale senteret. "Æsj du er jo like stygg som du alltid har vært. Hvorfor har du ikke tatt selvmord som jeg ba deg om å gjøre?" ropte han ut. Han har sagt det samme til flere andre som ble mobbet og, i voksen alder. Det utrolige er at han er gift og har barn. Mens jeg er psykisk ødelagt og livredd menn. Anonymkode: 537de...aa6 Han her hadde jeg anmeldt Anonymkode: 6ca4e...d54 6
AnonymBruker Skrevet 15. juni #13 Skrevet 15. juni Jeg ble også kalt stygg på ungdomsskolen til tross for at jeg absolutt ikke var det. Det ser jeg jo på bilder av meg selv i dag. Jeg var helt normal. Ble mobbet mye på grunn av andre ting også, men jeg var veldig faglig flink, så jeg fant ut de bare kunne ha det så godt. Jeg kom til å greie meg likevel, jeg. Jeg hadde min faste venninnegjeng som også var helt normale, og som ikke gadd å bry seg med å skulle prøve å gjøre seg populære. Vi hadde det helt fint. Alt endret seg på videregående. Da ble jeg faktisk ganske populær å henge med. Både blant gutter og jenter. Jeg fikk min første kjæreste da jeg gikk siste året på ungdomsskolen, så jeg kunne nok umulig være kjempestygg, fant jeg ut. Det var ikke spesielt gøy å gå på ungdomsskolen, men jeg kom meg gjennom den, takket være at jeg hadde gode venninner og noen gode guttevenner. Anonymkode: fed8e...1d9
Fighter83 Skrevet 15. juni #14 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (6 timer siden): Livet er rart. Nå er jeg en middeladrende dame. Og jeg har i alle år tenkt at jeg hadde en helt normal skoletid. Men i det siste har jeg tenkt på dette: på ungdomsskolen ble jeg (av ca halvparten av guttene i klassen) fullstendig oversett. De husket liksom ikke navnet mitt selv etter tre år (kunne si: du der! hva heter du igjen?), og stilte seg mellom meg og venninnene mine i friminuttet (med ryggen mot meg). Og så kunne de kjefte på meg pga utseendet mitt. Sånn helt ut av det blå. På videregående opplevde jeg ikke dette, men da var det når vi var på fest at jeg plutselig kunne få en skikkelig skyllebøtte pga hvordan jeg så ut. Av barn og fulle folk, osv.. Venninnene mine sa aldri noe om dette, og jeg tok det heller aldri opp med dem. Det ble liksom godtatt at jeg ble behandlet sånn. Har flere opplevd det samme? Anonymkode: 4d870...5d4 Vi skal ikke gjøre sånt mot folk. Er direkte ufin oppførsel som man ikke skal godta. Er det lukt som gjør det vanskelig for folk å være sammen med denne som lukter så må man ta en samtale men hvem bør ta denne samtalen og i hvilken setting denne samtalen skal finne sted må nesten vurderes ut fra hensyn til personenvern og hvor krenkende det føles. Må nesten ledelsen, lærere og foreldre finne ut av selv. Er det klær og farge sammensetningen som er årsaken til samtalen så må det faktisk være en offisiell dresskode, finnes ikke dette så har man ikke noe grunnlag for å ta denne samtalen.
AnonymBruker Skrevet 15. juni #15 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette handler jo ikke om menn generelt, men en mann som tydeligvis er sosiopat. Burde vært anmeldt. Er jo ikke noe problem å anmelde når han roper dette på offentlig sted foran vitner og dere er flere som har opplevd det. Anonymkode: 7751a...fd9 Både han her og flere var i en gjeng som plaget flere, med mobbing og vold. Vet om flere i den gjengen som fortsatt ikke er hyggelige mennesker, men de er ikke like ille som han sjefsmobberen i det minste. Var ingen som sa noe da han stod og ropte disse tingene til meg for noen år siden, var flere som lo faktisk. Kan være enig i at NOEN forandrer seg, men jeg ser altfor mange som har samme elendige personlighet som 45-åring som da de var 3 år gamle. Lurer sånn på motivasjonen for å si at noen er stygg. Er motivet kun å ødelegge personen psykisk? Ytterst sjelden jeg ser en person som er veldig stygg. Da må det være en som har gutt totalt f i alt av hygiene og har langt fett hår, brune tenner og ser herjet ut. Og til og med da kan jeg se potensialet hvis personen steller seg litt. Hvis en person er hyggelig så blir de jo automatisk mer tiltrekkende. Anonymkode: 537de...aa6 1
Tubaluba Skrevet 15. juni #16 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (7 timer siden): Livet er rart. Nå er jeg en middeladrende dame. Og jeg har i alle år tenkt at jeg hadde en helt normal skoletid. Men i det siste har jeg tenkt på dette: på ungdomsskolen ble jeg (av ca halvparten av guttene i klassen) fullstendig oversett. De husket liksom ikke navnet mitt selv etter tre år (kunne si: du der! hva heter du igjen?), og stilte seg mellom meg og venninnene mine i friminuttet (med ryggen mot meg). Og så kunne de kjefte på meg pga utseendet mitt. Sånn helt ut av det blå. På videregående opplevde jeg ikke dette, men da var det når vi var på fest at jeg plutselig kunne få en skikkelig skyllebøtte pga hvordan jeg så ut. Av barn og fulle folk, osv.. Venninnene mine sa aldri noe om dette, og jeg tok det heller aldri opp med dem. Det ble liksom godtatt at jeg ble behandlet sånn. Har flere opplevd det samme? Anonymkode: 4d870...5d4 Flokk-mentalitet at sånt aksepteres. Husker selv at vi ikke brøt inn når noe var slemme og til og med mobbet. Helt forferdelig å tenke på idag! Skulle tro vi skjønte bedre da vi var 19 iallefall! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå