Trolltunge Skrevet mandag kl 08:05 #21 Skrevet mandag kl 08:05 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Ritzenhoff: Anonymkode: d6a74...51c Stemmer på disse jeg. Var jo så mange ulike, så man kan kombinere og ha mange artige mønster, og ikke fryktelig dyre heller. Vil dessuten tro disse blir samleobjekter for noen, og derfor kan holde seg i verdi. Fikk lyst på slike selv. 😂 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl 08:40 #22 Skrevet mandag kl 08:40 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg kjøper gjerne vintage! Det er det jeg har fra før. Takk for tips! Anonymkode: 861bd...123 Husk at gamle glass kan inneholde bly, og at en del av dem kommer med en bismak det er umulig å vaske bort. Anonymkode: c5762...6e9 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl 08:45 #23 Skrevet mandag kl 08:45 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Husk at gamle glass kan inneholde bly, og at en del av dem kommer med en bismak det er umulig å vaske bort. Anonymkode: c5762...6e9 Dette er som regel helt ufarlig, men det anbefales ikke å la drikke bli værende i en karaffel feks, over lengre tid. Anonymkode: f3e79...ca9 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:03 #24 Skrevet mandag kl 11:03 Trolltunge skrev (2 timer siden): Stemmer på disse jeg. Var jo så mange ulike, så man kan kombinere og ha mange artige mønster, og ikke fryktelig dyre heller. Vil dessuten tro disse blir samleobjekter for noen, og derfor kan holde seg i verdi. Fikk lyst på slike selv. 😂 De glassene passer best i barneselskap. Anonymkode: fc527...bbd 1
Trolltunge Skrevet mandag kl 11:09 #25 Skrevet mandag kl 11:09 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De glassene passer best i barneselskap. Anonymkode: fc527...bbd Nei det vil jeg absolutt ikke si. De passer utmerket i festlig selskap. Jeg har selv tradisjonelle krystallglass, for jeg er ikke så oppfinnsom angående slik, men disse hadde absolutt passet fint i litt fargeglade omgivelser og festlig voksent selskap. I barneselskap passer plast bedre. 5 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:25 #26 Skrevet mandag kl 11:25 Trolltunge skrev (15 minutter siden): Nei det vil jeg absolutt ikke si. De passer utmerket i festlig selskap. Jeg har selv tradisjonelle krystallglass, for jeg er ikke så oppfinnsom angående slik, men disse hadde absolutt passet fint i litt fargeglade omgivelser og festlig voksent selskap. I barneselskap passer plast bedre. Enig. De er rålekre og ikke altfor dyre, heller. Jeg vurderer å kjøpe tre ulike par. Det holder med seks glass for meg. Jeg kan supplere med blanke evt. Ts. Anonymkode: 861bd...123 2 2
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #27 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (På 15.6.2025 den 20.30): Jeg gikk inn her for å foreslå Ritzenhoff. De er absolutt særpregede, og man kan også komme over dem brukt. Bernadotte-serien fra Georg Jensen er også noe annet enn de helt glatte glassene: https://www.georgjensen.com/nb-no/servise/glass-kopper/bernadotte-roedvinsglass-6-stk.---design-inspirert-av-sigvard-bernadotte/10019230.html?cgid=Dining_412 Og så tenkte jeg egentlig å foreslå Magnor Alba Fineline-serien, selv om den kanskje er litt for "enkel", men den største ulempen med serien er etter min mening at den er overpriset. Man får bedre vinglass fra langt mer anerkjente vinglass-produsenter, som Riedel, Zalto og Spiegelau, til lavere priser. Man trenger ikke være sommelier for å forsvare at god vin fortjener å bli servert fra glass som i alle fall yter vinen litt rettferdighet. Dessverre gjør mange antikke vinglass (og noen nyere, for den del) alt annet enn det. De kan være både vakre og kule, men særlig godt egnet til vin er de ikke alltid. Særlig de glassene som ikke har smalere åpning enn selve kuppelen. Jeg har flere av den typen selv, elsker dem både for utseendet og for affeksjonsverdien (arv), men må bare erkjenne at samme vin smaker bedre av helt andre glass. Anonymkode: 0d0cd...bfd Enig! Jeg elsker kule glass, men synes ikke det er gøy å servere gjester i "kule glass", også synes de vinen smaker "grøss og gru". Nei, da finner jeg kule glass som også er beregnet for å servere vinen riktig. Anonymkode: 2c445...49e 1
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #28 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (På 15.6.2025 den 16.27): Jeg elsker antikke vinglass, og var det godt nok for kongelige og adel den gangen, så er det godt nok for meg nå. Jeg er ingen sommelier. Setter pris på god vin , men jeg er nok enda mer opptatt av selve glasset. Hver sin smak. Anonymkode: f3e79...ca9 Jeg også liker antikke vinglass osv, men ikke på bekostning av smaken. En ting er hva jeg kan leve med, men å servere vin i glass som ikke passer til vinen, til folk som er vinkjennere, synes jeg litt upassende. Kjenner stor forskjell selv etter hvilke glass en bruker. I gamle dager hadde de kanskje ikke så peiling på dette. Mange kule og funksjonelle glass også. Anonymkode: 2c445...49e 1
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #29 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg også liker antikke vinglass osv, men ikke på bekostning av smaken. En ting er hva jeg kan leve med, men å servere vin i glass som ikke passer til vinen, til folk som er vinkjennere, synes jeg litt upassende. Kjenner stor forskjell selv etter hvilke glass en bruker. I gamle dager hadde de kanskje ikke så peiling på dette. Mange kule og funksjonelle glass også. Anonymkode: 2c445...49e Nå viser forskning at dette er litt overvurdert, og at vinsmaken skapes mer i hjernen enn i glasset. Jeg synes champagne absolutt er best i vintage coupe glass, det er noe ved opplevelsen og at det bruser litt på nesetippen 🤩 En av mine beste vinopplevelser var årgangsvin i upretensiøse kjøkkenglass, en nydelig sommerkveld på Capri. Anonymkode: f3e79...ca9 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå