Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Grunnet en ekstremt vond og voldelig barndom, opplever jeg at "radaren" min for å velge menn er ødelagt.

Jeg er nå ganske god på å skjønne hvem som ikke er snille veldig fort, men jeg skjønner ikke alltid hva som er grønt flagg.

Noen som vil dele sine grønne flagg?

Da snakker jeg ikke om "overfladiske" ting som ordnet økonomi og høyere utdanning. Dette er bra ting, helt klart, men mer på det emosjonelle planet som kommer frem i samspillet mellom mennesker.

Så langt har jeg:

- Glad når han ser meg

- Ikke endrer oppførsel plutselig og uten forvarsel

- Prøver å forstå hva jeg mener, stiller spørsmål når han ikke forstår.

- Blir ikke sint eller utålmodig hvis jeg ikke får til ting med en gang

Anonymkode: cbfda...cce

• Liker 1
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For meg er det viktig at han kan utvise empati, hensyn, toleranse og hengivenhet. Da er han verdens fineste i mine øyne.

Anonymkode: 5b86b...975

AnonymBruker
Skrevet

Blir ikke fornærmet og må «ta igjen» på en eller annen måte hvis det er noe jeg er flinkere enn ham til. De fleste menn jeg har møtt stryker på denne.

Anonymkode: 86d9f...e20

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Blir ikke fornærmet og må «ta igjen» på en eller annen måte hvis det er noe jeg er flinkere enn ham til. De fleste menn jeg har møtt stryker på denne.

Anonymkode: 86d9f...e20

Dette! Jeg har møtt en mann nå som bare ble imponert når vi var uenige om noe han ser på som "sitt" felt, og det viste seg at jeg hadde rett. Sånne reaksjoner vitner om ekte selvtillit og trygghet, og ikke den påklistrede, falske selvtilliten enkelte menn tar på seg. 

Og så vil jeg legge til: At han ikke snakker dritt om eksen(e). En mann som har et reflektert syn på hvorfor ting ble som de ble i tidligere forhold, og ser sin egen rolle i det i stedet for å legge all skyld på eksen - det er en bra ting. 

Anonymkode: d9670...a28

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette! Jeg har møtt en mann nå som bare ble imponert når vi var uenige om noe han ser på som "sitt" felt, og det viste seg at jeg hadde rett. Sånne reaksjoner vitner om ekte selvtillit og trygghet, og ikke den påklistrede, falske selvtilliten enkelte menn tar på seg. 

Og så vil jeg legge til: At han ikke snakker dritt om eksen(e). En mann som har et reflektert syn på hvorfor ting ble som de ble i tidligere forhold, og ser sin egen rolle i det i stedet for å legge all skyld på eksen - det er en bra ting. 

Anonymkode: d9670...a28

Jeg synes det siste punktet ditt her er helt essensielt. Var skuffende å se kommentarene på en tidligere tråd hvor damer skulle få den muligheten til å gjøre nettopp dette uten å snakke drit om mannen

Anonymkode: 150f3...e44

Skrevet

Jeg føler med deg, jeg opplevde en veldig voldelig eks, og for min del er mange av de grønne flaggene at:

* Mannen min kunne være uenig uten å bli sint, sur, furten eller heve stemmen unødvendig (det er lov å krangle og bli sur, men han ble ikke kranglete og sur over "småting").

* Tålmodig. Smiler og ler litt hvis jeg eller han gjør feil, forsikrer om at det er greit å gjøre feil.

* Omtenksom. Spør hvordan dagen min har vært, lurer på hvordan jeg har det, generelt bryr seg om at jeg har det godt. Opptatt av at jeg har det fint.

* Interessert. Ønsker å høre mine meninger og tanker rundt ulike emner. Blir ikke fornærmet over at vi kanskje har ulike syn (ikke så ofte, skal sies).

* Lyttende. Liker å høre på det jeg har å si, genuint interessert, avfeier ikke mine meninger og tanker.

* Lyser opp og blir glad. Gleder seg til å se meg, viser takknemlighet og varme. Får ikke nok av meg. 

* Snakker fint om andre. 

* Snakker veldig varmt om barnet sitt. Det var skikkelig fint å høre på første date hvor opptatt, stolt og glad han var i barnet sitt, uavhengig av alle diagnosene barnet har.

*  Generell stødighet og varme, at han var så behagelig å være rundt. Han fikk meg til å føle meg trygg rundt med en gang.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg mann da, men tenker det du spør om er uavhengig av kjønn. 

*behandler andre rundt deg/dere med respekt. Typisk eksempel er kelnere, folk i kassa osv

Anonymkode: e8a9c...9c9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
SPOCA skrev (1 time siden):

*  Generell stødighet og varme, at han var så behagelig å være rundt. Han fikk meg til å føle meg trygg rundt med en gang.

TS her.

Begynte å grine da jeg leste det siste på lista. Jeg vet ikke hva det vil si å være trygg med en mann, men dette gav meg håp.

Jeg er glad for at du kom deg vekk og har funnet deg en mann som behandler deg med varme og kjærlighet.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Snill med barn og dyr. Sier noe om grunnleggende empati.

Høflig og hyggelig mot serviceansatte, som for eksempel kelnere. Sier noe om hvordan han ser på og behandler mennesker generelt. 

Viser interesse. Stiller spørsmål om deg, og oppfølgingsspørsmål i stedet for å begynne å snakke om seg selv. Husker ting om deg. Viser at han er genuint interessert, og bryr seg.

Anonymkode: 42b2f...ed8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
SPOCA skrev (1 time siden):

Jeg føler med deg, jeg opplevde en veldig voldelig eks, og for min del er mange av de grønne flaggene at:

* Mannen min kunne være uenig uten å bli sint, sur, furten eller heve stemmen unødvendig (det er lov å krangle og bli sur, men han ble ikke kranglete og sur over "småting").

* Tålmodig. Smiler og ler litt hvis jeg eller han gjør feil, forsikrer om at det er greit å gjøre feil.

* Omtenksom. Spør hvordan dagen min har vært, lurer på hvordan jeg har det, generelt bryr seg om at jeg har det godt. Opptatt av at jeg har det fint.

* Interessert. Ønsker å høre mine meninger og tanker rundt ulike emner. Blir ikke fornærmet over at vi kanskje har ulike syn (ikke så ofte, skal sies).

* Lyttende. Liker å høre på det jeg har å si, genuint interessert, avfeier ikke mine meninger og tanker.

* Lyser opp og blir glad. Gleder seg til å se meg, viser takknemlighet og varme. Får ikke nok av meg. 

* Snakker fint om andre. 

* Snakker veldig varmt om barnet sitt. Det var skikkelig fint å høre på første date hvor opptatt, stolt og glad han var i barnet sitt, uavhengig av alle diagnosene barnet har.

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

TS her.

Begynte å grine da jeg leste det siste på lista. Jeg vet ikke hva det vil si å være trygg med en mann, men dette gav meg håp.

Jeg er glad for at du kom deg vekk og har funnet deg en mann som behandler deg med varme og kjærlighet.

Dette er fristende å kommentere på. Det griper nemlig rett inn i kjernen av problemene med dating og relasjoner som følger. 

Menn som Spoca beskriver havner som regel i "friend zone" - spesielt av usikre damer som ikke har lært noe om trygge relasjoner og kjærlighet i barndommen. 

Menn lærer ganske fort og brutalt at det er en del manipulative adferder som fungerer best i dating. Dermed blir det vanskelig å skille klinten fra hveten. I tillegg er sterk selvtillit mye mer forførende enn trygghet. Så en voldelig eller manipulerende mann med høy selvtillit fanger mer oppmerksomhet og har generelt mer hell i dating enn en god mann med gode manerer. 

Kvinner som er trygge på seg selv eller kvinner som har lært om sine relasjonstraumer og gjort en jobb med det, vil nok velge den trygge mannen. 

Men kvinner med traumer, og som aldri har lært å forholde seg til trygge relasjoner vil ikke begripe seg på trygge menn. De "føler" ingenting! - fordi de assosierer dating med dirrende usikkerhet, nervøsitet og hvor de prøver å gjøre seg fortjent til mannens gunst. Dette elsker manipulerende og psykopate menn. 

Derfor er Spoca sin beskrivelse av en mann fortsatt singel inntil en trygg kvinne finner ham og TS vil fortsette å gravitere mot toxic menn fordi det er det nervesystemet hennes er programmert til. - inntil hun tar tak i det, får hjelp og jobber med seg selv. 

Det er mange gode eksempler på adferd fra trygge menn i tråden. Men den største jobben må man gjøre med seg selv slik at man lærer om trygge relasjoner og naturlig tiltrekkes av gode menn. 

Anonymkode: 6f687...cd8

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

TS vil fortsette å gravitere mot toxic menn fordi det er det nervesystemet hennes er programmert til. - inntil hun tar tak i det, får hjelp og jobber med seg selv. 

Dette! Går du til psykolog ts?

Anonymkode: d9314...278

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er litt utrygg i begynnelsen når jeg blir kjent med nye mennesker, så for meg er det viktig hvordan en ny mann er i begynnelsen. Det jeg så etter i begynnelsen som gjorde at jeg ville gå videre med min nåværende samboer var:

-Måten han så på meg. Jeg så at øynene hans lyste opp da han så på meg. Noe de fortsatt gjør. 

-Han var høflig mot personale på kafeer og restauranter.

-Han fikk meg til å slappe av og virket veldig interessert i meg som person.

-Han respekterte mine grenser og spurte meg om han kunne gi klem eller et kyss. Han spurte meg om jeg var klar for å bli med han hjem. Jeg vet at mange ikke liker at menn spør om sånne ting, men for meg var det viktig og gjorde at jeg følte meg mer avslappet.

-Han var omtenksom og snill. Spurte meg om det var noe jeg trengte.

-Kosete og liker nærhet. 

Han har fortsatt å være slik med meg. Han lytter til meg, er interessert i meg, sier hver dag at han er glad i meg og er helt annerledes enn det eksen var. Jeg har ikke opplevd noe voldelig eller sånt fra ekser, men forrige eks fikk meg til å føle meg utrygg sammen med han. 

Anonymkode: 58937...88b

• Liker 1
  • Hjerte 5
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Dette er fristende å kommentere på. Det griper nemlig rett inn i kjernen av problemene med dating og relasjoner som følger. 

Menn som Spoca beskriver havner som regel i "friend zone" - spesielt av usikre damer som ikke har lært noe om trygge relasjoner og kjærlighet i barndommen. 

Menn lærer ganske fort og brutalt at det er en del manipulative adferder som fungerer best i dating. Dermed blir det vanskelig å skille klinten fra hveten. I tillegg er sterk selvtillit mye mer forførende enn trygghet. Så en voldelig eller manipulerende mann med høy selvtillit fanger mer oppmerksomhet og har generelt mer hell i dating enn en god mann med gode manerer. 

Kvinner som er trygge på seg selv eller kvinner som har lært om sine relasjonstraumer og gjort en jobb med det, vil nok velge den trygge mannen. 

Men kvinner med traumer, og som aldri har lært å forholde seg til trygge relasjoner vil ikke begripe seg på trygge menn. De "føler" ingenting! - fordi de assosierer dating med dirrende usikkerhet, nervøsitet og hvor de prøver å gjøre seg fortjent til mannens gunst. Dette elsker manipulerende og psykopate menn. 

Derfor er Spoca sin beskrivelse av en mann fortsatt singel inntil en trygg kvinne finner ham og TS vil fortsette å gravitere mot toxic menn fordi det er det nervesystemet hennes er programmert til. - inntil hun tar tak i det, får hjelp og jobber med seg selv. 

Det er mange gode eksempler på adferd fra trygge menn i tråden. Men den største jobben må man gjøre med seg selv slik at man lærer om trygge relasjoner og naturlig tiltrekkes av gode menn. 

Edit: Leste feil, haha.

Det har du nok rett i, eller de opplever som min mann å bli fanget i et forhold med en narsissistisk kvinne. Også menn kan oppleve vold, dessverre. 

Både min mann og jeg har dyrekjøpte erfaringer.

Endret av SPOCA
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Dette! Går du til psykolog ts?

Ts her. Dette!

Jeg er nok ikke den som velger de glatte sjarmørene nå. Det var mer i starten av 20-årene jeg falt for sånt. 

Det du skriver om nervesystemet stemmer. Jeg tror nemlig det finnes trygge fine menn rett foran meg, men som likevel er usynlige fordi trygge menn ikke registreres som noe annet enn "kompis".

De jeg har tenkt er trygge, de er ikke single, så jeg får aldri funnet ut av hva det eventuelt ville blitt. Men merker at jeg trygge menn vekker voldsomt raseri i meg, og jeg tror det er fordi jeg ikke skjønner hvorfor de er snille...hva skal jeg møte godheten deres med? Jeg vet ikke...

Har gått til psykolog i flere år, og hun var snill, men hadde ikke peiling på tilknytningstraumer. Følte at jeg kunne mer enn henne.

Tror løsningen blir å fortsette med det jeg gjør, eksponere meg for menn og lære av det. Merker at jeg gjør fremskritt i form av at jeg er flinkere til å sette grenser, gir ikke flere sjanser til menn som ikke behandler meg med normal respekt og at jeg er åpen for flere ulike typer menn. (alder og utseende)

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
SPOCA skrev (4 minutter siden):

Hæ? Jeg er en kvinne. Jeg er gift med en mann. Jeg beskrev mannen min. Han er altså ikke singel, men gift med meg, en kvinne.

Hva var det du ikke forstod? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva var det du ikke forstod? 

Les det endrede innlegget. :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Grunnet en ekstremt vond og voldelig barndom, opplever jeg at "radaren" min for å velge menn er ødelagt.

Jeg er nå ganske god på å skjønne hvem som ikke er snille veldig fort, men jeg skjønner ikke alltid hva som er grønt flagg.

Noen som vil dele sine grønne flagg?

Da snakker jeg ikke om "overfladiske" ting som ordnet økonomi og høyere utdanning. Dette er bra ting, helt klart, men mer på det emosjonelle planet som kommer frem i samspillet mellom mennesker.

Så langt har jeg:

- Glad når han ser meg

- Ikke endrer oppførsel plutselig og uten forvarsel

- Prøver å forstå hva jeg mener, stiller spørsmål når han ikke forstår.

- Blir ikke sint eller utålmodig hvis jeg ikke får til ting med en gang

Behandler servicepersonell bra

Tolerant mot mennesker som er annerledes enn seg selv

Takker for maten og gaver

Behandler dyr og barn bra

Anonymkode: 0e12d...945

AnonymBruker
Skrevet

Relasjoner til andre! Om han har flere vennskap som har vart over tid, for eksempel fra barndom eller ungdomstid (og spesielt hvis dette er oppegående mennesker). At foreldrene hans og evt søsken virker normale og fornuftige. Trenger for min del ikke ha så høy utdanning, men det å ha fullført et fagbrev el.L, og vært i fast jobb over tid. En livsstil som speiler den økonomien han har er også et pluss! 

Et normalt forhold til alkohol er viktig i alle fall for meg. Hvis jeg mistenker at noen drikker for ofte eller for mye er det et absolutt nei for min del. Snakker om et tenkt tilfelle, for jeg har allerede en fyr🤭

Anonymkode: e6c4e...1dc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ts her. Dette!

Jeg er nok ikke den som velger de glatte sjarmørene nå. Det var mer i starten av 20-årene jeg falt for sånt. 

Det du skriver om nervesystemet stemmer. Jeg tror nemlig det finnes trygge fine menn rett foran meg, men som likevel er usynlige fordi trygge menn ikke registreres som noe annet enn "kompis".

De jeg har tenkt er trygge, de er ikke single, så jeg får aldri funnet ut av hva det eventuelt ville blitt. Men merker at jeg trygge menn vekker voldsomt raseri i meg, og jeg tror det er fordi jeg ikke skjønner hvorfor de er snille...hva skal jeg møte godheten deres med? Jeg vet ikke...

Har gått til psykolog i flere år, og hun var snill, men hadde ikke peiling på tilknytningstraumer. Følte at jeg kunne mer enn henne.

Tror løsningen blir å fortsette med det jeg gjør, eksponere meg for menn og lære av det. Merker at jeg gjør fremskritt i form av at jeg er flinkere til å sette grenser, gir ikke flere sjanser til menn som ikke behandler meg med normal respekt og at jeg er åpen for flere ulike typer menn. (alder og utseende)

Hvorfor ikke prøve en annen psykolog? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en helt ny kjæreste som har mange av disse grønne flaggene.

1. Han respekterer grenser jeg setter kontinuerlig helt til jeg sier at de er åpnet igjen. Hvis jeg sier "jeg vil ikke gjøre akkurat det i dag", så kan jeg en uke senere tenke "hvorfor gjør han ikke det med meg?" før jeg innser at han bare respekterer grensa jeg satte for en uke siden. Grenser blir ikke flyttet på, han respekterer hver eneste ting jeg sier. Hvis jeg sier "i dag er jeg sliten og vil ikke ha sex" når jeg kommer til ham, så spør han ikke om sex, så prøver han ikke å lede til sex, da har vi det bare fint uten sex. Slik har jeg klart å finne veien selv til å initiere det og kjenne at det er noe jeg har lyst til istedenfor å føle at det er noe jeg blir med på fordi mannen maser.

2. Han husker ting jeg sier. Hvis jeg forteller om mat jeg liker eller ikke liker, så passer han på å ha det liggende eller lar være å lage ting jeg ikke liker. Hvis jeg forteller om et sted jeg skal til eller noe kulturelt, så googler han det for å lære mer om det og stille oppfølgingsspørsmål.

3. Han svarer på meldinger uten noen form for "hard to get". Jeg må aldri vente lenge på svar. Slik har han vært hele veien, det har aldri vært noe nervøs venting ved telefonen med "svarer han svart? Hva tenker han?" Alt bare flyter.

4. Han lar meg være meg. Jeg har vært singel lenge og trenger mye frihet, og han gir meg den plassen til å bare være meg selv uten at han spør eller maser om hva jeg driver på med. Når jeg er ute med venner, er han bare glad på mine vegne. Jeg føler at jeg har plass til å fortsatt leve det livet jeg hadde før uten å bli overveldet. Han får selvsagt det samme tilbake. Vi er voksne og har våre egne liv, men finner en måte å passe inn hos hverandre.

5. Han er veldig stabil humørmessig. Jeg har aldri sett ham sint. Jeg kjenner at jeg roer meg ned bare av å være med ham.

6. Han kaller seg feminist, jobber for kvinners rettigheter innen sitt felt, er åpen og tolerant for alle typer mennesker, kulturer og opplevelser.

Anonymkode: 582e8...c6c

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...